En opi ryhmätekemisestä mitään
Ammattikoulussa. Tiedän kyllä pärjääväni työelämässä tiimitekemisessä, tiedän eti alan kokemuksesta, mutta koulussa se on jotenkin eri juttu. Opettaja selittää koko porukalle tekemisen kauhean nopeaa vauhtia, sitten sanoo että mennään harjoittelemaan. Ryhmässä jään ulkopuoliseksi kun nopeammin oppivat tekevät asiat. Jos osallistun tekemiseen, ei niistä muista ole apua vaan korjailevat vaan tekemäni virheet. Eivätkä viitsi kertoa. Ei siinä mitään opi. Jos kysyn opettajalta asioita, tulee vaan piruilua että miten ei ole jo oppinut. Kai tässä täytyy sitten kotona katsella jotain youtubetutoriaaleja, niitä voi sentään laittaa pauselle ja edetä omaan tahtiin ilman että kukaan ilkeilee. Haluan kuitenkin oppia asiat ja saada hyvän arvosanan, joka mitataan sitten lopussa näytössä. Sama kai sitten olisi katsoa kotona niitä videoita ja käydä tekemässä vain näytöt.
Kommentit (7)
Vilkaise seuraavan kerran ohjelmaa etukäteen, josko auttaisi.
Tämän takia en itse edes yritä päästä opiskelemaan, vaan olen varmaan elämäni loppuun jumissa työttömänä/tekemässä töitä, joita vihaan.
Kouluissa ei yksinkertaisesti osata/haluta ottaa huomioon erilaisia oppimistyylejä. Päätetään, että tämä yksi tapa on se oikea, ja kaikki muut ovat sitten vääriä ja huonoja. Ihan kuin tavoitteena ei olisi saada valmistumaan joukkoa rautaisia ammattilaisia, vaan koota sekalainen joukko ihmisiä, jotka sitten sekoilevat ja törmäilevät keskenään ja näistä valitaan pari suosikkia valmistumaan hyvin arvosanoin.
Voisi kuvitella, että varsinkin verovaroista kustannettavassa toiminnassa mahdollisimman hyvä lopputulos olisi paljon tärkeämpi kuin se, että opettaja pääsee pätemään sillä yhdellä valitsemallaan keinolla.
Miksi, oi miksi kaikki koulutus on edelleen suunnattu niille sosiaalisille, puheliaille ja "myyntihenkisille" ryhmätyöihmisille??
Noin se on monilla. En ole koskaan oppinut yhtään mitään ryhmätöissä. Pelkkiä epäonnistumisen kokemuksia niistä on tullut.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Ryhmätöissä käy helposti niin, että ne osaavimmat tai motivoituneimmat tekevät työn ja osa jaa ulkopuolisiksi tarkkailijoiksi. Ryhmätyötä on kuitenkin hyvä osata, tarvitaan monella työpaikalla.
Omissa opinnoissa jättäydyin kerran tahallani passiiviseksi ryhmätyössä, kun muut 3 osallistujaa olivat miehiä. Miehet odottivat, että ryhmän ainoa naisjäsen ryhtyy hommiin ja kirjoittaa raportin. Odottivat yli puolet työhön varatusta ajasta. Lopulta yksi miehistä sai raavituksi kasaan heikkotasoisen sepustuksen, juuri kun määräaika päättyi. Ryhmätyöstä tuli opintojeni ainoa heikko arvosana, mutta oli ihan pakko näpäyttää miehiä, jotka luulivat että naisen kuuluu tehdä homma silla aikaa kun he räpeltävät kännyköitään.
Tommosta noi ryhmätehtävät on. Täyttä paskaa. Valitettavasti opettajat ovat jostain ihmeen syystä keksineet, että se on paras oppimisen muoto. Huoh.
Terveisin,
Kyllästynyt ammattikorkeakoululainen