Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käly vakoilee Facessa?

Vierailija
31.01.2014 |

Mieheni sisar liittyi muutama viikko sitten FB:iin. Itse olen ollut siellä jo vuosia. Olemme kälyn kanssa ihan hyvissä väleissä. Tapaamme harvakseltaan, muutaman kerran vuodessa. Meillä on kuitenkin aivan erilaiset kiinnostuksen kohteet, hän harrastaa kiihkeästi rotukissoja ja vaihtoehtohoitoja, minulle molemmat ovat vieras alue. Kälyllä ei ole lapsia ja hän on jo viisikymppinen, naimisissa tosin.

Nyt  hän siis liittyi Facebookiin ja pyysi minua kaveriksi. Minä tietysti hyväksyin pyynnön ja ilostuin, että voimme pitää paljon enemmän yhteyttä ja näemme toistemme kuulumisia. No, hän on pyytänyt lisäkseni kahdeksan kaveria, jotka ovat kaikki harrastustuttuja.

Kirjoitin hänen seinälleen tervetulotoivotuksen, johon hän ei ole kommentoinut mitään. Eikä ole kirjoittanut sinne sanaakaan mitään muutakaan.

Minua harmittaa. Miksi hän liittyi Faceen, jos ei kirjoita sinne mitään? Tulee mieleen, että hän haluaa pelkästään tarkkailla minun päivityksiäni. Lisäksi anoppi alkoi puhua minulle asiasta, josta olen kirjoittanut ainoastaan Facebookissa, jossa hän ei ole. Tuli mieleen, että käly kertoo anopille, mitä minun seinälläni lukee ja miten kaverini kommentoivat.

Tuntuu tosi tylsältä. Nyt kysyinsinkin teiltä, jotka olette Facessa, mutta ette ikinä kirjoita sinne mitään, oletteko siellä vain uteliaisuuttanne vakoillaksenne kavereitanne? Kuitenkin pyydätte kavereita, mutta ette ikinä tykkää tai kommentoi? Lisäätte ehkä joskus jonkun aforismin? Miksi?

Jonkun vieraamman voisin blokata kavereistani niin, ettei hän näkisi kaikkea, mutta kälyä en kehtaa.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkavan vainoharhaisuuden oireita. Sinulla siis. Että liittyi vain ja ainoastaan kytätäkseen sinua... Hoh. Ja se, mitä kirjoitat facessa, on julkista ja ihan vaan oma päätöksesi. Joten miksipä sitä ei siis anopin kanssa voisi puhua? Ole laittamatta sellaisia päivityksiä mitä et halua menevän vääriin korviin.

Voit myös rajoittaa näkyvyyttäsi hänen osaltaan niin, ettei hän voi lukea päivityksiäsi, jos nyt noin pelottaa. Mutta enemmän suosittelisin että hakeutuisit itse hoitoon, jos näitä vainoharhaisuuksia alkaa ilmetä enemmän ja vakavammin.

Vierailija
2/34 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Npo just. Taas tarina alkaa aatamista ja eevasta "hän harrastaa kiihkeästi rotukissoja ja vaihtoehtohoitoja, minulle molemmat ovat vieras alue. Kälyllä ei ole lapsia ja hän on jo viisikymppinen, naimisissa tosin."

Opettele lyhentämään näitä trollejasi. Ainakin 2/3 pois tuota turhaa lörpötystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä? Nyt en ymmärrä mitä trollaamista tässä on? Enkä ole mielestäni myöskään vainoharhainen.

Ihmettelin vain, miksi ihmiset pyytävät toisia kavereikseen, eivätka anna itsestään mitään.

Anteeksi, että vaivasin.

ap

Vierailija
4/34 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen facessa ja olen pyytänyt kavereikseni vain lapsiani. Kaikkien kaveripyynnöt olen hyväksynyt, mutta ei mulla siellä montaa kaveria ole. Mä päivitän harvakseltaan. Alussa tosi harvoin. Ei mulle tapahtu kauheasti mitään, joten en mä viitsi jostain lenkistä tai kissan hölmöilystä kirjotella.

Tykkään silti lukea mitä muut ovat tehneet ja varsinkin katsella kuvia. Mielestän en stalkkaa, vaikka en niin aktiivinen olekaan kommentoimaan.

Vierailija
5/34 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se vähän hyvän maun rajoissa jutella sinun asioista ja fb-päivityksistä äidillesi.. Itse olen melko utelias ja puhelias persoona, ja ihan tietoisesti yritän olla lörpöttelemättä kolmansien osapuolten asioista, vaan juttelen anopillekin yleensä vain meidän perheen asioista, joskus mieheni asioista kun mies on niin tuppisuu ettei kerro äidilleen juuri mitään.

Mutta toisaalta, se on sun päätös mitä kirjoitat fb.iin. Ei sinne kannata kirjoitella mitään, mitä ei halua omalle äidillekään kertoa!

Mä olen melko tylsä fb.ssa, en halua arkisia leipomisia tai liikuntaharrastuksia sinne päivittää. Lähinnä laitan sinne lapsista ja muista ajankohtaisista tekemisistä kuvia ja joskus kommentoin jotain, tai kyselen lähiseudun äideiltä jotain juttuja. Kommentoin myös ihmisten kuvia ja päivityksiä, vaikken itse olekaan niin aktiivinen fb.ssa.

Vierailija
6/34 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaisi miettiä muutenkin mitä sinne fb:hen kirjoittaa jos ei saa anopin korviin mennä. Milloin ihmiset oikein tajuavat ettei se fb mikään yksityinen paikka ole...

Vierailija
7/34 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebook tekee narsistiksi väite pitää näköjään paikkaansa.

Vierailija
8/34 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen sitä mieltä, että jos luen fasesta jonkun kaverini päivityksen, en kyllä mene huutelemaan siitä ympäri kyliä fasettomille. Minusta se on juoruamista.

Vierailija
9/34 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäpä se käly voi tietää, että et ole anopille kertonut mutta facessa olet.

Kaikille some ei tarkoita samaa asiaa. En minäkään paljoa jaksa itsestäni "antaa" siellä. Toiset taas raportoi joka vessakäynninkin ja sitten ihmettelevät kun hänen asioitaan juorutaan kylällä.

Et sinä voi määrittää miten muut facebookia käyttää. Omaan käyttämiseen vaan voit vaikuttaa.

Vierailija
10/34 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kaveriryhmät ja klikkaa käly sellaiseen ryhmään johon jaat omista julkaisuista vain esim julkiset tai muuten laajemman piirin julkaisut. Minulla on niin. En silti edes ota kaveriksi yhtään työn kautta tuttua, minulle fb on yksityis+harrastefoorumi. Mutta otan kaveriksi esim puolitutut, mutten jaa heille läheskään kaikkea, ehkä 10% päivityksistäni vain. Vaatii tietytsi vähän osaamista ja jatkossa erityistä tarkkuutta mitä jakaa kenellekin, fb jättää aina oletukseksi edellisen päivtyksen kohderyhmän niin saa olla tarkka ettei seuraava päivitys mene väärälle ryhmälle.

Vierailija
11/34 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kälysi ei vaan ole vielä oivaltanut humblebragaamista. Eikä hänen minärakenne ole vielä oivaltantut, että se tarvitsee myönteistä palautetta. Eikä hän ole vielä oivaltanut esittää ihanneminuuttaan jne. Kyllä hän siitä oppii ajankanssa.

Vierailija
12/34 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Ärsyttää ihmiset, jotka pyytävät kaveriksi ja sitten blokkaavat oman seinänsä tai laittavat minut johonkin erityisryhmään. Eli kyse on vaan stalkkaamisesta. ei mitään järkeä.

Vierailija
13/34 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kirjoitat sellaista, minkä et haluaisi leviävän esim. anopin korviin? Jos tapanasi on purkaa mieltäsi FB:ssä avoimesti, mutta ei IRL niin blokkaa käly, niin ettei näe päivityksiäsi. Eli olette edelleen kavereita, mutta jän "rajoitettujen" listalta ei näe päivityksiäsi. Tosin, jos teillä olisi yhteisiä kavereita niin hän näkisi ne statuspäivitykset joita yhteiset kaverinne kommentoivat, mutta ymmärtelin ettei yhteisiä ystäviä ole.

Vierailija
14/34 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan fiksua vasta-alkajata olla varovainen päivityksissään. Tai sitten "pahoittaa" jonkun mielen, kun laittaa ihan vääriä päivityksiä...

Jos jaat asioitasi seinälläsi, niin on ihan luonnollista että niistä puhutaan. Eikö se ole koko julkaisun tarkoitus? Ei kai face mikään yksityinen päiväkirja ole :D

Vierailija
15/34 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kälysi on vasta liittynyt, hän ei ehkä vielä osaa käyttää facea kovin hyvin, eikä välttämättä tajua vastailla viesteihin. Eikä kaikki vastaile vaikka olisivat olleet jo vuosia. Teillä on vaan erilaiset tavat käyttää facebookia, ei se mitään kyyläämistä välttämättä ole. Ja kannattaa sitten jatkossa varmaan miettiä mitä sinne laittaa jos ei halua asioiden kulkeutuvan väärille ihmisille.

Vierailija
16/34 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän OT, mutta siis arvelen kälysi olevan jossain rotukissojen fb-ryhmässä ja siksi hän ylipäätään on fb:ssä, ei kirjoitellakseen seinälleen mitään erityistä jos edes ollenkaan.

Vierailija
17/34 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on facebookissa 111 kaveria, näistä olen itse lisännyt alle 5. Siskoja ja jokunen koulukaveri. Olen hyväksynyt sellaiset pyynnöt, joiden kanssa olen muutenkin tekemisissä jollain tavoin. En kuitenkaan jaa päivitylsini kuin parille kymmenelle rakkaimmalle ihmisille. Muille olen ilmeisesti tälläinen vakoilija. Näkevät minusta vain, jos olen sattunut tykkäämään jostakin kuvasta, joka on juökinen ym. Kaikkea ei vain haluta jakaa kaikille. Kannattaisi apnkin miettiä mitä jakaa ja kenelle, jos on noin iso juttu..

Vierailija
18/34 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 11:38"]

Vähän OT, mutta siis arvelen kälysi olevan jossain rotukissojen fb-ryhmässä ja siksi hän ylipäätään on fb:ssä, ei kirjoitellakseen seinälleen mitään erityistä jos edes ollenkaan.

[/quote]

Mulla sama juttu, olen siellä lähinnä siksi, että on helpompi pitää yhteyttä muutaman ryhmän jäseniin. Ryhmät ovat ihan oikean elämän harrastuksia tms, ja yhteydenpito helpottunut näin. 

Jos joku kaverini sitten ajattelee, että olen siellä häntä stalkatakseni, kun en päivitä, niin voi hyvänen aika!

Minua ei kiinnosta päivittää tekemisiäni nettiin. Ne, jotka sen tekevät, tekevät sen ymmärtääkseni siksi, että joku niitä silloin tällöin lukee. Itse teen tätä aika harvoin, eli varmimmin minun kanssani kuulumiset päivittyvät kasvotusten.

Vierailija
19/34 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhuh. En minäkään kirjoita mitään päivityksiä faceen, koska minulle ei tapahdu mitään. Juttelen privana ystävilleni. Ja monilla tuon ikäisillä ei ole enempää läheisiä ystäviä.

Vierailija
20/34 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 10:30"]Mieheni sisar liittyi muutama viikko sitten FB:iin. Itse olen ollut siellä jo vuosia. Olemme kälyn kanssa ihan hyvissä väleissä. Tapaamme harvakseltaan, muutaman kerran vuodessa. Meillä on kuitenkin aivan erilaiset kiinnostuksen kohteet, hän harrastaa kiihkeästi rotukissoja ja vaihtoehtohoitoja, minulle molemmat ovat vieras alue. Kälyllä ei ole lapsia ja hän on jo viisikymppinen, naimisissa tosin.

Nyt  hän siis liittyi Facebookiin ja pyysi minua kaveriksi. Minä tietysti hyväksyin pyynnön ja ilostuin, että voimme pitää paljon enemmän yhteyttä ja näemme toistemme kuulumisia. No, hän on pyytänyt lisäkseni kahdeksan kaveria, jotka ovat kaikki harrastustuttuja.

Kirjoitin hänen seinälleen tervetulotoivotuksen, johon hän ei ole kommentoinut mitään. Eikä ole kirjoittanut sinne sanaakaan mitään muutakaan.

Minua harmittaa. Miksi hän liittyi Faceen, jos ei kirjoita sinne mitään? Tulee mieleen, että hän haluaa pelkästään tarkkailla minun päivityksiäni. Lisäksi anoppi alkoi puhua minulle asiasta, josta olen kirjoittanut ainoastaan Facebookissa, jossa hän ei ole. Tuli mieleen, että käly kertoo anopille, mitä minun seinälläni lukee ja miten kaverini kommentoivat.

Tuntuu tosi tylsältä. Nyt kysyinsinkin teiltä, jotka olette Facessa, mutta ette ikinä kirjoita sinne mitään, oletteko siellä vain uteliaisuuttanne vakoillaksenne kavereitanne? Kuitenkin pyydätte kavereita, mutta ette ikinä tykkää tai kommentoi? Lisäätte ehkä joskus jonkun aforismin? Miksi?

Jonkun vieraamman voisin blokata kavereistani niin, ettei hän näkisi kaikkea, mutta kälyä en kehtaa.

[/quote]

Mulla on myös käly joka tietää facen kautta joka asiani mutta ei ikinä kommentoi tai tykkää tiloista tai kuvista. Kateellisuuttaan..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän