Terveysala: kuinka helppoa työllistyä 12 vuoden jälkeen?
Kokemuksia?
Kuinka pitkiä jaksoja yhteen menoon olette olleet poissa työelämästä (työttömänä, hoitovapaalla...)? Mikä oli ammattiimikkeenne? Miten hyvin työllistyitte uudelleen, JOS teillä EI ollut paikkaa odottamassa vaikkapa hoitovapaan jälkeen?
Itse ollut kotona 12 vuotta (useampi lapsi putkeen) ja nyt alkaa työn haku, ei ole paikkaa valmiina. Sopivaa päivityskoulutusta ei juuri ole tarjolla. Kuntarekryyn lähtee esittelyä niin, että nappulat sauhuaa :)
Kommentit (25)
Töihin vaan reippaasti, et mitään lisäkoulutusta tarvi, olet koulusi käynyt. Kyllä niiden töissä pitää antaa sulle palautuskoulutusta. Itsekin olin 10 vuotta väliin pois ja palasin "vativaan" työpaikkaani takaisin. Ei siellä heti sorvin ääreen joudu, vaan kaverin kanssa palautellaan asiat mieleen. Tsemppistä!
Kiitos 18!
Olisiko noita lapset-ekaa-kertaa-päiväkotiin-ja-koululaiset-pärjää-yksin -kokemuksiakin?
ap
Olen samaa mieltä, että tarvin todella päivitystä tietoihini/taitoihini. Siitä ei käy kiistäminen. Harmi, kun nyt ei ainakaan ole sopivaa koulutusta täällä tarjolla, mutta kuten sanoin, pidän koko ajan silmäni auki niiden varalta.
Itse olen miettinyt, että tuo työkokeilu tuntuisi parhaimmalta vaihtoehdolta näin alkuun. Se antaisi minulle varmuutta toimiini sekä auttaisi pääsemään jyvälle nykyajasta :) Lisäksi voisin näyttää työnantajalleni olevani motivoitunut työntekijä.
Ja kyllä tuo jatkuva ajan hermolla pysyminen ja lisäkouluttautuminen ovat minunkin mielestäni tätä päivää!
Ja 23 oli taas ap! Milläs sen mustaisi aina laittaa viestin perään...
Ilman muuta ap pärjäät kyllä "vanhassa" työssäsi. Päivitystä kuitenkin tarvitset, kuten itsekin olet mainitsit. Työ kuitenkin sen verran vastuullista ja vaativaa, etten itse ainakaan uskaltaisi kylmiltään.
Kokeile sitä työkokeilua, josko olisi riittävä? Kyllähän niitä kurssejakin alkaa aina ajoittain. Pk-seudullakin ihan näinä aikoina.
Onnea matkaan!
Toivon, että pääsen alkuun työhön, jossa toimitaan tiimissä (vaikka osastotyö) eikä yksin (esim. terkkari). Tuntuisi aika hurjalta mennä paikkaan, jossa teet itse kaikki päätökset kylmiltään - eikä minua semmoiseen paikkaan kyllä kukaan palkkaisikaan, eipä sillä.
Mä varaan Kuntarekryyn haastatteluajan, siellä varmaan selviää missä voisin toimia, miten suhtautuvat työkokeiluun ja mitä sieltä suositeltaisiin tekemään.
Pakko myöntää, että kyllä tämä hieman jännittää!
ap
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 13:05"]
Töihin vaan reippaasti, et mitään lisäkoulutusta tarvi, olet koulusi käynyt. Kyllä niiden töissä pitää antaa sulle palautuskoulutusta. Itsekin olin 10 vuotta väliin pois ja palasin "vativaan" työpaikkaani takaisin. Ei siellä heti sorvin ääreen joudu, vaan kaverin kanssa palautellaan asiat mieleen. Tsemppistä!
[/quote]
Kyllä vaan elinikäinen oppiminen on tätä päivää! Et voi olettaa, että vuonna nakki suorittamallasi tutkinnolla pärjäisit seuraavat 50 vuotta oppimatta tai opiskelematta mitään uutta. Nykypäivänä ihmiset opiskelevat uusia ammatteja ja pätevyyksiä, käyvät työnantajien järjestämissä täydennyskoulutuksissa ja päivittävät vanhaa koulutustaan.
Ap:lle vastaus, että tutkintosi ja ammattitaitosi on jo vanhentunut. Jos päivityskoulutuksia ei järjestetä missään, niin työkokeilu lienee ainoa vaihtoehto. Itse en ainakaan työnantajana ottaisi hoitoalan työhön henkilöä, jolla ei ole minkäänlaista näyttöä ammatillisesta osaamisestaan.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 19:49"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 13:05"]
[/quote]
Kyllä vaan elinikäinen oppiminen on tätä päivää! Et voi olettaa, että vuonna nakki suorittamallasi tutkinnolla pärjäisit seuraavat 50 vuotta oppimatta tai opiskelematta mitään uutta. Nykypäivänä ihmiset opiskelevat uusia ammatteja ja pätevyyksiä, käyvät työnantajien järjestämissä täydennyskoulutuksissa ja päivittävät vanhaa koulutustaan.
Ap:lle vastaus, että tutkintosi ja ammattitaitosi on jo vanhentunut. Jos päivityskoulutuksia ei järjestetä missään, niin työkokeilu lienee ainoa vaihtoehto. Itse en ainakaan työnantajana ottaisi hoitoalan työhön henkilöä, jolla ei ole minkäänlaista näyttöä ammatillisesta osaamisestaan.
[/quote]
Niin, aika kauan on töissä olostasi vierähtänyt, joten olisin samoilla linjoilla. Ja taukoa ennen sinulla ei ole kuitenkaan kovin montaa kokemusvuotta takana, jos katsotaan valmistumisesta. Asiat on muuttuneet todella paljon 10 vuodessa.
Kotihoito ja työkokeilu olisi ehkä se, mistä voisi lähteä liikkeelle tässä tilanteessasi.
10 vuoden kotona olon + muiden töiden jälkeen hoitoalalle sijaisuuksiin soitettiin kotiin työpaikasta jossa olin tehnyt sijaisuuksia yli 10 vuotta sitten. En siis edes erityisesti hakenut töitä tai sijaisuuksia, mutta suostuin vastaanottamaan työtä hetken mietittyäni. Sijaisuus oli ammattiani vastaavaa sairaanhoitajan työtä.
Sairaanhoitaja/terveydenhoitaja.
ap
Töitähän on hyvin, joten varmaan sinäkin niitä saat, vaikka oletkin ollut kotona tosi pitkään. Sh-opistoilla, vai mitäs ne nykyään ovatkaan, oli ainakin ennen jotain ammattitaidon päivityskursseja pitkään työelämästä/hoitotyöstä poissa olleille. Onkohan nykyäänkin? Sellainen voisi olla hyödyllinen.
Olin poissa 6v, työllistyin heti, lääkäri. Luin kyllä ammattikirjallisuutta kotivuosien aikana ja kävin luennoilla, mutten käynyt töissä enkä edes päivystänyt.
Juuri tällä hetkellä ei ole alkamassa mitään sopivaa päivityskoulutusta, mutta pidän koko ajan niitä silmällä.
Onko kellään kokemusta tällaisesta "työkokeilulla takaisin työmarkkinoille" -systeemistä? TE-palveluiden kautta tämä siis.
Täällä vaan kovin kuntayhtymä joutuu säästämään sijaisten palkkaamisesta jne., joten hiukka huolestunut olen tilanteesta. Tuttavat myös kertoneet, että ei saa enää sairaslomien yms. sijaisia ottaa.
Olen sairaanhoitaja, ja olin 11 vuotta kotona. Työllistyin heti kun soitin ensimmäiseen sairaalaan. En siis edes katsellut mitään työpaikkailmoituksia. Mulla ei ollut tosin vaatimuksia paikan suhteen, halusin vain erikoissairaanhoitoon. Siitä on nyt 5 vuotta. Työtilanne on vähän huonontunut siitä, mutta uskon että jos et ole hirmu tarkka siitä mihin suostut töihin menemään, et jää työttömäksi.
Alku ei ollut tosin helppoa. Perusjutut olivat tietysti selkärangassa, mutta moni asia oli muuttunut, mulla oli kokemusta lähinnä leikkaussali- ja tehohoidosta ja menin nyt vuodeosastolle töihin. Perehdytyksellä pääsin alkuun ja kyselin kovasti työkavereilta, tein kovasti töitä oppiakseni ammatin uudestaan. Jos täydennyskoulutuksia ei ole tarjolla, kannattaa lukea ammattikirjallisuutta ja palauttaa perusasiat mieleen (esim nestehoito, lääkehoito, lääkkeiden antotavat jne). Uusia asioita on IV-luvat ja sähköinen kirjaaminen. Näihin tarvitset koulutusta.
En ole hirmutarkka minne haen töihin. Vanhukset ovat aina olleet mulle hyvä juttu :) Kotisairaanhoito kiinnostaisi kyllä eniten. Olen tässä nyt päivittänyt cv:n ja kirjoittanut yhden sivun kertomuksen itsestäni, josta käy ilmi, mitä olen valmistumisen jälkeen oikein tehnyt.
Olen säästänyt tietyt opiskeluajan kirjat ja ajattelin alkaa käymään niitä läpi. Sähköinen kirjaaminen on täällä myös käytössä ja siitä vitsailin miehelle, että se varmaan tulee olemaan hankalin osuus, kun en osaa edes lasten kosketusnäyttöpuhelimia käyttää!
ap
Jos menet kotisairaanhoitoon, siellä lienee käytössä simppelimpi ja helppokäyttöisempi ohjelma kuin erikoissairaanhoidossa. Jos kotisairaanhoitoon menet, kannattaa varmasti kerrata paljon sisätautiasioita, erityisesti sydänsairaudet ja diabetes. Myös haavanhoitoon kannattaa perehtyä. Toivottavasti kirjasi eivät ole hirmu vanhoja, moni asia on hiukan muuttunut ja sairauksien hoito on edistynyt. Kannattaa lukea esimerkiksi tuoreita Käypä hoito-artikkeleita.
Juuri sisätautioppi onkin säilytetty. Olen valmistunut -99, joten kirjat eivät ihkauudempia ole, mutta tietyt asiat voin kerrata niistä ja uudemmat suositukset/ohjeistukset muualta. Kiitos vinkeistä!
ap
up