Lihapullista tulee nesteet pihalle uunissa?
Yrittäny tässä päivittäin valmistaa "ketopullia" uunissa. Maku on ihan tyydyttävä mut ärsyttää kun ne levähtää siellä aika paljon ja niistä tulee sitä löysää massaa aina ulos. Mitäköhän noihin pitäs lisätä ettei näin kävis? Haluisin pitää viljat ja maidot (mitäny vähän juustoa) näistä pullista erossa.
Nyt ollu siis raaka-aineina:
400g naudan jauhelihaa
50g juustoraastetta
25g tomaattimurskaa
1 kananmuna
jonkin verran pakastesipulia
ja sekalaisesti eri mausteita mustapippurista oreganoon.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vaihda tomaattimurska pyreeksi ja sipuli tuoreena, tulee vähemmän nestettä.
Täytyy seuraavalla kauppareissulla hankkia sitten näitä. Nuo pakastesipulit vaan niin kätsyjä.
Voit paistaa pinnat kiinni pannulla ja sitten uuniin.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000000991458.html
Pidän nyt ainakin toistaseks korppujauhot ja muut viljat poissa kuvioista. Haluan nähdä toimisko elimistö paremmin ilman viljoja.
Vierailija kirjoitti:
Voit paistaa pinnat kiinni pannulla ja sitten uuniin.
Tätä vois kokeilla. Vähän työläämpään mut mitäpä ei tekis hyvien pullien eteen.
Mun uunissa on kiertoilmatoiminto ja viimeksi paistoin sillä. Pysyi nesteet hyvin sisällä. Joskus teen myös lihamurekkeen ja paistan sen pitkulaisessa leipävuoassa. Pysyy ainekset mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000000991458.html
Pidän nyt ainakin toistaseks korppujauhot ja muut viljat poissa kuvioista. Haluan nähdä toimisko elimistö paremmin ilman viljoja.
Täsmennys: uunin kuumuus.
Korppujauho ( ranskanleipä) on se mikä pitää " mehut" sisällä. Itse ehkä kokeilisin mantelijauhoa. Toimisikohan parmesaanijuusto? En ole kokannut itse.
Laita folio pullien päälle uunissa.
Itse teen aina lihapullat ilman korppujauhoja. Vaihda jauhelihasi vähärasvaisempaan? On siinä eroa tekeekö sikanauta 23% vai vähärasvaisemmalla.
No kyllä jättäisin tomaattimurskan ja juuston kokonaan pois. Millähän korppujauhot voisi korvata? Eiköhän joku korvaava elementti löydy, ja niitä sitten kermaviiliin/veteen turpoamaan. Ei kai se massa nyt pelkän munan varassa voi kiinteänä pysyäkään? Voithan sitten syödä tomaattimurskan lihapullien kanssa kastikkeena.
Jätä pullista kaikki ylimääräinen pois, vain liha ja mausteet. Myös uunin lämpötila vähintään 225-250, jolloin pullat ei keity.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen aina lihapullat ilman korppujauhoja. Vaihda jauhelihasi vähärasvaisempaan? On siinä eroa tekeekö sikanauta 23% vai vähärasvaisemmalla.
Ap käyttää nautaa
Vierailija kirjoitti:
No kyllä jättäisin tomaattimurskan ja juuston kokonaan pois. Millähän korppujauhot voisi korvata? Eiköhän joku korvaava elementti löydy, ja niitä sitten kermaviiliin/veteen turpoamaan. Ei kai se massa nyt pelkän munan varassa voi kiinteänä pysyäkään? Voithan sitten syödä tomaattimurskan lihapullien kanssa kastikkeena.
Toimiskohan joku kuiva porkkanaraaste nesteen sitojana. Tomaattimurka tosiaan toimis hyvin ihan kastikkeena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap käyttää nautaa
15% nautaa, kun ketoilen ni pitää saada riittävästi rasvaa ja mä haluun nimenomaan näitä eläinrasvoja paljon.
AP
Vierailija kirjoitti:
Jätä pullista kaikki ylimääräinen pois, vain liha ja mausteet. Myös uunin lämpötila vähintään 225-250, jolloin pullat ei keity.
Tätä vois kokeilla. Oisko heittää mitää sopivaa maustesettiä esimerkiksi 400g naudan jauhiksen sekaan?
Tottakai nesteet vuotaa pois, kun mukana ei ole mitään sidontaa. Pitäisi olla mukana jotain, joka imee nestettä, eli kuivaa raaka-ainetta.
Koska viljat on pois laskuista, vaihtoehdoksi jää kuivatut kasvikset tai sienet. Hanki kuivattua sipulia ja vaihda pakastesipuli siihen. Etsi sienirouhetta, esim. herkkusienirouhetta. Maustehyllyssä voi olla kaikkia kuivattuja juttuja, jotka ovat imukykyisiä.
Tai sitten vaan hyväksyt sen nesteen prosessihävikkinä.
Psylliumilla voi hyvin korvata korppujauhot. Tuttu tuote keliaakikoille ja nykyään myös ketoruokavaliota noudattaville. Hyviä ohjeita löytyy googlaamalla vaikka kuinka paljon.
Kiitos kaikille vinkeistä. Moni näistä lähtee kokeiluun jossain vaiheessa. Tein tossa vielä 800g:n jauhissetin vanhoilla metodeilla "taikinan" suhteen. Mut pyörittelin tosiaan puolet pullista pannulla ennen uuniiin laittamista ja niistä tuli ihan hyviä, nesteitä ei juuri lähteny ja pinnasta tuli mukavan tumma. Maku oli kans parempi kuin noissa pelkästään uunissa olleissa.
ap
Vaihda tomaattimurska pyreeksi ja sipuli tuoreena, tulee vähemmän nestettä.