Varoitanko kollegaa vai olenko varoittamatta
Sarjassamme asiahan ei minulle kuulu, mutta solidaarisuudesta mietin, että pitäisikö varoittaa.
Työpaikallamme, asiantuntijaorganisaatiossa, on esimiesasemassa hyvännäköinen, ensinäkemältä todella viehättävä noin 50-vuotias mies. Hän ei ole koskaan ollut pitkässä, muutamaa kuukautta pidempään kestävässä parisuhteessa (mikä on uskomaton saavutus kuitenkin naisvaltaisella alalla, jossa vähän "huonommatkin paperilla" menestyvät).
Hän iskee silmänsä aina uusiin, hyvännäköisiin naistyöntekijöihin ja usein charmi uppoaakin. Kaava on nähty monta kertaa. Ensin mennään yksiin, sitten menee pari, kolme kuukautta ihan ok, sitten alkaa naisen kyttääminen, rajoittaminen, pomottaminen ja latistaminen. Kerran tiedän suhteen päättyneen väkivaltaan - kyse oli minun ystävästäni, joka oli samassa työpaikassa. Lopulta nämä naiset aina päätyvät vaihtamaan työpaikkaa tai ainakin tehtäviä. Näitä on ollut pelkästään minun aikanani kolme ja tiedän asiasta vähän enemmän koska hyvä ystäväni oli numero kaksi.
Nyt sitten loppuvuodesta meillä aloitti taas todella fiksu, kaikin puolin upea ja briljantti nainen. Ja näen, mihin tämä on johtamassa. Piiritys on jo aika pitkällä ja eniten vituttaa, että ensivaikutelma on nyt myyty korkealla hinnalla. Pitäisikö naista varoittaa vai luottaa siihen, että kyllä Siperia opettaa? Olin itsekin aluksi sitä mieltä, että no jo on naiset sokeita, kun eivät tuollaista helmeä ole napanneet, kunnes aloin vähän tarkemmin tarkkailla miehen käytöstä.
Ja ennen kuin kukaan asiaa ehdottaa, minulla EI ole koskaan ollut hänen kanssaan mitään enkä ole koskaan ajatellut häntä siinä mielessä eli sivusta vain olen seurannut.
Kommentit (4)
Ihan hyvä juoni ;-). Tosin ystäväni lähti jo pois meiltä eikä tuosta väkivaltaisuudesta tiedä muut. Ei tehnyt rikosilmoitusta, vaikka olisi tietty pitänyt.
Anna olla. Jos on niin tyhmä, että tuollaiseen sortuu, niin oma on asiansa
Mä varoittaiin, mutta en tiedä miten suhtautuisi. Ehkä kannattaa hankkiutua kahville tai johonkin työpaikan ulkopuolelle, jossa voitte jutella muutenkin yksityisasioistanne ja tutustua paremmin. Ja siinä sivussa ohimennen sitten jutella tästäkin. Eihän tuo ole tyhmyydestä kiinni, narsistisen käytöksen taakse on todella vaikea nähdä.
Pyydä nainen illanviettoon, jossa on myös ystäväsi mukana. Tämä sitten kysyy, että onko sillä miehellä taas uusi uhri tiedossa. Tai sitten joku muu ystävistäsi, joka ottaa puheeksi, että tuo teidän yhteinen ystävänne on viimein päässyt traumoistaan eroon (siis siitä väkivaltaisuudesta.)