Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi kouluun vai ei? Koronatartuntoja kaupungissamme on noin 40 viiden viimeisen

Vierailija
25.10.2020 |

päivän aikana, altistuneita satoja. Tartuntoja on neljässä eri koulussa .... ei vielä neljäsluokkalaiseni koulussa, mutta sen viereisessä koulussa kyllä. Olen itse riskiryhmäläinen ja hirvittää: ensimmäinen kerta, kun korona on näinkin "lähellä". Koko syksy ja kevätkin koronaa oli vain "muualla". Mieheni tekee etätöitä, samoin minä, eli ainoa tapa saada tartunta, on tartunta lapsen koulusta.

Miten olette toimineet vastaavissa tilanteissa, jos perheessä on riskiryhmäläinen?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni riskiryhmässä, mutta laittaisin lapseni kouluun. Riski, että hän toisi sen koulusta meille on silti erittäin pieni. En halua myöskään, että lapsi alkaa stressaamaan ja ahdistelemaan koronasta, vaan saa elää ilman aikuisen huolia herkässä kehitysvaiheessa. Enkä halua eristää lastani kaveteistaan ja sosiaalista kontakteista. Minulle ainakin lapsen etu on tärkein. Asumme kaupungissa, jossa tartuntoja tullut melko paljon.

Ihan uteliaisuuttani kysyn, eikö sua ollenkaan huolestuta se, että lapsi toisi tartunnan kotiin ja miehesi sairastuisi vakavasti tai jopa kuolisi? Onko miehelläsi asiaan sama linja kuin sulla? Olisiko asia eri, jos olisit itse riskiryhmää? Entä jos riskiryhmäläinen olisikin lapsesi sisarus?

En tarkoita pahalla, mutta itse olen paljon mietinyt, mikä taakka olisi lapselle, jos sairastuttaisi riskiryhmään kuuluvan vanhempansa tai sisaruksensa vakavin seurauksin.

Minua askarruttaa miksi vain korona huolettaa. Immunosuppressoituja ihmisiä on ollut keskuudessamme vuosikymmeniä, silti suuri osa ei ole ottanut influenssarokotetta, kantasolusiirron saaneiden puolisot ovat käyneet töissä ja lapset koulussa jne. Riski on hyväksytty ja potilas itse on pessyt käsiä sen minkä pesee jne.

Mutta nyt korona, ihan eri juttu, enkä ymmärrä miksi. Monet astmaatikot, MS-tautiset, IBD-potilaat jne ihan paniikissa. Vaikka joku lievä astma tai MS-tauti ensilinjan lääkityksellä ei edes ole mikään riski. Median vaikutus? Osin itsekorostusta? En ymmärrä.

Jos tulee tehokas koronarokote jne niin millä logiikalla jatkatte? Onko sitten taas kaikki jotenkin mystisesti hyvin ja riski että perheenjäsen tuo infektion ulkomaailmasta poissa? Vai aiotteko ehkä siirtää lapsenne pysyvästi kotikouluun? Kai esim. astmaperheen jokainen jäsen ja lähipiiri, esim. isovanhemmat jne on tähän mennessä aina joka vuosi influenssarokotettu? Jos ei niin tosi vaikea ymmärtää..

Mietin, et jaksanko edes yrittää vastata. Mutta jos edes yksi tajuaa mkä ero on normaalilla tilanteella ja nykytilanteella riskiryhmäläisen kannalta, niin kai tämä kannattaa.

Normaalissa tilanteessa eli ennen koronaa, koko perhe otti influenssarokotteen ja jos joku alkoi oireilla vatsatautia tai kuumeista flunssaa, niin jonkuntasoinen kotieristys pystyyn. Eli terve vanhempi hoiti oksennuksien siivoamisen, kuumeisen lapsen hoitamisen jne. Ja terve vanhempi siis myös hoiti pääosin lasten päivystyskäynnit. AINA käsien pesu kotiin tullessa, myös vierailla ja lasten kavereilla. Sairaana ei mitään asiaa kylään ja kavereiden sairastamisen jälkeen, ei sisäleikkejä ihan seuraavina päivinä. Tämä tuli automaattisesti, ei vaatinut mitään erillistä miettimistä.

Muutaman kerran se influenssa/keuhkokuume silti tavoitti riskiryhmäläisen, influenssaan tamiflu saman vuorokauden aikana, keuhkokuumeeseen tujut antibiootit. Kiitos kehittyneen lääketieteen, nuo tilanteet eivät aiheuttaneet hengenvaaraa kun hoito oli olemassa ja ymmärrys hoitoon hakeutumisen tärkeydestä olemassa.

Nyt korona-aika: ei rokotusta, ei mitään aiempaa vastustuskykyä kenelläkään, oireeton voi tartuttaa ja hoito on oireenmukaista, ei korona-keuhkokuumeseen ole parantavaa hoitoa ja jos ihminen on perusterveelle haitattomasta normiflunssasta saanut muutamassa päivässä keuhkokuumeen, ei ole vaikea arvata mikä hänen tilansa voi olla koronan iskiessä.

Ollaan töissäkäyviä (nyt etänä), ihan reilusti veroja maksavia ja immuunipuutoksesta huolimatta normaalioloissa tavallista elämää eläviä ihmisiä. Miksi tunnet tarvetta ilkeillä ja kuittailla, jos nyt yritämme säästää sekä riskiryhmälåsien terveyttä että yhtesikunnan resursseja ja varoa mahdollisimman tarkkaan, ettei korona iskisi? Eihän se tarkoita ettekö sinä saa mennä ja harrastaa ihan kuinka lystää?

Ilkeilyä ja kuittailua, missä?

Ok, sinä/perheenne arvioitte koronaan liittyvät riskit huomattavan suuriksi, selvä juttu. Olette myös tähän mennessä tiedostaneet muihin tartuntatauteihin liittyvät riskit, hyvä juttu. Ette selvästikään kuulu tähän väestönosaan joka on elänyt kuin siat pellossa ja nyt hysterisoi koronasta.

Tulkitsin nuo kommenttisi "paniikissa olemisesta", " aiemmin eletty kuin pellossa" ,"onko rokotteen tullessa mystisesti kaikki hyvin"  "aikamoiseksi kuittailuksi nyt varovaisesti eläville.

Kuten vastauksessani totesin, riskit ollaan aiemminkin tiedostettu ja varottu. Se vaan ei ole näkynyt muille ihmisille kovin kummoisesti. Kun taas nyt, jos lapset jää etäkouluun ja joudutaan rajoittamaan omia sosiaalisia suhteita enemmän, se näkyy muillekin ihan eri tavalla.

Eli aika moni sun "aiemmin pellossa eläneistä" voi olla kuten me, on varottu ilman että tehdään siitä numeroa, nyt joutuu varomaan näkyvämmin ja kun ei voi entiseen malliin sille kovapäiselle flunssaiselle kaveriperheelle vaan sopia kyläilyä sittenkin kahden viikon päähän vaan ei uskalla nähdä ollenkaan, kun käyvät ravintoloissa, tapahtumissa ja pitävät varomista hysteriana, niin näkyyhän se eri lailla heille.

Ja toisaalta, jos aiemmin on oikeasti elänyt kuin "siat pellossa" niin eikö ole hyvä, jos edes nyt herää varomaan, kun edelleenkin, mitä useampi edes vähän rajoittaa jatkuvaa suhaamistaan tapahtumasta ja porukasta toiseen, niin sitä enemmän säästyy sairaanhoito kuormitukselta.

Miksi sinua ärsyttää ne, jotka varovat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi