kiinteiden ruokien aloitus 6kk iässä
Hei te kaikki äidit joiden vauvat on alkaneet saamaan kiinteitä n.6kk.iässä!
Miten teillä lähti homma sujumaan?
Olen kuullut sellaista, että liian myöhäinen kiinteiden aloitus voi olla huono juttu siltä kantilta ettei syöminen ala sujumaan, ts.vauva ei " opi" syömään yhtä hyvin kuin jos aloitettaisiin maistelut aiemmin. Onko tuossa oikeasti perää?
Meillä vauva on 5kk. ja vielä täysimetyksellä. Olen kuitenkin ymmärtänyt että äidinmaito voi olla lapsen pääravintona vuoden ikäiseksi saakka,jos maitoa riittää. JOten siltä kantilta se ei kai haittaakaan jos se kiinteiden syöminen ei heti ala sujumaan..
Mutta kuulisin mielelläni kokemuksia asiasta. Kiitos:)
Kommentit (5)
Kiinteiden aloitusta ei olisi hyvä lykätä kovin paljon yli puolen vuoden iän, koska yleensä vauvoilla on puolen vuoden kieppeillä herkkyyskausi, jolloin kiinteää ruokaa ei enää tyrkätä ulos suusta. Tässä vaiheessa nielemisen opettelu on helpointa. 6-kuiselle ei tarvitse aloittaa kiinteitä hurjaa vauhtia, mutta raudan ja proteiinin saannin turvaamiseksi liha olisi hyvä saada ruokavalioon suht pian, n. kuukauden totuttelun jälkeen. Maito on joka tapauksessa se tärkein ruoka vielä pitkään.
Olen täysimettänyt 3 lasta puoli vuotiaiksi.
Kaikki ovat ensisoseesta asti osanneet syödä lusikasta ja kaikki maut ovat kelvanneet. Määriä ja kertoja olen nostanut aika nopeastikin juuri lapsen hyväsyöntisyyden takia pitäen kuitenkin rintamaidon ensisijaisena ravinnonlähteenä.
Meilla neuvolan tati sanoi etta vauvat, joille aloitetaan vasta 6kk ovat paljon valmiimpia kiintean ruoan syomiseen kuin esim 4kk vauvat, joten heille yhdesta ateriasta ja mausta useampiin siirtyminen menee todennakoisesti nopeammin kuin nuoremmilla.
Sellasta piti viela sanoa etta me aloitettiin kiinteat 6kk iassa suoraan pehmeilla sormiruoilla, ja nyt kuukautta myohemmin meidan 7kk syo sujuvasti itse kypsaa banaania, pehmeaksi keitettya porkkanaa ja kurkun pehmeaa sisustaa 1 cm:n paksuisina, n. 5 cm:n pituisina tikkuina.
Ollaan annettu lapsen maistaa muitakin ruokia (hedelmia ja vihanneksia) ja hyvin ovat menneet alas, mutta pääasiallisesti ruokavalio koostuu noista ja kukkakaalista. Lapsi on oppinut noukkimaan ruokatikkuja hammastyttavalla tarkkuudella, ja mutustelee pehmeat palat pieneksi ikenillaan.
Jos kiinnostaa koittaa, allaolevasta linkista saa lisatietoa " baby-led weaning" -metodista.
http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/vast_voedsel/rapley_guid…
Esikoinen (nyt kohta 2v) sai alkaa maistelemaan kiinteitä täytettyään 6kk. Koitin tarjota ensin neuvolan ohjeiden mukaan perunaa ja porkkanaa mutta niitä tyttö ei millään huolinut ja koitin sitten hedelmäsoseilla jotka maistuivat. Tarjosin kuitenkin aina tuota perunaakin ja pikkuhiljaa sekin alkoi upota. Meillä oli kuitenkin äidinmaito vielä pitkään pääasiallinen ruoka enkä pitänyt kauheaa kiirettä kiinteisiin oppimisen kanssa.
Meilläkin alkaa parin kuukauden kuluttua taas totuttelu kiinteisiin uuden vauvan kanssa tämän täytettyä puoli vuotta. Aion nytkin antaa vauvan maistella rauhassa ja totutella uusiin makuihin. Hiljaa hyvä tulee!