Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itseinho pääosin ilman syytä, miksi?

---------------
26.10.2020 |

Olen kokenut itseni vastenmieliseksi, hävettäväksi, muita huonommaksi ja arvottomammaksi lähes aina. Olen normaaliälyinen, normaalin näköinen, minulla on perhe ja ystäviä. Olen hyvä joissain asioissa. Olen todella empaattinen, ehkä liian ylihuolehtivakin välillä. Minulle on sanottu, että ajattelen usein muita, minun kanssani on helppo olla ym. mukavia asioita. Silti en pysty ajatella itsestäni juuri mitään hyvää ja nytkin mietin, kehtaanko edes julkaista tämän tekstin, sillä varmasti tulee vain kommentteja: "Olet itserakas, olet vain huomionkipeä, ehkä oikeasti olet vain realisti etkä huomaa miten typerä olet, sinua kehutaan vain kohteliaisuudesta" yms.
Onko muilla tällaisia kokemuksia?
Sairastan myös masennusta, mutta se on jaksoittaista eikä täysin selitä tätä ajattelutapaani.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

B12-vitamiinin puutos

Vierailija
2/13 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olo paranee, kun muutat pois Porvoosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatko, miten vanhemmat ovat sinulle puhuneet pienenä? Tajusin oman ahdistukseni ja syyllisyyden tunteeni syyn vasta yli 50 vuotiaana. 

Vierailija
4/13 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuollaiset ajatukset vahvistuvat ollessani kuormittunut. Ja varmaan masennus ja itsekeskeiset, lapsiaan tahallaan lyttäävät vanhemmat ovat ongelman juurisyy.

Vierailija
5/13 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta, pääosin tunnen häpeää. Usein hävettää omat sanomiset, jos en ole osannut olla hiljaa. Aina hävettää vartalo ja kaikki ulkonäköön liittyvä. Hävettää, jos ajattelen, että joku voisi olla musta kiinnostunut. Ja eniten hävettää kaikki seks uaalisuuteen liittyvä, koska näin vastenmielinen ei saa edes haluta mitään. Terapia ei auta, kun häpeän sielläkin kaikkia puheitani.

6/13 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetunto on matala aikaisempien huonojen kokemusten vuoksi. Usein kokemukset juontavat jo lapsuudesta, kun ei ole tullut nähdyksi rakastavin ja hyväksyvin silmin.

Kannattaa hakea apua, koska ihan yksin on vaikeampi saada itsetuntonsa paremmaksi.

Vierailija
7/13 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin samaa teini-iästä noin kolmikymppiseksi. Taustalla ilmeisesti koulukiusaaminen ja latistaminen kotona. Omalla kohdallani lääke oli sen oikean kohtaaminen. Molemminpuolinen aito rakkaus.

Toivottavasti sinäkin löydät oman parannuksesi, tuo oli helvetillinen tunne jolle ei tosiaan, varsinkin näin jälkeenpäin ajatellen, ollut todellisia syitä.

Vierailija
8/13 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on liian paljon aikaa ajatella. Alapas lenkkeillä ja kehitä kuntoasi.

Vierailija
9/13 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on liian paljon aikaa ajatella. Alapas lenkkeillä ja kehitä kuntoasi.

Harrastan lenkkeilyä kaksi kertaa päivässä, sen lisäksi pyöräilyä muulloin kuin talvella sekä nostelen puntteja 4 kertaa viikossa. 

Kunnon kehittämisellä tuskin on suurta yhteyttä siihen, mitä ajattelen. Ehkä tarkoitit kommentillasi hyvää, mutta koen sen hieman ajattelemattomaksi. Ehkä et itse ole kokenut vastaavanlaisia tunteita, kuten suurin osa vastaajista sekä minä, aloittaja. 

Vierailija
10/13 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta! Sellaista negatiivista puhetta itselle, mitä ei kuvittelisi sanovansa jollekin toiselle. Joskus menneisyydessä alkanut malli, kun ei ole saanut tarpeeksi hyväksyntää tai oppinut sitä läheisiltään. (Tai tällaisia ajatuksia mulle tulee mieleen.) 

Ehkä voit tutustua vaikka kirjoihin, joista saa tukea ajatustavan muuttamiseen?

Vierailija
11/13 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistatko, miten vanhemmat ovat sinulle puhuneet pienenä? Tajusin oman ahdistukseni ja syyllisyyden tunteeni syyn vasta yli 50 vuotiaana. 

Hyvä havainto. Ja minua surettaa kun sinä olit joutunut noin kauan kärsiä ahdistuksesta ja syyllisyydestä. Toivottavasti olosi on parempi nyt kun olet ymmärtänyt, mistä asia johtuu. 

Toinen vanhemmistani syyllisti minua silloin tällöin, mutta hän teki sitä myös toiselle vanhemmalleni ja sisaruksilleni, eikä heillä ole tällaista oloa. Olen puhunut asiasta heidän kanssaan.

Vierailija
12/13 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala harjoittaa mieltäsi. Aina, kun tulee latistava ajatus itseäsi kohtaan, muunna se myönteiseen muotoon. Sinä olet yhtä arvokas kuin kuka muu tahansa, sinulla on oikeus olla oma itsesi, olet hyvä juuri sellaisena kuin olet jne... Kun riittävän kauan teet tätä niin mieli alkaa muuttumaan. Tämän lisäksi keskity hetkeen eli kiinnitä huomiosi siihen mitä sinun ympärillä tapahtuu, älä liikaa itseesi. Maailmassa on paljon kauneutta ja hyviä hetkiä, sinä olet täydellinen ihan omana itsenäsi.

Vierailija
13/13 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastaajille ja toivon teille mukavia asioita elämäänne!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi