Miten usein on ok ostaa uudet silmälasit?
Vanhat lasit on nyt 3-4 vuotisst. Ne on ihan hyvät ja tarkkaan ottaen mulla on kahdet muutkin ihan ookoot lasit (6v sitten ja 11v sitten ostetut). Siis diopterit on oikeat, ei pahasti naarmuja, sangat paikoillaan jne. Mutta onhan ne aika vanhanaikaisen näköisiä, paitsi ehkä noi kaikkein vanhimmat.
onko mulla lupa ostaa uudet lasit, vaikka vanhat on vielä ihan oko, vai pitäiskö säästää?
tarkkaanottaen mä en ole köyhä, vaan jopa aika varakas, mutta varakkuus on kiinni kiinteistöissä, käteislikviditeetti on ehkä jopa keskimääräistä rajallisempaa. Kyllä mä rahaa aina löydän, jos tarviin, mutta jostain muusta pitää sit luopua. Mietin että onko tämä nyt ssn arvoista.
Kommentit (11)
Mä ostin viime kesänä lasit, edelliset oli varmaan 10 vuotta vanhat. Mä ostaisin useammin laseja, vaikka nämä uusimmat maksoivatkin 500 euroa, mutta mulle ei sovi lasit. Pieni pää, silmät lähekkäin ja nikkeliallergia takaavat sen, että mun vaihtoehdot ovat vähissä. Varsinkin kun en tykkää käyttää silmälaseja koristeena eli esim. nörttilasit ovat mulle kauhistus.
Jos olisin kaunis ja löytäisin helposti laseja eikä rahasta tiukkaa, niin taatusti mulla olis monet lasit. Ehkä jopa erityyppisiin tilaisuuksiin omansa.
Miksi sinun pitää kysyä lupa joltakin? Edunvalvojaltasi ehkä.
Jos olet aikuinen ja hallitset itseäsi ja omaisuuttasi, saat ostaa av-mammojen luvalla uudet vaikka joka viikko.
Eihän se ole keneltäkään mitään poissa, vaikka ostaisitkin.
Ostan noin kerran vuodessa. Ne on minusta yksi tärkeimmistä ulkonäköseikoista ja haluan, että ovat "ajan tasalla".
Jos ei nyt makaronia tarvitse syödä puolta vuotta niin osta ihmeessä. On niitä turhempiakin ostoksia.
Itse ostan uudet lasit jotakuinkin sitten kun ne hajoaa päähän, mutta toisaalta pidän laseja lähinnä kotona ja tarpeen vaatiessa kuten busseilla liikkuessa tai elokuvissa. Niin en hirväesti viitsi panostaa niihin.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 13:57"]
Pieni pää, silmät lähekkäin ja nikkeliallergia takaavat sen, että mun vaihtoehdot ovat vähissä. Varsinkin kun en tykkää käyttää silmälaseja koristeena eli esim. nörttilasit ovat mulle kauhistus.
Jos olisin kaunis ja löytäisin helposti laseja eikä rahasta tiukkaa, niin taatusti mulla olis monet lasit. Ehkä jopa erityyppisiin tilaisuuksiin omansa.
[/quote]
Mulla on kanssa sama ongelma. Kun on aika ostaa uudet lasit, kierrän kaikki kaupungin liikkeet, mutta valinnan vaikeutta ei kyllä tule, kun niitä sopivia kehyksiä on niin vähän. Valitettavasti se tarkoittaa myös, että hintaan ei ole mahdollista juuri vaikuttaa - ja useimmiten tuntuu olevan niin, että ne minulle sopivimmat ovat juuri sieltä kalliimmasta päästä eivätkä vahingossakaan koskaan missään tarjouksessa. Nykyisillä kehyksilläni on ikää viitisen vuotta, ja uudet pitäisi saada, kun maalipinta on kulunut rumasti. Kauhulla odotan sitä rumbaa, joka uusien etsimisessä aina on, ja tietysti hirvittää, kuinka paljon tällä kertaa pitää maksaa.
Jos kehysten löytäminen olisi helppoa ja pääsisin halvalla, vaihtaisin lasit varmaan vuoden tai kahden välein.
Lasien ostaminen on tympeää puuhaa, joten en mielelläni niitä uusi. Nyt on useamman vuoden vanhat lasit, tehot on tarkastettu pariin kertaan ja näen vielä hyvin. Mulla tulee laseihin kaikkia ohennuksia ja taittovikoja korjaavia hiontoja, joten ihan halvaksi ei se vaihtelu muutenkaan tulisi.
Eiköhän se ole ihan oma asia ja tuloista kiinni. Omat maksaa n. 500 € niin en kovin usein vaihda. Kerran vuodessa vaihtaisin, jos ei rahasta olisi kiinni. Tai pitäisin 2-3 lasit, että voisi päivittäin vaihdella.
Lasit vaikuttaa niin paljon ulkonäköön, että kyllä niihin "saa" panostaa.
Eihän kukaan käytä samaa hattuakaan aamusta iltaan, vuodesta toiseen! Se olisi sama asia!
Lasit on niin suuri osa ulkonäköä, että jos ei niihin edes viitsi panostaa niin miksi edes meikata, laittaa tukkaa jne. Järkkyä kun joillakin on yläasteaikaiset lasit selvästi käytössä vaikka ikää on 30+. Mun mielestä 2-3 vuotta on ihan maksimi yhdelle pokaparille. Kyllä nekin kuluu ja alkaa näyttämään vanhoilta, vaikka olisivat vielä muodin mukaiset. Esimerkiksi Kimmo Sasi näyttää ysärilaseineen ihan urpolta tolvanalta. Jos uusisi lasit niin ehkä uskottavuuskin paranisi.
Kun lukee viestejänne, tulee tunne, että te ostelette laseja samoin kuin uusia hameita. Onko teillä yleensä aihetta käyttää laseja, vai ovatko ne vain yksi asuste muiden joukossa?
Minä en tule toimeen ilman laseja ja joudun uusimaan linssit parin kolmen vuoden välein. Usein otan samoihin sankoihin ainakin parit linssit. Nyt on samat lasit olleet kohta kolme vuotta ja alkaa olla aika tarkistaa näkö ja uusia linssit. Mieli tekisi uusia sankojakin, vaikka nämä ovat olleet vasta sen vajaat kolme vuotta. Nämä vaan eivät suostu istumaan kunnolla. Minulla vain lasit tulevat niin pahukset kalliiksi, kun pitää olla moniteholinssit, joissa on monenlaisia akseleita ja vekseleitä, eli ei toivoakaan että saisin edulliset tarjouslasit suoraan pakasta vedettynä. Satasia saa panna riviin monta, vaikka ottaisi miten halvat sangat. Niin ja se pahuksen nikkeliallergia vielä rajoittaa valintaa. Minulle istuvat metallisangat paremmin kuin muovisangat, mutta useimmat metallisangat sisältävät nikkeliä.Voin käyttää titaanisankoja ja terässankoja.
Onhan se sinänsä ymmärrettävää, että haluaa vaihtaa sankoja aina silloin tällöin. Vaihdetaanhan vaatteitakin, jopa paljon useammin kuin laseja, joita meistä monet joutuvat pitämään joka päivä aamusta iltaan, jotta olisimme toimintakykyisiä.
Olen joutunut käyttämään silmälaseja päivittäin kymmenvuotiaasta lähtien eli nyt jo viisikymmentä vuotta! Jo pitkään on ollut käytössä moniteholasit, jotka ovat minulla kalliita. Siksi pidänkin samoja laseja 3-5 vuotta, vaikka välillä tekisi mieli vaihtaa useamminkin.
Silmälasit ovat niin osa minua, että valitsen aina kasvoihini sopivat, mutta yksinkertaiset. Ne eivät saa nousta esiin kuin huutomerkki!
Vaatii kyllä kärsivällisyyttä koko homma; ensin silmälääkärin tutkimus ja pohdinta, että linssit ovat varmaan parhaat mahdolliset, sitten kehysten valinta ja niihin linssien mitat oikeille kohdilleen. En ehkä joka vuosi viitsisikään!
Tosin onhan se mukava tunne, kun saa ne uudet kakkulat nenälleen ja varsinkin, jos vielä saa kehuja tutuilta. Tosin joskus on käynyt niin, ettei juuri kukaan ole huomannut uusia lasejani, kun ovat olleet niin "minun näköiseni"!
Voi hyvänen aika, minä uusin lasit puolen vuoden välein tai useamminkin, jos löydän kivat. Enkä ole varakas. Kehyksillä saa niin paljon aikaan ulkonäköön!
En ymmärrä esim. kälyäni tai työkaveriani, jotka kulkevat 10 vuotta vanhoissa pokissa ja jos joskus vaihtavat, ostavat aivan saman mallin ja värin uudestaan!