Huomasin juuri, että pesukoneestani voisi valita 20 asteen ohjelman. Oletteko koskaan käyttäneet?
Vaikuttaa mielestäni ihan absurdilta pestä niin matalassa lämpötilassa.
Kommentit (17)
Joskus kun olen pessyt jotain tosi arkoja tekstiilejä.
Mulla on koneessa -20 asteen ohjelma käytössä. Raikastaa pyykin kunnolla.
En ole käyttänyt. Kolmeekymppiäkin käytän vaan jos on ihan pakko ettei joku herkkä vaate mene piloille.
Joskus olen käyttänyt kun pessyt vaatteita jotka pitäisi ohjeiden mukaan puhdistaa vain kemiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen käyttänyt kun pessyt vaatteita jotka pitäisi ohjeiden mukaan puhdistaa vain kemiallisesti.
Miten niille kävi?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on koneessa -20 asteen ohjelma käytössä. Raikastaa pyykin kunnolla.
Millä ihmeen logiikalla rakastaa paremmin kuin pesu kuumassa?
Tuo 20 asteen ohjelma taitaa olla ihan EU:n vaatimuksesta koneissa energian säästön nimissä. Mikään vaate ei taida sitä vaatia.
Muistaakseni silkkisessä makuupussilakanassa olisi ollut ohjeena pesu 20 asteessa. Omassa koneessa silkkiohjelma on 30 astetta ja on sen kestänyt.
Tämä on nykyään pakollinen uusissa pesukoneissa. En minäkään käsitä miksi enkä ole käyttänyt. Luulisi, että tuuletus ulkona voittaisi tuollaisen kylmässä pesun.
Meilläkin on, mutta en ole käyttänyt. Itselläni on eräs upea villamekko, joka kaipaisi pesua, ja tuli tästä keskustelusta mieleen, että voisikohan sen nyt pestä tuossa matalassa lämpötilassa? Mekko ei ole likainen, mutta olen sitä muutaman kerran käyttänyt ja käytön jälkeen tuulettanut, mutta olisihan se hyvä välillä pestäkin...
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni silkkisessä makuupussilakanassa olisi ollut ohjeena pesu 20 asteessa. Omassa koneessa silkkiohjelma on 30 astetta ja on sen kestänyt.
No huh huh. Varsinkin pussilakanaan irtoaa ihosta likaa ja rasvaa, joka ei ikinä lähde 20 asteessa. Lakanat ja pussilakanat pitää pestä 60 asteessa. Samoin alushousut ja sukat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niille kävi?
Ei käynyt mitään, en tajua miksi niin monissa vaatteissa on se pesukieltomerkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niille kävi?
Ei käynyt mitään, en tajua miksi niin monissa vaatteissa on se pesukieltomerkki.
Mä pesin joskus hameen jossa vain kemiallinen pesu, meni pilalle. Pesin kylmällä hienopesulla.
Vierailija kirjoitti:
Tuo 20 asteen ohjelma taitaa olla ihan EU:n vaatimuksesta koneissa energian säästön nimissä. Mikään vaate ei taida sitä vaatia.
Missä EU, siellä ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on, mutta en ole käyttänyt. Itselläni on eräs upea villamekko, joka kaipaisi pesua, ja tuli tästä keskustelusta mieleen, että voisikohan sen nyt pestä tuossa matalassa lämpötilassa? Mekko ei ole likainen, mutta olen sitä muutaman kerran käyttänyt ja käytön jälkeen tuulettanut, mutta olisihan se hyvä välillä pestäkin...
Villa ei kaipaa pesua jos ei tahroja. Tuulettaminen paras. Jos olisi minun mekko veisin pesulaan tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huh huh. Varsinkin pussilakanaan irtoaa ihosta likaa ja rasvaa, joka ei ikinä lähde 20 asteessa. Lakanat ja pussilakanat pitää pestä 60 asteessa. Samoin alushousut ja sukat.
Oletko pessyt silkkistä makuupussilakanaa 60 asteessa, miten kävi? Vai käytätkö painavampaa puuvillalakanaa retkilläsi?
Meidän koneessa se on raikastus. En ole käyttänyt.