Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia Yaz pillereistä teinillä

Vierailija
01.02.2014 |

runsaisiin kuukautisiin, kramppeihin  ja acneen?

Onko tullut pahoja sivuvaikutuksia?

Mitä muita pillereitä olette kokeilleet ja onko joku parempi kuin toinen?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan?? ap

Vierailija
2/62 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen nyt 21-vuotias, ja aloitin Yazin käytön 17-vuotiaana. Onhan tarpeeksi teini?

Mulla oli helvetillisen kivuliaat kuukautiset, makasin kylpyhuoneen kylmällä laattalattialla tuskanhiki valuen ja oksentelin aina sen ensimmäisen päivän ajan. Yazin aloittamisen jälkeen ei ole ollut mitään tällaista, ei lähelläkään! Aknea mulla ei ollut, mutta huono iho kuitenkin, ja Yaz paransi senkin. Sivuvaikutuksia en ole huomannut. Mulla siis ainakin on todella myönteiset kokemukset Yazista, mut nämähän on tosi yksilöllisiä asioita...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on tosi yksilöllistä. Joillakin voi tulla jostain pillerimerkistä lihomista, naaman kukkimista ja mielialavaihteluita, toisella ei samasta pillerimerkistä tule mitään. Pitää löytää se joka sopii juuri itselle. Suosittelisin kuitenkin jotain muuta kun pillereitä, niissä on usein niin kovat hormonit että uusimpien tutkimuksien mukaan vaikuttaa naisen hedelmällisyyteen.

Vierailija
4/62 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miulla oli pari kuukautta käytössä just nuo kyseiset pillerit ja en tykänny. Tuntu, että oon tosi herkillä ja lihoin (vaikka pillereiden ei pitäis aiheuttaa sellasta, kummasti hävis ku lopetin). Oli myös emättimen kuivuutta.

Vierailija
5/62 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koettaisin ensin löytää tehokkaat kipulääkkeet, esim. miranax. Akne teinillä on normaalia, sitä voi hoitaa elintavoilla jonkin verran ja apteekin tuotteilla.

Vierailija
6/62 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Yaz-pillerit sitä samaa tuotesarjaa kuin Yasmin-pillerit? Mä sain niistä migreenikohtauksen ja jouduin sairaalaan. Sain sen jälkeen ikuisen kiellon käyttää Yasminille samansukuisia e-pillereitä.

Vierailija
7/62 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessakin tutut ehkäisypillerit yhdistetty kuolemiin Kanadassa

Suomalaisnaisillekin hyvin tutut ehkäisypillerit Yasmin ja Yaz on yhdistetty kuolemantapauksiin Kanadassa. Asiasta on nostettu ryhmäkanne. Kanadan terveysviranomaisten mukaan näiden kahden maailman eniten käytetyn ehkäisypillerin epäillään johtaneen yhteensä 23 naisen kuolemaan, joista suurin osa johtuu veritulpasta.

Yli puolessa raportoiduista kuolemantapauksista naiset olivat alle 26-vuotiaita, nuorin vain 14-vuotias.

CBC Newsin haastatteleman juristin mukaan e-pillereihin liittyviä kuolemantapauksia voi olla enemmänkin, sillä lääkärit eivät aina näe linkkiä kuolemien ja pillerien välillä.

Nyt Kanadassa on nostettu ryhmäkanne pillereitä valmistavaa lääkeyhtiö Bayeria vastaan.

Bayer on ollut samojen pillereiden takia aiemminkin tuomioistuimen edessä Yhdysvalloissa. Se on määrätty maksamaan haittavaikutuksista jättikorvauksia, yhteensä miljardin dollarin edestä.

Lääkeyhtiö kertoo CBC Newsille seisovansa edelleen ehkäisypillereidensä takana.

Yasmin ja Yaz ovat uuden sukupolven e-pillereitä, jotka sisältävät synteettistä drospirenoni-hormonia, jonka käyttöön Bayerilla on yksinoikeus.

Vuonan 2011 tehty tutkimus väittää, että uuden sukupolven pillereitä käyttävillä veritulpan riski on jopa kolme kertaa suurempi kuin muita e-pillereitä syövillä.

Suomessakin tuhannet naiset käyttävät näitä kohuttuja pillereitä.

Lähde: CBC NEWS

IS

http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288573284929.html

älä käytä ehkäisypillereitä, ne sekoittaa hormonitasapainon, en luule että mikään hormonaallinen ehkäisy ole sopiva, itse valitsen kumppanini näin että raskauden tapahtuessa voin saada lapsen, ja hoidan ehkäisyn kondomilla, tai varmaan on muita keinoja.

Vierailija
8/62 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 16:52"]

Onko Yaz-pillerit sitä samaa tuotesarjaa kuin Yasmin-pillerit? Mä sain niistä migreenikohtauksen ja jouduin sairaalaan. Sain sen jälkeen ikuisen kiellon käyttää Yasminille samansukuisia e-pillereitä.

[/quote]

On ne dsamaa sarjaa.

Tuota just pelkään, teinillä on jo valmiiksi migreeniä:(

Tavallisia ja reseptillä saatavia kipulääkkeitä kokeiltu, ei auta.

Teinillä on tosi pahat kivut, oksentaa ja pahoinvoi 2 vrk.

Menkat vielä tulee niin epäsäännöllisesti, ettei osaa alottaa kipulääkettä etukäteen, niinkuin paras olisi.

Eli kun menkat tulee vaan n. joka toinen kuukausi, ne on sitten kahta runsaammat ja kivuliaammat.

ap

Vierailija
9/62 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 17:01"]

Suomalaisnaisillekin hyvin tutut ehkäisypillerit Yasmin ja Yaz on yhdistetty kuolemantapauksiin Kanadassa. Asiasta on nostettu ryhmäkanne. Kanadan terveysviranomaisten mukaan näiden kahden maailman eniten käytetyn ehkäisypillerin epäillään johtaneen yhteensä 23 naisen kuolemaan, joista suurin osa johtuu veritulpasta.

Yli puolessa raportoiduista kuolemantapauksista naiset olivat alle 26-vuotiaita, nuorin vain 14-vuotias.

CBC Newsin haastatteleman juristin mukaan e-pillereihin liittyviä kuolemantapauksia voi olla enemmänkin, sillä lääkärit eivät aina näe linkkiä kuolemien ja pillerien välillä.

Nyt Kanadassa on nostettu ryhmäkanne pillereitä valmistavaa lääkeyhtiö Bayeria vastaan.

Bayer on ollut samojen pillereiden takia aiemminkin tuomioistuimen edessä Yhdysvalloissa. Se on määrätty maksamaan haittavaikutuksista jättikorvauksia, yhteensä miljardin dollarin edestä.

Yasmin ja Yaz ovat uuden sukupolven e-pillereitä, jotka sisältävät synteettistä drospirenoni-hormonia, jonka käyttöön Bayerilla on yksinoikeus.

Vuonan 2011 tehty tutkimus väittää, että uuden sukupolven pillereitä käyttävillä veritulpan riski on jopa kolme kertaa suurempi kuin muita e-pillereitä syövillä.

IS

älä käytä ehkäisypillereitä, ne sekoittaa hormonitasapainon, en luule että mikään hormonaallinen ehkäisy ole sopiva, itse valitsen kumppanini näin että raskauden tapahtuessa voin saada lapsen, ja hoidan ehkäisyn kondomilla, tai varmaan on muita keinoja.

[/quote]

Kuinka tarkkaan noissa tutkimuksissa on seurattu sitä käyttäjän muuta elämää?

Tupakka, roskaruoka ja liikkumattomuus ja pillerit ei ehkä ole paras yhdistelmä, mutta jos on terveelliset elämäntavat asia on kai ok?

Ei tuo ole uutta, pillerit on kautta aikojen aiheuttaneet esim. noita tukoksia, ei vain nyt nuo uudet.

ap

Vierailija
10/62 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 17:01"]

IS

[/quote]

Kyse kuitenkin teinistä ja pillerit olisi auttamassa menkkavaivoihin...

ap.

Vierailija
11/62 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

teinin ei kuulu harrastaa seksiä, ainakaan penetraatioseksiä, hyväily ja suuseksi sitten jos on niin paljon tarpeen,

koska jokaisessa yhdynnässä ehkäisystä huolimatta on raskauden mahdollisuus, jos ei ole valmis saamaan lapsen, ei saa myös harrastaa seksiä, jos raskaus tulee niin joko pidät vauvasi tai annat adoptioon,

jokainen hupi kulkee käsikädessä vastuun kanssa, ihmisen elämä on arvokas, vähintään mitä teini voi tehdä on kantaa vastuunsa ja antaa vauvansa adoptioon, vastuun pakoileminen ei ole hyväksi elämässä ei teinille eikä aikuisille,

hormonaallinen ehkäisy on mitä haitallisempaa terveydelle varsinkin teinin kehittyvälle keholle, keho kasvaa ja kehittyy teiniiässä, sen sekoittaminen hormonilääkkeillä on tuskin kehitykselle sopivaa.

Vierailija
12/62 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuoret naiset oli urheilullisia eivät tupakoineet, jos olet äiti niin ota asioista selvää, googleta asioista, miten voit vain arvailla että ``oli varmaan huonot elämäntavat``  jos menet linkkiin niin siellä on artikkelin alla myös linkki toiseen kertomuskeen, kaikki uhrit oli urheilullisia ja yksi jopa menehtyi kuntosalissa, nuorin 14 vuotias.

Vierailija
13/62 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 17:07"]

Kuinka tarkkaan noissa tutkimuksissa on seurattu sitä käyttäjän muuta elämää?

Tupakka, roskaruoka ja liikkumattomuus ja pillerit ei ehkä ole paras yhdistelmä, mutta jos on terveelliset elämäntavat asia on kai ok?

Ei tuo ole uutta, pillerit on kautta aikojen aiheuttaneet esim. noita tukoksia, ei vain nyt nuo uudet.

ap

[/quote]

Tulppia tulee terveillekin. Lisäksi ne ovat myös riskiryhmää yhtä lailla kuin ylipainoiset, jotka ovat todella urheilullisia.

http://www.vanityfair.com/politics/2014/01/nuvaring-lethal-contraceptive-trial

Vierailija
14/62 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 16:44"]

No mä olen nyt 21-vuotias, ja aloitin Yazin käytön 17-vuotiaana. Onhan tarpeeksi teini?

Mulla oli helvetillisen kivuliaat kuukautiset, makasin kylpyhuoneen kylmällä laattalattialla tuskanhiki valuen ja oksentelin aina sen ensimmäisen päivän ajan. Yazin aloittamisen jälkeen ei ole ollut mitään tällaista, ei lähelläkään! Aknea mulla ei ollut, mutta huono iho kuitenkin, ja Yaz paransi senkin. Sivuvaikutuksia en ole huomannut. Mulla siis ainakin on todella myönteiset kokemukset Yazista, mut nämähän on tosi yksilöllisiä asioita...

[/quote]

Tällä kirjoittajalla on asia hallussa. Ihan turhaa liipadaapaa on, kun 13v syötetään pillereitä.

Vierailija
15/62 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne menkkakivut liittyy elämään, muutaman vuoden päästä kierto säännöllistyy, kivut lieventyvät, teinin kehittyvän  kasvavan kehon  sekoittaminen hormonilääkkeillä,

luuletko tosiaan tekeväsi oikein, teinin hormonitoiminta on juuri nyt asettumassa ja kehittymässä, ja syödä lääkkeitä ihan vapaaehtoisesti,

kuukautiskivut pitäisi ottaa ilomielin vastaan, ja iloita siitä että on terve nainen ja on kuukautiset, joillakin kuukautisia ei tule ja mennään lääkäriin ja itketään miksi kuukautiset eivät alkaneet ja useammat naiset erehtyvät pitämään kuukautisiaan jonakin tragediana, kipu liittyy urheiluun, tekemiseen, kuukautisiin, se on elämistä, säännöllinen lääkitys tuskin on ihan houkuttelevaa.

Vierailija
16/62 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 17:30"]

ne menkkakivut liittyy elämään, muutaman vuoden päästä kierto säännöllistyy, kivut lieventyvät, teinin kehittyvän  kasvavan kehon  sekoittaminen hormonilääkkeillä,

luuletko tosiaan tekeväsi oikein, teinin hormonitoiminta on juuri nyt asettumassa ja kehittymässä, ja syödä lääkkeitä ihan vapaaehtoisesti,

kuukautiskivut pitäisi ottaa ilomielin vastaan, ja iloita siitä että on terve nainen ja on kuukautiset, joillakin kuukautisia ei tule ja mennään lääkäriin ja itketään miksi kuukautiset eivät alkaneet ja useammat naiset erehtyvät pitämään kuukautisiaan jonakin tragediana, kipu liittyy urheiluun, tekemiseen, kuukautisiin, se on elämistä, säännöllinen lääkitys tuskin on ihan houkuttelevaa.

[/quote]

Just joo, jos tyttö on koulusta menkkojen takia pois joka kuukausi 2-3 pv ja oksentaa ja ripuloi ja on niin kipee,  ettei voi sängystä nousta, siitä vaan nauttimaan naiseudesta? Vuotaa niin paljon, että vaihtaa tamponin kerran tunnissa?

Nauti sinä ihan rauhassa, mutta en usko, että sulla on vastaavaa vaivaa kerran kuussa.

Kaikilla nuo vaivat ei lievene koskaan....

ap.

Vierailija
17/62 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 17:15"]

teinin ei kuulu harrastaa seksiä, ainakaan penetraatioseksiä, hyväily ja suuseksi sitten jos on niin paljon tarpeen,

koska jokaisessa yhdynnässä ehkäisystä huolimatta on raskauden mahdollisuus, jos ei ole valmis saamaan lapsen, ei saa myös harrastaa seksiä, jos raskaus tulee niin joko pidät vauvasi tai annat adoptioon,

jokainen hupi kulkee käsikädessä vastuun kanssa, ihmisen elämä on arvokas, vähintään mitä teini voi tehdä on kantaa vastuunsa ja antaa vauvansa adoptioon, vastuun pakoileminen ei ole hyväksi elämässä ei teinille eikä aikuisille,

hormonaallinen ehkäisy on mitä haitallisempaa terveydelle varsinkin teinin kehittyvälle keholle, keho kasvaa ja kehittyy teiniiässä, sen sekoittaminen hormonilääkkeillä on tuskin kehitykselle sopivaa.

[/quote]

Ok, lue nyt kuitenkin tuo miksi ap:n teini noita pillereitä käyttäisi... HUOH!

Vierailija
18/62 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 01:15"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 16:28"]

runsaisiin kuukautisiin, kramppeihin  ja acneen?

Onko tullut pahoja sivuvaikutuksia?

Mitä muita pillereitä olette kokeilleet ja onko joku parempi kuin toinen?

[/quote]

Hormonit on jees. Varsinkin kasvavalle nuorelle. Tottakai. Lääkäriliitto suosittaa.

[/quote]

Joskus on vaan valittava kahdesta "pahasta" se parempi.

Jos elämä pyörii menkkojen (2vk /kk) ja niiden aihuttamien kamalien vaivojen ympärillä, itse ainakin tiedän kumman "pahan" valitsisin. Jokainen saa itse tehdä valintansa ja hyvä niin.

ap

Vierailija
19/62 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli rajut kuukautiskivut, mutta kyllä siihen kunnon Burana-annos auttoi. Eikö särkylääkkeet (oikein annosteltuna!) todella auta? 

Vierailija
20/62 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma teinini käyttää noita kuukautiskipuihin, auttoi heti eikä mitään ongelmia tullut. Elämänlaatu parani kummasti kun järisyttävät kivut jäivät pois. Niihin ei auttaneet mitkään särkylääkkeet, ja runsas lääkkeiden käyttö toi omat ongelmansa. Itse olen kärsinyt samanlaisista, pari päivää meni aina sängynpohjalla, välillä oksentaen ja ripuloiden. En todellakaan halunnut että tyttäreni kärsisi niin kovista kivuista, vein lääkärille ja lääkäri suositteli pillereitä.

Hillitömät kivut eivät mitenkään jalosta eikä sellainen kärsimys kuulu kuukautisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi