Huomenna on taas normaaliaika
Mahtavaa että päästään taas normaaliaikaan ja aamut valkenee ja pääsee normaaliin rytmiin.
Toivottavasti tämä aika nyt on ja pysyy eikä enää siirreltäisi.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Inhottavaa, pimeää heti kun astuu ulos työpaikalta. Kesäaika on paljon parempi
Pimeää on parin viikon päästä kesäajassakin joten mitä väliä? Aamulla on kivempi kun hormonit auttaa heräämisessä talvella vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Yöpöydällä on toinen kello aina normaaliajassa, katson aikaa ensin siitä herätessä.
Harkitsen tätä talviaikaan siirryttäessä. Jos vaikka oppisi elämään talvellakin kesäajassa ja onnistuisi töiden jälkeen näkemään pilkahduksen päivänvaloa. Tämä on kuitenkin vaikeaa iltaihmiselle, pakottaa itsensä heräämään aikaisemmin kuin yhteiskunta vaatii. Kesäajassa yhteiskunnan rytmi tarjoaisi ihmisille hetken valoa vapaa-ajalle. Ensi viikolla sitä ei enää ole. Olen taipuvainen kaamosmasennukseen ja torjun sitä hakeutumalla ulos ja valoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta sitten Kanarialle yms, äläkä aina mussuta tuota sama - kukaan ei jaksa.
Luuletko että talviaikajauhajia jaksetaan paremmin? Muuta itse vaikka Venäjälle, eivät käytä kesäaikaa :)
Olin Venäjällä silloin kun kokeilivat jatkuvaa kesäaikaa, se oli aivan sairasta.
Tuntui kuin olisi maailman loppu tullut kun vielä klo11 oli melkein pilkkopimeää.
Ihme valitusta. Vesisateella on aina pimeää, oli kello mitä tahansa. Auringon paistaessa on valoisaa, oli kello mitä tahansa. Sopeutukaa ja menkää vuorotöihin opettelemaan elämään kellon viisareiden mukaan, ei auringon asennon mukaan.
Vuorotyö aiheuttaa syöpää.
Vierailija kirjoitti:
Vihdoinkin. On ollut jo tuskaa herätä aamuisin.
Etkö käy töissä vai milloin työpäiväsi oikein alkaa? Eikö suurimmalla osalla työt tai koulu ala kahdeksalta viimeistään, joten herätys on kuuden aikaan? Pimeää on kellojen siirrosta huolimatta heräämisaikaan ja kiitos talviajan, myös työpäivän jälkeen. Taskulampun kanssa hakemaan viimeiset suppilovahverot metsästä ensi viikolla. Turvallista ja helppoa, eikun...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvihullut täpinöissään. Vihdoinkin synkkä talviaika.
Ei mikään talviaika vaan NORMAALIAIKA.
Normaalia siinä on yhtä paljon kuin suomen markassa nyky valuuttana. Oli aika jossa oltiin ennen pysyvästi, ei sen normaalimpi. Kaikenkaikkiaan varsin epäsopiva aika työssä käyvälle liikunnalliselle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei ymmärrä mitä se 1 tunti lisää aamupimeyttä merkitsee talviaikana.
No eikö tämä viikko ole ollut jo talviaikaa? Pimeää on aamusta iltaan.
Ja tarkoitin talviajalla tätä pimeää sateista vuodenaikaa. En mitään kelloihin liittyvää.
Kelloilla voi vaikuttaa sen pimeyden ajoittumiseen, millä on syksyllä paljonkin merkitystä.
Normaaliaika-termissä on semanttinen käännösvirhe. Esimerkiksi englannissa termi on standard time eli suomeksi standardiaika tai normiaika (monissa muissa kielissä myös näin). Normi taas tarkoittaa sopimusta, ei normaalia. Normi ei ole arvolatautunut termi, toisin kuin normaali.
Siksi jostain normaalista jauhaminen on lähinnä mielen köyhyyttä. Kesäaika ja talviaika ovat ihan hyviä termejä, ja kuvaavat sitä, milloin kyseinen aika on käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei ymmärrä mitä se 1 tunti lisää aamupimeyttä merkitsee talviaikana.
No eikö tämä viikko ole ollut jo talviaikaa? Pimeää on aamusta iltaan.
Me emme ole ikinä eläneet sitä talven pimeintä aikaa kesärytmissä. Aamut olisi todella pimeitä. Kyllä se nopeasti alkaa ottaa terveyden päälle. Ne iltavirkut jotka herää miutenkin myöhään ja valoisalla eivät ymmärrä että kansantaloudellusesti parhaat terveysvaikutukset on normaaliajalla. Mm mt ongelmat lisääntyy herkästi jos tuo vähäinen aamuvalo viedään pois.
Olen iltavirkku, joka joutuu heräämään klo 4.00. En ymmärrä mistä se valoisuus tulee aamuihin ja mitä siitä hyödyn. Olen siinä vaiheessa ollut jo töissä hyvän aikaa, kuten moni muukin. Saan mt-ongelmia näistä "tarvitaan tunti valoa aamuihin, koska normaaliaika on kaikille sopiva aika" jankkauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvihullut täpinöissään. Vihdoinkin synkkä talviaika.
Ei mikään talviaika vaan NORMAALIAIKA.
Normaalia siinä on yhtä paljon kuin suomen markassa nyky valuuttana. Oli aika jossa oltiin ennen pysyvästi, ei sen normaalimpi. Kaikenkaikkiaan varsin epäsopiva aika työssä käyvälle liikunnalliselle ihmiselle.
Nämä on varmaan näitä samoja ihmisiä, jotka yhä kääntävät kaikki hinnat markoiksi ja kauhistelevat hintaeroa. :D
Suomessa on talvella aina pimeää, ei sitä pitäisi pahentaa synkällä talviajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että talviaikajauhajia jaksetaan paremmin? Muuta itse vaikka Venäjälle, eivät käytä kesäaikaa :)
Olin Venäjällä silloin kun kokeilivat jatkuvaa kesäaikaa, se oli aivan sairasta.
Tuntui kuin olisi maailman loppu tullut kun vielä klo11 oli melkein pilkkopimeää.
Ihme valitusta. Vesisateella on aina pimeää, oli kello mitä tahansa. Auringon paistaessa on valoisaa, oli kello mitä tahansa. Sopeutukaa ja menkää vuorotöihin opettelemaan elämään kellon viisareiden mukaan, ei auringon asennon mukaan.
Vai että oikein aiheuttaa...
Vierailija kirjoitti:
Normaaliaika-termissä on semanttinen käännösvirhe. Esimerkiksi englannissa termi on standard time eli suomeksi standardiaika tai normiaika (monissa muissa kielissä myös näin). Normi taas tarkoittaa sopimusta, ei normaalia. Normi ei ole arvolatautunut termi, toisin kuin normaali.
Siksi jostain normaalista jauhaminen on lähinnä mielen köyhyyttä. Kesäaika ja talviaika ovat ihan hyviä termejä, ja kuvaavat sitä, milloin kyseinen aika on käytössä.
Jatkaisin tähän että samaa mieltä. Lisäksi englanninkielinen kesäajan termi "Daylight saving time" kuvaa hyvin kesäaikaa. Eli nimenomaan maksimoidaan valon määrä ihmisten hereilläoloaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on typerää sanoa että aamuvirkut intoilevat talviajasta, minä nimenomaan en ole aamuvirkku ja sen takia olen puoli vuotta aina ihan raato kun pitää herätä kukonlaulun aikaan töihin. Talviaikaan saa nukkua aamuisin tunnin pidempään. Olen virkeä iltaisin joka tapauksessa, oli valoisaa aikaa tai ei...
No just näin! Iltavirkku on iltaisin virkeä harrastamaan oli pimeää tai ei. Itselläni käy vielä niin, että kun kesäaikaan siis oikeasti kesällä, kun on todella pitkään valoisaa, ei tule väsymystä illalla ollenkaan, vaan kuppailen arki-iltoinakin johonkin yhteen-kahteen yöllä, jolloin töihin herääminen klo 6 on kyllä tuskaa.
Naurettavin perustelu kesäajan jatkumiselle on tuo, että tunti lisää valoisaa töiden jälkeen ulkoilemiseen. Ihan kuin se kestäisi läpi vuoden samanlaisena, että töistä lähtiessä on valoisaa, kunhan vaan pysytään kesäajassa.
Kesäajan puoltajien perustelut on jostain syystä typeriä ja lapsellisia, varmaankin siksi tutkimustulokset puoltavat normaaliaikaan niin ihmisille kuin eläimille parhaana. Ja juu, eläimiäkin pitäisi ajatella, esim. lehmien maidontuotanto häiriintyy aina kesäaikaan siirryttäessä jne. eli vaikutuksia on myös elinkeinoelämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihdoinkin. On ollut jo tuskaa herätä aamuisin.
Minä olisin ollut valmis siirtymään normaaliaikaan jo kuukausi sitten kun alkoi aamuisin olla pimeää. Nyt monta viikkoa on ollut aivan hirveää könytä aamulla pilkkopimeässä töihin. Nyt helpottaa vihdoin edes vähän ja edes vähäksi aikaa.
No jos sun mukaan mentäisiin niin joka kuukausi pitäisi siirtää kelloja taaksepäin kun ”taas väsyttää”.
Tämä väsymys poistuu talviaikaan siirtyessä ja palaa kesäajassa, välissä ei tarvita mitään siirtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pimeää on parin viikon päästä kesäajassakin joten mitä väliä? Aamulla on kivempi kun hormonit auttaa heräämisessä talvella vähän enemmän.
Ei olisi kesäajassa pimeä ei, siinä on iso ero kun tulee 14:30 töistä niin 15:30 on pimeä mitä kesäajassa se pimeä olisi vasta 16:30, ehtisi vaikka taloa rakentaa pari tuntia tai lenkille. Aamulla kun lähtee 5:30 niin ei mitää väliä milloin valosa tulee, joka tapauksessa on pimeää aina ja sisälle mennään töihin. Jos sattuu lähtemään pimeän rajamailla 7-8 niin silloinkaan se tunti ei näy kuin pari viikkoa ja taas on pimeää, iltapäivällä sen huomaa lokakuusta huhtikuun loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua jotenkin naurattaa toi normaaliaikamussutus. Mikä ihmeen normaaliaika? Talvisin talviaika on normaaliaika, kesäisin taas kesäaika. Ja jos kellojen siirtämisestä luovutaan niin se aika on normaaliaika joka jää voimaan, oli se sitten kumpi vain.
Itse en ymmärrä talviaikaa ollenkaan. Aamuisin on valoisampaa kyllä, mutta mitä se töissäkäyviä ihmisiä hyödyttää? Iltaisin sitä valoa kaivataan jos joskus.
Normaaliaikamussutus?! Se on nimi, ei mitään mussutusta. Usko tai älä meitä on ihmisiä, jotka muistaa ajan ennen kellojen siirtelyä ja silloin tosiaan ympäri vuoden oli normaaliaika, kun ei ollut muuta. Sitten tuli kesäaika, joka on siis eri ajan jakso kuin normaaliaika, ymmärrätkö. Ainoa asia, missä olet oikeassa on tuo, että kummasta tahansa luovutaan, jäljelle jäävä on normaaliaika. Tällä hetkellä niin ei kuitenkaan ole, vaikka sinä niin kuvitteletkin.
Ja tuohon viimeiseen pointtiisi vielä, mitä se yksi valoisa tunti hetken aikaa syksyllä hyödyttää töissä käyviä? Parin kuukauden päästä on pimeää joka tapauksessa, jos kuulut siihen enemmistöön, jonka työt päättyvät klo 16-17. Valoisampi aamu sen sijaan saa ihmisen paremmin hereille ja päivän käynnistymään reippaammin, lyhytaikainen tuo lisätunti siinäkin kyllä on.
Oli aika kumpi tahansa, työssäkäyvät heräävät pimeässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on typerää sanoa että aamuvirkut intoilevat talviajasta, minä nimenomaan en ole aamuvirkku ja sen takia olen puoli vuotta aina ihan raato kun pitää herätä kukonlaulun aikaan töihin. Talviaikaan saa nukkua aamuisin tunnin pidempään. Olen virkeä iltaisin joka tapauksessa, oli valoisaa aikaa tai ei...
No just näin! Iltavirkku on iltaisin virkeä harrastamaan oli pimeää tai ei. Itselläni käy vielä niin, että kun kesäaikaan siis oikeasti kesällä, kun on todella pitkään valoisaa, ei tule väsymystä illalla ollenkaan, vaan kuppailen arki-iltoinakin johonkin yhteen-kahteen yöllä, jolloin töihin herääminen klo 6 on kyllä tuskaa.
Naurettavin perustelu kesäajan jatkumiselle on tuo, että tunti lisää valoisaa töiden jälkeen ulkoilemiseen. Ihan kuin se kestäisi läpi vuoden samanlaisena, että töistä lähtiessä on valoisaa, kunhan vaan pysytään kesäajassa.
Kesäajan puoltajien perustelut on jostain syystä typeriä ja lapsellisia, varmaankin siksi tutkimustulokset puoltavat normaaliaikaan niin ihmisille kuin eläimille parhaana. Ja juu, eläimiäkin pitäisi ajatella, esim. lehmien maidontuotanto häiriintyy aina kesäaikaan siirryttäessä jne. eli vaikutuksia on myös elinkeinoelämään.
Ei maatilalla voi ollenkaan yhtäkkiä tehdä kaikkia töitä tuntia eri ajassa mihin on totuttu, ei eläimet kestä sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö usko? Vuorotyö, jossa tehdään öitä, kasvattaa hormonaalisten syöpien riskiä.
https://www.thelancet.com/journals/lanonc/article/PIIS1470-2045(19)3057…
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21870422/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi kesäajassa pimeä ei, siinä on iso ero kun tulee 14:30 töistä niin 15:30 on pimeä mitä kesäajassa se pimeä olisi vasta 16:30, ehtisi vaikka taloa rakentaa pari tuntia tai lenkille. Aamulla kun lähtee 5:30 niin ei mitää väliä milloin valosa tulee, joka tapauksessa on pimeää aina ja sisälle mennään töihin. Jos sattuu lähtemään pimeän rajamailla 7-8 niin silloinkaan se tunti ei näy kuin pari viikkoa ja taas on pimeää, iltapäivällä sen huomaa lokakuusta huhtikuun loppuun asti.
Moniko pääsee töistä tai opiskeluista klo 14:30?
Ja tarkoitin talviajalla tätä pimeää sateista vuodenaikaa. En mitään kelloihin liittyvää.