Ostaako ihmiset joka vuosi uudet joulukoristeet?
Tätä olen ihmetellyt. Koristeita on kaupoissa myynnissä ihan valtavasti jo viikkoja ennen joulua. Tältä palstalta olen lukenut että koristeisiin pitää varata rahaa. Myös jouluapu-sivustolla pyydetään lahjaksi joulukoristeita. Minulla on ollut samat koristeet niin kauan kuin olen omassa huushollissa asunut. Kuusenkoristeet, muutama jouluinen pöytäliina ja matto, kynttilät ja valot. Ostan uutta vain jos vanha menee rikki eli hyvin harvoin. Minulle on aina joulussa ollut se ihana juttu, kun kaivetaan varastosta ne laatikot jossa on vanhat tutut koristeet. Miten teillä?
Kommentit (12)
15-20 v samat. Silloin ostin köyhänä opiskelijana joulun jälkeen vinot pinot kivoja pikkurahalla
Vain Janne naakka ostaa uudet joka vuosi. Tästäpä hupisaa analyysiä hänen videostaan.
En tietenkään! Minulla on osa perittyjä lapsuudenkodista, osa itse tehtyjä ja osa ostettuja. Ostan vain sellaista josta tykkään loppuikäni. Pätee kaikkeen :)
Ei kaikkia uusia joka vuosi. Mut kyllä 20v aikana on joutunut vähän palloja lisää ostamaan, kissat jotenkin tuhonnut niitä, kun nappaavat leikkeihinsä.
Minulla on vain yksi laatikko, johon kaikki joulutavara pitää mahtua. En ole ostanut mitään uutta 6 vuoteen.
Kai ne on niitä elämänhallintaongelmaisia, jotka ostaa joka vuosi uudet.
Mutta totta kai joka vuosi on myös niitä, jotka ostaa ne koristeet, koska vanhoja ei ole. Joskushan sinäkin ostit ne olemassa olevat koristeet. Ja joskus ne menee rikki, jolloin tarvitsee uutta tilalle.
Mutta joo, ymmärrän mitä tarkoitat, miksi niitä myydään NIIN PALJON.
Kyllä jotkut varmaan uusivat koristeita usein. Olen nimittäin nähnyt kirppiksillä myynnissä aivan uuden veroisia joulukoristeita.
Itsekin uusin niitä vain, jos joku hajoaa. Vanhoihin koristeisiin on tullut tunnearvoa ja niihin liittyy muistoja.
Olen muuttanut vanhempieni luota pois n. 30 v sitten. Olen kahdesti ostanut koristeet. Silloin kun muutin omaan kotiin ja ja toisen kerran kun erottiin, ja exä oli sitä mieltä, että hän tarvitsee koristeita enemmän kuin minä ja lapset. Varmaan sitten niin.
Toisella kertaa kyllä ostin vain vähän ja joka vuosi pari kalliimpaa palloa lisää muutaman vuoden ajan. LIsäksi olen jotain ripustettavia tuonut kuuseen ulkomailta.
Jaa, kuusen valot uusittiin viisi vuotta sitten, kun uusi mieheni oli sitä mieltä, että mummoltani perityt 70-luvun kynttilät alkoivat olla jo turvallisuusriski.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vain yksi laatikko, johon kaikki joulutavara pitää mahtua.
Niin minullakin! Tosin vaihdoin isompaan laatikkoon :D
Ei missään tapauksessa uutta rompetta joka vuosi! Kiina syytää muovista jouluroinaa miljoonia tonneja/vuosi. Ihmettelen ihmisiä jotka ostavat aina vaan lisää.
Maailma hukkuu törkyyn.
Lasten kanssa (ja ilman lapsiakin) voi askarrella luonnon materiaaleista monenlaista kivaa:
Huopa, olki, kävyt... Kerran teimme olkihimmelin josta tuli tosi kaunis.
Kaikki mahtuu yhteen isoon laatikkoon. Joka vuosi ostan yhden uuden koristeen. Kuuseen ripustetaan hyvin sekalainen valikoima 44 vuoden aikana mukaan tarttuneita, ehjänä pysyneitä, lasten tekemiä, myyjäisistä ostettuja ja perittyjä koristeita. Ei tosiaan ole sävysävyyn pallot valkoisessa muovikuusessa
Onhan tämä kerskakulutus sairasta. Joka vuosi kaupat pursuilee uusia joulukoristeita, miksi? Kun ne kerran ostaa, miksi niitä pitää hankkia uusia? Eihän ne edes kulu kuten vaikkapa vaatteet. Aivan järjenköyhää touhua. Sitten kielletään muovipussit ja pillit, joista on oikeasti hyötyä.