Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väsynyt 1-vuotiaan nukutustaisteluun

Vierailija
22.10.2020 |

Reilu 1-vuotias lapsemme vastustelee unia, erityisesti päiväunia. Olen ihan loppu nukutustaisteluun, haluaisin edes pienen rauhallisen hetken ilman lapsia. Istun jokaisen päiväuniajan uninen lapsi sylissä joko yrittäen saada lasta nukahtamaan tai pysymään unessa. Tietenkään tämä ei onnistu missään sellaisessa asennossa, jossa itselläni olisi mukavaa, vain sellaisessa jossa äidin selkä hajoaa. Sänkyyn siirtäminen aiheuttaa raivarin. Jos niitä päiväunia ei ole ollenkaan, koko ilta menee kiukutellessa.

Asiaa mutkistaa se, että lapsia on kaksi, tämä pieni ja 3-vuotias, joka välillä nukkuu päikkärit ja välillä ei. Jos ei nuku, isompi on etätöitä tekevän isänsä työhuoneessa katsomassa muumeja pädiltä. Tämä ei todellakaan ole se, mitä haluan 3-vuotiaan lapseni tekevän, mutta vaihtoehtoja ei nyt oikein ole.

Illalla sama homma, mutta lapsi nukahtaa loppujen lopuksi. Nukahtaa ainostaan rinnalle. Unikoulua on kokeiltu kaksi kertaa ja molemmat kerrat päättyivät siihen, että lapsi itki niin raivon vallassa, että oksensi ja jouduimme pesemään lapsen, sängyn ja seinän. Yöherätyksiä on 4-10. Tutti ei kelpaa ja ulkona ei suostu nukahtamaan. Uniaikaan vain äiti kelpaa.

Mitä tälle voi tehdä? Mikään määrä ulkoilua ei auta. Mikään avoin kerho tms ei nyt ole auki koronan takia ja aktiviteetit ovat vähissä. Haluaisin myös lopettaa imetyksen, mutta se tuntuu ihan mahdottomalta. Isovanhemmat käyvät joskus meillä kylässä, mutta eivät halua hoitaa lapsia. Olen todella väsynyt, hetkeäkään ei ole hiljaista. Isomman kanssa ei koskaan ollut tällaisia ongelmia. Neuvolasta sain vain unikouluohjeet.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko velat ja lapsivihaajat perustaa ihan oman ketjut, joissa sitten puhutaan heidän asioista, eikä kääntää tätä keskustelua itseensä, kiitos.

Vierailija
22/54 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko velat ja lapsivihaajat perustaa ihan oman ketjut, joissa sitten puhutaan heidän asioista, eikä kääntää tätä keskustelua itseensä, kiitos.

Oho, tällä palstalla siis on sittenkin ihan oikeita moderaattoreita? Jännä. Voisitteko karsia myös noita oikeistospämmien aloittamia ketjuja, samalla nyt kun olet siinä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho, tällä palstalla siis on sittenkin ihan oikeita moderaattoreita? Jännä. Voisitteko karsia myös noita oikeistospämmien aloittamia ketjuja, samalla nyt kun olet siinä?

Siis luuletko, että tuo oli moderaattorin kirjoittama viesti? Ei ollut.

Vierailija
24/54 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy kurkkaamassa ensi ja turvakotien liiton sivut, sieltä saat apua uniohjaajilta esim chatissa.

https://ensijaturvakotienliitto.fi/vauvaperhe/vauvan-uni/vauva-ei-nuku-…

Jaksamista!

Vierailija
25/54 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kanssa sitä mieltä, että se lapsi laitetaan sinne sänkyyn vaikka sata kertaa, siinähän huutaa tai oksentaa (sitten siivotaan).

Jossain vaiheessa se sata on enää 50 kunnes ei enää ollenkaan. Illalla lapsi sänkyyn, hyvää yötä ja piste. Ei palveluja, ei tissiä, ei syliin nostamisia. Vaan se lapsi vaakatasoon ja ilmoitus: nyt on yö, nyt nukutaan. Ja ihan sama vaikka toistelet tätä päiväuni aikaan. Tätä toistetaan niin kauan kuin on tarvis. Kun on mennyt päiväunilla se 1-2h (siis kauanko nukkuisi), otetaan se lapsi ylös ja jatketaan päivän normihommia. Tässä tarkoitan siis sitä, että pidetään se arkirytmi samanlaisena.

Lounaan jälkeen on aina satu ja potalla käynti ja sitten sänkyyn. Joka päivä sama rytmi. Samat tavat. Samat ajat. Niitä päikkäreitä ei enää nukuta illalla klo 18.

Minulla olisi kyllä soinut jokin terveen järjen kello päässä jo paljon ennen kuin lapsi olisi oksentanut sadannen kerran.

Omat lapseni ovat jo isoja, mutta kaikille vauva-aikojen kiukuille ja ahdistuksille on löytynyt järkevä selitys kun lapset ovat kasvaneet kyllin isoiksi selittämään. Sitä iloisempi olen siitä, että edes yritin ymmärtää vauvojani.

Ei ne sataa kertaa oksenna. Toi tuntuu julmalta, mutta toimii. Ihan itse sitä valitsee miten sen lapsen nukuttaa, mutta kyllä mua säälittää ihmiset kenellä karmiva taistelu nukkumisesta vielä isojen lasten kanssa. Ja jos sen lapsen antaa pyörittää jo 1v niin auta armias kun se on isompi. Oma valinta.

Minulla ainakin on ihanaa näiden isompien lasteni kanssa, vaikka olen silitellyt heidät uneen vielä kouluiässäkin. Monta hyvää kirjaa ollaan luettu iltaisin yhdessä ja hierottu jännityksiä selästä, elämäni parhaita hetkiä.

Tarkoitin tapauksia joissa äiti tai isä joutuvat makaamaan/istmaan lastenhuoneen lattialla joka ilta 1-2h, että saa lapset nukkumaan. On varmasti raskasta vanhemmille.

Meidän lasten serkkujen vanhemmat olivat tarkkana siitä, että lasten paikka on lastenhuoneessa. No, siellä lastenhuoneen lattialla nukkui vuosikausia joku aikuinen patjalla.

Meillä valittiin toisinpäin ja annettiin lasten nukkua perhepetissä. Ainakin pääsi helpolla, sai olla omassa kunnon sängyssä ja nukahtaa vaikka yhtä aikaa lapsen kanssa jos oli univelkaa.

Sinänsä uskon kyllä, että jokainen perhe löytää parhaan ratkaisun itselleen.

Vierailija
26/54 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan nukutellut lapsiani. Lähtökohtana on että nukkua ei ole pakko mutta rauhoittua pitää päiväuniaikaan ainakin hetki vaikka ei nukkuisi. Päiväuniaikaan voi nukkua jos haluaa tai kuunnella sängyssä äänikirjaa tai musiikkia joka laitetaan sadun jälkeen pyörimään. Itsekin makoilen silloin monesti hetken lasten kanssa. Noin puolen tunnin jälkeen nousen ja jos joku on rauhaton vien mukanani pois makkarista ja alan valmistella ruokaa.

Illalla tehdään iltatoimet, luetaan satu, peitellään ja laitetaan äänikirja pyörimään ja jätetään lapset sänkyihin. Jos tulee pois makkarista viedään takaisin ja joka juttuun ei reagoida. Välillä joku isommista nousee vielä leikkimään mutta en puutu jos ei häiritse muita. Menee kyllä sänkyyn kun unettaa ja jos nukahtaa lattialle nostetaan sänkyyn kun käydään katsomassa ennen omaa nukkumaanmenoa.

Vierailija
27/54 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten päiväkodissa päiväunille nukahtaminen sujuu? Usein nämä sitten nukkuu hoidossa ihan hyvin, mikä viittaisi siihen, että vanhemmat ei ole osanneet olla johdonmukaisia. Päiväkodissa kun ei ole sitä mahdollisuutta että tissi suuhun tai sitä mahdollisuutta, että yksi aikuinen ottaisi lapsen ja nukuttelisi sylissä 2 tuntia.

Vierailija
28/54 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kolmannen lapsen kanssa myös valtaisat nukahtamisongelmat, isommat lapsemme oli aina vain voinut laittaa sänkyyn ja sanoa hyvää yötä, tai hyviä päikkäreitä ja sinne jäivät tyytyväisinä nukkumaan. Kolmannen kanssa ratkaisuksi toimi imetyksen lopettaminen. En olisi itse osannut tätä aavistaa, koska edellisten lasten ollessa vuoden ikäisiä imetyksessä ei selvästikään ollut lapsille mitään untaa haittaavaa tekijää. Mutta, jouduin tulehtuneen umpisuolen vuoksi yllättäen sairaalaan, jolloin imetys loppui pakosta kuin seinään. Ja kas kummaa, lapsi alkoi kuin taikasauvan iskusta nukahtamaan helposti. Lapsi oli tuolloin 1v 2kk vanha.

Vierailija
29/54 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, koska samaan aikaan myös poistui kaksi viestiä ja tuo tuli tilalle ;)

Vierailija
30/54 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten päiväkodissa päiväunille nukahtaminen sujuu? Usein nämä sitten nukkuu hoidossa ihan hyvin, mikä viittaisi siihen, että vanhemmat ei ole osanneet olla johdonmukaisia. Päiväkodissa kun ei ole sitä mahdollisuutta että tissi suuhun tai sitä mahdollisuutta, että yksi aikuinen ottaisi lapsen ja nukuttelisi sylissä 2 tuntia.

Aloittajan lapsi ei ole päiväkodissa, joten ei hän voi tuohon vastata. Sen, mitä olen päiväkodissa ollut, niin on sielläkin erilaisia nukahtajia (ja niitä, jotka eivät nukahda). Mutta ei lapsen käytöstä päiväkodissa ja kotona voi verrata keskenään. Niin kuin aikuisetkin ovat erilaisia töissä kuin kotona, myös lapset ovat erilaisia päiväkodissa kuin kotona. 

Vierailija
31/54 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kuopus oli juuri tuollainen. Kun olimme tarpeeksi väsyneitä, menimme yhdessä lähekkäin peiton alle päikkäreille ja nukahdimme. No sitten herättyämme lapsi leikki tyytyväisenä ja minä laitoin ruokaa ja nostin pyykit koneesta. Tätä jatkui jonkin aikaa, ehkä muutamia kuukausia. Usein 3 v vanhempi tuli toiseen kainaloon. Se oli ihanaa.

Vierailija
32/54 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, koska samaan aikaan myös poistui kaksi viestiä ja tuo tuli tilalle ;)

Ei tullut tilalle, mä kirjoitin tuon viestin niiden kahden viestin jälkeen, mutta ilmoitin kyllä ne kaksi asiattomaksi. Eli ihan turhaan nyt laittelet niitä hymiöitä.

Vierailija
33/54 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, muistui oman lapsen vauva-aika mieleen. se oli raskasta. Toinen lapsi nukkui ihan eri tavalla kuin toinen.

Näin jälkikäteen sanoisin että jättäisin yrittämättä nukuttamista. Antaisin leikkiä lattialla pallojen ja lelujen kanssa ja antaisin nukahtaa matolle, heittäisin peiton päälle.

Koska toi vaihe uuvuttaa ja siinä tulee ikäviä ajatuksia lapsesta, ei osaa olla vauvasta iloinen. 

Toinen juttu, jätä joka päivä molemmat lapset isän kanssa tunniksi ja mene yksin lenkille jotta saat hetken olla omien ajatustesi kanssa. Ja jotta lapset tottuvat isään. 

voimia!

Komppaan!! Lopeta nukutuksen yrittäminen. Tai koita nukuttaa silloin kun lapsi on väsynyt eli tunti pari myöhemmin. Tai jos nukahtaa tissille/viereen, niin anna nukahtaa siten. Se ei ole keneltäkään pois. Mun 3. lapsi nukkui mun vieressä 5v asti, ja meillä oli ihanaa 🙂 Tämä neljäs taitaa tehdä saman 😂 En muuten anna sille 5veelle kuin yhden lämpöisen ruoan päivässä, koska se ei tunnu maistuvan: hän syö voileipää ja puuroa päivälliselläkin, en stressaa 🙂 Toista oli silloin kuin eka ja toka oli kyseessä, stressasin ihan turhaan monesta asiasta.

Vierailija
34/54 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samanlaista. Ei siihen auta mikään muu kuin aika ja rakkaus.

Vierailija
35/54 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kumpikaan lapsista nukkunut päiväunia enää 1-vuotiaana, mutta pitkät yöunet 11-12 tuntia. Joskus automatkalla muutaman minuutin torkahdus korkeintaan. Anna valvoa ja leikkiä! Lapsesi on vähäuninen. Niitäkin on. Illan kiukku voi olla nälkää ja tietysi jo iltaväsyä. Armahda lastasi ja itseäsi.

Vierailija
36/54 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap (ja hänen lapsensahan on vasta 1 v joten tuskin on vielä päiväkodissakaan).

Mutta kommentoin tähän ketjuun aikaisemmin kertoen vähäunisista lapsistani, ja aivan yhtä ammattitaidotonta on ollut päiväkodinkin henkilökunta. Koskaan eivät saaneet lapsiani päiväunille.

Vierailija
37/54 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistä kumilakanat sänkyyn niin ei oksut haittaa.

Ja syliin tai tissille nukuttaminen on suunnilleen typerintä mitä voit tehdä. Kakara sänkyyn, hiljaisuus ja ovi kiinni. Jos ei pysy huoneessaan niin viet takas vaikka sitten sata kertaa. Kyllä se lopulta sinne jää. Jatkat niin kauan että alkaa sujua. Olet aivan satavarmasti itse mokannut unikoulut yms. sortumalla paapomiseen ja lässyttämiseen sekä tietenkin, luovuttamalla jo alkumetreillä. Lapsella ei ole ees uhmaikää vielä ja oelt jo antanut päätäntävallan hirviölle.

Eri lukunsa on lapset, jotka ei nuku päiväunia. Sellaisenkin lapsen voi laittaa omaan sänkyynsä rauhoittumaan päikkäreitten ajaksi. Selaa sitten kirjaa tai rallattelee itsekseen, mutta sängystä ei nousta.

Minulla oli samantyyppinen huonouninen vauva kuin ap:llä. En ”antanut päätäntävaltaa hirviölle”, vaan parhaani mukaan yritin auttaa omaa rakasta lastani oppimaan rauhoittamaan itsensä. Jos olisin kuunnellut jonkun sinun kaltaisesi ohjeita, olisin silloin ”antanut päätäntävallan hirviölle”.

Olipas nokkela kommentti. hihii. Ammattilaiset toimii kuten yllä ja itse luotan heihin enmmän kuin itsensä nokkeliksi kuvitteleviin nettitrolleihin.

Vierailija
38/54 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan lapsi ei ole päiväkodissa, joten ei hän voi tuohon vastata. Sen, mitä olen päiväkodissa ollut, niin on sielläkin erilaisia nukahtajia (ja niitä, jotka eivät nukahda). Mutta ei lapsen käytöstä päiväkodissa ja kotona voi verrata keskenään. Niin kuin aikuisetkin ovat erilaisia töissä kuin kotona, myös lapset ovat erilaisia päiväkodissa kuin kotona. 

Joo, mutta ainakin tietäisi, ettei johdu mistään refluksista, vaan jostain, mitä aikuiset tekee eri tavalla päiväkodissa tai kotona, tai lapsi kokee aikuiset niin eri tavalla. Ensimmäisenä tulee mieleen, että kasvatus ja johdonmukaisuus vain on erilaista.

Vierailija
39/54 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä muista, mutta omaani oli päiväkodin univalvoja aina välillä silitellyt 1-1,5 h ennen kuin nukahti. Ja valitteli että kun on niin hankalaa kun ei nukahtaisi millään.

Vierailija
40/54 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ihmiset, jotka sanoo, että lapsi kyllä nukahtaa itsekseen lopulta, eivät selvästi ole hoitaneet oikeasti huonounista lasta. Ei yksikään äiti pysty kiduttamaan punaisena ja hysteerisenä huutavaa pientä lastaan yöstä toiseen. Meillä edes imetyksen lopettaminen ei auttanut asiaa, lapsi ei yksinkertaisesti osannut itsekseen nukahtaa. Tarvitsee muutenkin paljon apua tunteiden säätelyyn. Oppi lopulta iän myötä rauhoittamaan itsensä, mutta huono nukkumaan ja nukahtamaan on edelleen. Me ollaan kaikki niin yksilöitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi