Voiko terapiaan hakeutumisesta seurata hankaluuksia
Jos unohdetaan Vastaamon tapaus hetkeksi, niin voiko terapiaan hakeutumisesta jäädä jokin merkintä Omakantaan tms., josta voi seurata hankaluuksia myöhemmin?
Olen sairastanut keskivaikean masennuksen kerran ennen kuin Omakantaa vielä oli. Kävin silloin terapiassa pari vuotta ja toivuin. Asia palasi kummittelemaan vain kerran myöhemmin, kun silloisen oppilaitoksen terkkari kysyi vointiani kerran käydessäni pakeillaan muusta syystä. Olen sittemmin tarkistanut Omakannasta, onko siellä merkintöjä masennukseeni liittyen. Ei ollut.
Viimeisen vuoden aikana on alkanut tuntua siltä, että masennus on palannut, ja että voisi olla syytä käydä avaamassa solmuja jonkun ammattilaisen kanssa. Mietityttää vain, että uskallanko. Olen kuullut väitettävän, että merkintä masennuksesta potilastiedoissa saattaisi tuottaa ongelmia myöhemmin muissa yhteyksissä (siis muuten, kuin tietomurtojen vuoksi). Millaisia kokemuksia ihmisillä täällä on, pitääkö väite kutinsa vai onko ihan huuhaata?
Kommentit (28)
Toi terveystietojen pakollinen luovuttaminen vakuutusyhtiölle (eivät myönnä vakuutuksia jos et sitä tee) pitäisi kyllä kieltää. Tekee vakuutusyhtiöiden elämän liian helpoksi ja monen elämän liian vaikeaksi.
Ei siitä pitäisi joutua kärsimään, jos etsii apua ongelmiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Toi terveystietojen pakollinen luovuttaminen vakuutusyhtiölle (eivät myönnä vakuutuksia jos et sitä tee) pitäisi kyllä kieltää. Tekee vakuutusyhtiöiden elämän liian helpoksi ja monen elämän liian vaikeaksi.
Miten vakuutusyhtiö voi vakuuttaa, jos ei tiedä taustoja? Jos minulla on todettu sairaus, joka vaikkapa 80% todennäköisyydellä uusiutuu, niin olisiko ok saada vakuutus sen sairauden varalle samaan hintaan kuin sinä, jolle sitä ei ole todettu? Kuinka paljon tuota käytettäisi hyväksi?
Vierailija kirjoitti:
Vakuutusta hakiessa. Esimerkiksi asuntoluoton takaisinmaksuturvaa ei myönnetä, mikäli 12 kk aikaisemmin on todettu masennus tai on ollut hoitokäyntejä. Näin ainakin AXAlla, jonka kautta tulee OP:n takaisinmaksuturva.
Suututtaa kun en tiennyt tällaisesta. Mitään apua en lääkäriltä saanut, jäi vain merkintä joka näkyy siellä ties kuinka kauan ja jota ei edes pystytä suojaamaan tietomurroilta.
Vierailija kirjoitti:
Vakuutusta hakiessa. Esimerkiksi asuntoluoton takaisinmaksuturvaa ei myönnetä, mikäli 12 kk aikaisemmin on todettu masennus tai on ollut hoitokäyntejä. Näin ainakin AXAlla, jonka kautta tulee OP:n takaisinmaksuturva.
Okei, hyvä tietää. Tuo kyllä liippaa läheltä, sillä hyvässä lykyssä minulla saattaa olla asuntolainan hakeminen edessä lähivuosina. Tosin, mikäli olen ymmärtänyt oikein, takaisinmaksuturvan saamiseen taitaa olla muitakin terveysvaatimuksia, joista kaikkia en täytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vakuutusyhtiö voi vakuuttaa, jos ei tiedä taustoja? Jos minulla on todettu sairaus, joka vaikkapa 80% todennäköisyydellä uusiutuu, niin olisiko ok saada vakuutus sen sairauden varalle samaan hintaan kuin sinä, jolle sitä ei ole todettu? Kuinka paljon tuota käytettäisi hyväksi?
Miten se sitten on yhtään parempi tilanne, että nykyisen menettelytavan takia ihmiset jättävät hakeutumatta hoitoon siinä pelossa, ettei heille myönnettäisi sen jälkeen vakuutuksia?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se sitten on yhtään parempi tilanne, että nykyisen menettelytavan takia ihmiset jättävät hakeutumatta hoitoon siinä pelossa, ettei heille myönnettäisi sen jälkeen vakuutuksia?
-eri
Niin, tuo tuntuu kieltämättä vähän hölmöltä. Jos menen terapiaan, kuntoudun todennäköisemmin ja myös todennäköisesti nopeammin, eikä masennus välttämättä pääse vaikuttamaan toimintakykyyni mitenkään. Mutta vakuutusyhtiöt saattavat silloin kieltäytyä myöntämästä minulle joitain vakuutuksia. Jos taas en mene terapiaan, masennus ei tule vakuutusten saamisen tielle, mutta silloin hoitamattomaksi jäävä masennus syvenee todennäköisemmin sellaiseksi, että päädyn väliaikaisesti työkyvyttömäksi.
Joku kertoi, että terapeutin kanssa itketään yhdessä :O
Ei ikinä kannata kertoa kaikkea itsestään, missään, kenellekään.
Koittaisin viimeiseen asti vältellä tämänkaltaisia merkintöjä omakantaan.
Ei tiedä, missä se tulee vielä vastaan, esim. Työttömyys kun pitkittyy niin ellet anna lupaa terveystietoihin holhousviranomaisille te-toimisto+kunnan sosiaalityöntekijä+Kela saat karenssin.
Et saa edes lähetettä terapiaan, käymättä ensin lääkärissä ja siitä itsessään jo jää merkintä kantaan. Se pelkästään jo riittää syyksi evätä vakuutus.
Itse hain aikanaan kohtuullisen suurta henkivakuutusta kattamaan perheen toimeentulon ja asuntolainan mahdollisessa kuolemantapauksessa. Niin paljon tuli rajauksia ehtoihin, että ainoa tapaus olisi varmaan ollut tappo tai murha, missä olisi jotain korvattu. Auto-onnettomuuskin olisi varmasti luettu sairaskohtaukseksi. Jäi vakuutus ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tiedä, missä se tulee vielä vastaan, esim. Työttömyys kun pitkittyy niin ellet anna lupaa terveystietoihin holhousviranomaisille te-toimisto+kunnan sosiaalityöntekijä+Kela saat karenssin.
Mitä siitä mahdollisesti seuraisi, jos Te-toimisto, sossu tai Kela saisi tietää masennusmerkinnästä terveystiedoissa?
Onko Suomessa mahdollista päästä sellaiselle terapeutille, joka ei välittäisi tietoja Omakantaan tai muihin sellaisiin tietokantoihin, joista joku ulkopuolinen voi tietoja vaatia?
Vierailija kirjoitti:
Joku kertoi, että terapeutin kanssa itketään yhdessä :O
Onhan sitä kaikenlaisia terapiamuotoja olemassa. Löytyy nauruterapiaa, niin miksipä ei itkuterapiaakin joku tarjoaisi. Mutta perinteisiin terapiamuotoihin tuollainen ei kyllä kuulu. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tiedä, missä se tulee vielä vastaan, esim. Työttömyys kun pitkittyy niin ellet anna lupaa terveystietoihin holhousviranomaisille te-toimisto+kunnan sosiaalityöntekijä+Kela saat karenssin.Mitä siitä mahdollisesti seuraisi, jos Te-toimisto, sossu tai Kela saisi tietää masennusmerkinnästä terveystiedoissa?
Onko Suomessa mahdollista päästä sellaiselle terapeutille, joka ei välittäisi tietoja Omakantaan tai muihin sellaisiin tietokantoihin, joista joku ulkopuolinen voi tietoja vaatia?
Omalla rahalla jos yksityiselle terapeutille menet, niin voitte varmaan sopia ettei kantaan kirjata. Mutta kelakorvauksesta on turha haaveilla ilman lääkärin merkintää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ikinä kannata kertoa kaikkea itsestään, missään, kenellekään.
Ehdotan, että polvistut ja rukoilet ääneen ja esität kaikki pelkosi ja toiveesi Jeesukselle ja pyydät häneltä apua ja ohjausta elämääsi. Hän on Herra ja hänellä on valta ja voima auttaa sinua.
Ethän sinä terapiassakaan voi muuta, kuin kertoa asiasi terapeutille.
Kaikella kunnioituksella, mutta kyllä terapia taitaa olla hiukkasen tuota vastavuoroisempaa. Siellä käydään ihan oikeaa keskustelua ja terapeutti kykenee antamaan asiakkaalle käytännön työvälineitä mielen päällä olevien asioiden käsittelyyn.
Henki- tai terveys vakuutusta et sen jälkeen saa. Jos sinulla jo sellainen on, se pysyy mutta et saa vaihdettua yhtiötä halutessasi.
Vaikka merkintää ei näkyisi Kannassa, et saa salata tietojasi vakuutusta hakiessasi.
Kyllä ne merkinnät jossain ovat, ja jos myöhemmin asia paljastuu, vakuutus raukeaa siihen etkä saa korvauksia eli olet maksanut turhaan kenties kauankin. 
Et saa virkaa. Johtovirkoihin vaaditaan todistus työkunnosta. Mulla oli tällanen tarkastus ja lekuri tutki kaiken, kaikki reseptit ja epikriisit. Mulla ei ole ollut mt- ongelmaa mutta sain kerran propralia rytmihäiriöön. Tästä intti pitkään ja epäili oliko mt vaivaan kirjoitettu resepti. Jos olisi ollut mt vaivaa niin EN OLISI saanut sellaista todistusta että sopii tehtävään mihin oltiin valitsemassa mua. Olisi jäänyt johtovirka saamatta.
Sain lähetteen julkiselta kelan tukemaan terapiaan.
Sain itse valita terapeutin. Kävin siellä pari vuotta, eikä kantaan kirjattu mitään. Terapian loppupuolella (viime vuonna) terapeutti mainitsi että heiltäkin tullaan odottamaan kirjauksia, mutta hän ei aikonut mitään kirjata, ainakaan minulta.
Eli riippuu?
Vakuutusyhtiöillä voi tosiaan olla aika kenkku asenne. Itseltä evätty kaksi eri vakuutusta tämän vuoksi. Lisäksi tietyt vaativat työtehtävät/koulutukset (esim. ammattilentäjä) joutunet todennäköisesti unohtamaan.