Nivelreuma ja raskaaksi tuleminen?
Moikka moi, onko täällä ketään joka sairastaa nivelreumaa ja on tullut raskaaksi?
Mä tulin raskaaksi viimevuoden loppupuolella mutta se meni kesken ihan alussa. Viikko sitten lopetin lääkkeiden syönnin koska aijon siirtyä gluteenittomaan ruokavalioon. En syönyt silloin lääkkeitä kun tulin raskaaksi mutta kun raskaus meni kesken niin aloin syömään kun kivut taas pahenivat.
Söin oxiklorinia, naprometinia, trexania ja yhtä muuta jonka nimeä en nyt muista.
Kysymyks kuuluukin siis, että kuinka nopeasti olette tulleet raskaaksi?
Tulin raskaaksi noin 3 kk yrityksen jälkeen ja välillä tuntuu siltä, että kaikki on menetetty enkä varmaan tuu raskaaksi enää koskaan vaikka ikää onki vasta 20.
Paljon olen netistä tietoa lukenut, että lääkäreiden kanssa pitäisi puhua jne mutta vihaan mun reumalääkäreitä eikä todellakaan huvita puhua niiden kanssa. Aijon myös katkaista hoitosuhteeni reumapolille koska uskon ettei mun enää tarvitse mennä sinne vaan gluteeniton ruokavalio auttaa ja kivut lähtevät.
Kuulisin mielellänne kokemuksianne, että kuinka kauan teillä on kestänyt raskaaksi tuleminen jne?:)
Kommentit (37)
minä itse käytin azamunia ja enbreliä raskaus ajan, vähän mietitytti ku azamunin pakkauksessa kyllä sanotaan että on kieletty raskaus aikana mut uskoisin että lääkärit tietää parhaiten... enbrelistä lääkäri sanoi minulle että se on kielletty koska sitä ei ole edes tutkittu raskaana oleville, mutta se aine on jotain ihme proteiinia jota ihmisessä on kait luonnostaankin joten lääkäri piti epätodennäköisenä vaurioita ja kyllä múlla nykyään on ihantäysin terve 5-vuotias poika :)
ja aina pitää kääntyä lääkärin puoleen näissä asioissa, nyt ei ole kyse pelkästään itsestä vaan siitä mitä mahdollisesti tapahtuu lapselle jos menette omin päin tekemään asioita
Raskauden aikana ei pidä lääkkeitä syödä. Sen historiakin on osoittanut...
Kysy täältä lääkkeiden vaikutuksesta:
http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/teratologinen-tietopalvelu/Sivut/default.aspx
Mikset menisi sellaisen lääkärin hoitoon, joka jakaa näkemyksesi? Miksi pitää lopettaa hoito itsenäisesti kokonaan?
http://terveyshymy.fi/artikkelit/laakari-rauli-makela-reumasairauksia-voi-hoitaa-luonnonmukaisesti
Kaverini joutui synnytyksen jälkeen pyörätuoliin, koska reuma paheni niin paljon. Raskausajan oli luontaisesti täysin oireeton, joten oli helppoa olla lääkkeetön.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 13:07"]Kuinkas on enbrelin laita ennen raskautta ja sen aikana? Onko siinä joku varoaika?
[/quote]
Mulla oli enbrel (ja trexan) käytössä ennen raskautta ja mulla vaan sanottiin että lopeta se sitten kun tulet raskaaksi. Lääkäritkään eivät oikein osanneet kertoa, onko siitä mitään haittaa. ( ilmeisesti ei ole kovin tutkittu vielä). Nyt viikolla 30 raskaana ja koko tää aika ollu ihan perseestä suoraan. Ensin nilkat ja nyt vuoroin molemmat polvet tulehduksissa ja piikillä on saanu ravata. Sairaslomalla melkein koko aika oltu..Nyt mennään prednisolonin voimin ( ensin 5mg/vrk ja nyt 10mg) mut ei auta. Nyt sanoivat että voi olla että joudun kohta alottamaan enbrelin.... haittana saattaa olla että heikentää vauvan omaa vastustuskykyä eikä esim voi antaa rokotteita aluks . En kyllä haluis näinkään..ehkä vaan kärsin loppuun asti..
Minulla on virallisesti lastenreuma, tosin oma muotoni ei juurikaan eroa nivelreumasta (toisin kuin lastenreuma yleensä). Olen sairastanut noin 30 vuotta, aivan pienestä asti. Trexania olen käyttänyt vuosikymmeniä ja biologistakin noin 10 vuotta. Nyt olen raskaana ja tulin vieläpä raskaaksi ensimmäisestä kierrosta!
Tätä ennen lääkitys laitettiin jo hyvissä ajoin tauolle ja söin foolihappoa ennen kun aloimme edes yrittää raskautta. Tosin foolihappoa taidetaan suositella kaikille raskautta toivoville, mutta trexanin jälkeen se on käsittääkseni erityisen tärkeää.
Pointti oli siis, etteivät reuma tai pitkäaikainen lääkitys tarkoita sitä, ettei lapsia voisi saada. Toki jos on pahempi tulehdus päällä se varmaan voi vaikuttaakin, kunnes tauti saadaan kuriin. Lisäksi monissa lääkkeissä on tietty varoaika ennen raskautta, useita kuukausia, joten senkin takia lääkäriin pitää olla yhteydessä.
Itselläni vaikea selkärankareuma, lääkkeenä enbrel. Trexanit yms olivat alussa, mutta niistä ei ollut hyötyä. Olen 26 v. Esikoista yrittäessä jätin lääkkeen 3kk ennen yrittämistä, kivut palasivat mutta sinnittelin. Oireilin koko raskauden ajan, kättärin reunalääkäri tuputti kortisonikuureja, mutten niihin lähtenyt. Välillä nukuin yöt istuallaan sohvalla. Jonkin verran sain helpotusta si-nivelten kortisonipistoksista.
synnytyksen jälkeen reuma roihahti, mutta yritin mahd. pitkään selvitä ilman lääkettä, koska tutkimustietoa enbrelistä imetysaikana (ja raskaus) ei juuri ole.
Odotan nyt toista, ja sama kuvio toistuu. Käyn 2-4 viikon välein kortisonipistoksilla, ja linkkaan kun kävelen. Ei tämä herkkua ole, mutta lapset ovat sen arvoisia ♥
kannattaa kyllä soittaa ainakin teratologiseen palveluun ja keskustella siellä lääkärin kanssa. Ja kyllä reuma (tai oikeastaan mikä tahansa elimistön tulehdus) saattaa vaikeuttaa hedelmöittymistä. Itse tulin molemmilla kerroilla raskaaksi heti, pahasta tulehduksesta huolimatta
Hei!
Sairastuin nivelreumaan noin vuosi ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen. Olisin halunnut toisen lapsen pienellä ikäerolla, mutta lääkäri sanoi, että lääkkeitä täytyy syödä ainakin kolme vuotta. Yritin kaksi kertaa lopettaa lääkkeet, mutta en pystynyt olemaan ilman niitä. Jouduin luopumaan ajatuksesta, että saisin toisen lapsen. Pikkuhiljaa hyväksyin asian ja yritän olla mahdollisimman hyvä äiti pojalleni.
Ruokavalioihin en usko, ilman lääkkeitä olisin liikuntakyvytön. Tällä hetkellä käytössä on Enbrel ja Arava sekä tarvittaessa Prednison. Mitä ruokavalioihin tulee niin, todella tiukalla ruokavaliolla oireet saattavat helpottaa, mutta reumaa ne ei paranna. Kannattaa luottaa lääkäreihin. Itse olen saanut hyvää hoitoa Helsingissä reumapolilla jo yli kymmenen vuoden ajan.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 14:50"]Minulla on virallisesti lastenreuma, tosin oma muotoni ei juurikaan eroa nivelreumasta (toisin kuin lastenreuma yleensä). Olen sairastanut noin 30 vuotta, aivan pienestä asti. Trexania olen käyttänyt vuosikymmeniä ja biologistakin noin 10 vuotta. Nyt olen raskaana ja tulin vieläpä raskaaksi ensimmäisestä kierrosta!
Tätä ennen lääkitys laitettiin jo hyvissä ajoin tauolle ja söin foolihappoa ennen kun aloimme edes yrittää raskautta. Tosin foolihappoa taidetaan suositella kaikille raskautta toivoville, mutta trexanin jälkeen se on käsittääkseni erityisen tärkeää.
Pointti oli siis, etteivät reuma tai pitkäaikainen lääkitys tarkoita sitä, ettei lapsia voisi saada. Toki jos on pahempi tulehdus päällä se varmaan voi vaikuttaakin, kunnes tauti saadaan kuriin. Lisäksi monissa lääkkeissä on tietty varoaika ennen raskautta, useita kuukausia, joten senkin takia lääkäriin pitää olla yhteydessä.
[/quote]
Mulla on kans iankaiken ollut trexan käytössä juurikin samasta syystä ja sen kyljessä foolihappoa. Jep, käsikädessä kulkevat!
Hei!
En yleensä kommentoi näihin, mutta nyt teen poikkeuksen. Olen sairastunut 33 vuotiaana agressiiviseen nivelreumaan ja lääkkeet ovat todella vahvat. Aina sanotaan, että ensimmäisen vuoden jälkeen helpottaa, mutta nyt on jo 3 vuotta menty raskaalla lääkityksellä. Eli 36 vuotiaana juttelin lääkärin kanssa lapsien hankinnasta, koska vuodet alkavat käydä vähiin. Vastaus oli, että unohda lapset.
Jos reuma ei ole lepotilassa, elimistö hylkii itse raskautta, vaikka olisi ollut lääkkeissä taukoa. Lääkkeitä ei voi vähentää ennen, kuin tasapaino tai lepotila on saavutettu. Raskaaksi ei tule tai saa keskenmenoja, jos elimistö käy taistelua reumaa vastaan ja reumatulehduksia on. Varmistin asian myös gynen erikoislääkäriltä. Minulle myös ilmoitettiin polilla tylysti, että jos tulen raskaaksi lääkkeiden käytön aikana, tehdään abortti.
Kirjoitusketjun aloittaja on vasta 20 vuotias, joten on vielä paljon aikaa odottaa sitä reuman lepotilaa.
Toivottavasti nuoret reumaatikot jaksavat odottaa....
Minulla on paljon lapsia, mutta ei omia.
Missään ei koskaan ole tullut vastaan (tutkimuksista/lääkäreiltä) väitettä että reuma aiheuttaisi hedelmättömyyttä, jotkut lääkkeet toki voi sellasta väliaikaisesti aiheuttaa!
Kahdesti olen tullut raskaaksi alle 2 kk yrityksen aloittamisesta. Lääkkeinä oli tuolloin Salazopyrin, Oxiklorin ja Prednisolon.
Heinolan reumasairaalassa käytettiin tiettyä diettiä millä reuman sai monelta loppumaan. Tunnen itsekin 2 ihmistä keneltä loppui. Tunnetko itse peruna / valkosipuli diettiä?
Gluteenittomalla ruokavaliolla voi päästä monestakin oireesta eroon. Selkäkivut alkaa monella heti kun syö pullaa tai muita vaaleita leipiä. Masennus, suolisto, iho-oireet...
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 16:35"]
Lääkärithän hyötyy lääkefirmoista kun ne niitten lääkkeitä määrää. Jos ei määrättyjä lääkkeitä ei sponsoroitu ja pikkujouluja ym. Vaihtakaa ruokavaliota.
[/quote]
Kuka myy sielunsa parista lasillisesta viiniä? Ei kovapalkkainen lääkäri ainakaan. Etkai oikeasti ole niin tyhmä, että luulet että jos joku saa ilmaiseksi jonkun kynän ja patongin lääkefirmalta, heti alkaa myymään niitä lääkkeitä sairaille jotta saisi jatkossakin kyniä ilmaiseksi?
Nivelreuma ei estä raskaaksi tuloa! Se on ihan fakta. Tietysti naisen pitää ottaa huomioon, että kuinka hän jaksaa raskauden loppuajan, kun painoa tulee lisää ja alaraajat rasittuvat. Kortisonia saa syödä raskausajan ja nivelet voidaan hoitaa paikallisesti kortisonilla, mutta useimmiten raskausaikana ei ole niveltulehduksia, vaan synnytyksen jälkeen alkavat ärhäkät tulehdukset. En ole kuullutkaan, että Heinolassa olisi ollut jokin tietty dieetti! Olisin mielelläni kokeillut sitä aikanaan. Raskaana oleva voisi koittaa, riittäisikö Panadol raskausajan mahdollisiin kipuihin, ainakaan loppuraskaudessa ei saa enää käyttää Buranaa.
Itse sairastan juveniilia moninivelreumaa (lapsireuma siis) ja olen nyt 33-vuotiaana ensimmäistä kertaa raskaana. Hoidettavana olen reumapolilla.
Ymmärrän täysin aloittajan fiilikset noista lääkäreistä ja heidän välittämisestä mitä tulee hoidettaviin potilaisiin. Mulla on ollut aina sama olo että on kuin liukuhihnalla menisi sisään ja ulos. Ja tosiaan ainoa apu mitä heiltä saa on lisää lääkkeitä. Turha kuvitella että he suosittelisi kokonaisvaltaista potilaiden hoitoa, eli lääkitys ja ruokavalio yhdessä. Lääkärit tuputtaa lääkkeitä, koska ovat tehneet sopimuksen lääkefirmojen kanssa ja he saavat myydyistä lääkkeistä provikat. Surullista mutta totta on se, ettei potilaan paras ole heillä listalla ensimmäisenä. Joten jos tuo ruokavalion testaus on ystäväsi testaama ja hyväksi todettu, kokeile ihmeessä. Jos olet jo kokeillut, kuulisin mielelläni miten se toimi sinulle.
Minulle lääkäri sanoi, että raskauden aikana voisi syödä oxikloriinia ja salazopyriiniä jotka ovat siis naprometinin lisäksi ne lääkkeet joita olen ennen raskautta syönyt. Naprometinhan on jätettävä pois, reumaliiton sivuilla oli muutenkin ilmoitettu, että se voi estää raskaaksi tulemisen, sillä se estää munasolun kiinnittymistä kohdun seinämään. No minulla se ei estänyt. Trexanin olen lopettanut itsenäisesti jo aikaa sitten, sillä se aiheutti niin hirveää pahaa oloa koko viikoksi, ettei eläminen oikein ollut elämisen arvoista. Olen pärjännyt itse siis oxiklorinilla, salazopyrinillä ja naprometinilla ja aika ajoin paikallishoidoilla. Nyt lääkärin mukaan saisin syödä salazopyriniä, oxiklorinia ei suositellut koska minulta ei ole otettu tuma-vasta-aineita, mitä ne sitten ikinä ovatkaan. Kuitenkin sanoi samassa lauseessa, että ei ole kuitenkaan testattu miten tuokaan lääke vaikuttaa sikiöön (?). Eli todella vakuuttavaa. Ainoat oireet mitä minulla on ollut on nivelsärky, nestettä niveliin ei ole kertynyt, ainakaan toistaiseksi. Minulle ehdotettiin että söisin buranaa jota siis saa syödä raskauden aikana paitsi viimeisellä kolmanneksella.
Ikävä kuulla että reuman oireet pahenevat kun lapsi syntyy. Silloin kun pitäisi äidin varmaankin olla parhaimmillaan, jotta jaksaa vauvaa hoitaa. Että sitä odotellessa sitten :-(
Tsemppiä kuitenkin muille reuma-äideille raskauden aikana ja sen jälkeen :-)
Kuinkas on enbrelin laita ennen raskautta ja sen aikana? Onko siinä joku varoaika?
.. piti kirjoittaa, että ne seuraavan polven lääkkeet ovat aina kalliimpia, koska lääkeyhtiö haluaa sijoittamansa rahat takaisin. Ei siinä mitään kummallista pitäisi olla, että yhtiö haluaa tuottaa voittoa.