Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunkeileva naapuriperhe

Vierailija
03.02.2014 |

Naapurissa asuu siis perhe joilla on 7-vuotias poika kuten meilläkin ja lapset ovatkin kavereita keskenään. Ongelmaksi muodostuu se että naapuri haluavar kasvattaa lapsensa pumpulissa ja yrittävät pakottaa meidät samaan. Isoimmaksi riidanaiheeksi on tullut se kun en välitä pelien ja elokuvien ikärajoista koska sain itsekin aikanaan katsoa mitä itse halusin ja kasvoin normaaliksi. Sotapelejäkin pelaan pojan kanssa mielellään yhdessä eikä se minusta haitallista ole.

Tämä onkin sitten naapurien mielestä lähes rikos ihmisyyttä vastaaan koska hebitse noudattavat niitä täysin tarkasti. Kielsivät esimerkiksi minua näyttämästä toimintaelokuvia pojalleni koska heidän lapsensa tulee kateelliseksi, siis aivan uskomatonta! En tietenkään tottele heitä mutta miten saisin heidät tajuamaan että kasvatan lapseni niinkuin haluan, tällä hetkellä käyvät vähintään kerran viikossa pitämässä tiukkaa saarnaa kun olen antanut lapseni tehdä jotain mitä heidän lapsensa ei saa tehdä.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 01:03"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 19:41"]

Jos joskus osut paikalle näkemään junaonnettomuuden (joka käytönnössä on sitä, että ruumis lapioidaan osissa pusseihin, suolet ulkona, sisäelimiä pitkin rataa jne.) niin on sitten sinulle ihan peruspäivä, ja eikun jätskille.

[/quote]

Minä olen elänyt lapsuudessa maailmassa, jossa ihmisiä kuoli ja asioita oikeasti käsiteltiin. Tuttu, joka oli toiminut lapsenvahtinakin ammuttiin kadulla. Käsittelimme kuolemat ja kuolema kuului asiaan. Siellä ei ollut harvinaista nähdä lammas, jolta suolet roikkui, kun oli hypännyt auton eteen tai muutenkin ihan normaaleja onnettomuuksia. Olen ollut viemässä sarjakuvia ikäiselleni suomalaistytölle, joka loukkaantui kranaatin sirpaleista, kun hänen turistiryhmänsä sattui olemaan liian utelias ja meni katsomaan, kun isku tapahtui.

Ymmärrän ap:n pointin, vaikka elokuvat on ehkä ne heikoin tapa tutustuttaa tuohon. Paras olisi käsitellä asioita ihan konkreettisten tapahtumien valossa. Vaikka maatilalla tai teurastamossa. Kyllä kuolema ja suolenpätkät kuuluu elämään. Suomessa meidät on äärettömän hyvin suojeltu näkemästä mitään sellaista.

Ja olen katsonut 11 vuotiaana vanhemmiltani salaa Hohdon. Se oli järkyttävä, enkä suosittele sellaisen näyttämistä sen ikäiselle kuin minä olin varsinkaan siten, että vanhemmat on naapurissa luullen meidän nukkuvan. Vastaavia muitakin elokuvia on. Bim mustakorva on kuitenkin ehkä mielestäni järkyttävin lapsena katsomani elokuva, jonka kuuluisi olla X-rated tasoa. Yksittäisistä pääsee kuitenkin yli ja kun vanhemmat osaavat käsitellä asiat ja oikeasti tekevät sitä vanhempien kanssa, eiköhän moni asia kyetä ymmärtämään.

Ei ihminen ole kehittynyt pumpulissa, aina lapset ovat olleet näkemässä sotia, kaksinkamppailuja, luonnontuhoja, katoa, mustaa surmaa ja vaikka mitä. Ihminen oppii ja vanhempien tehtävä on nimenomaan opettaa lapsia käsittelemään asioita.

[/quote]

Nykypäivän Suomessa suolet ulkona oleva kuollut ihminen on niin harvinainen näky, että mikäli mielestäsi pitäisi opettaa lapset näille näyille, niin miksei sitten samantien opeteta kestämään väkivaltaa? Todennäköisimmin tulevat saamaan vähintään kerran elämässään turpiin, niin parempihan se on sitten opettaa heti kotona ottamaan lyöntejä vastaan, niin ei sitten itketä ihan pienestä.

Ja kaikenlainen muu väkivalta, miksei sitten samalla logiikalla opeteta niihinkin.

Kiusaamistakin tulee varmasti joskus kokemaan, niin karaistaan lapsi kivikovaksi nälvimällä häntä jo pienestä pitäen.

Vierailija
22/46 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaten, ihan näin lapsen ahdistuksesta poiketen, voidaan miettiä väkivaltaviihdettä elokuvissa ja peleissä.

Kasvava lapsi imee itseensä vaikutteita ja katsoo mallia meistä aikuisista, sekä länsäolevista, että ruudulla näkyvistä.

Miten nämä vanhemmat, jotka katsovat reippaasti alaikäisen lapsensa kanssa aikuisille suunnattuja elokuvia, meinasivat lapselleen selittää ettei tosimaailmassa väkivalta ole viihdyttävää, eikä ketään saa lyödä? Jos ruudulta näkee tuutin täydeltä ihannehahmoja, jotka hakkaavat, ampuvat, silpovat ja muutoin pieksevät ja tappavat autuudella?

Muutama katselukerta ei varmaan(?) aiheuta kuin hämmennystä, mutta jatkuvalla syötöllä luulisi kyllä olevan jo vaikutusta henkiseen kehitykseen.

Ei ne ikärajat ole huvikseen läiskittyjä, vaan niillä perustellusti halutaan suojella lapsia heille sopimattomasta materiaalista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
24/46 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapset eivät voi katsoa ohjelmia, jotka on tehty ihan heitä varten?

Tätä ketjua kun lukee, niin mieleen tulee väistämättä,

että ehkä ap:n lapsuus ei ole mennyt ihan niin kuin pitää.

Lupa katsoa tv:stä mitä tahansa kertoo ap:n lapsuudenperheestä kaikkea muuta kuin hyvää. Ehkä se osaltaan selittää ap:n kyvyttömyyttä toimia vastuullisen ja välittävän vanhemman tavoin...

Vierailija
25/46 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 19:41"]

Jos joskus osut paikalle näkemään junaonnettomuuden (joka käytönnössä on sitä, että ruumis lapioidaan osissa pusseihin, suolet ulkona, sisäelimiä pitkin rataa jne.) niin on sitten sinulle ihan peruspäivä, ja eikun jätskille.

[/quote]

Minä olen elänyt lapsuudessa maailmassa, jossa ihmisiä kuoli ja asioita oikeasti käsiteltiin. Tuttu, joka oli toiminut lapsenvahtinakin ammuttiin kadulla. Käsittelimme kuolemat ja kuolema kuului asiaan. Siellä ei ollut harvinaista nähdä lammas, jolta suolet roikkui, kun oli hypännyt auton eteen tai muutenkin ihan normaaleja onnettomuuksia. Olen ollut viemässä sarjakuvia ikäiselleni suomalaistytölle, joka loukkaantui kranaatin sirpaleista, kun hänen turistiryhmänsä sattui olemaan liian utelias ja meni katsomaan, kun isku tapahtui.

Ymmärrän ap:n pointin, vaikka elokuvat on ehkä ne heikoin tapa tutustuttaa tuohon. Paras olisi käsitellä asioita ihan konkreettisten tapahtumien valossa. Vaikka maatilalla tai teurastamossa. Kyllä kuolema ja suolenpätkät kuuluu elämään. Suomessa meidät on äärettömän hyvin suojeltu näkemästä mitään sellaista.

Ja olen katsonut 11 vuotiaana vanhemmiltani salaa Hohdon. Se oli järkyttävä, enkä suosittele sellaisen näyttämistä sen ikäiselle kuin minä olin varsinkaan siten, että vanhemmat on naapurissa luullen meidän nukkuvan. Vastaavia muitakin elokuvia on. Bim mustakorva on kuitenkin ehkä mielestäni järkyttävin lapsena katsomani elokuva, jonka kuuluisi olla X-rated tasoa. Yksittäisistä pääsee kuitenkin yli ja kun vanhemmat osaavat käsitellä asiat ja oikeasti tekevät sitä vanhempien kanssa, eiköhän moni asia kyetä ymmärtämään.

Ei ihminen ole kehittynyt pumpulissa, aina lapset ovat olleet näkemässä sotia, kaksinkamppailuja, luonnontuhoja, katoa, mustaa surmaa ja vaikka mitä. Ihminen oppii ja vanhempien tehtävä on nimenomaan opettaa lapsia käsittelemään asioita.

Vierailija
26/46 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään ole koskaan tuijotettu ikärajoihin. Mutta muuten on kyllä ollut sensuuria. Kiellettyjen listalla on Salkkarit, Big Brother, kaikki tosi-TV -jutut ja selviytymissarjat joissa jatkoon selviää kieroin ja itsekkäin. Siis vaikka lapset jo 11 ja 15. Joskus listalla oli myös Pokemon :) . Saavat katsella muualla, jos haluavat mutta ei katsota koskaan kotona.

Vierailija
27/46 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on normaali kun maksaa veroja :D:DD 

Vierailija
28/46 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoossa on ihmeellisiä naapureita.

Vierailija
29/46 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisit siis 7-vuotiaan katsoa k-18 kauhuelokuvan?

Vierailija
30/46 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 15:06"]Antaisit siis 7-vuotiaan katsoa k-18 kauhuelokuvan?

[/quote]

Miksi en? Järkevämpi hänestä niin kasvaa että katsotaan yhdessä ja selitän ettei se ole totta, sen sijaan että kieltäisin täysin ja sitten salaa katsoisi kun kuitenkin kiinnostaa.

Vierailija
31/46 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoossahan ei mitkään rajoitukset päde. Se on Suomen Villi Länsi.

Vierailija
32/46 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän susta mikään normaali tullut. Pakkosyötät lapsellesikin liian pienenä kauhua ja väkivaltaa.

Vierailija
33/46 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et tietenkään tottele! Sanot sille naapurille suorat sanat! Kasvattakoon itse lapsensa niinkuin haluaa

Vierailija
34/46 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästi Porvoosta.

Vierailija
35/46 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 15:07"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 15:06"]Antaisit siis 7-vuotiaan katsoa k-18 kauhuelokuvan?

[/quote]

Miksi en? Järkevämpi hänestä niin kasvaa että katsotaan yhdessä ja selitän ettei se ole totta, sen sijaan että kieltäisin täysin ja sitten salaa katsoisi kun kuitenkin kiinnostaa.

[/quote]

Jooh.. elikkä tuleva traumaterapiatapaus.

Mites, jos näkisit itse junan alle jääneen ihmisen?

Vierailija
36/46 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi olla tosissasi. Olet vaan laiska itsekäs mamma, joka haluaa katsoa omia ohjelmiaan koska tahansa antamatta lapsen olemassaolon häiritä. Me muut katotaan noi ohjelmat silloin, kun mukulat nukkuu

Vierailija
37/46 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 15:10"][quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 15:07"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Minkälainen ihminen vaatii terapiaa elokuvien takia? Kyllä hän tajuaa ettei elokuvissa tapahtuva ole totta.

Vierailija
38/46 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 15:10"][quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 15:07"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Minkälainen ihminen vaatii terapiaa elokuvien takia? Kyllä hän tajuaa ettei elokuvissa tapahtuva ole totta.

Vierailija
39/46 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 15:12"]Et voi olla tosissasi. Olet vaan laiska itsekäs mamma, joka haluaa katsoa omia ohjelmiaan koska tahansa antamatta lapsen olemassaolon häiritä. Me muut katotaan noi ohjelmat silloin, kun mukulat nukkuu

[/quote]

Niin tai sitten minä kohtelen lasta ihmisenä ja kasvatan hänet järkeväksi. Liikaa on jo nyt ihmisiä joita vanhemmat ovat suojelleet kaikelta pahalta ja sitten masennutaan heti kun tajutaan millainen maailma oikeasti on.

Vierailija
40/46 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti et tiedä lasten kehityksestä mitään. Kohtelet häntä silla tavalla kuin aikuinen kohtelee aikuista. Oletat että lapsi uskoo ja ymmärtää sinua, kun toteat että ei se ole totta.Näinhän aikuinen tekisi. 

7-vuotiaalla ei vielä ole välineitä käsitellä semmoisia asioita joita tulee esille k-18 elokuvissa. Ei ole kysymys siitä että todetaan vaan että ei se ole totta. On 7-vuotiaalle todella paljon asioita , joita hän ei pysty vielä ymmärtämään, käsittelemään eikä hänen kuulukaan sitä tehdä.

Siksi niissä on ne ikärajat. 

Olen todella pahoillani pienen lapsesi takia. Hän joutuu kokemaan asioita, joihin hän ei todellakaan ole vielä valmis. Nyt puhutaan siis käsityskyvystä, aivoista ja kehitysvaiheista. Et voi valitettavasti sitä mitenkään nopeuttaa. Hämmennät vain lasta ja asetat hänelle liian suuria vaatimuksia, kun oletet, että tässäpä me vaan katellaan täysi-ikäisille tarkoitettuja elokuvia ja minä selitän että ei se ole totta. Ei se kuule riitä tässä tapauksessa! Sori, mutta sulla menee pieleen tuo homma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän