Mitä amerikkalaista tapaa sinä olet ihmetellyt?
Minulla ei ole kokemusta muusta kuin telkkarista, mutta oletan että nämä asiat ovat hyvin tavallisia Amerikassa.
-kokolattiamatot
-kengät jalassa sisällä
-kertakäyttöastiat
Kommentit (9006)
Sitä miksi ihmiset on niin lihaviva
Ihmettelen amerikkalaisten tapaa hymyillä aina valokuvissa kuin haljenneet nakit, ts. luonnottoman leveää hymyä, joka ei ulotu silmiin asti. Katselin kerran Jo Frostin sarjaa, jossa se oli Jenkeissä auttamassa ongelmaperheitä. Tunnelmat oli kireät, eikä ketään naurattanut siinä lasten ja vanhempien tapellessa keskenään. No, sitten kun otettiin kamera esiin ja perheestä kuva, olivat kaikki haljenneina nakkeina. Kun kuva oltiin saatu otettua, naamat oli taas väärinpäin, ja tappelu jatkui. En ymmärrä.
Kivoja keksintöjä kirjoitti:
Hyviä keksintöjä vessat vetää itsekseen ja isot kylpyammeet . Paksut kokolattiamatot ettei lapsia vanhuksia satu kun kaatuu . Koirat ei nuku sisällä huoneessa vaan autotallissa . Joka huoneessa oma vessa. Hyviä juttuja kaikki.
Kylpyammeet? Esim. Kaliforniassa on ollut katastrofi-kuivuus ja poliisi etsinyt vesituhlaria hienostoalueella.
Safe space -hommat ja lapasesta lähteneet persoonapronominit, joita on kymmeniä erilaisia ja olet rasisti ja fasisti, jos et tiedä etukäteen onkl kyseessä xir, xer vai zir.
Jossain päin maata ei ole eteistä ollenkaan vaan tullaan ulkoa suoraan olohuoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Etunimien toistelu vaikka henkilöt olisivat kahdestaan juttelemassa, mitä lisäarvoa se tuo..
Nimiasiaan liittyen, mun työpaikan englanninopettaja, joka on syntyjään jenkki ja muuttanut Suomeen joskus nuoruudessaan harmitteli meille sitä, että miksi Suomessa ei käytetä henkilön toisen nimen etukirjainta, kun vaikkapa esittäydytään. Eli hänen mielelstään kaikkien pitäisi sanoa esim. "Moi, olen Maija N. Järvinen". Kertoi, että on opettanut puoliksi suomalaiset lapsensa esittäytymään noin :D
Kylpyhuoneita vähintään kaksi makuuhuoneita kohden. Yleensä yläkerrassa ja vieraat kapuaa sinne asioille. Ei ole joka asunnossa pelkkää wc:tä alakerrassa.
"On. Ja en kerro ettei minua tunnisteta. Ja käsittämättömän typerää luulla tietävänsä mitä kaikissa Usan kaupungeissa tapahtuu. Olen minäkin käynyt Floridassa lomilla, mutta en minä väitä tietäväni miten ihmiset Floridassa oikeasti elävät. Ja ehkä sinäkin olet käynyt minun kotikaupungissani, mutta et silti tunne lähiöiden kotielämää.
Yksi paikallinen nainen kertoi miehensä olevan New Yorkista, ja kauhistelleen paikallisten tapaa olla lukitsematta paikkoja. Mutta muut naapurit vaan naureskelivat asialle.
Tosin yhdessä NPR:n radio-ohjelmassa eräs lakimies New Yorkista nimenomaan sanoi, ettei lukitse enää autoaan. Auto oli varastettu pari kertaa ja löytynyt lukko rikottuna. Kun ei lukitse autoaan, pääsee halvemmalla."
Ärsyttävä ketju. Suomalaiset frendien ja tyttökultien katsojat kuvittelette tietävänne jotain USA.sta.
Youtuben mukaan amerikkalaiset miehet tykkäävät hengailla sorteissa tai uikkaireissa ilman paitaa ja
naiset bikineissä.
Kun taas toisaalta heille on niin kauheaa nähdä paljasta pintaa..
On ok, jos on paljon luottokorttivelkaa.
Vahingossa näin tuttuni luottokorttilaskun. Hänestä se on ok ja kun juteltiin muiden työkavereiden kanssa, kaikilla oli luottokorttivelkaa.
Yritin näyttää paljonko tämä maksaa, ei tehoa.
Minulle puolusteltiin Suomessa ihmiset ovat vaatimattomia. Hän tarvitsee enemmän rahaa ulkonäköön.
Tästä on tosin yli 10 v aikaa
Luin kerran mielenkiintoisen jutun liittyen tuohon oman kehon nolouteen ja peseytymiseen amerikkalaisilla. Siellä myydään paljon pesusieniä, pesupalloja ja -lappuja, sen takia, että se saippua/suihkugeeli laitetaan siihen välineeseen ja sitten voidaan pestä iho. Suomalainen voisi helposti pestä itsensä ihan kädellä kosketellen, mutta se olisi jotenkin pervohkoa itsensä hivelyä siveän amerikkalaisen mielestä!
Veikkaan, et tässä on perää, koska siellä ei ole tapana perheissä hengailla puolinakuna kotioloissa kuten täällä. Muistelen että erästä koulukaverini äitiä, joka tuli aina ovelle yllään rintaliivit, alushousut ja sukkahousut :D Ja jossain redditin keskustelussa amerikkalainen mies muisteli kaiholla perheessä ollutta ruotsalaista au pairia, jolla oli tapana mennä ja tulla kylppäriin täysin nakuna, ilman pyyhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan "how are you", tai "my darling" tarkoittamatta mitään.
Pelkkää sanahöttöä ja tekohymyä.
Kiitos ei.NOBODY says "my darling". :D
Sanotaanhan Suomessa "paivaa", mita se tarkoittaa?
Kyllähän siellä esim. jollekin joka auttoi, kaupan kivalle myyjälle jne voi heittää "you're a darling" ja se on vain kiitos avusta, ei rakkaudentunnustus.
Voodoo on enemmän haitilainen juttu, USA:ssa on paljon hoodoota. Jos ette tiedä eroja niin tässä päivän google-tehtävä.
Sanoisin melkein et Suomessakin on omaa "hoodoota".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätemylly lavuaarin pohjalla ja sinne menee aivan kaikki.
Erittäin fiksu keksintö.
Mihin tuolta myllystä sitten jätteet menee? Tietääkö joku, onko niillä joku ämpäri alla, vai mikä säiliö? Kuulostaa vaan melko pahalta se paikka jonne tuolta myllystä tavara menee.
Vierailija kirjoitti:
Erämaa sarjoissa jossa jenkit asuu alaskassa niin ei tehdä puita kesällä talvea varten, vaan käydään hakemassa puita pitkin talvea.Lämmitetään asuntoa kamiinalla joka ei varaa lämpöä.
Tästä mun piti tulla juuri ihmettelemään. Siis miten niillä ei ole varaavaa tulisijaa niissä mökeissä? Ulkona on 30 astetta pakkasta puoli vuotta, ja nämä tunkee johonkin pikkuiseen kaminaan puita. Kaiken lisäksi ovat pitkiä aikoja pois sieltä mökistä, että kun illalla tullaan kotiin, niin kämpässä on pakkasta. Sitten aletaan taas laittamaan puita pikkuruiseen kaminaan hengitys huuruten.
Kauheesti näkevät vaivaa kaiken tekemisessä, eikä kellekään tule mieleen muurata nyt vaikka kivistä jonkinlaista varaavaa tulisijaa, joka vähän pitäisi lämpöä. En ole oikein missään noissa Alaska-ohjelmissa nähnyt kellään kunnollista takkaa, vaikka sitä pakkasta ja lunta on ihan oikeasti.
Toinen juttu on rakennusten ja erityisesti niiden kattojen alkeellisuus: kattona on joku muovipressu ja sammalta päällä. Sitten ihmetellään, kun on vettä tullut keväällä sisälle ja hirret mustina homeesta. No, sehän ei haittaa: kamat vaan pihalle ja putsataan homeet pois ja sitten taas kamat sisälle :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätemylly lavuaarin pohjalla ja sinne menee aivan kaikki.
Erittäin fiksu keksintö.
Mihin tuolta myllystä sitten jätteet menee? Tietääkö joku, onko niillä joku ämpäri alla, vai mikä säiliö? Kuulostaa vaan melko pahalta se paikka jonne tuolta myllystä tavara menee.
Eiköhän siellä mene viemäriputki.
Alkoholia sisältävän pullon piilotus paperipussiin.
Vierailija kirjoitti:
Jossain päin maata ei ole eteistä ollenkaan vaan tullaan ulkoa suoraan olohuoneeseen.
Briteissä enemmänkin sääntö kuin poikkeus vanhoissa taloissa. Uudemmista taloista löytyy jo eteisetkin.
Se vuokrien ja sähkän ym. VIIKOTTAINEN maksaminen...palkkakin jossain tulee viikottain....miksi ihmeessä. Varsinaista pätkäelämää hetkessä.