Onko 435e yhdeltä vanhemmalta 11-vuotiaan synttärilahjoihin liikaa?
Lahjoja saa lähinnä vanhemmilta, joista toinen ostaa ehkä 30-50eurolla. Ei kummeja tai isovanhempia antamassa lahjoja. Kyseessä tyttö, ilahtuu kyllä aina kaikista, mutta haluaa lahjoja PALJON ja leikkiikin kaikella, koska toivoo mitä haluaa aika tarkkaan. Tuossa on Schleichejä, LPS, tarviketta (Sylvanian Familiesista) LPS:ille ja pehmoja.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäisin jos ostaisit teinille puhelimen lahjaksi tai tekusit talletuksen lapsen säästötilille. Mutta 500 euroa pelkkiin pehmoleluihin ja muovikrääsään, joilla se lapsi ei kahden vuoden päästä enää leiki?
Toki kukin hemmotelkoon kakaroitaan tulojen ja halujen puitteissa, mutta kun nyt kyisyit niin onhan tuo ihan järjetöntä.
Ihan aikuisten ihmisten kodit ovat täynnä tavaroita, joihin he eivät ole edes koskeneet saati niitä käyttäneet viimeisen kahden vuoden aikana.
Parhaassa tapauksessa ihmiset ovat ostaneet 1-2 huonetta isomman asunnon vain siksi, että kaikki ne turhat tavarat mahtuisivat kotiin.
Toisin sanoen ihmiset saattavat maksaa elämänsä aikana kymmeniä tai jopa satoja tuhansia €uroja turhien tavaroiden säilyttämisestä.
Eikö olekin järjetöntä.?
Mikäs tämän aloituksen pointi oli? Tietenkin 20 lahjaa vanhemmilta on liikaa synttäreille. Eihän tuollaisessa kulutuksessa ole mitään järkeä vaikka siihen varaa olisikin. Jouluna saa vähintään 50 pakettia ja nimppareilla toiset 20 pakettia? Kai sitä kaverienkin syntymäpäivinä pitää vähintään 10 lahjaa saada ettei tule paha mieli?
Tässä haisee kyllä vahva provo kilometrien päähän...
Jos käyttää noin paljon rahaa lahjoihin niin miksi ostaa 11v tollasta krääsää?
Aivan älytöntä. Tietysti jos tykkää laittaa kodin täyteen muovikrääsää.
Itse ostin jokaiselle puhelimet, uuden pelikonsolin, kirjoja ja annoin rahaa, jota tarvitsevat kun haluavat mennä kaverien kanssa jonnekin.
Nyt tulee ap:sta mieleen Dursleyn perhe Potterista...
Vierailija kirjoitti:
Ei se rahamäärä ole se olennainen, mutta noi kuulostaa enempi joululahjoilta kun synttärilahjoilta. Ei meillä ainakaan ikinä ole synttärilahjaks ostettu kauheeta lahjavuorta. Yks tai ehkä 2-3, jos on tyyliin joku lelu tai vastaava, vaate + karkkipussi. Se mitä taas ne lahjat maksaa on ihan toinen juttu. Jos tarvii puhelimen ja se maksaa vaikka 500 euroa, niin mikäs siinä. Tai vaikka 2000 telkkari noin esimerkiksi.
Niin, vois siitä ehkä jättää jotain jouluun. Pitääpä miettiä. Toisaalta jos lapsi toivoo useaa eri Schleichiä JA tätä ja tuota pehmoa (kuukausia) JA leikkii eniten LPS:llä mutta niillä ei ole ”tavaroita”, on vaikea valita. Ehkä pitäisi jättää joku alue kokonaan pois, koska jos saat aina vain YHDEN schleichin ja yhdet LPS hahmojen tavarat, niin se on aika ankeaa. Ehkä pitäisi kylmästi jättää kaikki Schleichit tällä kertaa jouluun...🎅🏻
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikäs tämän aloituksen pointi oli? Tietenkin 20 lahjaa vanhemmilta on liikaa synttäreille. Eihän tuollaisessa kulutuksessa ole mitään järkeä vaikka siihen varaa olisikin. Jouluna saa vähintään 50 pakettia ja nimppareilla toiset 20 pakettia? Kai sitä kaverienkin syntymäpäivinä pitää vähintään 10 lahjaa saada ettei tule paha mieli?
Tässä haisee kyllä vahva provo kilometrien päähän...
En ole varma kertyykö noista 20 lahjaa 🙃 Eikä ajatus ole niinkään se, ettei tulisi paha mieli, vaan se, että tulisi hyvä mieli.
Lapsella on tietenkin hieman vaikeaa, jos ”normaalista” määrästä lahjoja pettyy.
Ap
Itse sain aikanaan pleikkarin syntymäpäivä-/joululahjaksi (synttärit lokakuussa). Jouluna sain varmaankin sukat ja konvehtirasian lisäksi. Ei olisi tullut mieleenkään pyytää mitään muita lahjoja koko vuonna. Kannattaa niille lapsille opettaa kohtuullisuutta vaikka olisikin varaa ostaa kaikki mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Itse ostin jokaiselle puhelimet, uuden pelikonsolin, kirjoja ja annoin rahaa, jota tarvitsevat kun haluavat mennä kaverien kanssa jonnekin.
Pelikonsolit olivat siis uusia, mutta olivatko puhelimet, kirjat ja rahat sitten vanhoja?
Vierailija kirjoitti:
Lapset saavat puhelimet muina, kuin lahjoina, jos suostuvat ottamaan sellaiset, minkä vanhempi valitsee. Toistaiseksi näin on ollut. Ei varmana haluaisi tietokonetta kaiken tuon sijaan, on sen verran lapsi vielä. Vaikka siis tietokonettakin toivoo. Mutta perheen oma saa riittää. Pelikonsolia ei halua. Vastapainona 2 vuotta vanhempi veli haluaa sitten kuulemma kuntopyörän ja yhden pelin. Ja that’s it.
Ap
Ei mulla olisi ollut varaa laittaa yli 400 e synttärilahjoihin., enkä olisi laittanut, vaikka olisi. Nyt aikuiselle tyttärelle voisin laittaa, koska toiveet järkeviä.
Paljoista paketeista tykkäävälle lapselle voi laittaa monta halvempaa pakettia ja ehkä yhden isomman toiveen.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain aikanaan pleikkarin syntymäpäivä-/joululahjaksi (synttärit lokakuussa). Jouluna sain varmaankin sukat ja konvehtirasian lisäksi. Ei olisi tullut mieleenkään pyytää mitään muita lahjoja koko vuonna. Kannattaa niille lapsille opettaa kohtuullisuutta vaikka olisikin varaa ostaa kaikki mahdollinen.
Meillä toinen lapsi on juuri tällainen. Ei pyydä muulloin mitään (juurikaan. Joskus nyt toivoo pelejä, koska sisko imuroi koko ajan jotain). Mutta siis tämä toinen vinkuu koko ajan jotain ja on aina ollut sellainen. Isoimman osan ajasta pitää tarjota et saata.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla olisi ollut varaa laittaa yli 400 e synttärilahjoihin., enkä olisi laittanut, vaikka olisi. Nyt aikuiselle tyttärelle voisin laittaa, koska toiveet järkeviä.
Paljoista paketeista tykkäävälle lapselle voi laittaa monta halvempaa pakettia ja ehkä yhden isomman toiveen.
Toi on kyllä totta...
Ehkä se oon minä, joka haluan, että lahjat ovat hyviä, en kestä sellaisia halpoja paketteja, joita toinen ei ole toivonut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mun kaverin 5-vuotias sai niin paljon joululahjoja, ettei se edes jaksanut avata niitä kaikkia aattona. Niitä paketteja oli kymmeniä. Suurimman osan leluista oli ostanut äiti pitkin vuotta. Sillä lapsella on huusholli täynnä leluja, kirjoja ja pelejä. Ihmiset saa toki tuhlata rahansa mihin haluavat, mutta en itse haluaisi kotiini niin paljon tavaraa.
Meillä on noin eli lapsilla on paljon leluja. Jostain syystä ympäristön äitien mielestä juuri meidän koti on se paikka, jonne heidän lastensa on kiva tulla leikkimään. Huusholli on tavaraa täynnä, mutta ei niitä ole hankittu naapuruston lasten iloksi. Siksi kiitos vain, kaverit saavat luvan pysyä pihalla.
Tuo on ok summa jos sillä ostettaisiin puhelin, tietokone, harrastusvälineitä tai jotain muuta järkevää. 400 euroa leluihin on kyllä ihan älytöntä, ihan sama miten rikkaita sitä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäisin jos ostaisit teinille puhelimen lahjaksi tai tekusit talletuksen lapsen säästötilille. Mutta 500 euroa pelkkiin pehmoleluihin ja muovikrääsään, joilla se lapsi ei kahden vuoden päästä enää leiki?
Toki kukin hemmotelkoon kakaroitaan tulojen ja halujen puitteissa, mutta kun nyt kyisyit niin onhan tuo ihan järjetöntä.
Mitä lapsi iloitsisi talletuksesta säästötilillä?
ApTämä kommentti kyllä paljasti jutun provoiluksi.
Oikeastiko luulet lasten iloitsevan rahoista, joita saa 18-20-vuotiaana?
Ap
Normaalisti iloitsee. Mutta jos on opetettu "tuhlariksi" niin ei osaa iloita oikeasti mistään. Tiedän monta pientä lasta, jotka haluavat säästää itse, koska heillä on jokin tavoite. Vaikkapa 15- vuotiaana haluaa oman ajopelin, tai 18v autokoulun jos vanhemmat eivät ole kovin varakkaita.
Säästämistähtäimessa voi olla myös uusi pelikonsoli, oma televisio omaan huoneeseen. Tiedän nuoren, joka säästi niin että sai 55" television itselleen. Meitä on moneksi ja onneksi on.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tulee ap:sta mieleen Dursleyn perhe Potterista...
Kerkisit ennen mua, olin tulossa sanomaan, et nyt on paikallinen Dudley Dursley.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on kyllä totta...
Ehkä se oon minä, joka haluan, että lahjat ovat hyviä, en kestä sellaisia halpoja paketteja, joita toinen ei ole toivonut.
Ap
Nehän olisivat ylläreitä ; )
Mulla oli sellaiset rikkaat isovanhemmat joilta sai "mitä vain". Olimme siskon kanssa ainoat lapsenlapset ja oikeasti sitä tavaraa tuli ihan älyttömästi ja kaikki toiveet toteutettiin. Nyt vasta aikuisena olen ymmärtänyt minkä karhunpalveluksen he tekivät, koska varsinkin siskolla on ollut todella hankalaa hallita rahankäyttöä ja sietää pettymyksiä (on ottanut pikavippejäkin kun on ollut "pakko saada" joku muotijuttu, onneksi tuli järkiinsä ja laittoi ostorajat korttiin). Eli vaikka 11v nyt pettyisikin kun ei saanut ihan kaikkea mitä mieleen on juolahtanut niin pliis mieti vähän pidemmälle tulevaisuuteen että millaisen mallin rahankäytöstä ja kuluttamisesta haluat opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lapsi iloitsisi talletuksesta säästötilillä?
ApTämä kommentti kyllä paljasti jutun provoiluksi.
Oikeastiko luulet lasten iloitsevan rahoista, joita saa 18-20-vuotiaana?
ApNormaalisti iloitsee. Mutta jos on opetettu "tuhlariksi" niin ei osaa iloita oikeasti mistään. Tiedän monta pientä lasta, jotka haluavat säästää itse, koska heillä on jokin tavoite. Vaikkapa 15- vuotiaana haluaa oman ajopelin, tai 18v autokoulun jos vanhemmat eivät ole kovin varakkaita.
Säästämistähtäimessa voi olla myös uusi pelikonsoli, oma televisio omaan huoneeseen. Tiedän nuoren, joka säästi niin että sai 55" television itselleen. Meitä on moneksi ja onneksi on.
Mut opetettiin tuhlariksi vanhempien toimesta. Nykyisin yritän maksaa pikavippikierteen aiheuttamaa velkaa ja tuhlasin vanhempieni perinnönkin parissa vuodessa kun en ollut koskaan oppinut käyttämään rahaa. Olen käynyt psykologillakin ratkomassa näitä ongelmia ja nyt 40+ vuotiaana alkaa vihdoin olla talous hallussa. Olin varakkaiden vanhempien myöhäinen iltatähti ja minut kyllä hemmoteltiin "piloille" koska mitä tahansa halusin sen sain. Nyt aikuisena kauhistuttaa kuinka paljon erityisesti äitini käytti minuun rahaa ihan turhaan (leluja, muotivaatteita jne) ja säästämään en oppinut koskaan.
Ihmisen pettymykset aikuisuudessa liittyvät muutenkin lähinnä henkisiin asioihin, ei siihen, ettei saanut jotain tiettyä tavaraa. Puolison valintaan, uraan, ammattiin ja sen sellaiseen.
Ap