Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka kirjoitatte "vapaaaika", "teiniikä", "maksaarvo" jne, kysymys:

Vierailija
02.02.2014 |

Miksi kirjoitatte noin? Ettekö tiedä, miten nuo sanat oikeasti kirjoitetaan vai tiedättekö mutta ette jaksa vaivautua? Palstailetteko kännykällä?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"minulla on vapaaaamu"

Aaaargh vihaan itsekin tuota

Vierailija
2/27 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan ovat kännykällä. itse saatan joskus jos kaverille tekstaan, kirjoittaa nuo vaan erikseen "vapaa aika, teini ikä...". kaverit kyllä ymmärtää mitä tarkoitin. Muualle kyllä aina kirjoitan noi oikein

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Olen ihan lastentarhaajasta alkaen ajatellut, että se on oikein.

Vierailija
4/27 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan ymmärrettäviä nuo sanat ovat ilman yhdysviivakin. Kirjoitan usein tahallaan esimerkiksi kavereiden viesteihin väärin soittaakseni, etten kirjoita virallista yleiskieltä. 

Vierailija
5/27 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 13:53"]

[/quote]

Uusi ammatti, lastentarhaaja.

Vierailija
6/27 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 13:56"]

Aivan ymmärrettäviä nuo sanat ovat ilman yhdysviivakin. Kirjoitan usein tahallaan esimerkiksi kavereiden viesteihin väärin soittaakseni, etten kirjoita virallista yleiskieltä. 

[/quote]

Mun mielestä ne ovat ihan helvetin epämiellyttäviä noin kirjoitettuna. Tuosta voi oikeasti sanoa, että silmiin sattuu.

Vierailija
7/27 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 13:56"]

[/quote]

Uusi ammatti, lastentarhaaja.

[/quote]

Pahempi kuin turkistarhaaja.

Vierailija
8/27 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää, jos kirjoitetaan ihan hirveää kieltä ja sitten perustellaan, että "no on se ihan ymmärrettävää noinkin". Joo, jos haluaa olla epäkohtelias muita kohtaan ja laittaa heidät lukemaan epäselvää ja huonoa tekstiä. Jotenkin kertoo sellaisesta yleisestä henkisestä laiskuudesta tuollainen.

Vierailija
9/27 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 14:03"]

Mua ärsyttää, jos kirjoitetaan ihan hirveää kieltä ja sitten perustellaan, että "no on se ihan ymmärrettävää noinkin". Joo, jos haluaa olla epäkohtelias muita kohtaan ja laittaa heidät lukemaan epäselvää ja huonoa tekstiä. Jotenkin kertoo sellaisesta yleisestä henkisestä laiskuudesta tuollainen.

[/quote]

Olipa nyt paksua tekstiä toi. Vai henkisestä laiskuudesta... Hohhoijjaa...

Eikö se, että henkilöä ärsyttää tuollaiset asiat, kerro myös aika paljon?

Just siitä henkisestä tilasta. Voin toki olla väärässäkin.

Vierailija
10/27 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Oliko tämä tarhaaja joku sun tuttu?

Vierailija
11/27 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 14:08"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 14:03"]

[/quote]

Olipa nyt paksua tekstiä toi. Vai henkisestä laiskuudesta... Hohhoijjaa...

Eikö se, että henkilöä ärsyttää tuollaiset asiat, kerro myös aika paljon?

Just siitä henkisestä tilasta. Voin toki olla väärässäkin.

[/quote]

Tarkoitin siis sitä, että kirjoitetaan huonosti luettavaa tekstiä asenteella "mitä välii". En sanonut, että yksittäinen kieli- tai kirjoitusvirhe kertoo henkisestä laiskuudesta vaan se asennoituminen (täytyi nyt vielä tarkentaa, kun jostakin syystä tuli sellainen kuva että tulkitsit tekstini noin). Esim. puhekielisyys sinällään ei ärsytä, eikä puuttuvat pilkut tai muut tuollaiset. Mutta se, jos teksti on suorastaan epämiellyttävää lukijalle, ja kirjoittaja vaan ajattelee että "no iha sama, daa, kai sen ny tostki tajuu", niin se ärsyttää.

Vierailija
12/27 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä he ovat ruotsinkielisiä. Ruotsissahan ei tule väliviivaa, jos yhdyssanan 1. osa päättyy samaan vokaaliin, jolla 2. osa alkaa. Nokian osakkeet = Nokiaaktier.

Vierailija
13/27 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ärsyttävää lukea noita pahimpia kirjoitusvirheitä ja sama kun kirjoitetaan kaikki pienellä kirjaimella, ei välilyöntiä pilkun ja pisteen jälkeen ym.

Myös kirjoitukset jossa kaikki on ilman yhtään pilkku, pistettä ja pahimimmillaan kaikki yhteen pötköön ilman älilyöntejä. Minä ainakin mietin monta kertaa, millainen uusavuton ja lukihäiriöinen ihminen kirjoitaa niin?

Äidinkilenopettajat ovat jo vuosia olleet huolestuneita nuorten kirjoitustaidon heikkenemisestä ja eivät syyttä!

Vierailija
14/27 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä ketjun aihetta mutta minulla on vapaaaikana tapana kirjotella täällä jos ei oo muuta tekemistä enään niin kummiski oon täällä

ketä alottaa tämmösiä

kaikki erillaisia

Vierailija
15/27 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalinen media lienee osasyy "kielen köyhtymiselle". En väitä, että itsekään kirjoitan kaikkea oikein, mutta en ymmärrä ollenkaan sitä pisteetöntä, pilkutonta ajatusten tonavaa, joka lainehtii silmille jo tuttujen FB -päivityksessä. Joka päivä saa todistaa seuraavanlaisia päivityksiä:

"Helsingissä taas vaihteeksi oli muuten hyvä ruoka juna aseman ravintolasa tosin liian vähän suolaa vessa epäsiisti mutta kuitenkin jees olo hyvä Räikkönen loisto ajo kohta lätkä matsiin"

Vierailija
16/27 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 14:39"]

Sosiaalinen media lienee osasyy "kielen köyhtymiselle". En väitä, että itsekään kirjoitan kaikkea oikein, mutta en ymmärrä ollenkaan sitä pisteetöntä, pilkutonta ajatusten tonavaa, joka lainehtii silmille jo tuttujen FB -päivityksessä. Joka päivä saa todistaa seuraavanlaisia päivityksiä:

"Helsingissä taas vaihteeksi oli muuten hyvä ruoka juna aseman ravintolasa tosin liian vähän suolaa vessa epäsiisti mutta kuitenkin jees olo hyvä Räikkönen loisto ajo kohta lätkä matsiin"

[/quote]

jjurittatatarkoiti et mitenneosaaei oikeintajuu vaixmitenyritän joonyt pitaamennamoikka

Vierailija
17/27 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielihän ei mitenkään köyhdy, eikä se, että kaikki eivät osaa oikeakielisyyttä, tarkoita sitä, että pienempi osa ihmisistä osaisi kirjoittaa hyvää yleiskieltä kuin ns. ennen. Ennen heikompien kirjoittajien tekstejä vain ei näkynyt missään, nykyään näkyy, mm. sosiaalisessa mediassa. Sosiaalinen media ei köyhdytä kieltä, se vain tuo esille sen, että kaikki eivät hallitse yleiskielen normeja. 

Vierailija
18/27 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kilpaajoori.

Vierailija
19/27 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 14:51"]

Minulla on kilpaajoori.

[/quote]

Mutta ruotsista löytyy sana, jossa on 4 samaa vokaalia peräkkäin. Kun iglussa (igloo) vallitsee epäjärjestys (oordning), niin siitä tulee igloooordning.

Vierailija
20/27 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 14:49"]

Kielihän ei mitenkään köyhdy, eikä se, että kaikki eivät osaa oikeakielisyyttä, tarkoita sitä, että pienempi osa ihmisistä osaisi kirjoittaa hyvää yleiskieltä kuin ns. ennen. Ennen heikompien kirjoittajien tekstejä vain ei näkynyt missään, nykyään näkyy, mm. sosiaalisessa mediassa. Sosiaalinen media ei köyhdytä kieltä, se vain tuo esille sen, että kaikki eivät hallitse yleiskielen normeja. 

[/quote]

Ihan totta. Ennen piti ostaa tussi ja löytää vessan seinä julistaakseen ehkä sadalle ihmiselle, että "neekeriet vituun", mutta nyt sama viisaus leviää hetkessä koko globaalin verkkoyhteisön ihailtavaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme