Miten kuvailisit ruokavaliotasi?
Seuraatko jotain tiettyä ruokavaliota, kuten pätkäpaastoa tai vähähiilarista? Syötkö yleensä terveystietoisesti, vai onko ruokavaliosi enemmänkin McDiet? Oletko tyytyväinen nykyiseen ruokavalioosi vai haluaisitko syödä toisin, mutta et syystä tai toisesta pysty? Jos, niin miksi et?
Kommentit (20)
Hyvin vaihteleva. Käyn paljon ulkona syömässä (paitsi nyt tietenkään en niin paljon), kokeilen aina uusia ravintoloita ja ruokalajeja. Kotona syön enimmäkseen salaattia yhdistettynä johonkin proteiiniin. Syön kaikkea eikä minulla ole mitään allergioita tai muita ruokarajoitteita.
Niukka ja yksitoikkoinen.
Syön päivässä 2-3 siivua ruisleipää ja yritän tunkea päällisiksi mahdollisimman paljon tavaraa että nälkä pysyy poissa. Olisi kiva syödä ihan oikeaa ruokaa mutta ei enää lannistuneena ikisinkkuna jaksa nähdä vaivaa.
Kotiruoka dieetti. Itse tehtyä alusta saakka ja paljon vihreää ja itse poimittuja marjoja.
Pyrin syömään suositusten mukaan ja syön lautasmallin mukaan. Kalaa kahdesti viikossa, puoli kiloa kasviksia päivässä, puuroa, leipää, perunaa, vältän lihajalosteita, suosin rasvattomia maitotuotteita. Useimmiten en kyllä onnistu vaan tekee herkkuja mieli niin paljon, että sorrun. Yritän syödä herkkuja vain viikonloppuna, mutta yleensä joka viikko on pakko keskelläkin viikkoa saada jotain "kiellettyä". Paino jumittaa 90kg tietämissä.
Vierailija kirjoitti:
Niukka ja yksitoikkoinen.
Syön päivässä 2-3 siivua ruisleipää ja yritän tunkea päällisiksi mahdollisimman paljon tavaraa että nälkä pysyy poissa. Olisi kiva syödä ihan oikeaa ruokaa mutta ei enää lannistuneena ikisinkkuna jaksa nähdä vaivaa.
Kylläpä syöt vähän ja todella yksitoikkoisesti. Mitä jos alkaisit tekemään edes yhden aterian viikossa, jota sitten söisit muutaman päivän? Tekisit sitten myöhemmin enemmänkin, jos innostut. Aloita vaikka helpoilla keitoilla, joita voit syödä niiden ruisleipien kanssa: kasvissosekeitto, kanakeitto, nakkikeitto, linssikeitto ovat ainakin helppoja ja hyviä.
Kwasniewskin Optimal diet omin säädöin. Ainoa tapa syödä, jolla pysyy kroppa toimintakykyisenä.
Olen sekasyöjä. Lähinnä niiinkuin karhu. Lihaa kalaa marjoja ine
Vierailija kirjoitti:
Pyrin syömään suositusten mukaan ja syön lautasmallin mukaan. Kalaa kahdesti viikossa, puoli kiloa kasviksia päivässä, puuroa, leipää, perunaa, vältän lihajalosteita, suosin rasvattomia maitotuotteita. Useimmiten en kyllä onnistu vaan tekee herkkuja mieli niin paljon, että sorrun. Yritän syödä herkkuja vain viikonloppuna, mutta yleensä joka viikko on pakko keskelläkin viikkoa saada jotain "kiellettyä". Paino jumittaa 90kg tietämissä.
En ole ravitsemusasiantuntija, mutta omakohtaisella kokemuksella suosittelen, että kokeilisit tuota Välimeren ruokavaliota. Itselläni oli melko samanlainen tilanne kuin sinulla aikaisemmin. Kirjoitin siis tuon ensimmäisen vastauksen.
Virallisterveellistä suomalaista kotiruokaa, lisäksin liian usein pikaruokaloiden purilaisia tai pizzaa ja suklaata. Näin korona-aikana ja kahden pikkulapsen kanssa vielä korostunut, kun ihan koko ajan ei jaksa kokata, mutta kovin usein ei viitsi ravintolassakaan istua.
Paljon olutta ja lihaa. Kasvikset nautin ketsupin muodossa.
T. Mies
Syön mielellään kunnon pihvin uunijuureksin ja salaatin kera.
Lasi tai pari punaviiniä ruokajuomaksi.
Aika tavallinen. Lautasmallia yritän jotenkin noudattaa mutta syömme sitä mitä mies haluaa. Pääsääntöisesti kotiruokaa mutta välillä se on arkisempaa ja välillä vähän epäterveellisempää. Kaikki pyritään tekemään itse eikä noutoruokaa tilata kuin pari kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Välimeren ruokavalio pienin muutoksin. Vähemmän hedelmiä, enemmän marjoja. Syön myös alhaisen hemoglobiinin takia vähän enemmän punaista lihaa, kuin mitä ruokavalioon perinteisesti katsotaan kuuluvan.
Marjat luokitellaan hedelmiksi.
Energiajuomaa ja sipsiä ja välissä pari lämmintä ateriaa tavallista kotiruokaa. Ei ole ylipainoa eikä sairauksia, joten en ole jaksanut karsia epäterveellisyyksiä pois.
Syön kerran tai kaksi päivässä eli pätkäpaastoan 16-20 tuntia vuorokaudessa. En syö eineksiä. Pyrin välttämään sokeria, vehnää, pastaa, riisiä. Yritän syödä mahdollisimman ravinteikasta ruokaa kuten marjoja, pähkinöitä, siemeniä, täysjyväruista, munia, oliiviöljyä, kalaa, tofua, papuja, kaaleja, tummaa suklaata jne.
En halua vältellä rasvaa, mutta toivoisin saavani muutettua ruokavaliota entistä enemmän siihen suuntaan, että rasva on pehmeää, eikä kovaa eläinrasvaa. Toisaalta esimerkiksi keltuaiset ovat superfoodia, joka sisältää rasvan lisäksi vaikka mitä vitamiineja.
Vähälaktoosinen ja lihaton pesco-välimerellinen IBS- sopiva 16:8-kotiruokavalio :)
Syön feikki-vegaanisti, en siis väitä olevani vegaani.
Minulla on taipumusta korkeaan kolesteroliin ja pieneen ylipainoon, joten ravitsemusterapeutti on tehnyt minulle sopivan ruokavalion, jolla molemmat pysyy kurissa. Se on pääsääntöisesti hyvin tavallinen sekaruokavalio, jossa on tasapainoisesti kaikenlaista. Ruokavalioni erityispiirteitä:
-vihanneksia todella paljon
-kalaa, kanaa, ja palkokasveja paljon
-eläinrasvaa hyvin vähän: voita ei ollenkaan, punaista lihaa max 2 kertaa viikossa, maitotuotteita kuten juustoa ja jugurttia ei joka päivä. Oliiviöljyä ja manteleita joka päivä.
-kaikki pasta, riisi, ja leipä täysjyvänä
-kaikki päivän sokeri keskittyy aamuun hedelmien ja marjojen muodossa. Aterioiden jälkeen saa ottaa yhden palan tummaa 70% suklaata.
-yksi ateria viikossa saa syödä vapaasti esim. roskaruokaa
Olen tykännyt tästä ruokavaliosta paljon ja se on toiminut, mutta on ollut myös aika kallis ja vaatii sitä, että koko viikon suunnittelee etukäteen.
Välimeren ruokavalio pienin muutoksin. Vähemmän hedelmiä, enemmän marjoja. Syön myös alhaisen hemoglobiinin takia vähän enemmän punaista lihaa, kuin mitä ruokavalioon perinteisesti katsotaan kuuluvan.
Olen ollut tosi tyytyväinen tähän sen puoli vuotta, mitä olen jatkanut. Tuntuu hyvältä syödä puhdasta ja yksinkertaista ruokaa ja hyvien rasvojen (oliiviöljy, pähkinät ja siemenet) ansiosta koen kylläisyyttä pienemmillä annoksilla ja vähemmillä hiilihydraateilla. En ole siis karsinut hiilareita kokonaan, mutta olen vähentänyt niitä 1-2 viipaleeseen kauraleipää päivässä + se, minkä saan vihanneksista, hedelmistä ja marjoista, joita syön paljon. En kuitenkaan enää täytä hiilareilla vatsaani samalla lailla. Aiemmin saatoin saada mielitekoja, joissa söin valtavat määrät pullaa tai keksejä tai mitä tahansa jauhoista ja sokerista. Sellaisia ei tällä ruokavaliolla enää tule. Vaikka koen syöväni aika paljon, on painokin laskenut 2-3 kiloa, mikä ei siis edes ollut tavoitteeni.