Värianalyysi: voiko kesätyypillä olla vihreät silmät? Va mikä on mun värityyppi?
Eli iho on itsellä vaalea, ja ikävällä tavalla vaaleanpunaiseen taittuva, silmät ovat syvän tumman vihreät. Oma hiustenväri on maantienvaalea ja kylmä, mutta joukossa on satunnaisia punapigmenttisiä hiuksia (kupariin vivahtavia). Hiusten outo väri on ollut aina, koska lapsen kampaajat usein ihmettelivät outoutta (tämä siis joskus 80-luvun alussa, tokko se nyt niin ihmeellistä olisi). Verisuonista on vaikea sanoa ovatko vihertävät vai sinertävät, ehkä sinertävät, jos ois pakko jompi kumpi sanoa..
Haluan piristää masentavan väristä vaatekaapin sisältöä, joka koostuu tällä hetkellä lähinnä mustista ja harmaista (oi miksi...) vaatteista.
Kommentit (22)
Hei! Kiitos kommenteista. Mä kanssa mietin tota kevättä, mutta ilmeisesti mun pinkihtävä ihon sävy ei sopisi siihen. Voihan olla, että en mahdu mihinkään lokeroon.
Mulla ei muuten myöskään sovi pastellit, korostaa todella epätoivotusti ainakin itsellä omaa ihonsävyä. Mitä värejä sinä "samanvärinen kuin minä" käytät tai olet huomannut toimiviksi? :)
ap
Olet ehkä pehmeä kesä: https://theconceptwardrobe.com/colour-analysis-comprehensive-guides/sof…
Kokeile vaikka ”vedenvärisiä” vaatteita, joissa ei ole kovin intensiivinen väri/paljon pigmenttiä.
Saatat olla neutraali ja voit käyttää mitä värejä haluat.
Eikös herttuatar Catherine ole kesä? Hänellä on vihreät silmät.
Pehmeä kesä! Totta.. ainakin tuon linkin väripaletissa oli muutama väri, jotka toimii ainakin asusteissa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Hei! Kiitos kommenteista. Mä kanssa mietin tota kevättä, mutta ilmeisesti mun pinkihtävä ihon sävy ei sopisi siihen. Voihan olla, että en mahdu mihinkään lokeroon.
Mulla ei muuten myöskään sovi pastellit, korostaa todella epätoivotusti ainakin itsellä omaa ihonsävyä. Mitä värejä sinä "samanvärinen kuin minä" käytät tai olet huomannut toimiviksi? :)
ap
Vaikka olisit käynyt värianalyysin ja saanut värikartan, niin silloinkin on parempia ja huonompia värejä.
Eikö helpointa olisi ihan itse sovitella ja katsoa, mitkä värit miellyttävät ja sopivat sinulle itsellesi?
Vierailija kirjoitti:
ap
Valitettavasti sitä mustaa löytyy aika paljon omastakin kaapista :D mutta tykkään kyllä (ja mulle ehkä sopiikin, kai?) tummanpunaisesta ja tummanvihreästä. Koruissa suosin keltakultaa. Mutta tosiaan mulla menee aina sekaisin se, että tykkään kovasti jostain väristä ja sen mielestä se sopii mulle, vai onko niin että se sävy oikeasti imartelee mun omaa väritystä.
Mäkin olen joku sekoitus enkä ole koskaan saanut selville mikä olen. Iho on melko neutraali, hiukset kylmän vaaleat ja tummuneet iän myötä mutta sävy kylmä. Silmät on kuitenkin ruskeat, ehkä sellaiset hazelnut-väriset lähinnä eli ennemmin lämpimät kuin kylmät. En oikein keksi ketään julkkista joka täsmäisi koska yleensä tällä kombolla on siniset silmät, ja ruskeasilmäinen on hiuksiltaan lämpimämpi tai sitten tumma ja kylmä.
Vierailija kirjoitti:
Pehmeä kesä! Totta.. ainakin tuon linkin väripaletissa oli muutama väri, jotka toimii ainakin asusteissa.
ap
Minut on testattu aikoinaan, ja olin syksy kesään päin. Nykyään vaalennan hiuksiani, ja katson sen kääntyneen toistepäin: kesä syksyyn päin. Eli pehmeä kesä. Mutta ihoni ei taitu vaaleanpunaiseen. Se on pikemminkin kellertävä.
Minulla on samanlaiset piirteet kun ap:lla, käytän samoja värejä kuin warm spring, eli lämmin kevät.
Mulla meni päälaelleen koko värianalyysi. Olin kevät yhden analyytikon mukaan ja käytinkin niitä värejä. Mutta koskaan en tullut sinuiksi kevään kirkkaiden ja lämpimien värien kanssa. Kunnes nyt sattumuksien kautta tajusinkin että olen joku kesä. Vaaleanpunertava iho kesakoilla, tummansiniharmaat silmät, vaaleat tuhkaiset hiukset. Siis olen täysin kylmä sävyinen. Kylmät värit meikissä tekee raikkaan näköiseksi ja kylmät värit hiuksissa sopii. Tuolle alalle mahtuu näköjään kaikenlaista hölmöjen rahastajaa. Kandee valita tekijä hyvin ja kokemuksilla/suosituksilla ehkä. Mutta kyllä sen oman värimaailman voi itsekin tajuta. Nykyään jaan värit vain kylmiin ja lämpöisiin ja se toimii. Eli pidän kaikkia kylmiä sävyjä pastelleista mustaan.
Kesä olet, koska olet viileä etkä lämmin.
Pinterestissä on mainioita mallikuvia, värikarttoja, esimerkki naamoja jne.
Sieltä mulle selvisi etten olekaan kevät vaan aivan toisenlainen eli pehmeä syksy.
Suosittelen tutkimaan
Hmm. Tämä on joskus vaikeaa. Täytyy tähän vielä sekoittamaan sanoa, että joskus omilta väreiltään lämpimälle ja voimakkaallekaan (oletus: syksy) ei sovi kaikki lämpimät sävyt. Tulee mieleen yksi tyttö meidän luokalta. Silloin voi olla kahden vuodenajan yhdistelmä. Joillekinhan sopii tietyt värit lämpimistä ja viileistä (niin kuin tässäkin on puhuttu). Värianalyysien tekijöitä on monenlaisia. Yksi väitti minulle, että en voi olla syksy, johtuen varmaan värittömistä hiuksistani ja sinisistä silmistäni. Myöhemmin, kymmeniä vuosi myöhemmin, olen todennut olevani syksy-kevät, punaisin ja voimakkain värein. Hiukset ovat myös iän myötä tummuneet huomattavasti. Mutta kysymykseesi vastaus, että olet varmaan todellakin jokin yhdistelmä. En usko, että vihreä silmät sulkee kesää pois niin kuin ei siniset silmät syksyäkään.
Vuodenaikavärityyppejä on kovin vähän, kun taas erilaisten väritysten yhdistelmiä on kovin paljon. Varmaan ainoa keino saada oikeasti tietoonsa parhaat värinsä on testata niitä (engl. draping, en tiedä mikä on suomeksi). Tätähän voi yrittää hyvässä luonnonvalossa kotonakin, jos on eri värisiä kangasmateriaaleja (vaatteiden lisäksi esim. pyyhkeet, pöytäliinat...).
Kunhan ehdin, aioin itse kokeilla tuota kotona. Minäkään en oikein sovi näihin vuodenaikaryyppeihin. Hiukseni ovat punertavan kullan väriset, silmät tumman siniset/siniharmaat, iho vaalea vaaleanpunaisempi ehkä kuitenkin pienellä kellertävällä vivahteella, palaa helposti eikä ikinä rusketu mutta kultakorut sopivat ehkä paremmin kuin hopea. Oranssi ja keltainen sekä ehkä ruskea ja voimakas pinkki ovat mielestäni pahimmat värini. Toisaalta ruskea ripsiväri on paljon parempi kuin musta. Puhtaan valkoinen ei mielestäni sovi myöskään.
Vaikeaahan tämä tuntuu olevan. Haluaisin, että olisi helppoa ja nopeaa ostaa uusia vaatteita silloin kun niitä tarvitsee, sillä ei todellakaan rakasta sitä puuhaa.
Kuulostat ihan minulta, noin värityksen puolesta. Ei hajuakaan mikä vuodenaika olen. Minusta minulle ei sovi vaaleat pastellivärit, mutta en ole varma johtuuko se siitä etten vain muutenkaan pidä niistä väreistä.