Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen jonossa Jorviin suonikohjuleikkaukseen....

Vierailija
29.01.2014 |

Onko täällä julkisella puolella suonikohjuleikkauksessa käyneitä? Minua vähän jännittää, että onnistuuko se. Yksityisellä puolella leikkaus olisi maksanut noin 3000 euroa ja siihen minulla ei ole tässä elämäntilanteessani varaa. Olisi kuitenkin mahtavaa taas 7 vuoden tauon jälkeen käyttää kesällä shortseja.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No laittaisitko itse kesähelteellä shortsit/hameen ja tukisukat?"

Se ja sama, en laittaisi shortseja/hametta jotka palkastaa jalat jos niissä on niin pahoja suonikohjuja että tarvitsevat leikkauksen. Joten sama se on pitää niitä tukisukkia pitkien vaatteiden alla. Ei kukaan väitä että se kivaa olisi, mutta jos jalat on siinä kunnossa niin pakkohan se on.

Vierailija
22/39 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä paitsi jos on taipumusta saada suonikohjuja, niin ihmettelen miksei hoida jalkojaan niin ettei niitä tulisi? Jos on jo kerran leikattu, niin voi yrittää välttää ettei tule uudelleen, ei leikkaus sitä taipumusta poista. Eikä sukkia joka sekunti tarvitse pitää, ei suonetkaan päivässä pullahda. Suomen talvi on pitkä, lämmin kesä on lyhyt, jo sekin että talvikautena pitää sukkia arkisin auttaa jo paljon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 14:25"]

Sitä paitsi jos on taipumusta saada suonikohjuja, niin ihmettelen miksei hoida jalkojaan niin ettei niitä tulisi? Jos on jo kerran leikattu, niin voi yrittää välttää ettei tule uudelleen, ei leikkaus sitä taipumusta poista. Eikä sukkia joka sekunti tarvitse pitää, ei suonetkaan päivässä pullahda. Suomen talvi on pitkä, lämmin kesä on lyhyt, jo sekin että talvikautena pitää sukkia arkisin auttaa jo paljon. 

[/quote]

Sä taidatkin olla se hoitsu sieltä Jorvin suonikohjuosastolta?

Ap, varaudu sitten sinäkin käyttämään tukisukkia leikkauksen jälkeen, ettei kohjut uusiudu!

Vierailija
24/39 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 14:29"]

[/quote]

Ap, varaudu sitten sinäkin käyttämään tukisukkia leikkauksen jälkeen, ettei kohjut uusiudu!

[/quote]

Ei, vaan multa on leikattu suonikohjut tukosten takia (kiitos e-pillerit) ja tiedän omasta takaa mistä puhun. Kaikkien, kenellä on oikea tarve saada suonet leikattua, pitäisi päästä leikkaukseen viipymättä. Jos aikoja olisi jaella niin mikäs siinä kosmeettisiakin leikatessa, tottakai. Nykyään kun julkisilla ei resursseja liikaa ole, niin kosmeettiset yksityiselle vaan. 

Tuolle välinpitämättömyydelle ei todellakaan sympatioita heru. Jos et sen vertaa viitsi itsestäsi huolta pitää että vedät sukat jalkaan kerran päivässä, niin aika turha länkyttää että kohjut uusiutuu ja sinun kosmeettinen haitta pitäisi olla heti leikkaamassa. Mene yksityiselle vaikka joka toinen vuosi leikkaukseen, tuskin kukaan estelee. Jos ei rahat riitä niin sukat jalkaan ja suu kiinni.

Vierailija
25/39 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 14:42"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 14:29"]

[/quote]

[/quote]

Ei, vaan multa on leikattu suonikohjut tukosten takia (kiitos e-pillerit) ja tiedän omasta takaa mistä puhun. Kaikkien, kenellä on oikea tarve saada suonet leikattua, pitäisi päästä leikkaukseen viipymättä. Jos aikoja olisi jaella niin mikäs siinä kosmeettisiakin leikatessa, tottakai. Nykyään kun julkisilla ei resursseja liikaa ole, niin kosmeettiset yksityiselle vaan. 

Tuolle välinpitämättömyydelle ei todellakaan sympatioita heru. Jos et sen vertaa viitsi itsestäsi huolta pitää että vedät sukat jalkaan kerran päivässä, niin aika turha länkyttää että kohjut uusiutuu ja sinun kosmeettinen haitta pitäisi olla heti leikkaamassa. Mene yksityiselle vaikka joka toinen vuosi leikkaukseen, tuskin kukaan estelee. Jos ei rahat riitä niin sukat jalkaan ja suu kiinni.

[/quote]

Ekan leikkauksen jälkeen ei KUKAAN sanonut, että jatkossa tulisi käyttää tukisukkia.

Vierailija
26/39 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa pääsi melkein itku, kun luin tämän ketjun! Kamalan ihanaa huomata, etten ole ainut nuori nainen tämän inhottavan vaivan kanssa.

Minulla suonikohjut alkaa heti nivusista ja jatkuvat nilkkoihin saakka. Polvien kohdalla ne ovat iljettävät lötköletkut, jotka hytkyy kävellessä. En voisi kuvitellakaan käyttäväni hametta tai shortseja. Jalkoja särkee ja kihelmöi, säärissä on myös sitkeää ihottumaa.

Rahaa ei ole yksityiselle, eikä ole vakuutustakaan. Olen myös kuullut, että julkiselle puolelle on turha mennä. Joinain päivinä inhoan jalkojani niin paljon, että pakahdun.

Vierailija
27/39 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ekan leikkauksen jälkeen ei KUKAAN sanonut, että jatkossa tulisi käyttää tukisukkia." Toipumisen jälkeen ei tarvitse käyttää, jos ei tarvitse käyttää. Itse sinä näet alkaako suonet ajan myötä uudelleen nousta tai jalat kipeytyä, ekan leikkauksen jälkeen tiedät kyllä miltä kohjut ja vaivat tuntuu. Sinun jalat, sinun taipumukset. Kohjuja hoidetaan sukilla, ja jos näyttää siltä että kohjuja alkaisi tulla uudelleen laitetaan ne sukat jalkaan ettei tilanne pahene.

Vierailija
28/39 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 14:58"]

Multa pääsi melkein itku, kun luin tämän ketjun! Kamalan ihanaa huomata, etten ole ainut nuori nainen tämän inhottavan vaivan kanssa.

Minulla suonikohjut alkaa heti nivusista ja jatkuvat nilkkoihin saakka. Polvien kohdalla ne ovat iljettävät lötköletkut, jotka hytkyy kävellessä. En voisi kuvitellakaan käyttäväni hametta tai shortseja. Jalkoja särkee ja kihelmöi, säärissä on myös sitkeää ihottumaa.

Rahaa ei ole yksityiselle, eikä ole vakuutustakaan. Olen myös kuullut, että julkiselle puolelle on turha mennä. Joinain päivinä inhoan jalkojani niin paljon, että pakahdun.

[/quote]

Ihan varmasti pääset leikkaukseen noilla oireilla. Mars lääkäriin!

Vierailija
29/39 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 15:03"]

"Ekan leikkauksen jälkeen ei KUKAAN sanonut, että jatkossa tulisi käyttää tukisukkia." Toipumisen jälkeen ei tarvitse käyttää, jos ei tarvitse käyttää. Itse sinä näet alkaako suonet ajan myötä uudelleen nousta tai jalat kipeytyä, ekan leikkauksen jälkeen tiedät kyllä miltä kohjut ja vaivat tuntuu. Sinun jalat, sinun taipumukset. Kohjuja hoidetaan sukilla, ja jos näyttää siltä että kohjuja alkaisi tulla uudelleen laitetaan ne sukat jalkaan ettei tilanne pahene.

[/quote]

Paskan marjat. Aion kyllä jatkossa kulkea shortseissa kohjuineni, mieluumin niin kuin jotkin hiostavat mummo-muovimakkarankuoret jaloissa. Kun oireet alkaa olemaan tarpeeksi pahat, meen uudestaan lääkäriin. Kohjut ulottuu mullakin nivusista ihan alas saakka, lisäksi mulla on syvällä olevia kohjuja, jotka näkyy kameina muhkuroina.

Kääntäköön katseensa pois ne, jotka ei halua nähdä.

Vierailija
30/39 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 15:07"]

[/quote]

Paskan marjat. Aion kyllä jatkossa kulkea shortseissa kohjuineni, mieluumin niin kuin jotkin hiostavat mummo-muovimakkarankuoret jaloissa. Kun oireet alkaa olemaan tarpeeksi pahat, meen uudestaan lääkäriin. Kohjut ulottuu mullakin nivusista ihan alas saakka, lisäksi mulla on syvällä olevia kohjuja, jotka näkyy kameina muhkuroina.

[/quote]

Ja vaikka on vaikeat kohjut niin silti et sukkia jalkaan laita edes talviaikaan? Vaikka ne helpottaisi oloa?

Vierailija
31/39 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sinulla varmasti falskaa isot suonet ja vuotaa täysiä läpi. Mene vaan lääkäriin, varmasti pääset eteenpäin! 

Vierailija
32/39 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 15:12"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 15:07"]

[/quote]

[/quote]

Ja vaikka on vaikeat kohjut niin silti et sukkia jalkaan laita edes talviaikaan? Vaikka ne helpottaisi oloa?

[/quote]

No kun en VOI laittaa jalkoihini mitään nilkkasukkia pidempää, niidenkin pitää olla löysävartiset koska jalat turpoaa niin paljon päivän aikana. Pitkät sukat / sukkahousut on ahdistavinta mitä tiedän :( sorry, tarvii varmaan mennä terapiaan!

Vierailija
33/39 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 27-vuotias joka kävi viime toukokuussa leikkauksessa. Koko jalka täynnä kohjuja ja viiltoja tuli jonkin verran. Vieläkin jalassa haaleita tummempia jälkiä(mustelmista). Olen ollut todella iloinen ja kauan meni että kävellä pystyi kunnolla. Aikaisemmin kokeiltu laseri ja vaahdolla. Nukutettiin ja vahvat kipulääkkeet kotiin.

Vierailija
34/39 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

33 jatkaa vielä. Kirurgi hieman ihastui minuun,joten varmaan syy miksi pääsin leikkaukseen. Vaivani oli,että kohjut kutisivat todella paljon. (välillä raavin ihon rikki). Muita vaivoja ei oikeastaan ollut paitsi tietenkin ruman näköiset.

Vierailija
35/39 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 15:17"]

[/quote]

[/quote]

No kun en VOI laittaa jalkoihini mitään nilkkasukkia pidempää, niidenkin pitää olla löysävartiset koska jalat turpoaa niin paljon päivän aikana. Pitkät sukat / sukkahousut on ahdistavinta mitä tiedän :( sorry, tarvii varmaan mennä terapiaan!

[/quote]

Mulla on mitoilla tehdyt tukisukat nivusiin saakka, suonetkin on leikattu nivusista nilkkoihin asti. Ei ne supermukavat ole, mutta kun jalat on kipeät en sen parempaa tunnetta tiedäkään kuin nostaa jalat ilmaan ja laittaa sukat jalkaan. Kaikki on tiukassa paketissa eikä turvotusta pääse tulemaan nimeksikään. Tottakai sukat on sun oma päätös, mutta uskoisin että niistä voi ihan oikeasti olla apuakin kun vaan on oikeanlaiset jalassa. Tottumiseenkin menee oma aikansa, pitää aloittaa vähän kerrallaan, mutta sen jälkeen helpottaa.

Tsemppiä nyt joka tapauksessa sinulle, en minä kohjuja kellekään soisi ja oikeasti toivon kyllä että myös sinun jalat saa helpotusta.

Terveisin, se sukkatiukkis

Vierailija
36/39 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 15:14"]

[/quote]

Sinulla varmasti falskaa isot suonet ja vuotaa täysiä läpi. Mene vaan lääkäriin, varmasti pääset eteenpäin! 

[/quote]

Kun puhutaan että julkisella on turha valittaa kohjuista, sillä tarkoitetaan yleensä niitä pienempiä kohjuja, joista osa valittaa hyvin herkästi mutta joista ei varsinaisesti ole kovin paljoa haittaa. Jos suonet pullistuu nivusista nilkkoihin saakka, on sulla myös aika korkea tukos- ja tulehdusriski, joten asiaa varmasti voidaan yrittää hoitaa, kun vaan reippaasti sanot kuinka paljon kipuja jne on. Rohkeasti vaan lääkäriin! Etkä todellakaan ole ainoa joka noista kärsii :)

Vierailija
37/39 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka niitä leikkauksen jälkeisiä sukkia pystyy käyttämään kesäkuun helteessä?

Vierailija
38/39 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin tammikuussa työterveyslääkärillä näyttämässä koska sääreen tuli pinnallinen tukos. Sieltä lähete Jorviin verisuonikirurgin arvioon. Helmikuussa tuli kutsu sinne ja lähete leikkaukseen (kiireellisyysluokka 3kk sisällä). Ei vaivaa muuten, mutta sääressä olevan ihottuman lääkäri totesi ihomuutokseksi joka johtuu paineesta ja ultraäänessä reilu takaisinvirtaus. Nyt siis odotan ihan lähipäville soittoa jonohoitajalta. Minulle leikkaus tehdää nukutuksessa ja kuulemma reidestä iso suoni laseroidaan ja polven alapuoliset kohjut poistetaan. Sinä, kellä ihottumaa säärissä ja muut oireet, mene ihmeessä lääkäriin ennen kuin sulla on krooninen säärihaava,uskon että saat leikkauksen julkiselta puolelta

Vierailija
39/39 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei osaako kukaan teistä arvioida mun suonikohjujen tilannetta. Olen tällä hetkellä 20 vuotias tyttö/nainen ja mulla on ollut ala-asteelta asti nivusten seutuvilla vasemman häpyhuulen kohdilla suonikohju. Suonikohju on melko iso ja saa mun tän vasemman puoleisen häpyhuulen näyttämään kolminkertaiselta oikeaan häpyhuuleen verrattuna. Häpyhuulen ja nivusten seutuvilla on myös paljon tosi voimmaakasti näkyviä verisuonia. Ja suonikohjua koskettaessa tuntuu selkeästi "möykkyjä". Suonikohju ei siis ole laajalle alueelle levinnyt, mutta on sitten selkeästi havaittavissa haarovälistä.

Suonikohju ei hirveästi kipua aiheuta, ehkä kerran 2kk tulee ajanjakso, jolloin koko suonikohjun alue on turvonnu ja kipeä. Haitta on enemmän henkinen. Voisin luennehtia itseäni seksuaalisesta epävarmaksi ja valitettavasti itseluottamukseni on aika heikoilla, kun pitää olla alusvaatteilla tai saatika alasti. Tiedostan koko ajan, ettei alapääni näytä normaalilta 20 vuotiaan alapäältä. Suonikohjun ulkonäkö tulee myös esille käyttäessäni tiukkoja housuja (esimerkiksi juoksutrikoita). Tällöin näkyy valitettavasti tosi helposti "kamelinvarvas", joka on vielä valitettavasti kamalan epäsymmetrinen...

Gynegologilla käydessäni minulle on sanottu heti "kättelyssä", että on kyllä iso suonikohju. Kävin sitten viime keväänä suonikohjun takia gynellä, sillä se oli kipuillut pidempään ja haluisin viimein saada ratkaisun ongelmilleni. Gyne totesi jälleen, että on huomattavan iso, mutta toimenpiteisiin ei kannata ryhtyä, kun ei ole enempää kipuilua. Sanoi, että synnytyksessä voi olla vaarallinen, koska silloin voi hyvinkin revetä ja tällöin pitäisikin suonikohju poistaa.

Eli summarum summarum: iso ruma suonikohju haarovälissä, ei hirveesti kipua, onko mahdollisuudet asian hoitoon julkisella mahdottomat?

Ja pahoittelen, jos viesti on epäselkeä tai on outoja kirjoitusvirheitä. Naputtelin nimittäin puhelimella tämän viestin.