Sairauspoissaolot vähentyneet 50% valtiolla, etätyön ansiosta
Voisiko etätyöt olla Suomelle uusi Nokia. Näyttäisi vähentävän paljon poissaoloja ja tuovan säästöjä matkakustannuksista.
https://yle.fi/uutiset/3-11611749
Valtiolla sairauspoissaolot vähentyneet lähes 50 prosentilla – tällaisia vaikutuksia laajalla etätyösuosituksella on ollut.
Sairauspoissaolot ovat vähentyneet huomattavasti etätyösuosituksen myötä, ilmenee valtiovarainministeriön (VM) ja sosiaali- ja terveysministeriön (STM) etätyösuosituksen vaikutusarvioista.
Niiden mukaan etätyö on vähentänyt sairauspoissaoloja yleisesti ainakin 30 prosenttia ja valtiolla lähes 50 prosenttia. Suosituksesta ei ilmene, mihin ajankohtaan lukuja verrataan, mutta STM:n aikaisemmin kerrottujen tietojen mukaan vertailu on tehty viime vuodesta.
Ministeriöiden mukaan sairauspoissaolojen vähentymisellä on taloudellisesti merkittävä positiivinen vaikutus.
– Toisaalta samaan aikaan koronatestaus ja työterveydenhuollon käyttö on lisääntynyt, vaikka se ei ole johtunut varsinaisesti etätyöstä, ministeriöt toteavat.
Työpaikoilla on kuitenkin tullut lisää kustannuksia suojautumisesta silloin kun ei ole voitu kokonaan siirtyä etätöihin.
Kommentit (28)
Istun suuressa maisemakonttorissa ja 90 prosenttia ihmisistä teki etätöitä. Toimistolla on ollut ihanan hiljaista ja keväällä oli hyvin vähän poissaoloja.
Etätyöt jatkuvat, mutta poissaoloja on jälleen valtavasti. Kivoja työkavereita, mutta kammottava työpaikka, jonne hullut huutajat soittavat.
Etätyöllä on suuri merkitys, mutta hulluihin ei tepsi mikään. Neuvo: älä ole hullu karjuja, vaan maksa laskusi.
Vierailija kirjoitti:
Istun suuressa maisemakonttorissa ja 90 prosenttia ihmisistä teki etätöitä. Toimistolla on ollut ihanan hiljaista ja keväällä oli hyvin vähän poissaoloja.
Etätyöt jatkuvat, mutta poissaoloja on jälleen valtavasti. Kivoja työkavereita, mutta kammottava työpaikka, jonne hullut huutajat soittavat.
Etätyöllä on suuri merkitys, mutta hulluihin ei tepsi mikään. Neuvo: älä ole hullu karjuja, vaan maksa laskusi.
Oletko Carunan palatsissa töissä?
Ainakin meillä on ihan selkeä malli, että hengitystieoireisena ei pääse lääkärin puheille ennen kuin on negatiivinen koronatestitulos. Siksi kukaan yksikössäni ei ole virallisesti sairastanut flunssaa, sairauslomalapun saaminen kun edellytti vielä kuukausi sitten prosessia, jossa ensin jonotti 2 vrk koronatestiin, sitten 4 vrk testin vastausta ja sen jälkeen 1-3 vrk aikaa työterveyslääkärille. Tuossa ajassa oli joko parantunut tai niin sairas, että päätyi osastohoitoon sairaalaan. Niin kävi työkaverille, jolla ei ollut koronaa, vaan angiina, joka sai hoidotta muhia oikein kunnolla ja johti lopulta harvinaiseen verenmyrkytykseen.
Me muutetaan parin vuoden kuluttua pienempiin toimistotiloihin eli ei saa enää omaa huonetta vaan ollaan jossain loosseissa. Se on harmittanut, mutta eipä enää niin harmita, kun meillä on etätyöt tullut jäädäkseen. Nyt tehdään täysipäiväisesti, mutta kriisin jälkeen saa jatkaa ainakin 60 %:sesti.
Vierailija kirjoitti:
Just puhuttiin aiheesta työssä. Sairauden määritelmä on muuttunut. On helppoa määritellä , että olen näin kipeä, en siis lähde töihin.
Mutta kun ollaan kotona jo muutenkin, niin eihän tämä nyt niin paha ole, etten voisi töitä tehdä. Eihän tämä, että mulla ei ole ääntä, kamala yskä ja kurkkukipu periaatteessa sitä koneen edessä istumista haittaa.
Olis hauska nähdä tutkimusta, miten paljon näitä "puolikuntoisia"päiviä on, ja miten se vaikuttaa työn laatuun. Tuskin nämä silti tutkimuksissa näkyvät, sillä etätyön vaikutukset keskittymiseen varmasti vaikuttaa enemmän.
Tämä on osittain isona syynä siihen, miksi sairauspoissaolot ovat vähentyneet, koska ihmiset tekevät töitä sairaana kotoa. Itse "syyllistyin" ihan samaan keväällä, kun olin 3-4 viikkoa flunssassa. Nenä vuoti ensimmäisen viikon kuin seula, yskä oli kaksi viikkoa ja kurkku kipeä vielä kolmannenkin viikon niin, etten voinut hoitaa normaalisti työhöni kuuluvia puheluita äänen menetyksen pelossa. Kaikki muut työt hoituivat kuitenkin ja esimies oli tietoinen tästä.
Jos en olisi ollut etätyössä valmiiksi, en olisi saanut mennä toimistolle, joten olisin ollut koko 3-4 viikkoa sairaslomalla, mutta jotenkin kotona sitä ajattelee, että kyllä minä voin töitä tehdä, kun kukaan ei näe että nokka vuotaa kuin seula ja niistän sen takia viiden minuutin välein, minkä vuoksi ilme ja olotila on kuin kolmen päivän ryyppyputkesta toipuvalla krapulaisella, ja vaikka äänikään ei oikein kulje, kun ei tarvitse kellekään puhua. Toimistolle en missään nimessä olisi näin huonossa kunnossa mennyt, mutta kotona sitä ajatteli, että kyllä minä nyt pärjään, kun ei kuumetta ole ja koneella istuisin (vapaa-ajalla) muutenkin.
Toinenkin työkaveri teki töitä kipeänä, ja kuka ties kuinka moni muu tekee flunssassa hommia edelleen, vaikka normaaliolosuhteissa tai muissa töissä ei tosiaankaan saisi mennä töihin. Mutta kun on jo kotona eristyksissä muista, niin mikä ettei? Eihän niitä sairauspoissaoloja ole, jos sairaana töitä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
muistakaa tehdä verotukseen työhuonevähennys ja laitteista vähennykset.
Saisiko täältä apuja, miten nuo kirjataan (vai saako vain nälvimistä siitä, ettei ymmärrä)? Jos minä olen tuonut työpaikalta läppärin kotiin ja teen hommia olohuoneen pöydän ääressä, niin miten määrittelen niille hinnan?
Verohallinnon sivuilla lukee näin: Yleensä työhuonevähennys myönnetään kaavamaisin perustein. Kaavamainen työhuonevähennys kattaa työhuoneen vuokran, kalusteet, valon, sähkön, lämmön ja siivouksen.
Minä teen töitä vain kerran viikossa yhden päivän, joten palkkakin on sen mukainen. Mikä on työhuoneeni =olohuoneeni vuokra omassa asunnossani? Käytän olohuonetta 30 tuntia kuussa työasioihin. Suhteutanko sen yhtiövastikkeeseen?
Heh, ei taida tuosta tulla sellaista summaa, että mitään veroetua syntyisi.
Toisaalta meillä poissaolot ovat lisääntyneet koska työtä ei voi tehdä etänä ja on oltava pienestäkin oireesta pois kunhan testi on tullut negatiivisenä.
Joopa joo. Valtion työpaikoista vain pieni osa pystytään etätöillä hoitamaan. Ne on näitä suurituloisia virkamiehiä ja paperinpyörittäjiä. Kenttätöissä joutuvat olemaan mm.poliisit ja rajavartijat.