Lisärauta sekoittaa suoliston/mahan täysin! Mitä teen?
Raskauden ja alhaisen hb:n vuoksi on siis otettava lisärautaa, mutta mahakivut ovat kamalia, ja ummetus vuorottelee ripulin kanssa.
Kommentit (69)
Mitä valmistetta käytät? Obsidan hellin vatsalle.
Ootko kokeillut sitä nestemäistä, esim. Kräuterblutsaftia?
Käytän Obsidania. Kräuterblutsaftia ei enää kuulemma suositella.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:00"]
ap
[/quote]
Miten ei? Mä en käytä just tuota Kräuterblutsaftia, vaan Vital f -nimistä valmistetta (tai itse asissa en oo vielä alkanut käyttää, mutta ed. raskaudessa käytin ja nytkin on pullo ostettuna), ja neuvolan TH suositteli käyttämään sitä.
Minulla ihan sama! Peräpukamatkin alkoivat vaivaamaan kun vatsa oli niin kova. Nyt sitten otan aamulla ekaksi levolac nimistä ummetuslääkettä, minkä ainakin pitäisi auttaa vatsan toimintaa. No, kipuja ei ole ja välillä vessassa käynti on lähes normaalia. Varmaan löytyy vieläkin parempaa ummetuslääkettä sen raudan rinnalle mikä helpottaa oloa. Ja itselläni nestemäiset rautavalmisteet ovat ehdottomasti hellempiä vatsalle. Tsemppiä ja toivon todellakin ettei pukamat rupea vaivaamaan sinua..!
Levolac aiheutti vain järkyttävät ilmavaivat. Vaihdoin Vi-Sibliniin, ja kaikki oli viikon päästä toisin. Mutta sitten tuli tämä rauta-asia sotkemaan. En tiedä mitä tässä tekisi. Otan jo Vi-Siblinia 3 x päivässä. Krampit ja kivut ovat tosi inhottavat. Onko muilla samanlaista?
ap
Kokeilepa syödä vihreitä linssejä joka pv. Liotat niitä, vaikkei ohjeessa sanotakaan, vältyt ilmavaivoilta.. Keitettyinä syöt niitä muun ruuan lisänä, parissa viikossa on hemppa noussut kummasti!
Vähennä annostusta ja jätä maito pois! Auttoi minulla ja arvot nousivat. Neuvolassa sanottiin että joillakin maito estää raudan imeytymistä.
Paras ulostuslääke on Movicol. Se ei vaikuta suolen liikkeisiin, ei siis aiheuta ripulia ja ilmavaivoja ja sitä saa ottaa huoletta, koska elimistö ei jää siihen "koukkuun".
Ja lisää ruoasta saatavaa rautaa. Tietoisesti alat syödä niin että saisit ravinnosta suurimman osan raudasta.
Pidät vain sen suusi supussa niin kyllä se siitä
Hei, minulla ei myöskään imeydy (mitkään) rautavalmisteet. Olen nostanut rauta-arvoja nopeimmillaan 17 yksikköä viikossa yksityisen neuvolan ohjeilla, joissa syödään kaksi kertaa päivässä verilättyjä runsaan c-vitamiinin ja B12-vitamiinin kanssa (käytännössä siis muutama verilätty lounaaksi puolukkasurvoksen ja beroccahömpsyn kanssa, ja sama iltapalaksi. Maitotuotteiden nauttimiseen pitää pitää neljän tunnin väli.) Veriarvot ovat nousseet nopeasti, eikä vatsavaivoja ole ilmennyt. Verilätyt on sillä lailla tuhtia ruokaa, että siinä on hyvä samalla juoda vähän enemmän kun niitä syö, ja syödä kasvisperäistä kuitua, mut omalla kohdallani puolukkasurvos piti vatsan toiminnassa.
En voi syödä lihaa, sisäelimiä enkä verta. Mutta olet oiekassa, pitää lisätä esimerkiksi pinaatin määrää ruokavaliossa.
En ole kokeillut Movicolia mutta Vi-Siblinhän ei imeydy myöskään.
ap
Voi helpottaa jos raudan ottaa ruoan kanssa. Silloin se imeytyy huonommin, mutta vatsavaivat ovat pienemmät.
Noi liuoksethan sisältää tosi vähän rautaa, eli jos on suorastaan aneeminen niin niitä en kyllä lähtis suosittelemaan...
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:00"]
ap
[/quote]
Obsidan on yksi pahimmista! Siinä on natriumlauryylisulfaattia, joka saa hammastahnat vaahtoamaan ja aiheuttaa joillekin aftoja suuhun. Voi vain miettiä mitä se tekee suolistossa yhdessä jo itsessäänkin voimakkaasti ärsyttävän raudan kanssa...
Kräuterblusaftia ei suositella vain sen vuoksi, että siinä on rautaa niin vähän. Ei siihen muuta syytä ole, paitsi sitten tietysti lääkefirmojen ahneus.
Mulle ei sovi mikään oraalinen valmiste, joten rautaa pumpataan ajoittain suoraan suoneen. Meitäkin on.
En ole kyllä kuullut, ettei Kräuterblutsaftia suositeltaisi. Sehän on ihan parasta... vatsaystävällistä ja todella tehokasta.
On Kräuterblutsaftissa sitten vähän rautaa tai ei, niin ainakin se imeytyy hyvin. Nosti minun äidilläni hemoglobiinin sadasta 140:een.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:12"]
En voi syödä lihaa, sisäelimiä enkä verta. Mutta olet oiekassa, pitää lisätä esimerkiksi pinaatin määrää ruokavaliossa.
En ole kokeillut Movicolia mutta Vi-Siblinhän ei imeydy myöskään.
ap
[/quote]
Sori, mutta pelkällä kasvisruokavaliolla et tule pääsemään anemiasta koskaan eroon. Jouduin itse tekemään saman valinnan takaisin liharuokavalioon palaamisesta aikanaan, ja tarpeeksi kärsittyäni se oli lopulta helppoa. Älä anna itsesi mennä yhtä huonoon kuntoon!
Mä en kestä obsidania tai retaferia, mutta tätä mun maha kestää
http://www.iherb.com/Solgar-Gentle-Iron-25-mg-180-Veggie-Caps/10625
Apteekista Blue Iron valmiste. Erittäin hyvän makuinen. Luulen, että toimii myös, ainakin olo parani. Hb:a en ole vielä mittauttanut.