Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä amerikkalaista tapaa sinä olet ihmetellyt?

Vierailija
24.10.2020 |

Minulla ei ole kokemusta muusta kuin telkkarista, mutta oletan että nämä asiat ovat hyvin tavallisia Amerikassa.
-kokolattiamatot
-kengät jalassa sisällä
-kertakäyttöastiat

Kommentit (9006)

Vierailija
661/9006 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annetaan tarjoilijoille jne. tippiä. Siis tää systeemi sinällään ei ihmetä vaan se, miten ihmiset osaa laskea, paljonko kuuluu antaa. Siis ettei anna vahingossa liian vähän. Mun matikkapää on surkea, mä en todellakaan pärjäisi tän asian kanssa sitten yhtään.

Se, että tuon tarjoilijan palkka koostuu lähinnä näistä tipeistä. Säälittävää toimintaa.

Meillä ( Kalifornia) tarjoilijan alkupalkka on $16/h + tipit. Alin palkka missä tahansa työssä on tuo $16/h se on minimipalkka. Tippejä kertyy helposti päivän mittaan sen verran että suomalainen kadehtii. 

Olennaista ei ole niinkään paljonko tienaa vaan mitä sillä summalla saa. Vähän aikaa sitten hesarilla oli iso juttu kalifornian kodittomista, joista useat olivat suomalaisittain ihan hyväpalkkaisissakin töissä, mutta palkka ei silti riittänyt asuntoon. Esimerkiksi San Franciscon alueella elävä kokki, jonka kuukausipalkka oli n. 6000 dollaria, mutta silti eli perheineen asuntoautossa. Kulurakenne on Yhdysvalloissa, ja erityisesti Kaliforniassa, ihan erilainen kuin Suomessa. Erityisesti perheellisellä ei todellakaan ole helppoa, vaikka palkka periaatteessa olisi hyväkin.

Kyllä $6000 pitäisi toimeen tulla, perheenkin kanssa, jollei sitten välttämättä halua asua ytimessä, joka on erittäin kallista. Mutta ruuhkat siellä on kertakaikkiaan pirulliset, aikaa työmatkoihin keskustaan menee lyhyelläkin matkalla helposti reilusti yli  tunnin suuntaansa, joten on toisaalta helppo ymmärtää miksi asuu asuntoautossa, ne ovat usein todella isoja siellä, kun ilmastokin mahdollistaa sen. Mutta joo, Frisco ja SoCal ei ole koko USA, vaikka sen alueen vetovoima on kova.. Halpojakin alueita ja kaupunkeja löytyy esim. Texasissa asuminen on jo todella kohtuuhintaista ja palkatkin yleisesti ok. 

Vierailija
662/9006 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rotusekoitus niin, että perusamerikkalainen on

- 15% Anglo-saksooni

- 8% saksalainen

- 12% Irkku

- 20% meksikolainen

- 5% espanjalainen

- 6% juutalainen

- 1% norjalainen

- 23% McDonald'sin paistorasvaa

Kellään ei tunnu olevan juuria, ja amerikkalainen voi sanoa olevansa esim. "Irish", vaikka ei ole koskaan käynyt maassa, vanhemmat ei olet koskaan käyneet siellä, ei tiedä maasta mitään, ei omaa irkkujen mentaliteettia eikä kulttuuria, ei tiedä maan eikä kansan historiasta mitään jne.

*Pyrskis* amerikkalainen mieheni kysyi ekoilla treffeillä sukujuuristani. No mä olen aika 100% suomalainen! Vaikea oli hänen tätä ymmärtää, koska itse paukutteli henkseleitään italialaisilla ja ranskalaisilla sukujuurillaan :)

Pitää vielä lisätä, että hän on geenitutkija, joka tiesi, että kaikki suomalaiset polveutuvat noin 400:sta suomalaisesta perheestä.

Ihanko totta! Ollaanko me noin sisasiittoisia

Sitä mäkin kyllä vähän ihmettelin. Toisaalta jos kertojana on maineikkaan yliopiston proffa, en sitä sitten epäillytkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/9006 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että mennään autolla kapakkaan ja vielä ajetan kotiin. Olen ymmärtänyt että USA:ssakin rattijuoppous on rikos, ja on promillerajoja, jotka vaihtelevat osavaltioittain, jossain se voi olla 0, jossain 1.0, useimmissa jotain siltä väliltä eli lähempänä meidänkin tuttu 0.5. Miten amerikkalaiset hanskaavat sen autolla käynnin kapakeissa, lahjovatko he poliiseja jos jäävät kiinni vai ovatko rangaistukset niin vähäisiä että ei tarvi välittää? Olen myös ymmärtänyt että julkinen liikenne ja taksit eivät ole vaihtoehto kapakkareissuilla paitsi ehkä New Yorkissa.

Vierailija
664/9006 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa ostokset pakataan aina paperipusseihin missä ei ole kahvoja!!!!

Oletko kaynyt Whole Foodissa?

Ah, Austinissahan on se alkuperäinen myymälä, mulla meni siellä päivä ihmetellessä tarjontaa!

Vierailija
665/9006 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nenäleikkausmalli, jossa sieraimet käännetään esiin.

Tai koko nenä kavennetaan ja pienennetään niin pieneksi että lopputulos on tyyliin alien.

Vierailija
666/9006 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Minulla ei ole kokemusta muusta kuin telkkarista, mutta oletan että nämä asiat ovat hyvin tavallisia Amerikassa.

-kokolattiamatot

-kengät jalassa sisällä

-kertakäyttöastiat"

Olisi aika paivittaa tietosi  ja katsoa muutakin kuin ikivanhoja ohjelmia.

Kyllä kokolattiamatto on vielä täysin nykyaikaa ja se että esim. Vuokrakämpistä vaihdetaan ne rutiininomaisesti vuosittain/asukkaan vaihtuessa.

Meillä oli kaksio Las Vegasissa, ja siellä oli tolkuttoman iso makkari kokolattiamatolla, ja nurkassa oli poreallas :)  varmaan myös homeinen lattia, sillä kyllähän siitä altaasta roiskui vettä, vaikka kuinka yritti varoa.

Kyllä se upottava kokolattiamatto oli tämän tästä märkä, eikä kuivunut kunnolla.

Vegasissa on niin kuiva ilmasto etta ei siella home viihdy.

Vierailija
667/9006 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä....ainakin sen, millaiseksi ei kannata haluta tulla

Vierailija
668/9006 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain pesulappuja ne käyttää....

Vierailija
669/9006 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengenvaarallisesti LIHAVAT ! Millä ne saa rahat , moiseen ahmintaan ja terapiaan ?

Vierailija
670/9006 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että mennään autolla kapakkaan ja vielä ajetan kotiin. Olen ymmärtänyt että USA:ssakin rattijuoppous on rikos, ja on promillerajoja, jotka vaihtelevat osavaltioittain, jossain se voi olla 0, jossain 1.0, useimmissa jotain siltä väliltä eli lähempänä meidänkin tuttu 0.5. Miten amerikkalaiset hanskaavat sen autolla käynnin kapakeissa, lahjovatko he poliiseja jos jäävät kiinni vai ovatko rangaistukset niin vähäisiä että ei tarvi välittää? Olen myös ymmärtänyt että julkinen liikenne ja taksit eivät ole vaihtoehto kapakkareissuilla paitsi ehkä New Yorkissa.

Kyllä takseja ja kimppakyytejäkin käytetään (vaimo hakee tmv.) mutta totta on moni ajaa pienessä hiprakassa, kieli keskellä suuta, poliisihan ei saa pysäyttää, jos ei ole selkeää epäilyä rikkeestä. Mutta jos ajat päissään kolarin, jossa käy huonosti ja sinut todetaan syylliseksi, silloin olet todella kusessa...

Vierailija
671/9006 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtevät paperipostit pistetään omaan postilaatikkoon (toisin kuin Suomessa, jossa lähtevät postit pistetään Postin keltaisiin laatikoihin), ja FedEx (sikäläinen postiyhtiö) ottaa postit sieltä ja toimittaa vastaanottajalle.

Heidän posti on USPS. FedEx on yksi monista kuriiripalveluista. 

Jätemylly on keittiön pesualtaassa myös siksi, että siellä viemäriputkistot ovat kokoluokaltaan puolet meikäläisestä. Jäteauto kerää jätteet kadulta astioissa, lajittelua ei juuri tehdä. Jos eloperäinen jäte päätyy kadun astioihin, se on rottien ja pesukarhujen juhlaa. Viemäristä se suodatetaan puhdistuslaitoksessa ja päätyy kompostoitavaksi.

Vierailija
672/9006 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ulko-ovet aukeavat ulospäin, koska joskus 1800-luvulla syttyi joulukirkossa tulipalo ja väkeä tallautui kuoliaaksi oven eteen, kun eivät saaneet sisäänpäin aukeavaa ovea auki väen pakkautuessa tiiviisti sitä vasten. Tsaari määräsi, että Suomen suuriruhtinaskunnassa pitää ulko-ovet avautua ulospäin ja niin ne on siitä lähtien rakennettu tähän päivään saakka.

Kenraalikuvernööri Arseni Zakrevski, ja niitä paloja oli useita. Mm. Juvalla ja Lammilla.

Mutta jo tätä ennen oli Suomessa yleistä, että ovet avautuvat ulospäin. Syynä kun juuri paloturvallisuus. Suomessa kun on yleisesti valaistu ja lämmitetty sisällä tulella - päreillä ja takalla, rikkaat kynttilöillä. Yhdysvallathan on laajemmin asutettu nykyaikaisempien valaisukeinojen aikaan.

Vierailija
673/9006 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ulko-ovet aukeavat ulospäin, koska joskus 1800-luvulla syttyi joulukirkossa tulipalo ja väkeä tallautui kuoliaaksi oven eteen, kun eivät saaneet sisäänpäin aukeavaa ovea auki väen pakkautuessa tiiviisti sitä vasten. Tsaari määräsi, että Suomen suuriruhtinaskunnassa pitää ulko-ovet avautua ulospäin ja niin ne on siitä lähtien rakennettu tähän päivään saakka.

Meillä on n. 16 ikkuna-aukkoa ja neljä ovea ulos tässä talossa, joten jos jossakin päin taloa syttyy tulipalo, niin jostakin päin taloa löytyy varmasti jokin turvallinen aukko josta poistua. Ovet aukeavat sisäänpäin, ja ikkunat ylöspäin.

Ai niin, tätä olen joskus ihmetellyt. Amerikkalaiset giljotiini-ikkunat

Vierailija
674/9006 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sermin taakse kätkeytymistä vaatteita vaihtaessa esim kuntosalien pukuhuoneissa. Ymmärrän, että suomalainen saunomiskulttuuri on se toinen ääripää, mutta jos huone on vaatteiden vaihtamista varten niin miksi niiltä toisilta vaatteidenvaihtajiltakin pitää vielä piiloutua. Jotenkin hämmentävää, että ollaan niin superkainoja.

Minusta ihan ymmärrettävää. Kaikki meistä kun eivät tykkää esitellä itseään alasti ventovieraille.

Vierailija
675/9006 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikassa ei ole eläkejärjestelmää, vain vakuutus

Eläke on vakuutus.

Vierailija
676/9006 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen USAssa sitä kummallista kakuttamista, mikä idea on häissä sotkea toisen kasvot kakulla? Pikkulasten, yksivuotiaiden eteen tuodaan synttäriaamuna kakku missä yksi kynttilä. Usein lapsi polttaa kätensä kynttilänliekkiin ja syö kakkua käsin kuin lusikkaa ei olis keksitty. Voi miten hauskaa on ympärillä seisovalla suvulla. Ei ymmärrä ei, meillä sentään kakku syödään lautaselta ja vähemmän sotkien.

Amerikassa kakkua syödään haarukalla.

Ylipäätään ns. paremmissa piireissä käytetään leivoshaarukkaa, eikä niinkuin Suomessa eli mussutetaan sitä napakymppi kääretorttua kolmoskaljan kanssa ja mässytetään kuin siat kaukalolla.

Vierailija
677/9006 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmetys1978 kirjoitti:

Jenkeissä oon eniten ihmetellyt juurikin tuota kiinteä lähes katoon rajaan asennettua suihkua. Miten ihmeessä paikalliset suorittaa alapäänsä pesun?! Itse oli pakko täyttää amme, että sai kunnolla pestyä toinen vaihtoehto olisi ollut seistä käsillään suihkussa :)

Kun se olisikin edes lähes katon rajassa, mutta kun se on usein seinässä aivan liian matalalla. Minä olen 166-senttinen, ja pää piti pestä siten että kyyristelin ammeessa pää kenossa. En edes tiedä, miten 186-senttinen mieheni sen teki, ammeen pohjalla istuen vai mitenkä.

Hemmetin hankalaa.

Vierailija
678/9006 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen USAssa sitä kummallista kakuttamista, mikä idea on häissä sotkea toisen kasvot kakulla? Pikkulasten, yksivuotiaiden eteen tuodaan synttäriaamuna kakku missä yksi kynttilä. Usein lapsi polttaa kätensä kynttilänliekkiin ja syö kakkua käsin kuin lusikkaa ei olis keksitty. Voi miten hauskaa on ympärillä seisovalla suvulla. Ei ymmärrä ei, meillä sentään kakku syödään lautaselta ja vähemmän sotkien.

Juuri näin. Ja sitten se, että lapset laitetaan maalaamaan pihalle tai kylppäriin esim. suklaavanukkaalla tai jäätelöllä. Itseään, toisiaan, lattiaa, kaiteita, seiniä... Onpas kivaa ja ihanaa.

Ihan pahaa tekee, kun ruokaa tuhlataan sotkemiseen.

Jos minun mieheni olisi ollut niin moukka, että olisi tällännyt häissämme kakun naamaani, niin olisin varmaan häipynyt sieltä saman tien.

Vierailija
679/9006 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitä kananmunaa pitää tarjoilla joka ikisellä aamiaisella?

Vierailija
680/9006 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä Amerikka-wannabet tulivat pilaamaan suomalaisten hyvän ketjun?

Samaa katselin. Olen lueskellut ketjua sivu tai pari kerrallaan, ja sivulla 23 aloin olla jo kurkkuani myöten täynnä noita joka väliin huutelevia hölmöjä. Huomionkipeyttä se varmaan on, ja sitä, että kerrankin joku on juuri heidän lattiamateriaalistaan ja lahiostaan kiinnostunut. Paitsi että ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi