Mitä amerikkalaista tapaa sinä olet ihmetellyt?
Minulla ei ole kokemusta muusta kuin telkkarista, mutta oletan että nämä asiat ovat hyvin tavallisia Amerikassa.
-kokolattiamatot
-kengät jalassa sisällä
-kertakäyttöastiat
Kommentit (9006)
Pitää muistaa että myös Suomessa on yllättävän paljon hyvinkin fanaattisia uskovaisia esim. pelkästään Suviseuroilla käy kymmeniä tuhansia lestadiolaisia... Pohjanmaan biple belt.
Mutta tosiaan jenkkiuskikset ovat ärsyttävän äänekkäitä ja näkyviä.
-OT mutta se että on lestadiolainen ei kerro uskovaisuudesta yhtään mitään. Moni on oppinut lestadiolaistavat ja kulttuurin kotoaan mutta se ei tarkoita että olisi oikeasti mikään uskovainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätemylly lavuaarin pohjalla ja sinne menee aivan kaikki.
Erittäin fiksu keksintö.
AI minusta komposti ja kierrätys ovat fiksumpia keksintöjä.
Jätemylly lavuaarin pohjalla löytyy monesta maasta mutta ei sinne kaikkea voi tunkea.
Elokuvissa autojen takaa-ajossa soratiellä kurvissa renkaat "vinkuu"..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annetaan tarjoilijoille jne. tippiä. Siis tää systeemi sinällään ei ihmetä vaan se, miten ihmiset osaa laskea, paljonko kuuluu antaa. Siis ettei anna vahingossa liian vähän. Mun matikkapää on surkea, mä en todellakaan pärjäisi tän asian kanssa sitten yhtään.
Se, että tuon tarjoilijan palkka koostuu lähinnä näistä tipeistä. Säälittävää toimintaa.
Meillä ( Kalifornia) tarjoilijan alkupalkka on $16/h + tipit. Alin palkka missä tahansa työssä on tuo $16/h se on minimipalkka. Tippejä kertyy helposti päivän mittaan sen verran että suomalainen kadehtii.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Suomen_joulukirkkojen_pakokauhut
Tässä taustaa, miksi meillä ovet aukeavat ulospäin. Tiivistettynä: olemme pönttöjä.
Vierailija kirjoitti:
Karen-kulttuuri
Siis MIKÄ? Et varmastikaan ole musta amerikkalaisteini eukko joten voisitko käyttää suomeen sopivia käsitteitä? Typerät penskat ja keksityt netti jenkkisanat..
Vierailija kirjoitti:
Kiva asunto jätetään ostamatta, kun ei ole kuin yksi pesuallas kylppärissä. Pestäänkö siellä oikeasti vierekkäin hampaat iltaisin? Muutetaan huistun Nevadaan sukulaisista, sitten pitää olla 1-2 makuuhuonetta, joissa pitää olla oma kylppäri, että sukulaiset voi tulla kylään. Nämä siis näistä asunnonmetsästys jutuista.
Taitaa olla Kanadasta kyse.
Rahaliikenne on USA:ssa jämähtänyt jonnekin 1960-luvulle. Laskut laitetaan postiin ja palkka tulee shekkinä. Ja juurihan Trumpkin lähetti korona-avustuksia postittamalla shekkejä.
Ja sitten amerikkalaiset vielä pitävät omaa maataan edistyksellisenä ja muita maita täysinä kehitysmaina.
sfsdf kirjoitti:
Rahaliikenne on USA:ssa jämähtänyt jonnekin 1960-luvulle. Laskut laitetaan postiin ja palkka tulee shekkinä. Ja juurihan Trumpkin lähetti korona-avustuksia postittamalla shekkejä.
Ja sitten amerikkalaiset vielä pitävät omaa maataan edistyksellisenä ja muita maita täysinä kehitysmaina.
Sama henki oli Neukkulassa ennen romahdusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annetaan tarjoilijoille jne. tippiä. Siis tää systeemi sinällään ei ihmetä vaan se, miten ihmiset osaa laskea, paljonko kuuluu antaa. Siis ettei anna vahingossa liian vähän. Mun matikkapää on surkea, mä en todellakaan pärjäisi tän asian kanssa sitten yhtään.
Se, että tuon tarjoilijan palkka koostuu lähinnä näistä tipeistä. Säälittävää toimintaa.
Meillä ( Kalifornia) tarjoilijan alkupalkka on $16/h + tipit. Alin palkka missä tahansa työssä on tuo $16/h se on minimipalkka. Tippejä kertyy helposti päivän mittaan sen verran että suomalainen kadehtii.
Siivoojien peruspalkka saatiin joku vuosi sitten tapeltua 8€:n pintaan, suunnilleen sama dollareissa.
Tuskin se on paljon siitä noussut.
Vierailija kirjoitti:
Jätemylly lavuaarin pohjalla löytyy monesta maasta mutta ei sinne kaikkea voi tunkea.
Meneekö jätteet viemäriin siitä jätemyllystä? Jos niin yök! Ei ihme että on rasvaa täynnä viemärit tuollapäin.
Vierailija kirjoitti:
Vauvan pyllyä ei pestä edes kakan jälkeen vaan pyyhitään kosteuspyyhkeillä, yäk. Sitten taas kylvetys täytyy tehdä joka ilta. Jos olisivat käyneet suomalaisessa neuvolassa, tietäisivät että vauvaa ei tosiaankaan tule kylvettää joka ilta, pari kertaa viikossa riittää. Mut se kakka täytyy pestä pois vedellä ja pesuaineella
Meille kyllä opetettiin koulussa, ettei vauvan pyllyä saa millään pesuaineilla pestä, eikä kyllä minkään ikäisen ihmisen. Vesi riittää.
T: Lähihoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina mennään autolla, pyörällä ei kuljeta eikä jalkakäytäviä ole.
Kertakäyttöastioita on kaupassa kokko hyllyvälin verran ja kassalla pakataan 12 eri muovipussiin keskikokoiset ostokset.
En ole muuten ikinä nähnyt pyöräilevää jenkkiä, edes telkkarissa.
Muutenkin, uimataito on vähän niin ja näin, jotkut osaavat, aika monet eivät, vaikka takapihalla pitää olla uima-allas. Ei todellakaan ole mikään kansallistaito, kuten Suomessa. Tietty luonnosta vieraantuminen myös ihmetyttää.
Ja ne supermarkettien läskimopot, voi veljet. Kumpikohan Suomessa lähtee ensin tuohon mukaan, S vai K ketju, ja monenko vuoden päästä olemme samassa jamassa kuin amerikkalaiset, ettemme jaksa lyllertää kauppaa läpi?Lapsellani, hanen puolisollaan ja heidan lapsellaan on pyorat, tekevat pitkia pyoraretkia yhdessa. Kauppakeskuksessa on pyoraliike ja sielta olen monta kertaa nahnyt lahtevan joukon pyorailijoita.
ok karen
Sama suomeksi, kiitos!
Hyvä on, Ritva
En ole ikinä pessyt kakkoja muuta kuin vedellä. Saippuaa??
Tekohymy. Juuri sellainen leveä idioottimainen hymy, joka paljastaa übervalkoiset hampaat.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ulko-ovet aukeavat ulospäin, koska joskus 1800-luvulla syttyi joulukirkossa tulipalo ja väkeä tallautui kuoliaaksi oven eteen, kun eivät saaneet sisäänpäin aukeavaa ovea auki väen pakkautuessa tiiviisti sitä vasten. Tsaari määräsi, että Suomen suuriruhtinaskunnassa pitää ulko-ovet avautua ulospäin ja niin ne on siitä lähtien rakennettu tähän päivään saakka.
Aika hauska, mulla on ainakin ihan minieteinen ja minieteisen jälkeen on toinen ovi, joka avautuu sisäänpäin. Näin uskoisin olevan aika monessa suomalaisessa asunnossa, koska tuo estää lämpöä karkaamasta ulos.
Sama juttu takaoven kohdalla, toinen ovi aukeaa ulospäin ja toinen sisäänpäin.
Itse ihmettelen USAssa sitä kummallista kakuttamista, mikä idea on häissä sotkea toisen kasvot kakulla? Pikkulasten, yksivuotiaiden eteen tuodaan synttäriaamuna kakku missä yksi kynttilä. Usein lapsi polttaa kätensä kynttilänliekkiin ja syö kakkua käsin kuin lusikkaa ei olis keksitty. Voi miten hauskaa on ympärillä seisovalla suvulla. Ei ymmärrä ei, meillä sentään kakku syödään lautaselta ja vähemmän sotkien.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tajua sitä, että sängyn pääty asetetaan ikkunaa vasten niin, ettei ulos näe eikä valo pääse sisään. Usein huoneessa olisi tilaa muunkinlaisille järjestelyille.
Olen kysynyt tätä joskus jossain ketjussa, mutta sain liudan äkäisiä vastauksia amerikkalaistuneilta ihmisiltä, jotka eivät mokomaa ole koskaan nähneetkään. Sitä näkee joka paikassa, kun vain osaa kiinnittää huomionsa sisustukseen: ihmisten omissa albumeissa, sisustuslehdissä ja televisio-ohjelmissa.
Tuli mieleen, että voisiko tämä liittyä uskomukseen, jonka mukaan on hyvä nukkua pää kohti tiettyä ilmansuuntaa, ja jotain toista ilmansuuntaa kohti taas ei saisi nukkua? Jos sitten ikkuna sattuu olemaan juuri tuossa parhaassa seinässä, vaihtoehtoja ei ole.
Syövät koko ajan, autossa, sängyssä, tuoleilla, mutta eivät ruokapöydässä. Hampurilais- pizzalinjalla.