Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvisin apua! Mihin laitan ansioluettelossa lapset? Kuinka ne merkitään?

Vierailija
24.07.2006 |

Entäs äitiysloman?

Nyt olen opiskelija ja olisi pakko saada rahaa. Aloin täyttään työhakemuksia, mutta ansioluettelo on tehty ennen lapsia.

Esitteletkö cv:ssa jotenkin itsesi? Minulla vain koulutus ja lista kouluista vuosilukuineen ja sitten työkokemus ja lista työpaikoista, tehtävät ja päivämäärät. Alussa nimi ja osoite.

Tuhannesti kiitos jos joku viitsisi auttaa!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiysloman laittaisin cv:n, jotta tyhjät kohdat selittyisivät sillä.

Vierailija
2/17 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yleensä ole plussaa työnhaussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kannata mainostaa.

Vierailija
4/17 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

työkokemus otsikon alla muiden joukossa kronologisessa paikassaan:

Äitiys- ja vanhempainlomat sekä hoitovapaat 06/2001-08/2003.

Ja siinä alapuolella: Olen kahden lapsen äiti. Syntyneet 07/01 ja 01/03.

Tällä cv:lla olen saanut nykyisen työpaikkani. Minusta lapset tosiaankin ovat elämäni parhaita " ansioita" ja miksi siis ne eivät kuuluisi sinne ansioluetteloon. Muuten en ole hakemuksessani äitiyttä sen kummemmin mainostanut, koska cv:sta se käy minusta selkeästi ilmi.

Vierailija
5/17 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten siis kuuluvat ansioluetteloon, vaikka jotkut välkyt täällä muuta väittävätkin.

Vierailija
6/17 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin rehellisesti kertoo perhetilanteen, on työnantajalla oikeus tietää, ja moni työnantaja osaa myös arvostaa. Kyllähän se kertoo myös tietystä aikuistumisesta ja kyvystä ottaa vastuuta. Ja toisaalta selittää aukkoja työhistoriassa, jos esim pätkätöiden välissä ei ole ollut töissä.

Vierailija
7/17 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanonut, etteivät kuulu CV:hen. En ota itse kantaa asiaan sen koommin, toteanpa vain faktana, ainakin omalla alallani tilanne on valitettavasti tällainen.

Vierailija
8/17 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä äitiyslomaa saati hoitovapaatakaan tarvii mainostaa eikä sillä selitellä " aukkoja" . Laittaa vaan ne työkokemukset ja jos ja kun pääsee haastatteluun, niin siellä voi sanoa sitten että olen ollut hoitovapaalla/äitiyslomalla.

Vierailija
9/17 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiysloma ei ole koulutusta eikä työkokemusta mutta voithan koetella lukijan huumorintajua ja laittaa ne vaikka " harrastuksiin" tai " luottamustoimiin" .

Vierailija
10/17 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat, että rekrytoija saa sinusta kuvan perhekeskeisenä emotyyppinä, silloin ehkä korostat lapsiasi ja mitä he sinulle merkitsevät.

Mutta jos tarkoitus on olla " strictly business" , pidät matalaa profiilia. Riippuu varmaan aika paljon työstä, johon haet.

Kaikki rekrytoijat eivät ihan oikeasti pidä lasten hankintaa kovin isona meriittinä; lähes kaikki terveet nisäkkäät kykyenevät hankkimaan jälkikasvua ja huolehtimaan siitä. Lasten hankintaa ei voida myöskään pitää merkkinä kypsyydestä, siitä lienee ympärillämme todisteita yllin kyllin (lisääntyneet huostaanotot ym.).

Vierailija
11/17 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ole kysymys mistään lasten korostamisesta ansioina, jos heidät on merkitty ansioluetteloon.

Lapset kuuluvat mielestäni henkilötietoihin ansioluettelossa. Juurikin tyyliin " naimisissa, 3 lasta" . Minulla merkintä on ollut cv:ssa ja hyvin olen töitä saanut (vaikka kyseessä " strictly business" - ja vielä miesvaltainenkin ala).

Vierailija
12/17 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten tuo " ansio" voi viedä sulta mahikset päästä edes haastatteluun, jolloin sulla vasta on mahdollisuus " myydä" itsesi.

Vierailija
13/17 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun olen toisten työhakemuksia käsitellyt ryhmässä, tiedän, että jos jollain on selittämättömiä aukkoja työkokemuksessa, se on automaattinen miinus, ja jos on muita haastatteluun kutsuttavia, tämä jää kutsumatta. Se taas että on ollut lapsien kanssa kotona on luonnollinen tilanne eikä herätä mitään epämääräisiä epäilyjä.

Lisäksi jos naisella on jo lapsia, se on työnantajalle myös viesti siitä, että nainen ei välttämättä enää halua montaa lisää. Nuori nainen jolla ei ole lapsia, mutta mies kyllä, on nimittäin työnantajalle aikapommi.

Vierailija
14/17 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ, jota haen nyt on mitä vaan osa-aikaisiahanttihommia, koska jatkan nyt opiskelua ja laitan lapset tarhaan.

Olen saanut äitiyspäivärahaa 300e/kk, nyt opintotukea 200e/kk. Lisäkuluiksi tuli matkat kouluun 50km suunta ja tarhamaksut.

Vierailija
15/17 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukija osaa myös lukea! Jos ja kun olen ollut vakituisesta työstä äitiys- ja hoitovapaalla, ei cv:hen jää mitään aukkoja, onhan työsuhteeni jatkunut niiden yli...

Jos henkilötiedoissa lukee " minulla on 2 lasta" on kait oletettavaa, että olen ollut kahdesti äitiyslomalla (tai olenhan tietysti voinut adoptoida...).

Vierailija
16/17 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se selittää jo aukot. Nykyään ainakin akateemisilla aloilla pätkätyöt naisilla ovat yleisempiä kuin vakituiset työt, joten aukkoja helposti syntyy lapsien myötä.

Vierailija
17/17 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esimerkkimalleja työhakemuksista. Myös muualta voi katsoa esim. työvoimatoimisto. Sain sellaisen ohjeen, että jos työ ei liity lapsiin niin sitä ei kannata mainita hakemuksissa. Jos olet jollakin äitiysrahalla sen voit mainita, mutta muuta ei tarvitse.