Kuinka pph saa kertoa lapsille homoudesta?
Me emme mieheni kanssa hyväksy homoutta emmekä halua lapsemmekaan sitä hyväksyvän.
Tänään sitten hain lapsen hoidosta ja hän kertoi heti, kuinka miehiä rakastavia miehiä ja naisia rakastavia naisia. Lapseni kertoi tämän jotenkin ihailevaan sävyyn. Soitin sitten pph:lle ja kysyin asiasta. Hän kertoi, että joku lapsi oli kuullut sanan " homo" ja pph oli sitten kertonut, mikä homo on. Ja oli kuulemma sanonut, että " asia on ihan ok, koska rakkaus on aina hyvä asia" .
Toistaiseksi jätin asian tähän, mutta ajattelin ottaa yhteyttä perhepäivähoidonohjaajaan ja ilmoittaa. Minusta ei ole oikein, että pph saa tyrkyttää omia arvojaan lapsille.
Kommentit (35)
Mä en ymmärrä mitä sen pph:n olisi pitänyt sanoa. Että homot on sairaita ihmisiä? Jos olis alkanut haukkumaan niin siitä olis voinut tehdä valituksen, mutta niinhän se on että homo on mies joka tykkää miehestä ja lesbo nainen joka tykkää naisesta. Itse olen aikoinaan äidiltäni kysynyt että onko huora se kun nainen tykkää naisesta (en itse muista, mutta äiti on kertonut). Äiti on sitten selittänyt mulle sekä huoran että lesbon merkityksen ja kas kummaa en ole kumpikaan. Ja pidän lesboutta ja homoutta epäluonnollisena, mutta en sairaina. Musta olis kamalaa jos kysymykseen olis valehdeltu että homous on mieleltään sairaita ihmisiä. Se on ihan yhtä hölmöä kuin kutsua pimppiä etupyllyksi. Lapselle tulee kiusallinen kokemus kun tajuaa ettei kotona ole voitu puhua asioista oikeille nimillä, vaan että joutuu kuulemaan siitä kavereilta.
Vierailija:
En voi uskoa, että homous on luonnollista, sanokoot kuka mitä hyvänsä. Enkä hyväksyisi pph:jan sanomisia. Ei se, että sanoo, että homous ei ole normaalia, ole syrjintää. Se on syrjintää, että kohtelee heitä erilailla kuin muita. Minä kohtelen homoja samalla laílla kuin kaikkia muitakin ihmisiä, mutta silti en hyväksy homoutta enkä pidä sitä normaalina.
Miten tuollainen onnistuu? Että kohtelet samalla tavalla, vaikket hyväksy?
Hymyilet ja oot kiva eessä päin ja kotona yököttelet, jos kohtaat homon? Kohtelet asiallisesti, mutta koko ajan mielssäsi ajattelet, että tuon ihmisen elämäntapaa en hyväksy, en millään?
Mielestäni lapsille tulee kertoa asiasta, josta hän kyselee.
Valehteleminen lapselle tai kertomattajättäminen ei ole reilua.
En mielessäni yököttele. Vähän sama kuin jos työssäni hoidan alkoholisteja, muslimeja tms. En hyväksy heidän elämäntapaansa ja arvojansa, mutta ymmärrän, että jokaisella on oikeus elää elämänsä niinkuin haluaa ja tehdä valintansa.
Vierailija:
Vierailija:
En voi uskoa, että homous on luonnollista, sanokoot kuka mitä hyvänsä. Enkä hyväksyisi pph:jan sanomisia. Ei se, että sanoo, että homous ei ole normaalia, ole syrjintää. Se on syrjintää, että kohtelee heitä erilailla kuin muita. Minä kohtelen homoja samalla laílla kuin kaikkia muitakin ihmisiä, mutta silti en hyväksy homoutta enkä pidä sitä normaalina.Miten tuollainen onnistuu? Että kohtelet samalla tavalla, vaikket hyväksy?
Hymyilet ja oot kiva eessä päin ja kotona yököttelet, jos kohtaat homon? Kohtelet asiallisesti, mutta koko ajan mielssäsi ajattelet, että tuon ihmisen elämäntapaa en hyväksy, en millään?
eri mieltä jostain, ja silti rakastaa, arvostaa ja kunnioittaa. Se juuri mielestäni on sitä suvaitsevaisuutta, ei se, että kaikkien täytyisi olla kaikesta samaa mieltä.
Itse haluaisin opettaa lapsilleni, että minä uskon että Jumala on luonut ihmisen elämään suhteessa vastakkaiseen sukupuoleen, mutta että toisia ihmisiä ei saa tuomita, emmekä kaikkea ymmärrä. Maailma ei ole täydellinen, eikä kukaan meistä toisen yläpuolella.
Mietin vain, että otitko asian esille hoito- ja kasvatussopimuksen teon aikana? Esim. kerroitko, että nämä asiat kotona teillä sellaisia, joiden opetuksen haluatte vain itsellenne ja hoitopaikka ei saa kertoa niistä mitään? Siinä kohdassa on sellainen, missä voi määritellä miten omaa lasta kasvatetaan.
Minä pph:na kerron lapselle mitä heidän kysymänsä sanat tarkoittavat.
Mutta jätän oman kantani sanomatta. En tiedä onko sekään viisas tapa, mutta eipä ainakaan ole vastoin kenenkään vakaumuksia.
Perhepäivähoitaja hoiti asian oletettavasti asianmukaisesti riippuen lasten iästä ja tilanteesta missä sana tuli ilmi. Tiedätkö myös sen ettei perhepäivähoitaja olisi voinut sanoa homoista sitä kantaa mitä mieltä sinä olet ts. homovastainen. Asia olisi jätetty mainitsematta täysin ilmeisesti toisenlaisessa tilanteessa kuin millainen tilanne oli. Hoitajat eivät myöskään tuo ilmi päivähoitosuunnitelman mukaisesti " ei hyväksyttyjä" kantoja kuten rasismi ja sukupuolinen syrjintä mm. lainsäädännön takia.
Minusta pph olisi voinut selittää, mitä homous tarkoittaa ja jättää mainitsematta, että se on ihan ok, koska rakkaus on aina hyvä asia. Entäs pedofiilit. Varmaat hekin sanovat, että rakkautta tämä vaan on. Ei se ole mikään peruste.
siitä huolimatta pph ja kuka tahansa päivähoidon tai opetusalan henkilö voi kertoa lapselle, että asioista ajatellaan eri tavoin, ja toisissa perheissä ajatellaan näin ja näin ja toisisissa näin ja näin
Lapsesi joutuu joka tapauksessa käsittelemään arvoristiriitoja elämässään, siltä et voi häntä suojella. Se ei ole pph:n kasvun paikka, ei lapsesi vaan sinun itsesi.
Ymmärrän ap:n hämmennyksen. Itsestänikin olisi kurjaa, jos lapsilleni opetettaisiin näistä asioista eri tavalla kuin itse pidän oikeana. Toisaalta pph on varmasti opettanut niin kuin yleisesti oikeana nykyään pidetään ja useimmat vanhemmat ovat varmasti tyytyväisiä. Jospa voisitte kotona keskustella asiasta lapsen kanssa ja kertoa hänelle omista mielipiteistänne mahdollisimman kiihkottomasti. Omat lapset ovat kotihoidossa, mutta joskus kavereitten perheissä on puhuttu eri tavalla asioista kuin kotona ja silloin olen lasten kanssa jutellut, että ihmisillä on asioista erilaisia mielipiteitä ja näkemyksiä.
Ja kaikille teille, jotka luulette, että homouteen negatiivisesti suhtautuvat ihmiset jotenkin yököttelee homoille (kai jotkut niinkin tekee) niin voin sanoa, että lähipiirissäni moni ei hyväksy homoutta, mutta suhtautuu asiallisesti homoihin. Ja on se ihan mahdollista!!! En hyväksy avoliittoakaan, mutta koska monet ystävät ja sukulaiset elävät niin, niin ihan normaalisti olemme heidän kanssaan tekemisissä ja esim. sisarukseni ovat minulle erittäin rakkaita, vaikken kaikkia heidän tapojaan hyvinä pidäkään. Eli on olemassa aika paljon muitakin tapoja suhtautua esim homouteen kuin " kiva juttu" tai " yök" .
Ainoa mikä on asenteellista ja väärin on teidän asenteenne josta lapsenne vielä saa kärsiä joko kiusaamisena tai muuten henkilökohtaisena ahdistuksena.
Ihmetyttää, että jos ei pidä homoutta luonnollisena asiana, teilataan aivan ahdasmieliseksi ja typeräksi. Suvaitsevaisuus ei todellakaan ole sitä, että kaikki ovat samaa mieltä. Maailmassa on paljon erilaisia arvoja, suvaitsevainen on se, joka pystyy kunnioittamaan myös erilaisia mielipiteitä.
Et voi sanoa hyväksyväsi ihmistä, jos et hyväksy niin suurta osaa hänestä. Sama kuin sanoisin hyväksyväni sinut, mutta en sitä että olet nainen.
Turhaa tyrkyttää lapsillesi ahdasmielisiä mielipiteitäsi!!!