Joudun elämään loppuelämäni pelossa vaikka kaikki hyvesignaloijat julistaisi, että "en lue tietojasi hei lovee sulle pusi pusi"
Ihan minä tahansa loppuelämäni päivänä joku voi laittaa viestin että "jos et lähde politiikasta/jätä työpaikkaasi/tee sitä tai tätä töissä niin tiedot lähtee julki". Joku pitkällisen suunnitelmallinen tyyppi voi kahlata mehevimmät jutut tuosta suosta ja odottaa koko niiden päällä loppuelämänsä millon jostain voi puristaa hyötyä jollain tavalla, jossain vaiheessa.
Parempi varmaan olisi että kaikki lukis kaiken niin ei olis millä kiristää....
Kommentit (60)
Hyvesignaloijat eivät ole anonyymejä.
En usko etteikö olisi mitään valmiuksia, johan siinä vaiheessa harkitsee kun päättää mennä terapiaan. Ennemminkin ne, jotka ovat tietämättään joutuneet tässä vuodetuiksi, heillä ei välttämättä ole edes aavistusta että pitäisi suojautua.
Ei ole kyse mistään hyvesignaloinnista vaan ihan empatiakyvystä ja käytöstavoista. Monelta terapiassa käyvältä ei tunnu löytyvän näitä, kun olisivat valmiita kuitenkin urkkimaan toisten asiakkaiden tietoja.
Eiköhän ole kyse siitä että tarvitaan vain yksi ihminen miljardeista, joka keksii että näillä tiedoilla voi kiristää tuhansia ihmisiä vaikka koko loppuelämän tai ainakin voi yrittää
Sitä en vaan ymmärrä, mikä pointti näissä "MINÄ en lue koska MINÄ olen niin hyvä ihminen" -ulostuloissa oikein on. Perusoletushan pitäisi olla, että normaali ihminen ei etsi tietoja käsiinsä ja lue niitä.
Vaihtaisin varmaan sukunimen. Kannattaa ottaa joku Järvinen niin hukkuu massaan.
Normaalit ihmiset ei kyylää toisten tietoja. Mutta tarvitaan vain yksi sosiopaatti pilaamaan monta elämää, ehkä satojen elämä. Pahan kierre on loputon.
Vierailija kirjoitti:
Sitä en vaan ymmärrä, mikä pointti näissä "MINÄ en lue koska MINÄ olen niin hyvä ihminen" -ulostuloissa oikein on. Perusoletushan pitäisi olla, että normaali ihminen ei etsi tietoja käsiinsä ja lue niitä.
Minusta ainakin hyvä muistuttaa tietomurron kohteeksi joutuneita, että suurin osa ihmisistä on normaaleja ihmisiä, joita tällaiset tiedot eivät voisi vähempää kiinnostaa.
Vaihda nimi ja muuta ulkomaille. Saat olla rauhassa.
Jos joku pomosi, tuttusi tai ystäväsi menee lukemaan noita tietojasi, niin tiedätpähän heidän arvonsa. Suurin osa ihmisistä on oikeasti reiluja ja hienotunteisia.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku pomosi, tuttusi tai ystäväsi menee lukemaan noita tietojasi, niin tiedätpähän heidän arvonsa. Suurin osa ihmisistä on oikeasti reiluja ja hienotunteisia.
Ei kyse ole tästä. Vaan kiristysmahdollisuudesta ja siitä, että asian jonka on halunnut jakaa vain yhdelle henkilölle, on nyt julkisesti saatavilla. Se rikkoo ihmistä.
Olet elänyt salaisuuden kanssa.
Nyt salaisuus paljastuu.
Tiesit kai että sellainen mahdollisuus on?
Olisit puhunut papille...olisit saanut samalla synnin anteeksi
Vierailija kirjoitti:
Mieheni oli poliisilla töissä.
Ensi töikseen katsoi minun tietoni..että silleen
Isäsi p.ani sua pienenä..
Outoa kyllä häpeä on aina sen jota r.aiskataan.
Näin on aina ollut ja tulee olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ainakin hyvä muistuttaa tietomurron kohteeksi joutuneita, että suurin osa ihmisistä on normaaleja ihmisiä, joita tällaiset tiedot eivät voisi vähempää kiinnostaa.
Useimmat ihmiset kyllä ymmärtävät tämän. Ei tarvita kuin yksi epänormaali ihminen ja elämä voi olla pilalla, vaikka kaikki muut olisivat normaaleja. Ihan täyttä lässytystä ja uhrien älyllisen kapasiteetin vähättelyä "muistuttaa" tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, ihmiset yrittävät osoittaa tukea näille uhreille ja muistuttaa ettei avun hakemisessa ole mitään häpeällistä. Tälläkin palstalla on ollut useita aloituksia joissa terapiassa käyneitä on tavalla tai toisella kritisoitu. Eihän se sitä varsinaista ongelmaa, kun ei saada tietovarkautta poistetuksi, mutta juuri muuten ei voida olla avuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat ihmiset kyllä ymmärtävät tämän. Ei tarvita kuin yksi epänormaali ihminen ja elämä voi olla pilalla, vaikka kaikki muut olisivat normaaleja. Ihan täyttä lässytystä ja uhrien älyllisen kapasiteetin vähättelyä "muistuttaa" tuosta.
Tuossa taidetaan muistuttaa enemminkin noille uteliaille, että niitä tietoja ei saa lukea eikä levitellä. Joskus sosiaalinenkin paine voi auttaa.
Tietomurtoa, kiristystä ja henkistä taakkaa en vähättele, mutta yksi ahdistusta mahdollisesti lievittävä seikka on se, että noita tietoja on todennäkösesti vaikea kenenkään käyttää joutumatta pulaan. Ne ovat aika radioaktiivista tavaraa.
Eli siis kaikenlainen Facebook-huutelu tai mikälie, jossa yrittää aiheuttaa harmia murron uhrille, sitä tuskin tulee pahemmin tapahtumaan. Ainakaan täysi-ikäisten keskuudessa. Alaikäisten kohdalla tuo on pahempi juttu.
Käytännössä voi siis saada kiristäjältä sähköpostin, jossa karhutaan rahamäärää X, tai hän "julkistaa tiedot". Missä se ne julkistaa? Tor-verkossa? Vähän pakosti, koska muualla siitä jää huomattavasti helpommin kiinni.
Jos joku käy ne sieltä lukemassa ja postailee niitä avoimeen nettiin, hän syyllistyy rikokseen - tämän luulisi karsivan noita kupruja melko reippaasti.
Huoh... mutta kun kaikki ihmsiset eivät ole näitä mainitsemiasi "normaaleja ihmisiä". Eihän uhri voi ikinä varmaksi tietää kuka tietää ja kuka ei. Esim onko uusi seurustelukumppani käynyt lukemassa, entä jos joku kertoo puolisolle / pomolle jne jne. Sairaaloissakin urkitaan potilastietoja, vaikka siitä jää varmasti kiinni. Nyt kertomukset ovat julkisessa levityksessä.
Ap:lle mielettömästi voimia ja tsemppiä vaikean asian kanssa! Tukipuhelimeen voi soittaa ilman että näyttää oma numeroa ja nimettömänä.