Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä amerikkalaista tapaa sinä olet ihmetellyt?

Vierailija
24.10.2020 |

Minulla ei ole kokemusta muusta kuin telkkarista, mutta oletan että nämä asiat ovat hyvin tavallisia Amerikassa.
-kokolattiamatot
-kengät jalassa sisällä
-kertakäyttöastiat

Kommentit (9003)

Vierailija
321/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kokemukseni matkoilta:

- äänekkyys (kaikki tapahtumat, esitykset, yleisö elää kovaäänisesti mukana, Suomessa ei ole tottunut)

- Tipit jossain yllättävän korkeat ja laskettu valmiiksi loppulaskuun

- small talk tuntemattomille (tämä ihan positiivista ja luo hyvää ilmapiiriä)

- sähkömopot kauppakeskuksissa lihaville, toki myös liikuntarajoitteisille

- yhden siideripullon hinta oli kaupassa paljon kalliimpi suhteessa siihen, kuin jos otan neljän pakkauksen

Vierailija
322/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina mennään autolla, pyörällä ei kuljeta eikä jalkakäytäviä ole.

Kertakäyttöastioita on kaupassa kokko hyllyvälin verran ja kassalla pakataan 12 eri muovipussiin keskikokoiset ostokset.

En ole muuten ikinä nähnyt pyöräilevää jenkkiä, edes telkkarissa.

Muutenkin, uimataito on vähän niin ja näin, jotkut osaavat, aika monet eivät, vaikka takapihalla pitää olla uima-allas. Ei todellakaan ole mikään kansallistaito, kuten Suomessa. Tietty luonnosta vieraantuminen myös ihmetyttää.

Ja ne supermarkettien läskimopot, voi veljet. Kumpikohan Suomessa lähtee ensin tuohon mukaan, S vai K ketju, ja monenko vuoden päästä olemme samassa jamassa kuin amerikkalaiset, ettemme jaksa lyllertää kauppaa läpi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina mennään autolla, pyörällä ei kuljeta eikä jalkakäytäviä ole.

Kertakäyttöastioita on kaupassa kokko hyllyvälin verran ja kassalla pakataan 12 eri muovipussiin keskikokoiset ostokset.

En ole muuten ikinä nähnyt pyöräilevää jenkkiä, edes telkkarissa.

Muutenkin, uimataito on vähän niin ja näin, jotkut osaavat, aika monet eivät, vaikka takapihalla pitää olla uima-allas. Ei todellakaan ole mikään kansallistaito, kuten Suomessa. Tietty luonnosta vieraantuminen myös ihmetyttää.

Ja ne supermarkettien läskimopot, voi veljet. Kumpikohan Suomessa lähtee ensin tuohon mukaan, S vai K ketju, ja monenko vuoden päästä olemme samassa jamassa kuin amerikkalaiset, ettemme jaksa lyllertää kauppaa läpi?

Katso elokuva Flashdance! Siinä pyöräilee 1 nainen :p

Vierailija
324/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniko tänne kirjoittava on käynyt USA:ssa tai edes tuntee ketään sieltä? Sen verran outoja juttuja osa kirjoittelee.

Itseäni USA:ssa ei hämmästyttänyt juuri muu kuin turvattomuus (isossa kaupungissa) ja yleinen kurjuus. Niin paljon surkeaa infraa ja kodittomia. 

Vierailija
325/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on taas tätä. Haukutaan amerikkalaisia jonkin televisiosta omaksutun mutu-tuntuman perusteella kun itse ollaan käyty korkeintaan viinarallilla Tallinnassa. 🙄

Tää on niin tätä.

Tullaan ketjuun, jossa on tarkoitus listata ihmetyttäviä amerikkalaisia tapoja ja sitten suututaan, kun siinä ihmetellään amerikkalaisia tapoja 🤦

Amerikassa asuvan suomalaisen unelma hänelle kateellisisista suomalaisista särkyi :p

Vierailija
326/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moniakin tapoja... nämä kaikki tilanteet ovat  2-3 vuoden takaa ajalta, jolloin tapailin amerikkalaista miestä. 

Itseäni vaivasi se ekopyhä kohteliaisuus niin, että tavallisten asioiden toteaminen koetaan pelkkänä ilkeilynä tai vihana. Tällä aikavälillä tapaamani ihmisillä oli aivan järkyttävät määrät virheellistä tietoa ihan tavallisista asioista, kuten esim. muiden maiden systeemeistä ja tavoista, terveydestä, ravitsemuksesta jne. (Kaikki olivat ihan tavallisia ihmisiä, käyneet collegen, saaneet ammatin jne.)

Esimerkkejä: 

- Tapailemani mies selitti kavereilleen, että ihmisen ei tarvitse oikeasti syödä kasviksia, koska C-vitamiinia ja muita kasvikunnan tuotteiden hyviä aineita saa naudanlihasta, sillä ruoho (jossa siis hänen mukaansa myös C-vitamiinia) imeytyy lehmän elimistöön. Tiedän miten uskomattomalta tämä kuulostaa, mutta näin hän oikeasti kuvitteli. Aluksi luulin, että hän vitsailee tai trollaa, mutta huomasin että hänen kavereistaan kaksi oli samoilla linjoilla ja kaksi olivat hiljaa (eli varmaan eri mieltä tai eivät osanneet sanoa). Olin aivan kuin puulla päähän lyöty. Selitin hänelle, ettei asia ole noin, mikä on keripukki, miten nautaakin syöneet kuukausia merellä seilanneet miehet sairastuivat siihen, koska mitään kasvikunnan juttuja ei ollut tarjolla jne. ja mies syytti, että olen "rude". Ok. 

- Samassa keskustelussa hän väitti, miten lihavien kanssa ei tulisi lisääntyä, koska "jos äiti on laiha ja isä sairaalloisen lihava, lapsesta ei tule laiha vaan only chubby, koska lapsi perii puolet isältä ja puolet äidiltä" . Hän siis ihan tosissaan kuvitteli, että joku tietty geeni tekee ihmisistä lihavia ja se periytyy lihavalta vanhemmalta joko kokonaan tai osittain. Sanoin, ettei se ihan noinkaan mene, hän vastasi "you just wanna start s*hit". Eli ei mitään sanojeni punnitsemista, oman näkemyksensä kyseenalaistamista, ei tiedonhankintaa ja faktan tarkistusta, vaan vika oli välittömästi viestintuojassa.

- Monilla tuntui olevan sellainen käsitys, että hanavesi on ihmiselle huonoksi. Siis ei tietyissä paikoissa maailmaa, vaan yleisesti joka paikassa. Tästä syystä tapailumieheni kotona juotiin pullotettua vettä, jota raahattiin kaupasta valtavia määriä. Mutta sitä vaan juotiin, ei muuta. Ihan viattomasti kysyin, että jos hanavesi on pahasta, miksi ihmeessä sitä käytetään hampaiden pesuun, käsien pesuun, naaman pesuun, suihkussa käyntiin ja ruuan keittämiseen. Vastaus oli samaa luokkaa kuin aiemminkin. 

- Mies ei ollut lainkaan kiinnostunut kielestäni tai kulttuuristani. Häntä ei kiinnostanut kuunnella tai oppia yhtään mitään, mikä vähän loukkasi, koska olen syntynyt ja kasvanut Suomessa suomalaisille vanhemmille, joten suomalaisuus on iso osa minua ja koti-ikäväkin vaivasi. Minulla ei ollut ketään kelle puhua suomea ja aikaeron takia Suomeen kiinteästi yhteydessä oleminen oli vähän niin ja näin. Hänellä oli käsitys, että Suomi on joku Neuvostoliitto 2.0 ja että täällä kaikilla on köyhää ja kurjaa. Kun hänelle selvisi saunakulttuurimme, hän jäi inttämään mitä järkeä on saunoa porukalla kun voi käydä yksin suihkussa, selittämisen jälkeen hän totesi vain "backwards and barbaric". 

Anteeksi, mutta tuo entinen miehesi kuulostaa juntilta. Minulla on muutama jenkkiläinen kaveri ja olen käynyt heidän luonaan muutaman kerran ja tavannut heidän perhettään ja ystäviään. Ei kukaan ole töksäytellyt minulle mitään tuollaista. Ovat olleet kiinnostuneita suomesta ja kielestäni. Toki kulttuurieroja oli  ja minua luultiin ensin surulliseksi ja koti-ikävää potevaksi, kun en ilmaissut iloa yhtä voimakkaasti kuin he ja small talk ja kehusanat olivat minulle hiukan vieraita. Ymmärsivät kuitenkin kun kerroin, että se liittyy vain persoonaani ja kulttuuriini ja viihdyn kyllä heidän seurassaan. 

Saunaa kyllä hämmästelivät ja yksi mies ihmetteli, että miten miehet voivat saunoa yhdessä alasti jos eivät ole homoja. :D

No hän olikin Texasin poikia, joten se ehkä selittää jotain. Kuitenkin monet hänen lähipiiristään tuntuivat jakavan paljon samaa ajatustapaa hänen kanssaan, esimerkiksi tuo C-vitamiinia naudanlihasta -juttu ei ollut hänen omaa päätelmää, vaan jotain, jonka hän oli omaksunut joltain toiselta.

Eräs toinen amerikkalaismies kirjoitti meidän ryhmäkeskustelussa, että lihaa ei tulisi kypsentää, koska se ei muka muuta lihaa yhtään sen turvallisemmaksi. Esimerkkinä hän käytti syanidia ja kysyi minulta, että olisinko halukas syömään syanidia "if I cooked it for you"...

Luulen tuollaisen logiikan ja typerien juttujen omaksumisen johtuvan siitä, että koulujen rahoittajat saattavat jonkin verran kontrolloida koulussa opetettuja asioita ja näin ollen amerikkalaisen on vaikea luottaa ns. viralliseen tietoon ja hyväksyä helpommin jotain ihan höpö höpöä. Tuon naudanliha C-vitamiinin perusidea lähti siitä, että jonkun mielestä kasvisten syönti oli "todellisuudessa pahaksi", en tosin muista mikä logiikka siinä oli taustalla.

Vierailija
327/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moniko tänne kirjoittava on käynyt USA:ssa tai edes tuntee ketään sieltä? Sen verran outoja juttuja osa kirjoittelee.

Itseäni USA:ssa ei hämmästyttänyt juuri muu kuin turvattomuus (isossa kaupungissa) ja yleinen kurjuus. Niin paljon surkeaa infraa ja kodittomia. 

Eivät suomalaisetkaan ole kaikki samanlaisia Amerikka on julmetun iso eri osavaltioineen ja sieltä kun aletaan erittelemään sakkia, niin johan löytyy. Joku voi luetella alamaailmasta ja toinen sivistyneistöstä. Ehkäpä jos ei lauko itse joka puolella, niin ei ole sattunut törmäämään juuri niihin tapoihin mihin toinen on törmännyt. Lisäksi amerikkalainen voi olla niin monesta eri kulttuuritaustausta, että sieltä löytyy ihan kaikkea.

Vierailija
328/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katuvalojen puute omakotialueella. Olimme lapsrni kanssa Halloweenia viettämässä ja karkkikierroksen aikaa sysipimeää! Siinä sitten yritti zoomata, että missä se oma lapsi mustissa vaatteissaan menee.

Vierailija
329/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka = seksi. Mistään ruoka-aineesta ei voi puhua, etteikö joku vääntäisi siitä seksuaalista vitsiä.

Vierailija
330/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sunnuntaisin ei saa tuplapalkkaa.

Vaikka ollaan niin goodly menejä! :0

Siis mitä??

Vierailija
331/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätemylly lavuaarin pohjalla ja sinne menee aivan kaikki.

Mika siina on ihmeellista? Eika sinne mene "kaikki".

En ole Suomessa nähnyt koskaan jätemyllyä lavuaarin pohjalla. Siksi se minusta on outo ja ihmeellinen. :D

- eri

Vierailija
332/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

New Yorkin kaduilla oli todella paljon isoja roskapussiröykkiöitä. Jätehuolto ei toiminut siellä ainakaan 10 vuotta sitten. Tämä nyt ei ollut varsinainen tapa, mutta ihmetyksen aihe kuitenkin.

Vierailija
333/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että minulla oli USAssa paljon hyviäkin kokemuksia.

Ihan sama mitä olin ostamassa, valikoima oli laaja ja asiakaspalvelu hyvää, tavalliset ihmiset olivat ystävällisiä ja hyvällä tavalla uteliaita ja heitä kiinnosti mitä ajattelen heidän maastaan. Etenkin pikkupaikkakuntalaiset olivat omalla tavallaan tosi herttaisia. Töitä, minun tapauksessa perus hanttihommia, sai helposti eikä pian päättyvä työsuhde aiheuttanut kovaa stressiä.

Vierailija
334/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuinka paljon syövät naudanlihaa. Kasviksia todella vähän.. kurkkua ei vissiin paljon ole, kun ei sitä juuri koskaan missään näe.

Ruokaa ostetaan paljon pakasteena. Juustoraasteet myydään järjettömän kokoisissa pusseissa.

Aterioista vain päivällinen on "kunnon" ruokaa, muuten vain kaikenlaista snäkkiä.

Lapset saivat kerran tuliaisena vaikka mitä amerikan herkkuja. Oikeastaan kaikkeen oli lisätty vitamiineja, että kai siiten ajatellaan, että niillä voi korvata kaiken ravitsevankin ruuan. Kaikki myös maistui samalle pahville. Karkitkin maistui kaikki samalle, eri värisiä vain.

Vierailija
335/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moniakin tapoja... nämä kaikki tilanteet ovat  2-3 vuoden takaa ajalta, jolloin tapailin amerikkalaista miestä. 

Itseäni vaivasi se ekopyhä kohteliaisuus niin, että tavallisten asioiden toteaminen koetaan pelkkänä ilkeilynä tai vihana. Tällä aikavälillä tapaamani ihmisillä oli aivan järkyttävät määrät virheellistä tietoa ihan tavallisista asioista, kuten esim. muiden maiden systeemeistä ja tavoista, terveydestä, ravitsemuksesta jne. (Kaikki olivat ihan tavallisia ihmisiä, käyneet collegen, saaneet ammatin jne.)

Esimerkkejä: 

- Tapailemani mies selitti kavereilleen, että ihmisen ei tarvitse oikeasti syödä kasviksia, koska C-vitamiinia ja muita kasvikunnan tuotteiden hyviä aineita saa naudanlihasta, sillä ruoho (jossa siis hänen mukaansa myös C-vitamiinia) imeytyy lehmän elimistöön. Tiedän miten uskomattomalta tämä kuulostaa, mutta näin hän oikeasti kuvitteli. Aluksi luulin, että hän vitsailee tai trollaa, mutta huomasin että hänen kavereistaan kaksi oli samoilla linjoilla ja kaksi olivat hiljaa (eli varmaan eri mieltä tai eivät osanneet sanoa). Olin aivan kuin puulla päähän lyöty. Selitin hänelle, ettei asia ole noin, mikä on keripukki, miten nautaakin syöneet kuukausia merellä seilanneet miehet sairastuivat siihen, koska mitään kasvikunnan juttuja ei ollut tarjolla jne. ja mies syytti, että olen "rude". Ok. 

- Samassa keskustelussa hän väitti, miten lihavien kanssa ei tulisi lisääntyä, koska "jos äiti on laiha ja isä sairaalloisen lihava, lapsesta ei tule laiha vaan only chubby, koska lapsi perii puolet isältä ja puolet äidiltä" . Hän siis ihan tosissaan kuvitteli, että joku tietty geeni tekee ihmisistä lihavia ja se periytyy lihavalta vanhemmalta joko kokonaan tai osittain. Sanoin, ettei se ihan noinkaan mene, hän vastasi "you just wanna start s*hit". Eli ei mitään sanojeni punnitsemista, oman näkemyksensä kyseenalaistamista, ei tiedonhankintaa ja faktan tarkistusta, vaan vika oli välittömästi viestintuojassa.

- Monilla tuntui olevan sellainen käsitys, että hanavesi on ihmiselle huonoksi. Siis ei tietyissä paikoissa maailmaa, vaan yleisesti joka paikassa. Tästä syystä tapailumieheni kotona juotiin pullotettua vettä, jota raahattiin kaupasta valtavia määriä. Mutta sitä vaan juotiin, ei muuta. Ihan viattomasti kysyin, että jos hanavesi on pahasta, miksi ihmeessä sitä käytetään hampaiden pesuun, käsien pesuun, naaman pesuun, suihkussa käyntiin ja ruuan keittämiseen. Vastaus oli samaa luokkaa kuin aiemminkin. 

- Mies ei ollut lainkaan kiinnostunut kielestäni tai kulttuuristani. Häntä ei kiinnostanut kuunnella tai oppia yhtään mitään, mikä vähän loukkasi, koska olen syntynyt ja kasvanut Suomessa suomalaisille vanhemmille, joten suomalaisuus on iso osa minua ja koti-ikäväkin vaivasi. Minulla ei ollut ketään kelle puhua suomea ja aikaeron takia Suomeen kiinteästi yhteydessä oleminen oli vähän niin ja näin. Hänellä oli käsitys, että Suomi on joku Neuvostoliitto 2.0 ja että täällä kaikilla on köyhää ja kurjaa. Kun hänelle selvisi saunakulttuurimme, hän jäi inttämään mitä järkeä on saunoa porukalla kun voi käydä yksin suihkussa, selittämisen jälkeen hän totesi vain "backwards and barbaric". 

Anteeksi, mutta tuo entinen miehesi kuulostaa juntilta. Minulla on muutama jenkkiläinen kaveri ja olen käynyt heidän luonaan muutaman kerran ja tavannut heidän perhettään ja ystäviään. Ei kukaan ole töksäytellyt minulle mitään tuollaista. Ovat olleet kiinnostuneita suomesta ja kielestäni. Toki kulttuurieroja oli  ja minua luultiin ensin surulliseksi ja koti-ikävää potevaksi, kun en ilmaissut iloa yhtä voimakkaasti kuin he ja small talk ja kehusanat olivat minulle hiukan vieraita. Ymmärsivät kuitenkin kun kerroin, että se liittyy vain persoonaani ja kulttuuriini ja viihdyn kyllä heidän seurassaan. 

Saunaa kyllä hämmästelivät ja yksi mies ihmetteli, että miten miehet voivat saunoa yhdessä alasti jos eivät ole homoja. :D

Siinä hän taisi vahingossa paljastaa itsestään enemmän kuin ehkä tarkoittikaan 😄😄😄

Vierailija
336/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halloween

Ei tuo nyt yksin amerikkalainen juttu ole. Käypä joskus Irlannissa pyhäinpäivän aikaan. Tai Irkuistahan tuo tapa on tietty Amerikoihinkin tullut.

Vierailija
337/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin asioihin pitää olla "oma asiantuntija".

- Oma lääkäri-

- Oma vakuutustyyppi

- Oma autotyyppi

- Oma hammaslääkäri

- Oma asianajaja

- Oma terapeutti

- Oma kasvatusasiantuntija

- Oma personal trainer

- Oma kahvila/ ruokakauppa

- Oma vedonlyöjä

- Oma pilvikauppias

- Oma hieroja

- Oma liha- ja vihanneskauppias

Jne.

Luulin, että vain leffoissa " I have the guy" on totta, mutta 10 vuotta sitten olin 6kk sukulaisen luona ja siellä kaikilla valkoisilla keskiluokan ihmisillä oli tämä tapa ja niitä jaettiin toisille.

Vierailija
338/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka avoimesti uskonnosta ja uskonnollisuudesta puhutaan.

Suomessa tottunut, ettei arkipäiväisissä tilanteissa tuoda uskoaan esille. Myös uudet tuttavuudet kysyvät heti aluksi jokaisen uskonnollista suuntautumista jne. Tuntui aluksi todella oudolta ja vieläkään en ole tottunut asiaan.

Vierailija
339/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuoden vaihto-oppilaana Coloradossa. Tässä muutama havainto:

- yleistieto todella heikkoa. Heidän lukio vastasi meidän yläastetta opetuksen sisällöltä. Myös oman maan historia tunnetaan tosi huonosti. Samoin oman maan maantieto. Nolotti korjailla paikallisia em. asioissa.

- uskonnollisuus on todella läsnä arjessa. Jumala ja Jeesus sekoitetaan joka asiaan ja tilanteeseen.

- seksi valistuksen puute ja runsaat teiniraskaudet.

- vahva kielteinen kaksinaismoralismi liittyen alkoholiin ja seksiin/ ehkäisyyn.

- vahva pärjäämisen ja pätemisen kulttuuri - toisaalta siinä oli jotakin positiivistakin ja meille jumittaville suomalaisille opittavaa.

Muuten vuosi oli mukava. Jenkit kuitenkin ystävällisiä ja järjestävät kaikenlaista toimintaa.

Vierailija
340/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä!

Moni luulo täällä ei pidä paikkaansa. Ainut mikä itseä nauratti suurkaupunkilaisissa oli se, eetä menevät eläintarhaan katsoo eläimiä. Luontoa oli 150 kilsan päässä mielin määrin.