Miksi joulua pitää "laittaa"?
Olen kolmekymppinen avoliitossa elävä nainen enkä ole eläessäni ostanut ainoatakaan kausikoristetta tai laittanut kotia muuten juhlapyhiä varten. Ajatus kaikesta sellaisesta ylimääräisestä krääsästä ja vaivasta yököttää! Tiedän, että jotkut aloittavat nuo leikit jo heti lapsuudenkodista muutettuaan, mutta omalla kohdallani en rehellisesti usko, että ikinä voisin saada siitä mitään lisäarvoa elämääni. Nautin kyllä esimerkiksi jouluruoista ja muista perinteistä, mutta miksi kodista pitäisi tehdä joku näyttämö sen vuoksi?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen kanssa. Meillä on aina sanottu että joulu tulee tullakseen, suotta siis hötkyillä. Niin sanoi aina mummoni, niin sanoi äitini, niin sanon minäkin ja niin toivon sanovan lapseni.
Siis hötkyily on sitä et ei ajattele ennakkoon, mitä todella kannattaa tehdä. Laitapa lampaannahka karvapuoli ihoa vasten, huomaat sen: turhan kuuma tulee, jos on lämmitetty liikaa huushollia. Mut pianhan sen saa kiepautettua sohvan selkämykselle, ei tuu hiki päähän!
Erilaiset rituaalit, kuten joulun viettäminen tietyn tavan mukaan, ovat tärkeitä ihmisille siksi että ne edustavat ja niiden avulla ilmaistaan yksilön ja yhteisön arvoja ja keskeisiä elämänkatsomuksellisia tulkintoja. Ne myös luovat tämän päivän ja mennen välille kulttuurisen jatkumon, jolla on merkittävä rooli ihmisen identiteetille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koe velvollisuudekseni toistaa robottina samaa mitä lapsuudenkodissa ajattelematta itse.
En minäkään, mutta silti olen laittanut ledvaloja niin, et kukaan ei kävele yöllä päin seiniä. Siis ei ne liity millään tavalla jouluun, vaan siihen hämärtymiseen. Oikeat kynttilät sulivat viherhuoneeseen jo kevään paisteilla:-D
Meillä laitetaan valot vain silloin kun niitä käytetään.
Onneks on taas lämmin talvi tulossa.
Siinä on yks huono puoli: ihminen ei anna edes vanhana "polttaa" valoja, vaikka se olis juuri se halvin konsti selvitä yksinäisistä öistä talvella! Vanhukset kaatuilee öisin, kun etsivät sitä katkaisijaa. Heillä on koko ikä mennyt sähkön säästämiseen - mites muuten? Mut ledvalot ei vie energiaa sen vertaa, et kannattaa sammuttaa. Kotipalvelussa ne asiat muodostuu ongelmaksi, jos se vanhus lähtee niitä valoja sammuttelemaan, kun hoitaja on lähtenyt.
Sen kun yökit ja olet laittamatta. Ja anna niiden laittaa jotka haluaa. Ei kukaan sun koristeista määräile etkä sinä niiden muiden
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koe velvollisuudekseni toistaa robottina samaa mitä lapsuudenkodissa ajattelematta itse.
En minäkään, mutta silti olen laittanut ledvaloja niin, et kukaan ei kävele yöllä päin seiniä. Siis ei ne liity millään tavalla jouluun, vaan siihen hämärtymiseen. Oikeat kynttilät sulivat viherhuoneeseen jo kevään paisteilla:-D
Siinä on yks huono puoli: ihminen ei anna edes vanhana "polttaa" valoja, vaikka se olis juuri se halvin konsti selvitä yksinäisistä öistä talvella! Vanhukset kaatuilee öisin, kun etsivät sitä katkaisijaa. Heillä on koko ikä mennyt sähkön säästämiseen - mites muuten? Mut ledvalot ei vie energiaa sen vertaa, et kannattaa sammuttaa. Kotipalvelussa ne asiat muodostuu ongelmaksi, jos se vanhus lähtee niitä valoja sammuttelemaan, kun hoitaja on lähtenyt.
Jaa no tuli ledvaloista jostain syystä mieleen valoketjut ja nehän ovat ihan kertakäyttöroskaa. Vaikka onhan muunkinlaisia ledejä, toivottavasti tarkoitit niitä.
Miten vanhukset tähän asiaan liittyy? Olen 26v ja huolissani siitä ettei elinkelpoista ympäristöä riitä enää minulle vaikka teille sitä ehkä on riittänyt mielin määrin kunhan vain on rahaa millä ostaa.
Laittaa joulua.
Ennen vanhaan kun kaupasta ei ostettu mitään ja sai itse tehdä ne laatikot mitä meinaa syödä sekä leivonnaiset.
Niitä ei kaupasta valmiina ostettu. Ne asiat joita emäntä halusi jouluna tarjottavan oli laitettava hyvissä ajoin tekeytymään säilykkeeksi tai kylmään.
Itse tehdyt koristeet. Tämä oli isovanhempien nuoruus ja aikuisuus.
Sit myöhemmin vaikka jopa jo -70-luvulla sai kaupasta jos oli rahaa ja oli pakastin. Vanhempieni nuoruus ja aikuisuus.
Nykyihminen 2000 luvulla syntynyt ei voi käsittää miten maailma on muuttunut ajalla 1970-2020.
Itse olen ostanut kaupasta mitä olen halunnut ja kerran laatikoita tehnyt. Minulle omatekemä ei tuonut lisäarvoa, vain stressin. Olin suvun mielestä laiska ostaessani kaupasta valmista. Aika ei vaan vuorokaudessa enää riittänyt lasten ja haastava työ.
Koristeet ja kuusi. Kynttilät. Suklaa. Tontut ja lisää tonttuja. Siitä laittamisesta alkaa joulun odotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa no tuli ledvaloista jostain syystä mieleen valoketjut ja nehän ovat ihan kertakäyttöroskaa. Vaikka onhan muunkinlaisia ledejä, toivottavasti tarkoitit niitä.
Miten vanhukset tähän asiaan liittyy? Olen 26v ja huolissani siitä ettei elinkelpoista ympäristöä riitä enää minulle vaikka teille sitä ehkä on riittänyt mielin määrin kunhan vain on rahaa millä ostaa.
Sisälle laitan niitä, ei syö jänikset eikä lumilinko katkaise. Ulos olen hankkinut aurinkokennovalaisimet, jotka toimivat niin, että tunnistavat kohdallaan kulkijan, valo kirkastuu. Hyvin ovat toimineet ainakin 10 vuotta samat eikä pattereitakaan ole tarvinnut vaihtaa. Eteisessä on sellainen led-plafondi katossa, joka toimii ihan automaattisesti, vuosikausia toiminut ilman patterinvaihtoa!
Ei maailmassa liikaa ilonaiheita ole. Joulunlaittaminen on ihanaa, saa keskittymällä keskittyä asioihin, joista tulee hyvä mieli.
Jos sinulle ei tule siitä hyvä mieli, niin jätä väliin.
Vierailija kirjoitti:
Millainen oli lapsuuden kotisi joulu? Jokainen luo aikuisena tietenkin omat tavat viettää joulua.
Av-mammaa laitetaan, joulua valmistellaan.
Joulu on kiva kohokohta pimeän talven keskellä. Juhlia ei ole mitenkään liikaa mun elämässä, niin se on mukavaa vaihtelua ja jäsentää vuotta. En silti hössötä hirveästi, laitan jokusen koristeen, laittelen ruokia ja teen ja paketoin lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Ap varmaankin menee johonkin valmiiseen jouluun, ja kiukuttelee täällä. Mietipä aikaa sitten, jos teillä on lapsia, onko heillä tuollainen ns. ankea joulu, ei koristeita, ei yhtään mitään. Tietysti, jos olet tiukkis, etkä halua juhlia ja laittaa yhtään mitään, se on sun asiasi, mutta mun mielestäni joulu on lasten juhla.
Vaikutatpa tosi anti-tiukkikselta itse tämän mielipiteesi kanssa. Ohis
Ap on taas niitä ihmisiä, jotka ovat kapeakatseisuudessaan jo ihan oma ihmisryhmänsä. Kun minä en jostain tykkää, niin ei siitä voi kukaan muukaan tykätä ja koko juttu täytyy tuomita.
Onneksi joulu kuuluu niihin asioihin, että jokainen voi tehdä omalla tavallaan ja antaa toisten tehdä omallansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap varmaankin menee johonkin valmiiseen jouluun, ja kiukuttelee täällä. Mietipä aikaa sitten, jos teillä on lapsia, onko heillä tuollainen ns. ankea joulu, ei koristeita, ei yhtään mitään. Tietysti, jos olet tiukkis, etkä halua juhlia ja laittaa yhtään mitään, se on sun asiasi, mutta mun mielestäni joulu on lasten juhla.
Vaikutatpa tosi anti-tiukkikselta itse tämän mielipiteesi kanssa. Ohis
En mä kyllä nähnyt tuossa mitään tiukkista. Ihan hyvä, perusteltu mielipide.
Ohis
Nyt ap taitaa järkyttyä: joulun lisäksi koristelen kotiani myös pääsiäisenä ja vappuna. Juhannuksena juhannuskoivut oven eteen ja ketokukkia kukkamaljakkoon olohuoneen pöydälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen oli lapsuuden kotisi joulu? Jokainen luo aikuisena tietenkin omat tavat viettää joulua.
"MIKSEI kukaan auta mua ripustaan krääsää jota kukaan ei halua!!!!!!!!!!!!!!"
"Isästännekään ole mihinkään stana mua ahdistaa tää!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"
"EI NOIN! KATO NYT MILTÄ SE NÄYTTÄÄ!!!!!!!!!"
"EI JUMALAU...!!!!!!!!!!!!!!!"
"Kukaan ei mua auta vaihtaan verhoja, yksin saa raataa niska limassa!!!!!!!!!!"
****heittää roskiin muiden tavaroita jotka eivät miellytä omaa silmää ja laittaa tilalle kynttilöitä***
Itse koen sen velvollisuutena. Jonkin verran joulua on pakko laittaa muun perheen vuoksi. Pakko väsätä jotain jouluruokaa, pakko hankkia lahjoja, pakko vähän siivota kotia joulutunnelman saavuttamiseksi. Mitään joulukoristeita - ja tekstiilejä en harrasta.
Ja niin, mikään ei tietysti ole pakollista, mutta ehdoin tahdoin en halua loukata lasten ja miehen joulutunnelmaa jättämällä ihan kaiken tekemättä. Monia muitakin asioita on pakko laittaa, kuten lasten synttärijuhlia, uutta vuotta, itsenäisyyspäivää jne. Ei siksi, että itse haluaisin, vaan koska lapsille nuo juhlat arjen keskellä näyttävät olevan merkityksellisiä. Ja ihan samoin lapsena itsekin muistan pitäneeni joulusta ja juhlista, koska ne olivat jotain erilaista.
Jos asuisin yksin tai miehen kanssa kahdestaan, ostaisin jouluna suklaata ja lukisin kirjoja, polttaisin kynttilöitä, kävisin kävelyillä ja söisin pitsaa ja joisin kuoharia. Nyt olen luvannut valmistaa tai ostaa jokaiselle jonkin yhden lempijouluruoan.
Vierailija kirjoitti:
Öö..miksi just ap:n vastuulla olis laittaa joulua, jos hänellä on puolisokin??
Ei kiinnosta muakaan. Haudoille vien kynttilät, siinä kaikki. Ennen laitoin myös sisälle sähkökynttelikön, mutten ole vuosiin jaksanut vaivautua.
Minäkin olin isän kannalla lapsena, ettei sitä turhaa oikeasti kukaan muu halua ja turhaa siis on siitä stressaaminen.
Siis äiti ainoa joka halusi ja meille siitä kiukutteli.