Alkoholistin elämää
Autuaat tietämättömyyden hetket. Olen jossain alkukodissa turvassa, en tunne mitään muuta kuin lämmintä turvallisuutta. Herään. Tässä vaiheessa on erikoinen muutaman sekunnin aika ennen kuin vieroitusoireet iskevät tajuntaan. Alan ymmärtää missä ja kuka olen. Sammumisen pituudesta riippuu kuinka pahat vieroitusoireet ovat. Nyt olenkin ollut pitkään tajuttomana ja pahoinvointi kutittaa tympeästi kurkkua. Sängystä nouseminen vaatii uskomattoman ponnistuksen, mutta motivaatio on kohdillaan. Vieroitusoireet. Irvistellen sykkyrässä katkotkävelen jääkaapille. Helpotus vähentää hieman pahoinvoitia. Jääkaapissa on kahdeksan tölkkiä koffia. Käsiä nipistelee ja ne tärisevät hikisinä kun otan kolme tölkkiä syliin ja kipaisen sängylle intiaani-istuntaan.
Alkaa tarkanpelin ajat. Tölkki auki ja niin pitkä huikka kuin oksentamatta voi ja alkaa taistelu. Vatsa reagoi kylmään olueen raivoisasti ja oksennus tuntuu vääjäämättömältä. pahoinvointiin tulee hetken paussi ja kumoa tölkin tyhjäksi. Alan laskea. Olen lukenut, että alkoholi saavuttaa verenkierron 90:nessä sekunnissa. Vatsa hyväksyy oluen, vatsanportti päästää eliksiirin ohutsuoleen ja pam! Alkoholia on veressä. Ehkä tämä tästä. Pieni torjuntavoitto rohkaisee minua avaamaan toisen tölkin ja sen saan hörpittyä kahdella huikalla sen tyhjäksi. Vatsa ei tee elettäkään torjuakseen sitä. Heh heh ei minua niin vaan huijata ajattelen ja ajattelen sitten, että kuka muka tässä yrittää huijata. Kolmas olut sihahtaa auki ja jo aika itsevarmasti holotan sen kitusiin. Kädet ovat lakanneet tärisemästä, sydän ei enää teutaroi rinnassa ja pahoinvointi on hävinnyt.
Hiippailen takasin jääkaapille otan neljännen oluen ja sitä juoden teen uusintainvertaation. Neljä jäljellä ja kello on jo yhdeksän. Prkle kaikki menee kuin tanssi. Juon oluen loppuun ja puen päälle ja lähden kauppaan. Kauppaan on vain 500metriä, joten rattijuoppouden vaaraa ei ole. Tämän jaksan kävellä hyvin. Joskus sammumisen jäljiltä jääkaappissa ei ollut juotavaa ja olen oksennellut tämän 500 metrin varrella monta kertaa. Nyt kaikki on kuitenkin reilassa. Mietin tätä asiaa ja ajattelen kauhulla jos joskus heräisin keskellä yötä eikä alkoholia olisi yhtään. Ajatus on sietämätön ja kaiotan sen mielestäni..Ei vttu en selviäisi siitä , ajatus kuitenkin jatkaa mielessä itsepintaisesti. Kaupasta ostan lavan Koffia ja kaksi isoa pint-kokoista Karhua. Maltan olla avaamatta Karhua ennen kuin pääsen kotiin.
Kommentit (58)
En vaan tiedä miten tuosta viinapirusta pääsee eroon. Rahaa tulee ovista ja ikkunoista, joten sekään ei auta, mutta pitäisi nyt keksi jotain muuta tuon juomisen tilalle.
Vierailija kirjoitti:
En vaan tiedä miten tuosta viinapirusta pääsee eroon. Rahaa tulee ovista ja ikkunoista, joten sekään ei auta, mutta pitäisi nyt keksi jotain muuta tuon juomisen tilalle.
En tiedä provoatko, aika monta rahanaista/miestä tuli samaan aikaan paikalle, mutta suurin osa alkoholisteista on työssäkäyviä, eikä se katso sosiaalista asemaa.
Kyllä työtönkin voi ostaa lavan kaljaa päivässä, jos ei syö juuri mitään. Syömättömyys saa kanssa sen oluen nousemaan paremmin kaaliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä provoatko, aika monta rahanaista/miestä tuli samaan aikaan paikalle, mutta suurin osa alkoholisteista on työssäkäyviä, eikä se katso sosiaalista asemaa.
En provoa vaan oikeasti painin näiden asioien kanssa.
Mä join 7 vuotta mut ei mulla krapuloita ollut ikinä.
Nyt 11 kk raittiina kaikkien mahdollisten toveriseurojen avulla.
Vierailija kirjoitti:
Rahalla siitä juuri pääsee. Harrastamalla ei pääse.
Rehappiin vaan. 7 tonnia maksaa kuukausi. Kaikki sieltä raittiina lähtee. Sitten riippuu ylläpidosta, kauanko pysyt. Sit meet uudestaan ku taas retkuat.
.. Karhut on juotu ja Koffeja tusinan verran ahdettu jääkaappiin. On päivästä se hetki jolloin on saavutettu se nykyään vaikeasti löydettävä tasapaino verenalkoholipitoisuuden kanssa. Toisaalta liian vähän aiheuttaa pahoinvointia ja liian paljon tekee juomisesta jo täysin autopilotilla toimivaa. Tässä on se hetki jolloin kyydistä voi vähän yrittää nauttia ja olen toimintakykyinen.
Maksani on hyvässä kunnossa ja polttaa alkoholia nopeasti. Koen pienessäkin välissä lieviä laskuhumalan oireita ja juon siitä hyvästä pari tölkkiä Koffia. Promillet nousee ja pian päivän ensimmäinen välikuolema koittaa. Sammun yllättävän nukahtamismaisesti ja mietin hieman huolestuneena kertooko tämä helposti väsähtäminen jostain vakavasta. Välikuolemia olen alkanut saada joskus jopa kaksi tai kolmekin päivässä.
Nukuin liian monta tuntia ja selällään. Olen siis huutokuorsannut ja suu on siitäkin syystä rutikuiva. Eipä meillä tosin lopu konstit siihen, tuumin! Pahoinvointi ei ole vielä alkanut, mutta promillet ovat laskeneet sen verran, että on saumat pieneen nousuun. Kilpakiireellä pari tölkkiä hetulaan ja tuttu voimantunne nouse rintalastan alta ja lämmin miellyttävä tunne vatsassa. Kipaisen varmuuden vuoksi kaupassa. Kassajonossa suu tärkeässä mytyssä esitän selvää, joka onnistuu siinä määrin että koffin lava kainalossa poistun kohti juomaluolaani. Nyt olutta on niin paljon että ei paskalle taivu!
Kerro vielä kuvailemmin, miltä kuiva kurkkusi tuntui sekä, miten helpottavalta ja virkistävältä saamasi tasuri tuntui. Olet kirjailija-ainesta muuten;)
Etkö missään vaiheessa syö tai juo kahvia?
Vierailija kirjoitti:
Kerro vielä kuvailemmin, miltä kuiva kurkkusi tuntui sekä, miten helpottavalta ja virkistävältä saamasi tasuri tuntui. Olet kirjailija-ainesta muuten;)
Yritän satsata kuvailuun enemmän ja kiitos palautteestasi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Etkö missään vaiheessa syö tai juo kahvia?
Ryyppyputkessa syöminen jäi, samoin kahvinjuonti. Sumeissa ajatuksissani perustelin sen sillä että : eipähän ole nälkä, olut on ravintoa ja että tyhjään vatsaan tehoaa paremmin. Loiventelupvänä söin liemiä, jugurtteja yms.
AP
Vierailija kirjoitti:
Onko krapulaa ap?
Ei. Olen maininnut olleeni kaksi vuotta raittiina.
Ap
Mun on vieläkin jotenkin vaikea ymmärtäää miten se tapahtuu kun ihminen lipsuu tuohon tilaan? Eikö missään vaiheessa keho sano, että nyt ei jaksa, pidetään paussia juomisesta? Mulla ainakin tekee niin, vaikka liikaa juonkin. Esim 4 iltaa tissuttelua putkeen on maksimi, sen jälkeen ei enää pysty vaikka kuinka haluaisi. Eikö sinulla koska tullut fyysinen seinä vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Mun on vieläkin jotenkin vaikea ymmärtäää miten se tapahtuu kun ihminen lipsuu tuohon tilaan? Eikö missään vaiheessa keho sano, että nyt ei jaksa, pidetään paussia juomisesta? Mulla ainakin tekee niin, vaikka liikaa juonkin. Esim 4 iltaa tissuttelua putkeen on maksimi, sen jälkeen ei enää pysty vaikka kuinka haluaisi. Eikö sinulla koska tullut fyysinen seinä vastaan?
Tavallaan on hyvä, että et pysty ymmärtämään, koska silloin sinulla ei luultavasti ole ongelmaa. osittain tämän vuoksi sitä sairaudeksikin sanotaan. On se alkoholistille itselleenkin mysteeri. Ensiksi otat yhden ja sitten parin kolmen päivän päästä havahdut , että olet ryypännyt päivätolkulla. Alkoholisoiduttua se menee oikeastaan niin päin , että on pakko juoda muuten olo on sietämätön. Sittenbtokibjossain vaiheessa kunto menee niin huonoksi, että krapularyypytkään ei pysy sisällä..
Vierailija kirjoitti:
MITÄ LASISSA?
Vichyä! Ja on hyvää, sammuttaa janon eikä tule krapulaa! Entä sinulla?
Ap
Kuuden tonnin nettotulot ja alkoholi maistuu. Onhan tässä vähän vaikeaa, mutta nyt yritän laittaa hanat kiinni lopullisesti.