Suositelkaa hyvää viskiä!
Eli otsikossa se tuli, mikä viski on parasta?
Kommentit (42)
”Paras viski” riippuu täysin käyttötarkoituksesta ja -tavasta sekä omista mieltymyksistä.
Itse tykkään juoda helppoja blendi viskejä, sellaisia jotka eivät haasta millään lailla. Tiedostan täysin etteivät me ole ns. ”hyviä viskejä”, mutta mitä väliä.
Eikö kukaan muu ole huomannut, miten paljon islay-viskit (Laphroaig, Lagawulin ym) ovat muuttuneet maultaan, vai onko mulla joku aivokasvain joka vääristää makuaistia? Rakastin ennen (so. n. parisenkymmentä vuotta sitten) just noita mainittuja islay-single-maltteja, nyt kun kerran maistoin Lagawulinia niin oli kuin olisi savusaunan hajuista saunatuoksua suuhunsa laittanut..? Maku oli paljon "esanssisempi"...
Olisi itseasiassa jännä tietää, onko valmistuksessa tapahtunut jotain muutoksia..? Tietääkö joku?
Vierailija kirjoitti:
Voisin kommentoida vaikka näin ettei ole olemassa ns. Parasta viskiä koska jokainen kokee viskit eritavalla ja maistaa eri makuja. Vuosiluvut ja hinnatkaan ei aina kerro koko totuutta eli kaikkein kallein ei välttämättä ole juuri sen henkilön mielestä parasta. Viskiin maisteluun liittyy ollennaisena tuoksut, fiilis, ympäristö ym. Näillä on iso merkitys kuinka viskin kokee.
Yleinsä suomalaisia miellyttää Islayn ( lausutaan Aila) turpeiset, meren suolaiset ja savuiset ( Peated) viskit kuten Ardber, Lagavulin, Laphroaig, Caol Ila tai saaren vähemmän savuiset Bowbore, Bruichladdich ja Bunnahabhain. Savuisia viskiä ( kuitenkin eri tyyppisiä) tulee myös Campbeltownista, Springbank on yksi saaren kolmesta panimosta ja tuottaa myös merkkiä Longrow ja Hazelburn.
Islayn vieressä on Jura ja kyseiset viskit muistuttavat enemmän ylämaan ja Speysiden viskejä.
Pohjoisessa olevista saarista tunnetuin on Skye jossa sijaitsee Taliskerin panimo. Tämän panimon viskeissä on turpeisuutta ja savuisuutta
Lowland:istä ( alamaa) ja Speysideltä tulee elegantteja vivahteikkaita viskejä kuten The Macallan, Balvenie, Glenfiddich ja Glenlivet.
Highland:stä ( ylämaa) tulee täyteläiset ja keskitäyteläiset viskit jotka eivät ole kovinkaan turpeisia. Tunnetuin panimo on luultavasti The Dalmore.
Viski tulee muuten gaelen kielen sanoista uisge beatha, joka tarkoittaa elämän vesi. Rohkeasti vain maistelemaan niin omia suosikkeja varmasti löytyy, tosin nekin voivat vaihdella matkan aikana :)
Muuten hyvä, mutta se kieli on suomeksi gaeli.
Kelttiläiset kielet Brittein saarilla ovat muuten gaeli, iiri, kymri, manksi, korni ja kumbri.
Alkosta Skotlantilainen Chivas Regal Extra 40% 0,7l on mahtava Viski, hinta on 55e
Vierailija kirjoitti:
15v Laproaigh.. sopivasti savuinen, eikä sitten mitään jääpaloja tungeta sinne!!
Se kirjoitetaan Laphroaig.
Kun tässä suurin osa on puhunut vain singleistä niin heitetään muutama blendsuosituskin: Bushmills Black Bush, Johnie Walker Red ja Black Label, Islay Mist 12.
Kanadalainen crown royal. Helppo ja pehmeä kuin mikä. Brandymainen, ei ollenkaan savuinen. Ei pelkkään maisteluun ja haisteluun vaan myös isoon kaatoon.
Taliskerin black(?) storm... Yhtä makujen sinfoniaa. Dekadenttia hedonismia sykkivä kullanruskea savuinen lasillinen paratiisia. Nahkainen jälkimaku.
Vierailija kirjoitti:
mikä viski on parasta?
Äh, yhtä järkevää kuin kysyisit, mikä takki on paras.
Sehän riippuu omasta mausta ja tilanteesta ja käyttötarkoituksesta. Ei niillä mitään absoluuttista paremmuusasteikkoa ole.
Itse en käytä viskiä juomarekoituksiin, vaan juon ihan siltään, ilman mitään laimennusvesiä tai jääkuutioita. Nyt minulla on meneillään joku Highland Park -kausi. Mutta sama se on kuin oluen suhteen, joskus maistuu pale ale, joskus stout, joskus pitää olla vehnäolutta.
Vierailija kirjoitti:
Taliskerin black(?) storm... Yhtä makujen sinfoniaa. Dekadenttia hedonismia sykkivä kullanruskea savuinen lasillinen paratiisia. Nahkainen jälkimaku.
Itse en niin välitä näistä karamellivärein ja esansseilla maustetuista taxfree-myyntiin tehdyistä pullotteista, mutta tuota Dark Stormia (mielestäni se oli siis dark, ei black) yhden potun kiskoneena voin kyllä todeta että se on paremmasta päästä niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en niin välitä näistä karamellivärein ja esansseilla maustetuista taxfree-myyntiin tehdyistä pullotteista, mutta tuota Dark Stormia (mielestäni se oli siis dark, ei black) yhden potun kiskoneena voin kyllä todeta että se on paremmasta päästä niitä.
Kiitos, mä tiesin jo kirjoittaessani ettei ollut musta, mutta en saanut päähäni mikä nimi oli.
kyllä maissi viskit parhaita ameriikkalaiset kanada.