Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyvinvointivaltiokokö

Vierailija
29.01.2014 |

Miten minusta tuntuu että tämä yhteiskunta ja maailma on menossa ihan eri suuntaan kuin mitä minä pidän arvossa. Viimeaikoina on iskenyt aika pahasti päin pläsiä tämä todellisuus. Ahdistaa!

Että kun lapseni menevät yliopistoon, ei käytetä enää kynää ja paperia. Suunnittelevat käsin kirjoittamisen lopettamista kokonaan kouluissa. Ja paperikirjojen käytön. Mites ne tutkimukset sanoivatkaan käsi-silmä-aivot-yhteyksien jumppaamisen tärkeydestä? Luulevatko ihmiset kehittyvänsä jotenkin yhtä nopeasti  kuin tekniikka? Eivätkö meidän aivot ole edelleen ne samat luolamiesaivot?

LottovoittoSuomi-hyvinvointivaltio, missä jäin juuri työttömäksi, eikä alan (kustantamo) työllisyysnäkymät vaikuta lupaavilta. Mitä täällä kannattaa ruveta tekemään jos täytyy vaihtaa alaa? Ja miksi täytyy vaihtaa alaa? Koska ihmiset valistavat itseään "lukijan tekstareilla" ja viihdehöpönpöpöllä, selaavat ilmaislehtiä eivätkä näe arvoa missään mikä ei ole tosi-tv-reality-nettiuutiset-tuubaa. Ja kustantamot, lehdet, kirjat, lukuisat näiden parissa työskentelevien työpaikat häviävät. Työnantajan ja työntekijän suhteen lojaalisuus on ihan hakusessa, työntekijöitä kilpailutetaan härskisti ja mitään inhimillisyyttä ei ole varaa osoittaa. Kannattaako lähteä raksahommiin vai hoiva-alalle?

En ole pysynyt kelkassa, perässä, mukana, messissä, en tiedä mistä tarttua kiinni? Onko pakko tehdä jotain sellaista työtä mitä ei koe omakseen? Miksi hitossa pitäisi tehdä jotain töitä? Mitä tällä elämällä oikein on tarkoitus tehdä?

Raha ei kiinnosta, mutta ilman sitä on vaikea olla. Miten meillä oli ennen varaa ylläpitää palveluja ja kirjastoja, lähikouluja ja uimahalleja, valaistuja leikkipuistoja ja puistoruokailuja, vanhustenkoteja ja omalääkäreitä? Talomiehiä perheineen ja kadunlakaisijoita, joka firman omia siivoojia jotka olivat kutsutut myös pikkujouluihin ja koettiin omana henkilöstönä, miten oli varaa siihen että kaikki saivat työstään käteen niin että tuli toimeen? Mistä nämä tuloerot johtuvat ja miksi ei enää ole varaa maksaa palkkoja noiden ruokaostosten mukaisia summia? Miksi ruoka on Suomessa niin kallista? Ja asuminen, sähkö, kaikki. Enkö voisi perustaa pikku kauppaa kulmapuotia ja elättää sillä itseni? Suomessahan tuollainen olisi ihan itsemurha, kun s- ja k-ketjut, tukkudiilit ja hullut vuokratasot.

Ahdistaa.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää olko noin teknologiavastaisia! Olemme eläneet teknokraattisessa yhteiskunnassa lajina jo yli 10 000 vuotta. Miettikää, kun joku keksi kassin. Aika monta juurenkotiinkantajaa menetti työnsä, kun yksi ihminen saattoi kassilla kantaa enemmän juuria kotiin kuin kymmenen ihmistä pelkin kaksin käsin. Mutta hyötynä saatiin enempi ruokaa.

Vierailija
2/10 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidetään ketjua yllä. Terv, pettynyt. Tällä yhteiskunnalla ei ollut mulle mitään annettavaa. Ja ärsyttää suomalaisten tapa vain niellä kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 22:55"]

Että kun lapseni menevät yliopistoon, ei käytetä enää kynää ja paperia. Suunnittelevat käsin kirjoittamisen lopettamista kokonaan kouluissa. Ja paperikirjojen käytön. Mites ne tutkimukset sanoivatkaan käsi-silmä-aivot-yhteyksien jumppaamisen tärkeydestä? Luulevatko ihmiset kehittyvänsä jotenkin yhtä nopeasti  kuin tekniikka? Eivätkö meidän aivot ole edelleen ne samat luolamiesaivot?

[/quote]

1800-luvulla elänyt rehtori päivittelee sitä, että "tämän päivän opiskelijat" ovat liian riippuvaisia paperista ja kynästä - eiväthän he osaa enää edes käyttää henkilökohtaista liitutaulua muistiinpanojen tekemiseen:

http://imgur.com/gallery/Od2BB51

Printtimedia on murroksessa, joidenkin mielestä auringonlaskun ala. Jos markkinoille on tullut kehittyneempi väline lukemisen avuksi, ja ihmiset ovat sen huomanneet, ei se tekniikan vika ole. Opiskelen yliopistossa, ja peruskursseilla törmää tuhatsivuisiin oppikirjan järkäleisiin. On paljon ergonomisempaa omaan makuuni ottaa kevyt läppäri syliin sängylle ja avata kirjasta tehty pdf, kuin taiteilla tuon tiiliskiven kanssa ja yrittää siinä samalla tehdä jotain alleviivauksia. Voit myös arvata, kumman ottaa mieluummin luennolle mukaan? Tietokoneella yliviivaukset ja oheen tehdyt muistiinpanot tulevat myös siististi ja vaivatta.

Yhteistä Nokialla ja printtimedialla näyttää olevan se, että suomalaiset kustantamot ovat heränneet kehitykseen aivan liian myöhään. Mikä siinä on, että sähkökirjoja pimitetään, rampautetaan omituisilla tekijänsuojauksilla käyttäjän kiusaksi, ja lopulta vielä lätkäistään tälle e-kirjalle kovempi hinta kuin fyysiselle kirjalle, vaikka sähköisen version jakelukustannukset ovat mitättömät?

Vierailija
4/10 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kiitos että puit ahdistukseni sanoiksi.

Vierailija
5/10 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ole teknologian kehittymistä vastaan! Mieletöntä mite varhaisesta "Paint" -ohjelmasta ollaan käyttäjäystävällisissä monipuolisissa taitto-ohjelmissa! Mutta eihän teknologiaa tällä hetkellä käytetä lähes lainkaan muuhun kuin taloudellisiin ja poliittisiin intresseihin. Ihmeellisiin toissijaisuuksiin, viihdykkeisiin, sotateollisuuteen. Plaah. Onhan kehitetty energiatehokkaampia kojeita jne, mutta mikä niissä on todellisuudessa se kestävyys, kun uusi, energiatehokas A-luokan laite hajoaa jokatapauksessa kahden vuoden sisään, ni kannattiko siihen satsata sitäkään kehittelyä ja niitäkään materiaaleja? Me ollaan huolissamme Talvivaaran vaikutuksista Kainuun luontoon mutta ulkoistettu ipadien akkujen ja muiden muodossa kaikki meidän ympäristöongelmat Kiinaan, mistä on kehittynyt maapallon paikallinen kaatopaikka. Ollaanhan me kehitetty olosuhteitamme ihan pirusti parin viimeisen sukupolven aikana sieltä pienhiukkasia täynnä olevasta savupirtistä ja hevoskieseistä, mutta onko menty huomattavasti parempaa kohti, sitä en tiedä. Mä olen vähän pettynyt ihmiseen. Mä en välillä näe mitään merkityksellistä tässä tarpomisessa työpaikka-koulu-harrastus-automarket-uimahalli-koti-laskut-telkkari-nukkumaan-osastossa. Ja nyt kun se työntekokin tuntuu ihan pöljältä, en tiedä mihin ryhtyisin ja mikä olisi järkevää. Se mitä haluan tehdä, ei ole taloudellisesti järkevää.

Joku kritisoi aikakausilehtien tasoa Suomessa. Mä kritisoin myös uutisten tasoa Suomessa. Mutta eipä näy laadun nousua missään muuallakaan vaikka vaihtoehtoja on tullut netin ja globaalisuuden myötä valtavasti Hesarin ja MeNaiset-lehtien tilalle.

Apuvälineitä opiskeluun ja nopeutta työntekoon, onhan se kieltämättä hyvä. Mutta mikä on kokonaisvaikutus älylliseen kapasiteettiimme? Ja mihin me sitä kapasiteettiamme käytämme? Mitä täällä on tarkoitus tehdä?

Ainoa mikä on mun mielestä merkityksellistä omassa elämässäni on noi lapset. Voin sulkeä silmät ja korvat ja keskittyä lapsiin, mutta huijaan itseäni ja eristän itseni yhteiskunnalta.

Vierailija
6/10 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä kirjoitus mutta mua on jo lakannut kiinnostamasta. Mä olen aikani yrittänyt puolustaa kaikkia hyviä asioita ja ihmisten oikeuksiua ihmisarvoon mutta olen huomannut, ettei ketään kiinnosta ja lopulta sitten kävi niinkin, ettei minuakaan enää kiinnosta. Elän minkä elän mutta en jaksa enää yrittää mitään kun ei mistään kuitenkaan mitään tule.

Vierailija
7/10 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ahdinkosi täysin. Sama kurimus koskettaa muun muassa freetoimittajia ja vielä pahemmassa jamassa olevia av-kääntäjiä.

Suomen Kuvalehdessä oli taannoin hyvä juttu siitä,

miten Suomi täyttyy yksinyrittäjistä, joista useimmat tienaavat reilusti alle TES-tason ja kantavat itse kaiken normaalisti työnantajalle kuuluvista vastuista ja velvollisuuksista ilman minkäänlaista yrittäjän vapautta.

Vierailija
8/10 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan terveisiä sinnä kustannusalalle, että iso osa tuottamastanne materiaalista on ihan sitä realityhöpönpöpönblogiapinointitasoa, josta ap vinkuu. Varsinkin aikakauslehdet. Ostin Kotivinkin. Pääasiassa sellaisia juttuja, joissa paljon kuvia ja osto ja hintatiedot. Vaatteista oma juttu, sisustuksesta oma, astioista oma. Tai ei ne mitään juttuja olleet vaan mainoksia.

Samanlaisia, mitä blogit on täynnä: osta tämä, klikkaa tästä ja osta, tämä on hieno, koska minä sanon niin!

Ja muuten oli ehkä yksi lukujuttu, pari aukeamaa. Muut vielä lyhyempiä.

Lopetin tänä vuonna Tiede-lehden, Mondon ja parin naistenlehden tilaukset. Ne ovat liian heppoisia sisällöltään hintaansa nähden. Jutuissa sorrutaan matkimaan nettijuttutyylejä. Liian lyhyissä jutuissa ei saada sellaista syvempää katsausta asiaan, jota toivoisin. En viitsi maksaa.

Jos haluan  lehden, ostan esim. Scientific Americanin. Saan vastinetta rahalle, pitkät, älyä haastavat jutut. Tiede-lehti tuntui muuttuneen tiedejulkaisuksi teineille. Hauskaa vessahuumoria, hihi.

Jos haluan lukea matkoista, ostan vaikka Geon tai Res-lehden. Jälleen, pitkät jutut, ei mitään wannabehipster-esittämistä, kuten Mondossa.

Jos tuote ei mene kaupaksi, kannattaa katsoa peiliin.

Vierailija
9/10 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulussa ei opeteta käsialakirjoitusta, niin meidän perhe siirtää taitoa tuleville sukupolville itse. Perustetaan sitten kotikoulu tai yksityiskoulu, jossa voi harjaantua tähänkin taitoon!

Vierailija
10/10 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 00:05"]

Jos koulussa ei opeteta käsialakirjoitusta, niin meidän perhe siirtää taitoa tuleville sukupolville itse. Perustetaan sitten kotikoulu tai yksityiskoulu, jossa voi harjaantua tähänkin taitoon!

[/quote]

Sen pitää sitten olla KAUNOkirjoitusta käsin. Amerikkalaiset on tutkineet, että käsinkirjoituksessa parasta koordinaation ja keskittymisen jne. harjoitusta on nimenomaan sellainen vanhanaikainen kaunokirjoitus, jota vielä 1980-luvulla opetettiin Suomessakin. Oli erikseen kauno- ja tekstauskirjainharjoitusvihot. Sitten siirryttiin tyhmistäviin tyyppikirjaimiin...