Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholistin elämää

Vierailija
22.10.2020 |

Autuaat tietämättömyyden hetket. Olen jossain alkukodissa turvassa, en tunne mitään muuta kuin lämmintä turvallisuutta. Herään. Tässä vaiheessa on erikoinen muutaman sekunnin aika ennen kuin vieroitusoireet iskevät tajuntaan. Alan ymmärtää missä ja kuka olen. Sammumisen pituudesta riippuu kuinka pahat vieroitusoireet ovat. Nyt olenkin ollut pitkään tajuttomana ja pahoinvointi kutittaa tympeästi kurkkua. Sängystä nouseminen vaatii uskomattoman ponnistuksen, mutta motivaatio on kohdillaan. Vieroitusoireet. Irvistellen sykkyrässä katkotkävelen jääkaapille. Helpotus vähentää hieman pahoinvoitia. Jääkaapissa on kahdeksan tölkkiä koffia. Käsiä nipistelee ja ne tärisevät hikisinä kun otan kolme tölkkiä syliin ja kipaisen sängylle intiaani-istuntaan.

Alkaa tarkanpelin ajat. Tölkki auki ja niin pitkä huikka kuin oksentamatta voi ja alkaa taistelu. Vatsa reagoi kylmään olueen raivoisasti ja oksennus tuntuu vääjäämättömältä. pahoinvointiin tulee hetken paussi ja kumoa tölkin tyhjäksi. Alan laskea. Olen lukenut, että alkoholi saavuttaa verenkierron 90:nessä sekunnissa. Vatsa hyväksyy oluen, vatsanportti päästää eliksiirin ohutsuoleen ja pam! Alkoholia on veressä. Ehkä tämä tästä. Pieni torjuntavoitto rohkaisee minua avaamaan toisen tölkin ja sen saan hörpittyä kahdella huikalla sen tyhjäksi. Vatsa ei tee elettäkään torjuakseen sitä. Heh heh ei minua niin vaan huijata ajattelen ja ajattelen sitten, että kuka muka tässä yrittää huijata. Kolmas olut sihahtaa auki ja jo aika itsevarmasti holotan sen kitusiin. Kädet ovat lakanneet tärisemästä, sydän ei enää teutaroi rinnassa ja pahoinvointi on hävinnyt.

Hiippailen takasin jääkaapille otan neljännen oluen ja sitä juoden teen uusintainvertaation. Neljä jäljellä ja kello on jo yhdeksän. Prkle kaikki menee kuin tanssi. Juon oluen loppuun ja puen päälle ja lähden kauppaan. Kauppaan on vain 500metriä, joten rattijuoppouden vaaraa ei ole. Tämän jaksan kävellä hyvin. Joskus sammumisen jäljiltä jääkaappissa ei ollut juotavaa ja olen oksennellut tämän 500 metrin varrella monta kertaa. Nyt kaikki on kuitenkin reilassa. Mietin tätä asiaa ja ajattelen kauhulla jos joskus heräisin keskellä yötä eikä alkoholia olisi yhtään. Ajatus on sietämätön ja kaiotan sen mielestäni..Ei vttu en selviäisi siitä , ajatus kuitenkin jatkaa mielessä itsepintaisesti. Kaupasta ostan lavan Koffia ja kaksi isoa pint-kokoista Karhua. Maltan olla avaamatta Karhua ennen kuin pääsen kotiin.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minä luulin olevani alkoholisti kun nautiskellen juon sikspäkin kaljaa perjantaisin ja lauantaisin 

Hyvä että saisit vähän näkökulmaa tilanteeseesi. Toisaalta niin se minullakin alkoi. Sikspäkki pe ja la. Sitten 8 annosta pe ja la. Jossain vaiheessa sitten 12. Siitä alkoi loppuluisu. Ennen pitkää yli 20 tölkkiä pvässä ja pahimmillaan 30 tölkkiä. Kun määrät alkoi nousta yli 15:sta Alkoi aamuloiventelut. Pian olin aloituksessa kuvaamassani tilassa.

Vierailija
22/58 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä olen ajatellut aloittaa juomisen uudelleen, 5 vuotta tipattomalla oltu ja on tylsää, aamusta iltaan.  Ei töitä,kavereita,mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla alalla kirjoitti:

Parasta😍

Jotain rappioromantiikkaa siinä ehkä oli. Hälläväliä fiilis oli aika vapauttavaa. Loppulasku vain liian kova.

Vierailija
24/58 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInä olen ajatellut aloittaa juomisen uudelleen, 5 vuotta tipattomalla oltu ja on tylsää, aamusta iltaan.  Ei töitä,kavereita,mitään.

Mikäli olet alkoholisti tule aa:han. Jos et, niin ei kohtuukäytössä ole mitään vikaa. Päinvastoin. Mukavaa vaihtelua elämään.

Ap

Vierailija
25/58 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minä luulin olevani alkoholisti kun nautiskellen juon sikspäkin kaljaa perjantaisin ja lauantaisin 

Hyvä että saisit vähän näkökulmaa tilanteeseesi. Toisaalta niin se minullakin alkoi. Sikspäkki pe ja la. Sitten 8 annosta pe ja la. Jossain vaiheessa sitten 12. Siitä alkoi loppuluisu. Ennen pitkää yli 20 tölkkiä pvässä ja pahimmillaan 30 tölkkiä. Kun määrät alkoi nousta yli 15:sta Alkoi aamuloiventelut. Pian olin aloituksessa kuvaamassani tilassa.

Eikö sulla ap ollut töitä? Ei työssäkäyvällä ole aikaa juoda kuin vähän viikonloppuina.

Vierailija
26/58 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juice: aamu alkaa A:lla ja ilta päättyy A:han.

Junnu Vainio: sä kuulut päivään jokaiseen, sä kuulut aamuun ja iltaan. Oot ensimmäinen aatoksissain, miete myös viimeinen.

Vierailija
27/58 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sulla ap ollut töitä? Ei työssäkäyvällä ole aikaa juoda kuin vähän viikonloppuina.

Olin koko ajan töissä. Pe ja la täyttä ränniä. Su tasoittelua. Joskus onnistui yllättävän hyvin, joskus ei. Silloin maanantaina oli aika olot. Pitkät viikonloput ja lomat omi sitten ne kun join 4-5 pvää kuvatulla tavalla. Ne johti sitten katkaisuun.

Vierailija
28/58 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap. Kerrankin ajatuksia herättävä aloitus.

Vierailija
29/58 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut pahimmillaan 3 viikkoa kännissä aamusta iltaan. En käynyt edes suihkussa kertaakaan. Siitä putkesta toipuminen vei viikon.

Vierailija
30/58 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juon enemmän kuin pitäisi, mutta pidän itselläni tiettyjä sääntöjä. Esim en aloita juomaan kuin aikaisintaan kello 8 illalla, en osta kotiin yhtään ekstra juomia vain sen mitä "saan" juoda. Ei ikinä krapularyyppyä vaikka olisi miten paha olo.  En sit tiedä voiko näiden noudattamisesta huolimatta lipsua aloituksen kaltaiseen tilaan..

Vierailija
31/58 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut pahimmillaan 3 viikkoa kännissä aamusta iltaan. En käynyt edes suihkussa kertaakaan. Siitä putkesta toipuminen vei viikon.

Minulla kesti 5 pvän putkesta toipuminen pari viikkoa. Yksilöllistähän se on. Olin jo urani alkuaikoina krapulaherkkä. Alkoholisoituminen myötä vieroitusoireet täysin suhteettomat. Kamalaa tärinää, sydämen jyskytystä, verenpaine 210/120 , pelkotiloja ja kaikki nämä oli lastenleikkiä pahoinvointiin nähden. Itsekseen juomisen lopetettua oksentelin noin vuorokauden ajan joka 20-30 min välein. Yleensä tämä syy ajoi lopulta minut katkaisuun, koska elimistö kuivui ja se pahensi kokonaistilannetta. Akuutin tilanteen mentyä ohi unettomuutta ja ahdistusta kesti sen pari vkoa.

Vierailija
32/58 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse juon enemmän kuin pitäisi, mutta pidän itselläni tiettyjä sääntöjä. Esim en aloita juomaan kuin aikaisintaan kello 8 illalla, en osta kotiin yhtään ekstra juomia vain sen mitä "saan" juoda. Ei ikinä krapularyyppyä vaikka olisi miten paha olo.  En sit tiedä voiko näiden noudattamisesta huolimatta lipsua aloituksen kaltaiseen tilaan..

Noita sääntöjä tein itselleni myös. Eivät pitäneet. Sanon suoraan, että onhan ne merkki siitä, että vähintään alitajuisesti tiedät ongelman olemassaolon, muuten sääntöjä et tarvitsisi. Korostan ,että minun tilaani se ei väistämättä tietenkään johda. Pidä säännöistäsi kiinni kaikissa tilanteissa. Ota joskus viikon parin taukoja jopa kuukauden ja kun käytät taas, pidät vielä tiukemmin säännöistäsi kiinni. Kun lopullinen alkoholisoituminen on tapahtunut. On aivoissa muutokset pysyviä ja paluu ei koskaan ole mahdollista edes kohtuullisuutta muistuttavaan käyttöön.

Vierailija
33/58 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ap. Kerrankin ajatuksia herättävä aloitus.

Kiitos. On kiva saada joskus kiitosta. Pahaa mieltä ja huolta muille on tullut kylvettyä ihan tarpeeksi.

Ap

Vierailija
34/58 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä aloituksesta. Tilaisuudet saada tietoa ja ehkä oppia ymmärtämään erilaisia elämäntilanteita ja toisia ihmisiä eivät ole koskaan turhia.

Vierailija
35/58 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistin elämää on tämäkin.

Kello on 17.00, työpäivä ohi. Kaadan lasillisen valkoviiniä ja istahdan iPad tai sanomalehti kädessä tuoliini. Aaah. Hektisen päivän pölyt häviävät, kehoni rentoutuu ja on aika tyhjentää aivot. Viikonlopun saunailtoina otan tynnyrisaunaamme mukaan oluen.

Hengittelen syvään ja nautin takkatulesta syksyn pimeinä iltoina ja alkoholin tuomasta rentoutumisesta, viikoittain harrastamani joogankin tuoman olon jälkeen..

Kaadan lasillisen, pari, lisää ruokaa valmistaessani. Ruoan kanssa muutama lasillinen punaviiniä, sitten hyvä kuppi teetä ennen unia.

Herään pirteänä seuraavaan päivään ja lähden 8km matkan pyörällä töihin.

Vierailija
36/58 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten näillä päivittäin juovilla riittää rahat tuohon touhuun?

Vierailija
37/58 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tosiaan olin ja olen ihan hyvin palkatussa työssä ja join vain kaupan oluita. En käynyt baareissa. Ryyppyputki maksoi ehkä noin 80-100e kaikkinensa. Sitä en itsekään saa täsmäämään kuinka on rahallisesti mahdollista olla vuosia kännissä. Paljon se peruspäiväraha työttömänä on?

Toisaalta keski- ja myöhäisvaiheen alkoholisti voi juoda 2-3 viinapulloa pvässä. Mitä se maksaa..40e yhteensä? Sitten elimistön prakatessa sietokyky laskee ja annosmäärä pienenee loppua kohti.

Vierailija
38/58 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juonut joskus vähän liikaa. Mikään ei ole niin kamala kuin krapula. Katkaisuhoito ja sitten aa-ryhmään. Nyt tiedän, että raitis elämä on oikeaa elämää. Olen saanut myös oppia, että korkeampi voima kantaa. Aikaisemmin luulin, että se kantaa vain hyviä uskovaisia, mutta sehän kantaa kaikkia ihmisiä.

Vierailija
39/58 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen juonut joskus vähän liikaa. Mikään ei ole niin kamala kuin krapula. Katkaisuhoito ja sitten aa-ryhmään. Nyt tiedän, että raitis elämä on oikeaa elämää. Olen saanut myös oppia, että korkeampi voima kantaa. Aikaisemmin luulin, että se kantaa vain hyviä uskovaisia, mutta sehän kantaa kaikkia ihmisiä.

Samaa mieltä, että krapulaa pahempaa ei ole. Sama polku minulla, katkaisu ja aa. Koen nyt vilåittömästi saavani olla juomatta, enkä vain kärvistellä kuivana. En ole perinteinen kirkkouskovainen, olen sitä mieltä että Jumala varmaan on ja joskus olen tämän puoleen kääntynytkin. Siitä olen vakuuttunut , että Jumala ei ole minkään tietyn uskontokunnan määrittelyn mukainen.

Ap

Vierailija
40/58 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on niin hyvät tulot, ettei ihan juomalla lopu. Voi kun nuo rahat saisi sijoitettua jotenkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi