Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä amerikkalaista tapaa sinä olet ihmetellyt?

Vierailija
24.10.2020 |

Minulla ei ole kokemusta muusta kuin telkkarista, mutta oletan että nämä asiat ovat hyvin tavallisia Amerikassa.
-kokolattiamatot
-kengät jalassa sisällä
-kertakäyttöastiat

Kommentit (9003)

Vierailija
281/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syyttömien ja aseettomien ihmisten ampuminen.

Kerrotko vaikkapa yhden esimerkin syyttömän ampumisesta?

Minusta riittää että ampuu aseettoman, alaikäisen tai jopa avuttomana armoa anelevan ihmisen, onpa tämä poliisin mielestä syytön taikka syyllinen. Syyllisyys kuuluu ratkaista oikeudessa eikä poliisin suorittama aseettoman ihmisen teloitus kadulla pidä olla missään tilanteessa ok.

Vierailija
282/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiden harjoitusillalliset.

Jumbokoon elintarvikepakkaukset.

24h auki olevat hypermarketit. On surullista ja aika vaarallistakin, että kehitys on menossa tätä kohti myös Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksavat naurettavan vähän veroa ja valittavat siitäkin joka käänteessä.

Minkä osavaltion veroja tarkoitat ja mikä on ”naurettavan vähän”? Verot on nousseet sitten 90-00-luvun, jolloin ehkä expatit leventeli käteen jäävällä rahasummalla. Veroja ja veronluonteisia maksuja on kyllä aika reippaasti, kun miettii, ettei niillä saa järkevänhintaista päivähoitoa, terveydenhuoltoa tai esim. kohtuuhintaisia opintoja.

Tuloveroista n 25-35% progressiivisesti vai, kuten meillä Suomessa ja muissa pohjoismaissa.

Sitten on tietysti arvovalinta, mihin ne verovarat käytetään.. jos täytyy aloittaa sotia ja keskittyä rakentamaan muureja, voi olla että terveydenhuolto tai koulutus ei pääse osingoille. Mutta onpahan muuri sitten.

Vierailija
284/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

24h auki olevat hypermarketit. On surullista ja aika vaarallistakin, että kehitys on menossa tätä kohti myös Suomessa.

Mitä surullista tai vaarallista siinä nyt on? Edistystä mielestäni vaikken itse henkilökohtaisesti tuollaista tarvitsisikaan.

Vierailija
285/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniakin tapoja... nämä kaikki tilanteet ovat  2-3 vuoden takaa ajalta, jolloin tapailin amerikkalaista miestä. 

Itseäni vaivasi se ekopyhä kohteliaisuus niin, että tavallisten asioiden toteaminen koetaan pelkkänä ilkeilynä tai vihana. Tällä aikavälillä tapaamani ihmisillä oli aivan järkyttävät määrät virheellistä tietoa ihan tavallisista asioista, kuten esim. muiden maiden systeemeistä ja tavoista, terveydestä, ravitsemuksesta jne. (Kaikki olivat ihan tavallisia ihmisiä, käyneet collegen, saaneet ammatin jne.)

Esimerkkejä: 

- Tapailemani mies selitti kavereilleen, että ihmisen ei tarvitse oikeasti syödä kasviksia, koska C-vitamiinia ja muita kasvikunnan tuotteiden hyviä aineita saa naudanlihasta, sillä ruoho (jossa siis hänen mukaansa myös C-vitamiinia) imeytyy lehmän elimistöön. Tiedän miten uskomattomalta tämä kuulostaa, mutta näin hän oikeasti kuvitteli. Aluksi luulin, että hän vitsailee tai trollaa, mutta huomasin että hänen kavereistaan kaksi oli samoilla linjoilla ja kaksi olivat hiljaa (eli varmaan eri mieltä tai eivät osanneet sanoa). Olin aivan kuin puulla päähän lyöty. Selitin hänelle, ettei asia ole noin, mikä on keripukki, miten nautaakin syöneet kuukausia merellä seilanneet miehet sairastuivat siihen, koska mitään kasvikunnan juttuja ei ollut tarjolla jne. ja mies syytti, että olen "rude". Ok. 

- Samassa keskustelussa hän väitti, miten lihavien kanssa ei tulisi lisääntyä, koska "jos äiti on laiha ja isä sairaalloisen lihava, lapsesta ei tule laiha vaan only chubby, koska lapsi perii puolet isältä ja puolet äidiltä" . Hän siis ihan tosissaan kuvitteli, että joku tietty geeni tekee ihmisistä lihavia ja se periytyy lihavalta vanhemmalta joko kokonaan tai osittain. Sanoin, ettei se ihan noinkaan mene, hän vastasi "you just wanna start s*hit". Eli ei mitään sanojeni punnitsemista, oman näkemyksensä kyseenalaistamista, ei tiedonhankintaa ja faktan tarkistusta, vaan vika oli välittömästi viestintuojassa.

- Monilla tuntui olevan sellainen käsitys, että hanavesi on ihmiselle huonoksi. Siis ei tietyissä paikoissa maailmaa, vaan yleisesti joka paikassa. Tästä syystä tapailumieheni kotona juotiin pullotettua vettä, jota raahattiin kaupasta valtavia määriä. Mutta sitä vaan juotiin, ei muuta. Ihan viattomasti kysyin, että jos hanavesi on pahasta, miksi ihmeessä sitä käytetään hampaiden pesuun, käsien pesuun, naaman pesuun, suihkussa käyntiin ja ruuan keittämiseen. Vastaus oli samaa luokkaa kuin aiemminkin. 

- Mies ei ollut lainkaan kiinnostunut kielestäni tai kulttuuristani. Häntä ei kiinnostanut kuunnella tai oppia yhtään mitään, mikä vähän loukkasi, koska olen syntynyt ja kasvanut Suomessa suomalaisille vanhemmille, joten suomalaisuus on iso osa minua ja koti-ikäväkin vaivasi. Minulla ei ollut ketään kelle puhua suomea ja aikaeron takia Suomeen kiinteästi yhteydessä oleminen oli vähän niin ja näin. Hänellä oli käsitys, että Suomi on joku Neuvostoliitto 2.0 ja että täällä kaikilla on köyhää ja kurjaa. Kun hänelle selvisi saunakulttuurimme, hän jäi inttämään mitä järkeä on saunoa porukalla kun voi käydä yksin suihkussa, selittämisen jälkeen hän totesi vain "backwards and barbaric". 

Vierailija
286/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Edelliseen liittyen minua ihmetytti amerikkalaisten omituinen suhtautuminen alastomuudeen ja seksuaalisuuteen. Näytin ihmisille joitain lapsuusvalokuviani. Yhdessä kuvassa oli hellepäivä ja vesileikkejä, minulla oli päällä uimapuku, mutta vaippaikäinen pikkuveljeni ja joku muu pieni lapsi olivat alasti. Enpä ollut ikinä ennen kuullut kenenkään rääkyvän ped.ofilian uhkaa aivan tavallisista lapsuuskuvista. Normaali alastomuus, jopa alasti nukkuminen, oli pahasta, mutta samaan aikaan rallatellaan kaikenmaailman suuseksibiisejä radiosta ja pyllynsyöntimusiikkivideoita telkkarista, kun paikalla on ala-asteikäisiä.

- Ympärileikkaamattomuus oli heille uutta ja sitä puolusteltiin puhtaudella. Joo, hampaat ja hiuksetkin likaantuu jos ei käy suihkussa, mutta ei niitä siltikään revitä pois...

- Annokset on aivan valtavia, kaikki on makeaa, myös tavallinen leipä. Limut, karkit, kaikki sokerihöttö on lähes ilmaista ja sitä on paljon ihan joka paikassa. Lasten ylipaino oli tosi surullista, ei vaan se näky, vaan myös heidän oireet ja asenteet. Yksikin ipana totesi, että hänhän voi mennä lihavuusleikkaukseen sitten aikuisena jos ja kun paino vaan nousee. Toinen jutteli, että hänen ulosteensa ei ole ikinä ollut pökäleistä, vaan kuin vaahtoa. Monet ipanat eivät jaksa juosta, hyppiä eikä touhuta muiden lasten kanssa, vaan hengästyvät pienestä ja sitten jämähtävät paikoilleen seuraamaan muiden leikkiä sivullisina. Tuntui ihan hirveän pahalta niiden lasten puolesta ja kiukuttaa niiden vanhemmat, joilla kyllä olisi rahaa ostaa ihmiselle sopivaa ravintoa.

- Minun suomalainen tapani ilmaista kiitollisuutta, hyvää mieltä, kiintymystä tai tykkäämistä ei tuntunut muista miltään. Jotenkin tuntui, että sanoilla ei ole merkitystä, ellei niiden eteen laita sanoja "very" tai "extremely" tai "sooooooooooooo" tai jos ne eivät ole superlatiiveja. 

- Kehut tuntui kovin pinnallisilta, vaikka niitä tuli paljon. Miten voin olla "amazing person" kun en ole vielä kenenkään kanssa tehnyt tuttavuutta?

Vierailija
287/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tajua, miten kokolattiamatot toimii kun ne yhdistetään pieneen koiranpentuun. Siis se pentuhan kusee ja paskoo joka paikan? Kun itsestä tuntuu, ettei voisi pitää edes tavallisia mattoja, mutta pakkohan se on, koska liukas lattia ei tee pennun nivelille hyvää.

Vierailija
288/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Monilla tuntui olevan sellainen käsitys, että hanavesi on ihmiselle huonoksi. Siis ei tietyissä paikoissa maailmaa, vaan yleisesti joka paikassa. Tästä syystä tapailumieheni kotona juotiin pullotettua vettä, jota raahattiin kaupasta valtavia määriä. Mutta sitä vaan juotiin, ei muuta. Ihan viattomasti kysyin, että jos hanavesi on pahasta, miksi ihmeessä sitä käytetään hampaiden pesuun, käsien pesuun, naaman pesuun, suihkussa käyntiin ja ruuan keittämiseen. Vastaus oli samaa luokkaa kuin aiemminkin. 

Tuo vesihomma on myös statuskysymys. Pitää olla varaa "parhaaseen" veteen ja merkillä on väliä. Yritäpä siinä sitten keskustella pulloista liukenevista jäämistä ja alkuperäisen vesilähteen sijainnista :p

Vierailija
289/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Edelliseen liittyen minua ihmetytti amerikkalaisten omituinen suhtautuminen alastomuudeen ja seksuaalisuuteen. Näytin ihmisille joitain lapsuusvalokuviani. Yhdessä kuvassa oli hellepäivä ja vesileikkejä, minulla oli päällä uimapuku, mutta vaippaikäinen pikkuveljeni ja joku muu pieni lapsi olivat alasti. Enpä ollut ikinä ennen kuullut kenenkään rääkyvän ped.ofilian uhkaa aivan tavallisista lapsuuskuvista. Normaali alastomuus, jopa alasti nukkuminen, oli pahasta, mutta samaan aikaan rallatellaan kaikenmaailman suuseksibiisejä radiosta ja pyllynsyöntimusiikkivideoita telkkarista, kun paikalla on ala-asteikäisiä.

- Ympärileikkaamattomuus oli heille uutta ja sitä puolusteltiin puhtaudella. Joo, hampaat ja hiuksetkin likaantuu jos ei käy suihkussa, mutta ei niitä siltikään revitä pois...

- Annokset on aivan valtavia, kaikki on makeaa, myös tavallinen leipä. Limut, karkit, kaikki sokerihöttö on lähes ilmaista ja sitä on paljon ihan joka paikassa. Lasten ylipaino oli tosi surullista, ei vaan se näky, vaan myös heidän oireet ja asenteet. Yksikin ipana totesi, että hänhän voi mennä lihavuusleikkaukseen sitten aikuisena jos ja kun paino vaan nousee. Toinen jutteli, että hänen ulosteensa ei ole ikinä ollut pökäleistä, vaan kuin vaahtoa. Monet ipanat eivät jaksa juosta, hyppiä eikä touhuta muiden lasten kanssa, vaan hengästyvät pienestä ja sitten jämähtävät paikoilleen seuraamaan muiden leikkiä sivullisina. Tuntui ihan hirveän pahalta niiden lasten puolesta ja kiukuttaa niiden vanhemmat, joilla kyllä olisi rahaa ostaa ihmiselle sopivaa ravintoa.

- Minun suomalainen tapani ilmaista kiitollisuutta, hyvää mieltä, kiintymystä tai tykkäämistä ei tuntunut muista miltään. Jotenkin tuntui, että sanoilla ei ole merkitystä, ellei niiden eteen laita sanoja "very" tai "extremely" tai "sooooooooooooo" tai jos ne eivät ole superlatiiveja. 

- Kehut tuntui kovin pinnallisilta, vaikka niitä tuli paljon. Miten voin olla "amazing person" kun en ole vielä kenenkään kanssa tehnyt tuttavuutta?

Ehkä poikkiksesi vaan oli oudompi persoona. Itse olen aviossa amerikkalaisen kanssa, ollut jo toistakymmentä vuotta. Kyllä hänelläkin on niitä lapsuudenkuvia, jossa ollaan kelteisillään. Anopilla oli sellainen lasten kuva jopa kehystettynä. Oma mieheni tykkää saunomisesta ja etenkin avantouinnista. Miehen suku on myös hyvin sivistyneitä, ei yleissivistyksessä taatusti jää suomalaisten jalkoihin, kaikki ovat myös matkustelleet, Euroopassa on käyty monet kerrat.

Vierailija
290/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä surullista tai vaarallista siinä nyt on? Edistystä mielestäni vaikken itse henkilökohtaisesti tuollaista tarvitsisikaan.

Sillä on suuri merkitys työelämälle ja ylipäätään yhteiskunnan toimintakulttuurille, jos mennään lähemmäs 24/7-yhteiskuntaa, eli jos lähtöolettamaksi tulee se, että kaiken on oltava auki ja saavutettavissa koko ajan. Ihmistä ei ole tarkoitettu valvomaan yöt ja nukkumaan päivät, ja se ei ole mitenkään kansanterveyttä lisäävä asia, jos yötyövaatimus tulee myös sellaisille aloille, joilla sitä ei ole perinteisesti ollut. Tällä on tietysti huomattava vaikutus työntekijöiden yksityiselämään, kuten lastenhoitoon.

Ei kellään pitäisi olla tarvetta päästä shoppailemaan keskellä yötä. Eikä liike-elämän pitäisi tällaista keinotekoista tarvetta kenellekään luoda.

Vierailija
291/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Samoin tuo rakastamishomma, ai että kaikki rakastaa, mutta kuitenkaan se ei tarkoita yhtään mitään.

Vierailija
292/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä poikkiksesi vaan oli oudompi persoona. Itse olen aviossa amerikkalaisen kanssa, ollut jo toistakymmentä vuotta. Kyllä hänelläkin on niitä lapsuudenkuvia, jossa ollaan kelteisillään. Anopilla oli sellainen lasten kuva jopa kehystettynä. Oma mieheni tykkää saunomisesta ja etenkin avantouinnista. Miehen suku on myös hyvin sivistyneitä, ei yleissivistyksessä taatusti jää suomalaisten jalkoihin, kaikki ovat myös matkustelleet, Euroopassa on käyty monet kerrat.

Osittain sukupolvikysymys. Sukupolvista riippumatta myös rikollisuuden muodot ovat muuttuneet. Ennen kuvia ei voitu manipuloida jne.

-eri

Vierailija
293/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, häiden harjoitusillalliset 😄😄😄

Eihän sitä harjoittelematta osaa syödä.

Vierailija
294/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päähänpinttymä jääpaloista. Hotellien käytävilläkin pitää olla jääpalakone. Ei ihme että jäätee on keksitty juuri amerikassa. Btittiläisen mieheni mielestä jääteet ja -kahvit on hullun hommaa. Häneltä myös opin ettei skottilaiseen automaattisesti laiteta jäitä kuten olin luullut.

Vierailija
295/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, häiden harjoitusillalliset 😄😄😄

Eihän sitä harjoittelematta osaa syödä.

Eikö ne harjottele sitä hääseremoniaa ja sitten syövät sen jälkeen? Että ei siinä sitä syömistä varsinaisesti harjoitella...

Vierailija
296/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bmi >40

poikkeaako tuo nyt kovasti suomen katukuvasta

Pari kertaa olen Suomessa nähnyt niin lihavan, että on sen vuoksi rollaattori.

Vierailija
297/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä on suuri merkitys työelämälle ja ylipäätään yhteiskunnan toimintakulttuurille, jos mennään lähemmäs 24/7-yhteiskuntaa, eli jos lähtöolettamaksi tulee se, että kaiken on oltava auki ja saavutettavissa koko ajan. Ihmistä ei ole tarkoitettu valvomaan yöt ja nukkumaan päivät, ja se ei ole mitenkään kansanterveyttä lisäävä asia, jos yötyövaatimus tulee myös sellaisille aloille, joilla sitä ei ole perinteisesti ollut. Tällä on tietysti huomattava vaikutus työntekijöiden yksityiselämään, kuten lastenhoitoon.

Ei kellään pitäisi olla tarvetta päästä shoppailemaan keskellä yötä. Eikä liike-elämän pitäisi tällaista keinotekoista tarvetta kenellekään luoda.

No kehitys nyt vaan menee tuohon suuntaan(tai on jo mennyt), eipä sille paljon mitään voi. En näe sitä huonona asiana. Yhtenä hyvänä puolena on lisääntynyt työpaikkojen määrä.

Vierailija
298/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä miten Yhdysvalloissa syntynyt voi sanoa olevansa puoliksi saksalainen (koska hänen toinen vanhempansa on Saksasta), tai jopa vain että "olen saksalainen" vaikka hän ei ole kuuna päivänä astunut Saksan maaperälle, eikä hänellä ole ko. maan passia tai kansalaisuutta.

Vierailija
299/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtevät paperipostit pistetään omaan postilaatikkoon (toisin kuin Suomessa, jossa lähtevät postit pistetään Postin keltaisiin laatikoihin), ja FedEx (sikäläinen postiyhtiö) ottaa postit sieltä ja toimittaa vastaanottajalle.

Suomessakin maalla saa laittaa omaan laatikkoon ja noutomerkki vaan ulkopuolelle.

Vierailija
300/9003 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se miten ihmiset julistavat olevansa demokraatteja tai republikaaneja (ja rekisteröityessään äänestäjäksi ihmisen täytyy laittaa rasti ruutuun jommankumman puolueen kohdalle). Muuallahan tyypillisesti sanotaan että äänestän sitä ja sitä puoluetta.