Ihotautilääkäreitä yms paikalla? Apua!
Viimeisen puolentoista viikon aikana minulla on ilmestynyt varmaan kymmenen kipeää punaista finniä eri puolille kasvoja, varsinkin suun ympärille ja poskiin. Oon aina omistanu suht hyvän ihon eikä mitään ideaa mistä tämä johtuu. Pelkään että akne on puhkeamassa vaikka sitä ei ole ikinä ollut. Näytän ihan järkyttävältä, itku meinasi tulla kun pesin meikit ja katsoin peiliin! Pe-la söin vähän enemmän suklaata mitä normaalisti, mutta siitä ei ole kyllä ennen tullut mitään oireita ja mitään muuta syytä en tälle keksi. Osaako kukaan sanoa mitä tämä on tai mistä johtuu??
Kommentit (9)
Kiitos arvauksista mutta en usko että on kumpikaan noista. Eikös enterorokkoa ole lähinnä lapsilla ja rakkuloita on suussa, käsissä ja jaloissa. Minulla on pelkästään kasvoissa.
Katsoin kuvia perioraalidermatiitistä ja oma suun ympärys näyttää erilaiselta. Finnejä on suun lähellä 3-4, ne on erillään toisistaan ja selvästi finnejä, ei ihottuman näköistä. Ap
Ootko syönyt tavallista enemmän sokeria/hiilaria?
Hormoniepätasapaino myös yleensä aiheuttaa tolle alueelle aknea.
Työkaverillani (kolmekymppinen mies) oli juuri enterorokko. Tunnetaan myös suu- ja sorkkatautina.
En ole syönyt normaalia enemmän hiilareita tai sokeria, normaalin ruokavalion mukaan olen syönyt ja pidän ruokavaliotani aika terveellisenä. Jonkun verran enemmän olen herkutellut kyllä. Hyvinkin mahdollista että johtuu hormoneista... Ap
Papulopustulainen ruusufinni on yksi mahdollisuus. Sitä kuten akneakin voi hoitaa antibiooteilla. Kannattaa mennä terveyskeskus- tai työterveyslääkärille.
Enterorokko?