Miksi on "hienoa" lähteä synnytyssairaalasta mahd. pian kotiin?
Jopa sairaalan omassa valmennuksessa painotetaan synnytyksestä seuraavana päivänä kotiin lähtemistä varsinkin uudelleen synnyttäjillä. Itse haluaisin olla sairaalassa kaksi kolme yötä. Vauva saattaa kellastua tms. Ja takaisin palaaminen on ainakin kurjaa. Eikös lääkärintarkastuskin tehdä kahden päivän iässä? Lisäksi musta imetys on hyvä saada käyntiin ennen kotiin lähtöä. Mistä johtuu että nykyilmapiiri suorastaan painostaa aikaisella kotiin lähdöllä? Olisi mukava saada esim. Kätilön mielipide!
Kommentit (34)
Koska ei saa nukuttua.
Koska joutuu syömään ruokaa joka ei sovi omalle elimistölle (leipää ja leipää ja aivan liian vähän kasviksia siigen verrattuna, mihin oon tottunu). Maha kipeenä ja ilmavaivoissa ihana löllyä siellä.
Koska ainut liike/liikunta on edestakaisin kävelyä käytävällä pari krt päivässä.
Ei sieltä pääse yleensä seuraavana päivänä, aina oon yrittäny mut aina on pitäny olla väh 48 h.
Koska ei saa nukuttua.
Koska joutuu syömään ruokaa joka ei sovi omalle elimistölle (leipää ja leipää ja aivan liian vähän kasviksia siigen verrattuna, mihin oon tottunu). Maha kipeenä ja ilmavaivoissa ihana löllyä siellä.
Koska ainut liike/liikunta on edestakaisin kävelyä käytävällä pari krt päivässä.
Ei sieltä pääse yleensä seuraavana päivänä, aina oon yrittäny mut aina on pitäny olla väh 48 h.
Siksi koska.. Oikea ja kunnollinen nainen hoitaa tuollaiset pikkusynnytykset tuosta vain, onhan se sentään maailman luonnollisin asia. Ei ne eläimetkään luonnossa mene paniikissa sairaalaan synnyttämään ja kauhuissaan vaadi kaikenmaailman kivunlievityksiä ja sekoile. Tosinainen hoitaa synnytyksen vaikka lounastauolla. Oikea nainen ei repeile synnytyksestä ja vaadi sen jälkeen 24/7 tarkkailua. On noloa jos joutuu jäämään sairaalaan synnytyksen jälkeen koska silloin on heikko nainen eikä pysty täyttämään tehtävää johon kehonsa on luotu - lisääntymiseen. On huono synnyttäjä jos väsähtää synnytyksestä niin ettei edes jaksa lähteä kotiin vaikka voisi, sillä synnytyshän on voimaannuttava kokemus.
Siksi on hienoa päästä kotiin mahd. pian koska synnytys ei ole niin hysteerinen ja iso juttu jollaisena heikot nykynaiset sitä pitävät.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 15:19"]
Siksi on hienoa päästä kotiin mahd. pian koska synnytys ei ole niin hysteerinen ja iso juttu jollaisena heikot nykynaiset sitä pitävät.
[/quote]
Vielä 90-luvun alussa muuten oltiin yleensä lähes viikko sairaalassa, ja sitä aiemmin yleensä vähintään se viikko.
Hienoa tai ei, mutta mä nautin ihan täysillä, kun esikoisen synnyttyä olin 2 vk sairaalassa ja kuopuksen synnyttyä 1 vk. Mikäs ihanampaa kuin olla valmiiden patojen äärellä, lueskella rauhassa ja tutustua vauvaan. Molemmilla kerroilla vielä sattumalta oma yksityishuone, vaikken ollut sellaista pyytänyt. Mulle olisi ollut ihan karmaisevaa, jos olisin joutunut pian sairaalasta kotiin. Näin oli alku mukavampi. :)
Niin ja lisättäköön, että 20 kyllä ymmärsi kirjoituksen nro 19 sarkasmiksi, mutta ei ole oikein samaa mieltä kys. kirjoittajan kanssa.
Eikö teistä kukaan tiedä oikeata syytä? Ennen ei ollut näin vaikeita sairaalabakteereja. Mitä nopeammin sieltä kotiudutaan, sitä pienempi riski saada mitään tartuntoja.
Kauheaahan siellä on olla pidempään kuin välttämätön pakko. Ahdistavia laitoksia.
90-luvulla olin viikon sairaalassa molempien lasten synnyttyä ilman mitään komplikaatioita. Se oli tapana silloin. Kätilöt ja lastenhoitajat neuvoivat lapsen kylvetystä, navan hoitoa, auttoivat imetyksen alkuun. Minusta se oli ihan hienoa. Juteltiin muiden synnyttäneiden kanssa, oli rattoisaa. Oli kiva nähdä näitä äitejä sitten aina joskus, viimeksi ylioppilasjuhlassa koululla :)
Syitä on kolme. Ne ovat: raha, raha ja... raha. Tai pikemminkin rahan puute.
70-80-luvulla synnyttänyt äiti oli sairaalassa viikon, että sai levätä. Ja lapsi tuotiin äidin luo vain lähinnä syömään ekoina päivinä, että äiti sai nukkua.
Nyt mainostetaan, että on hienoa ottaa sairaalasta ritolat heti, kun napanuora on katkaistu, jotta säästyisi rahaa. Jokainen sairaalapäivä maksaa yhteiskunnalle.
Kohta varmaan aletaan hehkuttaa ihmisille kotisynnytyksiä. Kätilö tarkkailee muksuja maailmaan pakertavia äitejä tietokoneen videoyhteyden kautta.
Kannattaa olla tiukkana siellä sairaalassa ja sanoa, että minä en lähde minnekään, ennen kuin imetys onnistuu. Yksi kaverinikin oli kolme ja puoli päivää synnytysosastolla, kunnes oli varma, että lapsi saa rinnoista maitoa, ei vaan suostunut kotiutettavaksi. Henkilökunta yritti väkisin kipata hänet pellolle heti seuraavana päivänä.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 08:32"]
Synnytys ei ole sairaus, joka vaatii sairaalahoitoa.
Oletko sinä valmis maksamaan lisää veroja, että sairaaloilla olisi varaa makuuttaa potilaita...
[/quote]
Ok. Synnytys ei vaadi sairaalahoitoa. Miksi sitten ei suositella ihmisiä synnyttämään yksin saunassa? Miksi naisten odotetaan käyvän lääkärintarkastuksissa säännöllisesti ennen synnytystä? Jos kerran kyseessä ei ole sairaus eikä vaadi hoitoa?
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 15:19"]
Siksi koska.. Oikea ja kunnollinen nainen hoitaa tuollaiset pikkusynnytykset tuosta vain, onhan se sentään maailman luonnollisin asia. Ei ne eläimetkään luonnossa mene paniikissa sairaalaan synnyttämään ja kauhuissaan vaadi kaikenmaailman kivunlievityksiä ja sekoile. Tosinainen hoitaa synnytyksen vaikka lounastauolla. Oikea nainen ei repeile synnytyksestä ja vaadi sen jälkeen 24/7 tarkkailua. On noloa jos joutuu jäämään sairaalaan synnytyksen jälkeen koska silloin on heikko nainen eikä pysty täyttämään tehtävää johon kehonsa on luotu - lisääntymiseen. On huono synnyttäjä jos väsähtää synnytyksestä niin ettei edes jaksa lähteä kotiin vaikka voisi, sillä synnytyshän on voimaannuttava kokemus.
[/quote]
Tosinainen myös lähtee suoraan työpalaveriin sieltä synnytyssairaalasta. Heittää sen nyytin vaan pikapikaa lähimpään päiväkotiin ensin. Mieluiten vuoropäiväkotiin, jossa vauva voi olla vaikka kolme vuorokautta putkeen, kun äiti tienaa verorahoja kolmivuorotyössä.
Se on lapselle vaan etu, kun mahdollisimman aikaisin pääsee ammattikasvattajien hoidon piiriin, ettei oma äiti vaan pääse häntä pilaamaan.
Oikeasti.... Miettikää, miten yläluokan lapsia kasvatettiin esim. 1700-luvulla ja sitä ennen: hankittiin imettäjät ja hoitajat, ettei äiti lelli lasta ja että äiti vapautuu sosiaalisiin velvollisuuksiinsa. Vielä 40 vuotta sitten sitä kauhisteltiin sydämettömänä. Nyt se alkaa olla jo ihanne ja maan tapa, ainakin kun hallitusta kuuntelee.
Minun aikoinani sairaalassa piti olla vähintään viisi päivää, keisarileikatut 10. Itselläni on kolme lasta ja kotiin oli aina hirveä ikävä. Rukoilin (ja moni muukin) lääkäriltä, että eikö jo pääsisi, varsinkin, jos oli synnyttänyt vaikka tiistaina aamuyöllä, olisi ollut kiva päästä perjantaina kotiin, koska seuraava kotiutuspäivä oli maanantai. Mutta ei. Viikonloppuna ei kotiin päässyt, koska osastolla ei ollut vkl lääkäriä kuin päivystyksiä varten.
Kolmannen kanssa hoitajat kehottivat olemaan niin kauan sairaalassa kuin pystyn, koska tiesivät kotona odottavan kaksi pientä ja vastasyntynyt oli kova huutamaan. :) Toivoivat, että saisin levätä itseni parempaan kuntoon ennen kotiin menoa. Ihanat <3. No, onneksi vauva rauhoittui kotona.
Mulla lähti maito nousemaan ja sitä kautta imetys sujumaan, vasta noin viikon päästä synnytyksestä. Viikkoko siellä osastolla olisi pitänyt olla lojumassa?
Imetys sujui, ainakin minulla, paljon paremmin kotona, kaikessa rauhassa, tutussa ympäristössä ja etenkin ilman että joku ventovieras tuijottaa siinä vieressä. Osastolla ei ole omaa rauhaa, ei mitään järkevää tekemistä (kumpikin lapsi on nukkunut hyvin heti synnyttyään, eli mulla oli aikaa vaikka muille jakaa), ja normaalissa kunnossa olevan palautuminen lähtee paremmin liikkeelle kun pääsee siihen arkeen paremmin kiinni. Minä olen tosin niitä onnekkaita, jotka ovat voineet esim. istua ja kävellä normaalisti heti synnytyksen jälkeen. Lp-lihakset mulla oli kunnossa kaksi viikkoa synnytysten jälkeen.. Lisäksi olen sellainen ihminen, joka ei puolta tuntia pitempään osaa olla jouten, joten sairaalassa olo oli helvettiä.
Ja hyvähän se vain on että normaalissa kunnossa olevat lähetetään mahd. pian kotiin. Siellä osastolla on kuitenkin sektioituja äitejä, huonokuntoisia äitejä ja huonokuntoisia vauvoja, jotka tarvitsevat sitä hoitoa paljon enemmän kuin muut. Ei pelkän imetyksen takia kannata osastolla pitää. Resurssit on kuitenkin kaikkialla pienet, joten ei noita synnäreitä kannata minään lepokoteina pitää.