Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä amerikkalaista tapaa sinä olet ihmetellyt?

Vierailija
24.10.2020 |

Minulla ei ole kokemusta muusta kuin telkkarista, mutta oletan että nämä asiat ovat hyvin tavallisia Amerikassa.
-kokolattiamatot
-kengät jalassa sisällä
-kertakäyttöastiat

Kommentit (9004)

Vierailija
1581/9004 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

FedEx ei ole "postifirma" vaan globaali kuljetusyritys. USPS on USAn posti ja lähtevä posti laitetaan sinisiin laatikoihin. Tai voit myös jättää kirjeet myös oman laatikkosi päälle, postikantaja vie kirjeet siitä samalla kun tuo postin.

Vierailija
1582/9004 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä kun ne ei ymmärrä omaa kieltään. How ei you spell it?Ja ovat aika hölömöjä. Paitsi TV tähdet:D Ja uskovat alieneihin.

Ymmärrätkö miksi ei aina tiedä miten jokin englanninkielinen sana kirjoitetaan. Englanti on yksi vähiten foneettinen kieli, toisin kuin suomen kieli. Siksi me tarvitsemme täällä englanninkielisessä maassa sanakirjaa, jotta tiedämme miten jokin sana lausutaan ja kun haluamme löytää sanalle merkityksen. Itse käytän sanakirjaa joka päivä, nykyään siis netissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1583/9004 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Youtuben mukaan amerikkalaiset miehet tykkäävät hengailla sorteissa tai uikkaireissa ilman paitaa ja 

naiset bikineissä. 

Kun taas toisaalta heille on niin kauheaa nähdä paljasta pintaa..

Missa? No shirt, no shoes, no service.

Tietenkin televisio-ohjelmissa. Niissä Suomessa erityisen suosituissa reality-ohjelmissa.

1584/9004 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nyt sentään kotioloissa sielläkään syödä kertakäyttöastioista. Eri asia kun noutoruokaa syö / hampurilaisravintolassa

Ei elokuvia kannata ihan todellisuuteen verrata

Anneli

Vierailija
1585/9004 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Youtuben mukaan amerikkalaiset miehet tykkäävät hengailla sorteissa tai uikkaireissa ilman paitaa ja 

naiset bikineissä. 

Kun taas toisaalta heille on niin kauheaa nähdä paljasta pintaa..

Missa? No shirt, no shoes, no service.

Tietenkin televisio-ohjelmissa. Niissä Suomessa erityisen suosituissa reality-ohjelmissa.

Ne ovat kasikirjoitettua roskaa. USAssa ei kylla paidattomat kaljamahat paasisi millekaan terassille.

Vierailija
1586/9004 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikan voi ottaa viihteenä, siellä on hauskaa käydä ja hengailla sikäläisten kanssa, mutta oikeasti asuminen siellä vailla sosiaaliturvaa ei ole elämisen arvoista.

Et sitten alynnyt kysya sosiaaliturvasta? Kotona makaajille sita ei kylla ole.

Elääkö kaikki suomalaiset sosiaaliturvan varassa niin, että tuskin pystyy maasta poistumaan. Amerikassa on jollakin tavalla palkitseva systeemi, ihan toisin päin kuin Suomessa. Amerikassa oikein houkutellaan työntekoon, ja palkinto siitä on monitahoinen. Kaikista köyhimmille löytyy tukimuodot, mutta ei kuulu amerikkalaiseen kulttuuriin niillä eläminen. Osataan Amerikassakin syysteemiä hyväksikäyttää.

Vierailija
1587/9004 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä sitten nirppanokka jos ei kelpaa niin pasko housuus.

Vierailija
1588/9004 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tulokulmasta..... epäilen vain, että muuten kompostointikelpoinen biojäte näin johdetaan viemäreihin ja sitä myöten vesistöihin hyödyntämättä  sitä mitenkään.

-Mutta kätevä se kyllä on ja ihastelin sellaista 40-vuotta sitten ensimmäisellä USA-reissulla!

Vierailija
1589/9004 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä kun ne ei ymmärrä omaa kieltään. How ei you spell it?Ja ovat aika hölömöjä. Paitsi TV tähdet:D Ja uskovat alieneihin.

Ymmärrätkö miksi ei aina tiedä miten jokin englanninkielinen sana kirjoitetaan. Englanti on yksi vähiten foneettinen kieli, toisin kuin suomen kieli. Siksi me tarvitsemme täällä englanninkielisessä maassa sanakirjaa, jotta tiedämme miten jokin sana lausutaan ja kun haluamme löytää sanalle merkityksen. Itse käytän sanakirjaa joka päivä, nykyään siis netissä.

Ikinä ei voi osata englannin kieltä tarpeeksi hyvin, ja varsinkin lausuminen tuottaa usein vaikeuksia. Joskus naurattaa kun suomalaiset kehuvat puhuvansa täydellistä englantia, mutta äkkiä sivullinen huomaa suppean sanavaraston ja jotenkin korostetun sanojen lausumisen.

Vierailija
1590/9004 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

How do you spell Smith? Smith, Smithe vai Smyth?

Vierailija
1591/9004 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, että hyökkäillään vähän joka maahan ja aiheutetaan sekasorto ja häivytään. Samalla nostetaan valtaan ISIS, puna-khmerit ja muut.

Vierailija
1592/9004 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

morons kirjoitti:

"On. Ja en kerro ettei minua tunnisteta. Ja käsittämättömän typerää luulla tietävänsä mitä kaikissa Usan kaupungeissa tapahtuu. Olen minäkin käynyt Floridassa lomilla, mutta en minä väitä tietäväni miten ihmiset Floridassa oikeasti elävät. Ja ehkä sinäkin olet käynyt minun kotikaupungissani, mutta et silti tunne lähiöiden kotielämää.

Yksi paikallinen nainen kertoi miehensä olevan New Yorkista, ja kauhistelleen paikallisten tapaa olla lukitsematta paikkoja. Mutta muut naapurit vaan naureskelivat asialle.

Tosin yhdessä NPR:n radio-ohjelmassa eräs lakimies New Yorkista nimenomaan sanoi, ettei lukitse enää autoaan. Auto oli varastettu pari kertaa ja löytynyt lukko rikottuna. Kun ei lukitse autoaan, pääsee halvemmalla."

Ärsyttävä ketju. Suomalaiset frendien ja tyttökultien katsojat kuvittelette tietävänne jotain USA.sta.

Voi hyvänen aika jollekin ottaa koville että joku on eri mieltä. No, minä olen asunut useita vuosia Usassa, ja tuo on minun todellinen kokemukseni. Asuinalueeni kuuluu toki kymmenen kärkeen Usan kovatuloisimmista kunnista, joten ei se tietenkään edusta keskivertoamerikkaa. Ei siellä oikein mikään tässä ketjussa väitetty pidä paikkaansa. Sen alueen ihmiset ovat kaikki matkustelleet ympäri maailman, asuneetkin monet ulkomailla, ovat hoikkia (lapselle palkataan ravitsemusterapeutti heti jos hiemankin pyöristyy), ruoka on aina äärettömän terveellistä, kaupoista löytyy lähinnä luomua, kierrätys toimii melko hyvin, hyvin harvoin missään turvaudutaan kertakäyttöastoihin, asunnoissa ei ole kokolattiamattoja vaan puulattiat, lapsiperheissä varsinkin riisutaan kengät, asunnoissa on isot eteiset hyvine säilytystiloineen jne.

Ja nämä kaikki ovat ihan yhtä lailla todellista Amerikkaa kuin ne päinvastaisetkin asiat. Olen matkustellut hyvin monissa osavaltioissa, ja Usa on ennemmin maanosa kuin yksi maa. Havaiji, Alaska ja Alabama ovat kaikki ihan eri tyyppisiä alueita. Ja lisäksi eri alueilla eletään ihan erilaisissa poliittisissa kuplissa ja todellisuuksissa. Joten mistään ’amerikkalaisesta’ on minusta oikeasti aika mahdotonta puhua. Oma asuinalueeni Usassa kuuluu vahvasti demokraattiseen kuplaan. Ja tapa, millä tietyt ihmiset siinä kuplassa puhuvat vaikkapa Texasista, kertoo, etteivät syntyperäisetkään amerikkalaiset koe maataan mitenkään yhtenäiseksi kulttuuriltaan.

Vierailija
1593/9004 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka huoneessa, joka pöydällä ja joka talossa ympäriinsä on Amerikan lippuja. Pieniä, keskikokoisia ja isoja. Että eivät vaan unohtaisi missä asuuvat.

Syövät maailman epäterveellisintä ruokaa. Eivät ymmärrä terveellisesti ravinnosta mitään.

Sen näki jo aikoinaan, ku telkkarista tuli Suurin pudottaja USA., jossa ravintoterapeutit ohjeistivat ylipainoisia VÄHINTÄÄNKIN KUMMALLISESTI, jotain täysin liipa laapaaa... Jos ajatellaan Suomen ravinto oppia..

Liian ulkonäkö keskeinen valtakunta.

Pyssyt jokaisessa huushollissa.

Rakennustekniikka huteraa (omakotitaloissa). Pahvi seinät. Kaikki kaatuu kun kunnolla potkaisee....

Vierailija
1594/9004 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autoillaan ihan pokkana ilman vakuutuksia,

kolaroidessa syytönkin maksaa oman kärrynsä korjauksen.

Rikkailla on kaikki hyvin, köyhillä perheillä ei ole varaa

esim.lasten hampaiden hoidattamiseen.

Samoin Suomessa ajetaan ihan pokkana ilman vakuutuksia, varsinkin eräs väestöosa on erikoistunut tähän.

Nyt tuli  bullshittiä, Medicare/ CHIPS kustantaa lasten hampaidenhoidon ja terveydenhuollon aina 21 ikävuoteen asti...

Vierailija
1595/9004 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joku oikeasti Amerikassa asuva  voi lukea tätä ketjua ja olla nauramatta ja itkemättä samanaikaisesti? Toki tiesin, että suomalaiset ovat tyhmiä, ihan kaiken mediasta uskovia ja täysin tietämättömiä muista maista ja kulttuureista, mutta tämä ketju on kyllä kaiken huippu. Huh huh... Ja en ole suomalainen.

Koko paiva tassa menisi naitten kaikkien uskomusten kumoamiseen. Kovasti vaan Suomessa yritetaan matkia amerikkalaisuutta siina onnistumatta.

Tuo koko kansan tyhmaksi nimitteleminen kylla on kaiken huippu kun melkein kaikki uudistukset tulevat USAsta. Milloin on joku suomalainen keksinto paatynyt maailmanlaajuiseen levitykseen ja pysynyt siella?

t. usalainen

Tekstiviesti, Matti Makkonen

Xylitoli, erityisesti aasialaiset hamstraavat

Linux, Torvalds

Sykemittari

Vierailija
1596/9004 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

morons kirjoitti:

"On. Ja en kerro ettei minua tunnisteta. Ja käsittämättömän typerää luulla tietävänsä mitä kaikissa Usan kaupungeissa tapahtuu. Olen minäkin käynyt Floridassa lomilla, mutta en minä väitä tietäväni miten ihmiset Floridassa oikeasti elävät. Ja ehkä sinäkin olet käynyt minun kotikaupungissani, mutta et silti tunne lähiöiden kotielämää.

Yksi paikallinen nainen kertoi miehensä olevan New Yorkista, ja kauhistelleen paikallisten tapaa olla lukitsematta paikkoja. Mutta muut naapurit vaan naureskelivat asialle.

Tosin yhdessä NPR:n radio-ohjelmassa eräs lakimies New Yorkista nimenomaan sanoi, ettei lukitse enää autoaan. Auto oli varastettu pari kertaa ja löytynyt lukko rikottuna. Kun ei lukitse autoaan, pääsee halvemmalla."

Ärsyttävä ketju. Suomalaiset frendien ja tyttökultien katsojat kuvittelette tietävänne jotain USA.sta.

Voi hyvänen aika jollekin ottaa koville että joku on eri mieltä. No, minä olen asunut useita vuosia Usassa, ja tuo on minun todellinen kokemukseni. Asuinalueeni kuuluu toki kymmenen kärkeen Usan kovatuloisimmista kunnista, joten ei se tietenkään edusta keskivertoamerikkaa. Ei siellä oikein mikään tässä ketjussa väitetty pidä paikkaansa. Sen alueen ihmiset ovat kaikki matkustelleet ympäri maailman, asuneetkin monet ulkomailla, ovat hoikkia (lapselle palkataan ravitsemusterapeutti heti jos hiemankin pyöristyy), ruoka on aina äärettömän terveellistä, kaupoista löytyy lähinnä luomua, kierrätys toimii melko hyvin, hyvin harvoin missään turvaudutaan kertakäyttöastoihin, asunnoissa ei ole kokolattiamattoja vaan puulattiat, lapsiperheissä varsinkin riisutaan kengät, asunnoissa on isot eteiset hyvine säilytystiloineen jne.

Ja nämä kaikki ovat ihan yhtä lailla todellista Amerikkaa kuin ne päinvastaisetkin asiat. Olen matkustellut hyvin monissa osavaltioissa, ja Usa on ennemmin maanosa kuin yksi maa. Havaiji, Alaska ja Alabama ovat kaikki ihan eri tyyppisiä alueita. Ja lisäksi eri alueilla eletään ihan erilaisissa poliittisissa kuplissa ja todellisuuksissa. Joten mistään ’amerikkalaisesta’ on minusta oikeasti aika mahdotonta puhua. Oma asuinalueeni Usassa kuuluu vahvasti demokraattiseen kuplaan. Ja tapa, millä tietyt ihmiset siinä kuplassa puhuvat vaikkapa Texasista, kertoo, etteivät syntyperäisetkään amerikkalaiset koe maataan mitenkään yhtenäiseksi kulttuuriltaan.

Teksasissakin voi kuulua demokraattiseen kuplaan. Miten siellä puhutaan Teksasista?

Vierailija
1597/9004 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autoillaan ihan pokkana ilman vakuutuksia,

kolaroidessa syytönkin maksaa oman kärrynsä korjauksen.

Rikkailla on kaikki hyvin, köyhillä perheillä ei ole varaa

esim.lasten hampaiden hoidattamiseen.

Samoin Suomessa ajetaan ihan pokkana ilman vakuutuksia, varsinkin eräs väestöosa on erikoistunut tähän.

Nyt tuli  bullshittiä, Medicare/ CHIPS kustantaa lasten hampaidenhoidon ja terveydenhuollon aina 21 ikävuoteen asti...

Medicaid vaihtelee kylläkin osavaltioittain tosi paljon. Ja oikomiset maksetaan kyllä itse/vakuutuksesta. Ja usein väliinputoajia ovat alemman keskiluokan palkansaajat. Eivät saa medicaidia, mutta ei ole varaa muuhunkaan.

Medicare on vanhusten terveydenhuoltoa, ei varmasti kustanna lasten hampaanhoitoa missään.

Vierailija
1598/9004 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

morons kirjoitti:

Teksasissakin voi kuulua demokraattiseen kuplaan. Miten siellä puhutaan Teksasista?

Tottakai, ja kyllä minä uskon, että ihan lähivuosina Texasista voi tulla sininen. Mutta joo. Tyyliin että Texas ei ole edes Usaa. Ja vähän sellaista ikävää haukkumista.

San Antonio on tosi kaunis kaupunki, itse tykkäsin. Houstonissa tykkäsin avaruustukikohdasta, mutta kaupunki oli ankeahko kun kävin.

Mutta ainoa henk koht tuntemani Trump hörhö on kyllä kieltämättä Texasista kotoisin.

Vierailija
1599/9004 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka huoneessa, joka pöydällä ja joka talossa ympäriinsä on Amerikan lippuja. Pieniä, keskikokoisia ja isoja. Että eivät vaan unohtaisi missä asuuvat.

Syövät maailman epäterveellisintä ruokaa. Eivät ymmärrä terveellisesti ravinnosta mitään.

Sen näki jo aikoinaan, ku telkkarista tuli Suurin pudottaja USA., jossa ravintoterapeutit ohjeistivat ylipainoisia VÄHINTÄÄNKIN KUMMALLISESTI, jotain täysin liipa laapaaa... Jos ajatellaan Suomen ravinto oppia..

Liian ulkonäkö keskeinen valtakunta.

Pyssyt jokaisessa huushollissa.

Rakennustekniikka huteraa (omakotitaloissa). Pahvi seinät. Kaikki kaatuu kun kunnolla potkaisee....

Taas on katsottu paljon amerikkalaisia hömppäohjelmia, kun tuli lueteltua kaikki kliseet sujuvasti.

Vierailija
1600/9004 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joku oikeasti Amerikassa asuva  voi lukea tätä ketjua ja olla nauramatta ja itkemättä samanaikaisesti? Toki tiesin, että suomalaiset ovat tyhmiä, ihan kaiken mediasta uskovia ja täysin tietämättömiä muista maista ja kulttuureista, mutta tämä ketju on kyllä kaiken huippu. Huh huh... Ja en ole suomalainen.

Koko paiva tassa menisi naitten kaikkien uskomusten kumoamiseen. Kovasti vaan Suomessa yritetaan matkia amerikkalaisuutta siina onnistumatta.

Tuo koko kansan tyhmaksi nimitteleminen kylla on kaiken huippu kun melkein kaikki uudistukset tulevat USAsta. Milloin on joku suomalainen keksinto paatynyt maailmanlaajuiseen levitykseen ja pysynyt siella?

t. usalainen

Joulupukki ei ole aina näyttänyt iloluontoiselta, pyöreäposkiselta valkoparralta. Modernin joulupukkihahmon takana on suomalaissukuinen taiteilija Haddon Sundblom.