Miten lapsellisia teidän 16 vuotiaat pojat ovat?
Meillä on ihan lapsen tasolla. Siis tuntuu että on ihanku joku 12 v.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Melko aikuinen mukamas, kunnes huomasin,että netflixistä oli katsottu lasten piirrettyjä oikein urakalla.. 😁
No hah.
Meidän 19-v tyttö katsoo Disney piirrettyjä tuon tuosta. Valmistuu kohta ylioppilaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ap tuhoa lapsen viattomuutta. Haluaisitko mielummin että lapsesi olisi huumeluukuissa vetämässä amfetamiinia ja polttelemassa?
Olisiko tuo sitten sitä aikuismaista ja kypsää käytöstä? - Kyllä minua ainakin hieman hirvittää aatella millaisessa asemassa osa 16 vuotiaista on, ellei omaa jo sen verran "kypsyyttä", että hänellä on hieman haaveita ja tulevaisuuden suunnitelmia.
Ehkä toisinaan hieman utopistisikin ja mahdottomia. Mutta ellei niitä ole niin saattaa olla haasteita enempikin edessä Miten esimerkiksi valita, sikäli kun valintaan on mahdollisuutta sopiva jatko-opiskelu paikka sen jälkeen kun oppivelvollisuus päättyy?
Olen ollut ymmärtävinäni, että esimerkiksi monilla isommilla paikkakunnilla oppivelvollisuuden päättötodistuksen täytyy olla jo verraten hyvä, että lukion mutta myös suosituimpien alojen ammattikoulupaikka olisi realistista saada,
Toki oppivelvolliudeen (yleisemmin peruskoulun) jälkeen voi hakeutua ja päästä töihin mutta melko harvassa ovat ne työpaikat, joihin voit 16 vuotiaana päästä, ainoana koulutuksena mahd. suoritettu oppivelvollisuus, kenties myös vailla työkokemusta ja mikä usein pahinta ei mitään omaa haavetta tai unelmia tulevasta.
Yliopisto-opiskelija
Mikä narri :D
Olen samoilla linjoilla kuin tuo Yliopisto-opiskelija. Huokaan syvään, että aikanaan pääsin nykymitapuulla monin paikoin aivan liian huonoilla arvosanoilla jatkamaan opintojani lukioon.
Lukio mahdollisti, ainakin muutaman vuoden ajan olla hukssa ja se angstinen finninaama teini joka etsiä itseään. Mutta jolta kukaan ei tainnu odottaa,, että olsin hakeutunut sen jälkeenkään tuotavaan työhön vaan saatoin rauhassa hakea opiskelupaikkaani muutamankin kerran, ennenkuin löysin "oman alani".
Olisi ollut enemmän kuin tylsää, jos olisin joutunut lukion asemasta, johonkin ammattikoulun linjalle, joka ei olsi kiinnostanut pätkääkään.
Olin sen verran "lapsellinen" että tuskin vanhempani olisivat kovn hyvällä katsoneet, jos olisin uskotellut, ettei mun on pakko opiskella, vaan voin mennä töihn....
Minkä lie paikan olisin löytänyt 16 kesäisenä paikkakunnaltani, jossa työttömiä oli enemmän kuin tarpeeksi. Ja moni heistä joilla oli töitä jännäsi onko vielä pitkäänkin koska monen aiemman paikan lopettamien tuntui enempi mielivaltaiselta kuin järkeviltä ja perustelluilta päätöksiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä Aija kypsä. Hommasi itselleen työn jota tekee iltaisin ja viikonloppuisin. Hoitaa koulunsa ja harrastuksensa itsenäisesti. Säästää viikkorahojaan ym rahojaan itsenäisesti oataakseen jotain haluamaansa isompaa.
Toisaalta pelailee myöhään ja nukkuu myöhään, täytyy töniä tekemään kotitöitä, siivoamaan huoneensa ja pesemään pyykkinsä.Illat ja viikonloput töissä ja hoitaa koulunsa? Miksi se niistä viikkorahoista säästää, jos palkkakin juoksee? Ehtii myös harrastaa.
Ymmärrän kyllä, että voi joskus olla vaikea ehtiä enää kotitöitää tekemään.
Ei tietysti joka ilta, eikä koko viikonloppu. Hänellä on harrastus, jolla on alkanut tienata myös rahaa, siksi kiinnostaa.
En ymmärrä miksi ei säästäisi sekä viikkorahasta, että palkasta? Ei ne rahat siltikään isoja ole, elektroniikkaan tai ajokorttiin tai autoon.
Opetan vuodesta toiseen ysejä, lähinnä poikia. Onhan nuo lapsellisia, täyttävät monet jo keväällä 16. Toisaalta kyllä heillä fiksujakin juttuja on ja teräviä huomioita ympäristöstä. Kaikki ikävät ihmiset on edelleen "homoja" kuten oli omassa nuoruudessakin.
Lapsellisuus näkyy eniten omaehtoisuutena ja valikoimisena koulumaailmassa. He ovat minulle pääosin todella kilttejä ja mukautuvia, osaavat käsitellä kuin äitiään. Toisaalta joku toinen opettaja on vihattava ja kategorisesti kieltäytyvät puhumasta edes asiallisesti ko. opettajalle. Ei ole kykyä ottaa vielä lusikkaa kauniiseen käteen ja asioita asioina. Maailma on älyttömän musta-valkoinen. Minä olen hyvis, voin sanoa mitä vaan ja nauravat hyvänä läppänä. Toisaalta hermostuessa pyytävät aidosti anteeksi vakavana.
Vapaa-aika kuluu Pleikkarilla tai ajellen viritetyillä mopoilla. Kaljaa juovat viikonloppuisin, toivottavasti huumeet ei kuulu sentään elämään. Nuuskat on ylähuulessa valitettavan monella.
Meillä asuu 19-, 23- ja 49-vuotiaat pojat enkä vielä ole huomannut heissä eroa enkä aikuistumisen merkkejä. Se kehitys pysähtyy suunnilleen tuohon kohtaan.
Talouspaperia kuluu pojalla tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Talouspaperia kuluu pojalla tosi paljon.
Et taida niellä?
Olin töissä koulun ohella kun olin 16.
Vain kakkamainen lapsellisuus oikein huono.
Mitä tarkoitat lapsellisella? On eri asia olla lapsellinen eli lapsenomainen kuin esimerkiksi kypsymätön.
16v pojista harva on enää lapsellinen, mutta varsin kypsymättömiä on suurin osa. Eli kiinnostuksen kohteet ovat aikuisten maailmassa, mutta kyky esimerkiksi suunnata omaa toimintaansa ja ottaa vastuuta on aika heikko.