Mistä vaatteista (pukemisesta) tulee lasten kanssa eniten kinaa? Vai tuleeko mistään?
Kommentit (20)
Lenkkarit vai kumpparit. Kumpparit vaan ovat ihan parhaimmat jalkaan joten kulkisi niissä koska vain ja missä vain.
Siirä yhdestä PoPin haalarista, jossa on irrotettava fleecevuori. Kovasti sitä kehuttiin, mutta se on hankala pukea, ja vuori menee helposti vänkyrään. Ei noita enää meille, kunhan tuo pieneksi jää.
Liian pität hihat aiheuttavat myös kärttyisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Siirä yhdestä PoPin haalarista, jossa on irrotettava fleecevuori. Kovasti sitä kehuttiin, mutta se on hankala pukea, ja vuori menee helposti vänkyrään. Ei noita enää meille, kunhan tuo pieneksi jää.
Liian pität hihat aiheuttavat myös kärttyisyyttä.
*siitä
* pitkät
(Uusi puhelin, prkl niin iso että kirjoittaminen on hankalaa.)
Kyllä näitä aikakausia on ollut, muttei just nyt ole tämmöstä.
Meillä on nuorten talvitakit olleet kaapissa viimeiset kaksi talvea, ei kuulemma tarvitse vaikka mikä pakkanen olisi. Ok.
Siitä, laitetaanko päiväkotiin tavalliset vaatteet vai prinsessamekko. Ja siitä, käytetäänkö esim. näin syksyllä kumisaappaita, kesäkenkiä vai uusia ihania talvikenkiä.
Tän syksyn inhokki on ollut kurahousut, vaikka aiemmmin on pukenut ihan hyvin. Liittyykö ikään sitten, en tiedä, koulun aloitti nyt syksyllä, mutta ei niitä koulumatkalle ole laitettu vaan tähän pihalle vaan.
Minä annan lasten itse päättää vaatteistaan ja siitä paljonko ulkona haluavat vaatteita pitää.
Mun mielestä maailman turhin aihe riidellä. Ihan kuin minä voisin lapsen puolesta tietää onko hänellä kuuma vai kylmä, tai tuntuuko joku vaate huonolta vai ei.
Samalla opetan lapselle syy-seuraus-suhteita. Jos lapsi haluaa itse laittaa ulos aivan liian vähäiset vaatteet, kerron heille, että kylmissään oleminen altistaa vilustumiselle, ja jos lapsi sairastuu sen takia, että kulkee liian vähissä vaatteissa, niin se on sitten oma valinta ja vähän voivoi. Että sitten ei pääse kivaan harrastukseen tms. Jos lapsi silti on sitä mieltä, että tietää mikä on sopivasti, niin hyväksyn sen.
ja jos lapsi tosiaan sairastuu ( käynyt ehkä 2 kertaa kolmen nyt jo lähes aikuisen lapsen kohdalla), niin sitten sanon, että nyt tässä kävi näin, ensi kerralla osaat arvioida paremmin. Ja sitten sairastetaan ihan rauhassa.
Itse vihasin aina lapsena niiiiiin paljon sitä pakkopukemista ja vaatetuputusta ja onko pipo ja blaa blaa, että lapseni olen siltä säästänyt. Nämä asiat voi hoitaa niin paljon fiksumminkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä kinata pukemisesta. Ostetaan lempivaatteita niin on mieluisia vaatteita pitää päällä.
Eikö enää saada vanhoja sisaruksilta, sukulaisilta, tuttavilta? Itselläni oli iso osa vaatteista "perittyjä" ja ne sitten oli sellaisia kuin oli.
Kenkien vaihto vuodenajan mukaa on ongelma monesti. Nytki ku on ollu kylmempää ja lumi maassa nii talvikenkiä ei haluta pistää vaa kumppareiden perää itketään. Tiiän et keväällä sitte ei enää haluta kumppareita vaa itketää talvikenkien perään.
Vierailija kirjoitti:
Minä annan lasten itse päättää vaatteistaan ja siitä paljonko ulkona haluavat vaatteita pitää.
Mun mielestä maailman turhin aihe riidellä. Ihan kuin minä voisin lapsen puolesta tietää onko hänellä kuuma vai kylmä, tai tuntuuko joku vaate huonolta vai ei.
Samalla opetan lapselle syy-seuraus-suhteita. Jos lapsi haluaa itse laittaa ulos aivan liian vähäiset vaatteet, kerron heille, että kylmissään oleminen altistaa vilustumiselle, ja jos lapsi sairastuu sen takia, että kulkee liian vähissä vaatteissa, niin se on sitten oma valinta ja vähän voivoi. Että sitten ei pääse kivaan harrastukseen tms. Jos lapsi silti on sitä mieltä, että tietää mikä on sopivasti, niin hyväksyn sen.
ja jos lapsi tosiaan sairastuu ( käynyt ehkä 2 kertaa kolmen nyt jo lähes aikuisen lapsen kohdalla), niin sitten sanon, että nyt tässä kävi näin, ensi kerralla osaat arvioida paremmin. Ja sitten sairastetaan ihan rauhassa.
Itse vihasin aina lapsena niiiiiin paljon sitä pakkopukemista ja vaatetuputusta ja onko pipo ja blaa blaa, että lapseni olen siltä säästänyt. Nämä asiat voi hoitaa niin paljon fiksumminkin.
Tarhassa/eskarissa ei varmaan hirveästi arvosteta sitä asennetta, lapsi itse päättää laitetaanko nyt pipo tai laitetaanko kurikset jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä kinata pukemisesta. Ostetaan lempivaatteita niin on mieluisia vaatteita pitää päällä.
Eikö enää saada vanhoja sisaruksilta, sukulaisilta, tuttavilta? Itselläni oli iso osa vaatteista "perittyjä" ja ne sitten oli sellaisia kuin oli.
En ole tuo, jolle vastasit, mutta ajattelisin, että nykyvaatteet ovat niin huonoja, ettei niistä välttämättä ole tuohon. Kyllä munkin lapsuudessa vaatteet saattoi kiertää vaikka kuinka monella lapsella.
Oon mä saanut vähän vaatetta ja antanut myös eteenpäin. Suurimman osan oon myynyt kirpparilla. Mulla ei oikein ole sellaisia sukulaisten tai kavereiden lapsia, jotka olisivat seuraavana vuorossa. Mutta iso osa vaatteista menee siinä, että niitä pitää ensin isoveli, ja sitten pikkuveli, eikä niistä ole sitten enää antaa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Kenkien vaihto vuodenajan mukaa on ongelma monesti. Nytki ku on ollu kylmempää ja lumi maassa nii talvikenkiä ei haluta pistää vaa kumppareiden perää itketään. Tiiän et keväällä sitte ei enää haluta kumppareita vaa itketää talvikenkien perään.
Hankkikaa talvikumpparit! :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas on yleensä niin, että ne viimeksi ostetut on sellaiset, mitkä olisi pakko saada vaikkei keli olisi yhtään sen mukainen.
Villapuku. Korkea vetoketjukaulus painaa kaulaa (sinänsä ymmärrettävää, ehkä vähän aistiherkempi lapsi) mutta sitten mikään toinen matalakauluksinen villapaita/puku ei passaa, koska pelkää että kaikki tuntuu pahalta. Ohut puku ei kuitenkaan näillä pikkupakkasilla riitä. Postista toppaa odotellessa, ettei tarvis hetkeen noita villoja miettiä 😅
Lapsi 2v4kk, joten vielä ei ole muuten kummemmin tarvinnut tapella. Toki välillä ei jostain vaatteesta tykkää, mutta sitten otetaan toinen.
Ne vaatteet mitkä lapsi on itse saanut kaupasta menee helposti päälle, mutta ne vaatteet jotka lapsi on saanut lahjaksi ja ne jotka hänelle olen itse ostanut ei millään. Sama homma kinastelun kanssa on jatkunut vaippaiästä teini-ikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olla saatu keneltäkään mitään. Itse on pitänyt kaikki ostaa. Ollaan annettu eteenpäin meiltä jääneet vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kans on tykätty niistä talvikumppareista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ongelmana ole itse kumpparit vaa se et haluaa käyttää kenkiä mihin on tottunu. Kesän jälkee itkee sitä ku ei saa enää krokseja ja lenkkareitaki saa käyttää vaa harvemmin ku sataa jatkuvasti.