Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä voi kysyä lääkkeistä?

Vierailija
22.10.2020 |

Mistä voi kysyä lääkkeistä, etenkin kahden lääkkeen käytöstä samanaikaisesti? Sain reseptin päivystyksestä, eikä sinne kai kannata soitella. Kuka tai mikä neuvoo?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista, tietysti!

Vierailija
2/38 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.drugs.com/interaction/list/?drug_list=

Tuossa englanninkielellä. Tarkistaa lääkkeiden yhteisvaikutukset.

Olen paljon käyttänyt, kun tarkistan kaikkien luontaistuotteiden yhteensopivuutta lääkkeideni kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta esim. voit kysyä?

Vierailija
4/38 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekkiin en luota. Itse olen sh ja kyllä kuulee potilailta mitä ihmeellisimpiä juttuja mitä apteekissa sanotaan lääkkeen otosta ym.

Vierailija
5/38 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apteekkiin en luota. Itse olen sh ja kyllä kuulee potilailta mitä ihmeellisimpiä juttuja mitä apteekissa sanotaan lääkkeen otosta ym.

Joo ostin apteekista yskänlääkettä ja kerroin lääkityksestäni. Sain kuulla miten voin käyttää lääkettä aivan hyvin. Onneksi kotona luin lääkesetelin ja siellä oli mainittu miten kyseisen lääkkeen kanssa EI saa ottaa kyseistä yskänlääkettä.  :(

Vierailija
6/38 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen paljon käyttänyt, kun tarkistan kaikkien luontaistuotteiden yhteensopivuutta lääkkeideni kanssa.

Ei huoli kaikkia lääkkeitä. Pitää tietää joku vastaava nimi. :(

Vierailija
7/38 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekit, siis farmaseutit ja provisoorit ovat erikoistuneita lääkkeisiin.

Lääkärit ovat erikoistuneet sairauksiin.

Mistään muualta ei saa parempaa tietoa lääkkeistä kuin apteekista.

Ja ap:lle sanoisin, että niissä lääkepakkauksissa on ohjepaperi, melkoisen suuri ja laaja.

Siinä lääkkeen käyttöohjeessa sanotaan, että älä ota tätä lääkettä seuraavien lääkkeiden kanssa ja sitten on pitkä luettelo noista lääkkeistä.

Jos tuollaista ei ole, niin lääkkeellä ei ole mitään rajoituksia muiden lääkkeiden kanssa.

Siinä käyttöohjeessa on myös se, miten lääke pitäisi ottaa, esim. ei saa ottaa ruuan yhteydessä tai pitää ottaa ruuan yhteydessä.

Ihmettelen syvästi, etteivät ihmiset viitsi tuota lääkkeen käyttöohjetta lukea läpi.

Lue ensin se käyttöohje läpi, ja jos ei selviä käy kysymässä apteekissa.

Jos saamasi lääke olisi yhteensopimaton jonkin tavanomaisen lääkkeen kanssa, niin tottahan lääkäri olisi kysynyt,  että mitä muita lääkkeittä käytät.

Ei ne lääkärit nyt sentäs niin pössilöitä ole, vaikka niitä täällä aina halveksitaankin.

Vierailija
8/38 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lääkäri ja porvoolaiset sairaanhoitajat kuuntelevat mitä sattuvat.

Vierailija
9/38 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ostin apteekista yskänlääkettä ja kerroin lääkityksestäni. Sain kuulla miten voin käyttää lääkettä aivan hyvin. Onneksi kotona luin lääkesetelin ja siellä oli mainittu miten kyseisen lääkkeen kanssa EI saa ottaa kyseistä yskänlääkettä.  :(

Mikä lääke ja yskänlääke on kyseessä? Voin tarkistaa Pharmacasta. Monesti niissä pakkausten ohjeissa on varoiteltu sellaisista asioista, joita Pharmacasta ei löydy.

Vierailija
10/38 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopiston Apteekin sivulta löytyy chat (sivun oikeassa alalaidassa). Itse kysyn aina tuolta.

https://www.yliopistonapteekki.fi/

Vierailija
11/38 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan kysy talonmieheltä. He ovat erikoistuneet vain dopingiin.

Vierailija
12/38 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi käsikauppayskänlääke Resilarin (myös kauppanimellä Rometor) kanssa ei saa käyttää MAO-estäjiä (eli esim. mielenterveyslääke Aurorix), yhteisvaikutuksena voi olla serotoniinioireyhtymän kehittyminen ja se taas pahimmillaan voi johtaa koomaan tai sydänpysähdykseen. Bentsojen kanssakaan ei suositella, hengityslaman riski mm. lisääntyy.

Vierailija
13/38 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nico ja Mehmed Korsosta tietää jotakin. 

Vierailija
14/38 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen lääkäri ja olen kyllä samaa mieltä, että apteekissa varoitellaan käsittämättömästi potilaita ihan tavanomaisistakin ja potilaalle erittäin tarpeellisista lääkkeistä siinä määrin, ettei potilas uskalla lääkettä aloittaa. Näitä on paljon.

Vierailija
15/38 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista. Omasta apteekista soittamalla tai esim. YA lääkeneuvonnasta.

Tarvittaessa myrkytystietokeskuksesta tai päivystyksestä.

Myös lääkärille voi jättää soittopyynnön, vaikka iltapäivästä soitat oma tk.

Riippuu miten kiireellinen asia on.

Vierailija
16/38 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen lääkäri ja olen kyllä samaa mieltä, että apteekissa varoitellaan käsittämättömästi potilaita ihan tavanomaisistakin ja potilaalle erittäin tarpeellisista lääkkeistä siinä määrin, ettei potilas uskalla lääkettä aloittaa. Näitä on paljon.

Toisaalta joskus apteekissa on huomattu että lääkäri on määrännyt lääkkeen, joka ei sovi potilaalle.

En ole itse lääkäri, mutta eikö tuo ketju ole just tuota varten.....?

Vierailija
17/38 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei huoli kaikkia lääkkeitä. Pitää tietää joku vastaava nimi. :(

https://spc.fimea.fi/indox/nam/humspc.jsp?nimi=&luvanhaltija=&myyntilup…

Olen käyttänyt aina tuota hakua, koska mun elimistö ei sietäisi missään muodossa tuota soijaöljyä.

Vierailija
18/38 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä.

Apteekin neuvontaan olen soittanut äskettäin montakin kertaa, mutta tällaisella köyhällä tulee äkkiä raja vastaan siinä, miten paljon palvelunumeroita voi käyttää. Apteekin chat-neuvonta taas tökkii niin pahoin, että joka ikisellä lääkkeentilauskerralla järjestelmä pätkii ja kone neuvoo odottamaan, kun on taas niin ruuhkaa.

Osaan kyllä lukea ja ymmärrän vaikeitakin tekstejä, mutta kysyn nyt av-mielipidettä myös. Jos epäilen, että kommentti on pelleilyä, en tietenkään noudata sitä, vai mitä? Tilanne:

Sain kovaan kipuun päivystyksestä kaksi Panacod-tablettia (tarkempaa tietoa ei ole) ja reseptin, jolla saa lisää. Apteekki on nyt käsitellyt  tilaustani kolme päivää, ja näyttää siltä, että kuljetus ei ehdi tuoda sitä ennen maanantaita tai tiistaita. Uutta reseptiä ei voi kirjoittaa, enkä pääsisi sitä hakemaankaan.

Minulla on vain purkillinen Ibumax 400 mg -tabletteja. Tulehduskipulääkecocktailia kokeiltiin jo päivystyksessä, mutta kipu vain paheni eli lääke ei tehonnut lainkaan. Kysymys: jos otan lääkekuljetusta odottaessani epätoivoissani Ibumaxia purkin kyljessä olevan maksimimäärän, ehdinkö pilata sillä maksani 4-5 päivässä? Ja kauanko pitää odottaa Ibumax-tabletin jälkeen, ennen kuin uskaltaa ottaa Panacodia (sitten, kun ne saapuvat eli kipu on tosi kova)?

Ap

P.S. On täällä hullumpiakin kysymyksiä nähty, joten ei tarvitse olla ilkeä. :)

Vierailija
19/38 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko tässä sun mielestä esille kaikki mahdolliset, jos ottaa yskänlääkettä (itse en käytä koskaan) ja on joku lääkitys? Mistä sen voit tietää? Laitoin vapaan lausehaun kenttään sanan hengityslama:

https://spc.fimea.fi/indox/nam/humspc.jsp?nimi=&luvanhaltija=&myyntilup…

Vierailija
20/38 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi käsikauppayskänlääke Resilarin (myös kauppanimellä Rometor) kanssa ei saa käyttää MAO-estäjiä (eli esim. mielenterveyslääke Aurorix), yhteisvaikutuksena voi olla serotoniinioireyhtymän kehittyminen ja se taas pahimmillaan voi johtaa koomaan tai sydänpysähdykseen. Bentsojen kanssakaan ei suositella, hengityslaman riski mm. lisääntyy.

Onkos sitä tullut trippailtua resilarin kanssa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme