Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Menneiden vatvominen

Vierailija
25.10.2020 |

Miten päästä siitä? Välillä mieleen tulee joku ikivanha tilanne jossa en ole välttämättä tehnyt mitään väärää, mutta koen kuitenkin etten ole toiminut ns. täysin oikein kuten esim. varattuna flirttaillut jollekin baarissa humalassa. Joku tällainen tilanne jossa ei mitään sen kummempaa ole edes tapahtunut vaikka vuosien takaa...

Tilanne voi olla joku muukin eli vaikka yli 10 vuotta sitten tapahtunut jossa en ole toiminut täysin "oikein". Olen kumppanilleni kertonut suhteemme aikana tapahtuneista asioista ja ongelma on, että en voi vatvoa niitä hänen kanssaan, koska siitä aiheutuu vain sitä, että hän tulee epäluuloiseksi minua kohtaan.

Muilta ihmisiltä kuten läheisiltä ja kumppaniltani siedän epätäydellistä käytöstä ihan hyvin ja olen sitä mieltä, että jos selkäni takana on jotain tehty niin en halua edes tietää.

Mitä ihmettä tämä on ja miten tällaisen voi lopettaa? Olen lopen kyllästynyt siihen kun joku täysin turha asia palaa mieleen. Tunnustettavina asioina kumppanille ymmärtäisin oikean pettämisen jne. Toiset pitävät vaikka salasuhteita vuosikaudet ja minulla on huono omatunto jostain ei-mistään.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumppani vielä sanoo, että anna olla. On pyytänyt olla valvomatta, koska se vain satuttaa. Mikä ihmeen mt-vaiva tämä oikein on? En ole edes kuullut tällaisesta. Ap

Vierailija
2/16 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti et nyt voi mennä Vastaamoon käsittelemään ajatuskuvioitasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun olemme huolissamme tai poissa tolaltamme jostakin asiasta, sen ajattelun tietoinen välttäminen vahvistaa ajatuksiamme aiheesta. Eli kun ajattelet, ettet halua ajatella jotakin, juuri päinvastainen tapahtuu."

https://mielenihmeet.fi/paadyt-aina-vetamaan-puoleesi-sita-mita-haluat-…

Olin itsekin märehtimässä aivan suotta jotain vanhaa turhanpäiväistä asiaa, joka ei kiinnosta ketään muuta tässä maailmankaikkeudessa. Siispä kaivoin netin syövereistä esille "Päädyt aina vetämään puoleesi sitä, mitä haluat välttää" -artikkelin. Kannattaa sinunkin lukea se ajatuksella!

Vierailija
4/16 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yleistynyt ahdistushäiriö ja pakko-oireita, ja harrastan samanlaista vatvomista. Usein tunnen tehneeni jotain väärää tai toimineeni väärin ihmisten kanssa, ja parisuhteetkin aiheuttavat melkoista ahdistusta. Taustani on sellainen, että olen aina ollut melko ujo ja arka. Olin nuorena myös koulukiusattu useita vuosia.

Vierailija
5/16 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatvomiseen auttaa se, että opettelet tarkkailemaan ajatuksiasi, ja lopettamaan nuo pakkoajatukset alkuunsa. Heti kun huomaat ajatuksen tulevan päähäsi, sanot itsellesi että stop, tuo on pakkoajatus, ja se on ajateltu jo kertaalleen, eikä sitä enää tarvitse miettiä. Työnnät sen tietoisesti pois.

Vierailija
6/16 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vatvomiseen auttaa se, että opettelet tarkkailemaan ajatuksiasi, ja lopettamaan nuo pakkoajatukset alkuunsa. Heti kun huomaat ajatuksen tulevan päähäsi, sanot itsellesi että stop, tuo on pakkoajatus, ja se on ajateltu jo kertaalleen, eikä sitä enää tarvitse miettiä. Työnnät sen tietoisesti pois."

Hyvä jos se noin onnistuu. Sitten on meitä, joihin ehkä pikemminkin pätee tuo em. artikkeli: "Kun ajattelet, ettet halua ajatella jotakin, juuri päinvastainen tapahtuu..."

Vierailija
7/16 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoajatus, pakko-oireinen häiriö, ocd

Saa apua siihen

Vierailija
8/16 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska linkki, kiitos!

Tulee vähän kafkamainen olo. Apn probleemasta.

Vierailija
9/16 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kun olemme huolissamme tai poissa tolaltamme jostakin asiasta, sen ajattelun tietoinen välttäminen vahvistaa ajatuksiamme aiheesta. Eli kun ajattelet, ettet halua ajatella jotakin, juuri päinvastainen tapahtuu."

https://mielenihmeet.fi/paadyt-aina-vetamaan-puoleesi-sita-mita-haluat-…

Olin itsekin märehtimässä aivan suotta jotain vanhaa turhanpäiväistä asiaa, joka ei kiinnosta ketään muuta tässä maailmankaikkeudessa. Siispä kaivoin netin syövereistä esille "Päädyt aina vetämään puoleesi sitä, mitä haluat välttää" -artikkelin. Kannattaa sinunkin lukea se ajatuksella!

Yleensä näihin liittyy juuri kontrolloinnin tarve eli se, että olen ollut baarissa ja humalalta en muista täysin kaikkea joten olen menettänyt kontrollin. Humala taas on pakoa tästä tarpeesta joka johtaa kontrollin tarpeen vahvistumiseen.

Nytkin taas pyörii joku kohtaus päässä josta en oikeastaan muista muuta kuin sen, että puhuin ohi suuni yms. turhaa. Jotenkin pitäisi kääntää kela niin, että on ihan ok tehdä joskus virheitä kuten kaikki tekevät. Luin artikkelin kyllä huolella. Ehkä myös tarvitsisin kolmannen neutraalin osapuolen jolta hakea kuunteluapua ja mielipidettä vaikka tilanne kerrallaan, että joku kertoisi järkevän mielipiteen ennen kuin vatvominen lähtee käsistä. Ap

Vierailija
10/16 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehoaako tähän vatvomiseen pysäytyssana? Luin tässä joku päivä, että unettomuuteen voi auttaa se, että kun ajatukset illalla sängyssä vyöryvät päälle, alkaa toistaa mielessään jotain merkityksetöntä sanaa, esimerkiksi "ja" tai "mutta". Se tukkii ajatukset, ja huolet eivät pääse mieleen.

Vierailija
11/16 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ehkä olennaisin oivallettava asia ja ajatus tuossa artikelissa on se, että kun päättää tietoisesti olla ajattelematta vaaleanpunaista elefenttia, niin mitä sitä sitten ajattelee? Niin, sitä vaaleanpunaista elefanttia...

Mutta siinä esitetään myös joitakin keinoja vapautua tuosta...

Vierailija
12/16 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehoaako tähän vatvomiseen pysäytyssana? Luin tässä joku päivä, että unettomuuteen voi auttaa se, että kun ajatukset illalla sängyssä vyöryvät päälle, alkaa toistaa mielessään jotain merkityksetöntä sanaa, esimerkiksi "ja" tai "mutta". Se tukkii ajatukset, ja huolet eivät pääse mieleen.

Joskus toistelen sanoja tai lauseita muutenkin mielessäni joten tällainen veisi varmaan vain alaspäin. Ap

Vierailija
13/16 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yleistynyt ahdistushäiriö ja pakko-oireita, ja harrastan samanlaista vatvomista. Usein tunnen tehneeni jotain väärää tai toimineeni väärin ihmisten kanssa, ja parisuhteetkin aiheuttavat melkoista ahdistusta. Taustani on sellainen, että olen aina ollut melko ujo ja arka. Olin nuorena myös koulukiusattu useita vuosia.

Samoja juttuja kyllä löytyy. Ujous ja arkuus ovat olleet jo lapsesta asti piirteinä. Joskus tuntuu auttavan jo kun katsoo teeveestä leffoja, sarjoja ja animaatioita joissa henkilöhahmot toimivat epätäydellisesti. Toisaalta se tekee myös kateelliseksi. Ap

Vierailija
14/16 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoja juttuja kyllä löytyy. Ujous ja arkuus ovat olleet jo lapsesta asti piirteinä. Joskus tuntuu auttavan jo kun katsoo teeveestä leffoja, sarjoja ja animaatioita joissa henkilöhahmot toimivat epätäydellisesti. Toisaalta se tekee myös kateelliseksi. Ap

Eräs terapeutti sanoi minulle, että "väärin toimimisen pelko" ja siihen liittyvä syyllisyys johtuu minun kohdallani todennäköisesti kiusattuna olemisesta. Selitys oli yksinkertainen mutta hyvin todennäköinen. Minua tuo oivallus auttoi huomattavasti. Nuorena minulla oli sellaisia vaiheita, että olin jatkuvasti nälvimisen ja irvailun kohteena. Usein minusta tuntui, että olin tehnyt jonkin rikoksen, vaikka en siis ollutkaan.

Aloitin vastikään MTT:ssä käynnit uudestaan vaikean elämänvaiheen takia.

- 4

Vierailija
15/16 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs terapeutti sanoi minulle, että "väärin toimimisen pelko" ja siihen liittyvä syyllisyys johtuu minun kohdallani todennäköisesti kiusattuna olemisesta. Selitys oli yksinkertainen mutta hyvin todennäköinen. Minua tuo oivallus auttoi huomattavasti. Nuorena minulla oli sellaisia vaiheita, että olin jatkuvasti nälvimisen ja irvailun kohteena. Usein minusta tuntui, että olin tehnyt jonkin rikoksen, vaikka en siis ollutkaan.

- 4

Ahaa, kiitos tiedosta! Tämä auttoi itselläni jo huomattavasti. Ap

Vierailija
16/16 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- 4

Ahaa, kiitos tiedosta! Tämä auttoi itselläni jo huomattavasti. Ap

Hyvä, jos oli apua. :) Näissä tuntemuksissa voi hyvinkin olla kyse siitä, että et ole tehnyt sen enempää virheitä kuin muutkaan - pikemminkin kyse on siitä, että sinuun on istutettu syyllisyydentunto joltain taholta, kenties jo hyvin nuorena. Syyllisyydentunto voi olla peräisin koulusta, kasvatuksesta, kaltoinkohtelusta jne.

Vaikka nyt tiedänkin pahan olon taustat, joudun tekemään tämän asian kanssa töitä vielä pitkään. Toivottavasti saat apua, ap.

- 4