Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei palomiehinä yhtään naista?

Vierailija
27.01.2014 |

Eikös naiset kykene palomiehiksi, tai sanotaankos vaikka että palonaisiksi? Eikös ole kovakuntoisia mimmejä salit pullollaan?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vaan pohdiskelin, että nyt kun eletään tätä tasa-arvon aikaa, niin pitäskö palomiesten nimet muuttaa palopersooniksi? Onhan siellä miehiä että naisia

Vierailija
22/36 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suorittanut viikon mittaisen palontorjuntakurssin savusukelluksineen (olen siis nainen, enkä mitenkään huonokuntoinen) ja kyllä se homman fyysisyys on se, mihin useimmilla naisilla ja miehillä homma tyssää. Ei nimittäin ole niin helpooa kuin mitä monet kuvittelee, käytyään salilla nostelemassa rautaa. Eloton ihminen on hiukka eri juttu kuin 100 kg tangossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä tunnen sitten tuon ainoan naisesimiehen, jos heitä kerran on vain yksi.

Vierailija
24/36 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 05:53"]

Minun kotikunnassani on naispalotarkastaja, eli hänen on kyllä täytynyt tutkinto saada, koska hänen paikaltaan lähti kouluttamaton palotarkastaja muihin hommiin.

Tuolla maalikylissä missä sitä palokuntaa ei ole paljoa on vpk:ssa naisetkin oikein tervetulleita vahvistuksia. Koska sammutusajot yms. toimii pääasiallisesti vapaaehtoisten voimin, kun vakituisia palokuntalaisia on vain kolme.

[/quote]

Mun miesystävä on aikoinaan tehnyt jonkin aikaa palotarkastajan hommia eräässä kaupungissa. hän on rakennusmestari eikä (kohtuuhyvästä kunnostaan huolimatta) varmaankaan pääsisi palomieheksi opiskelemaan. Palotarkastaja siis käy rakennuksia läpi ja tarkistaa, ovatko ne määräysten mukaisia. Palomestari on sitten ihan eri tyyppi, jolla on ihan erilainen koulutus. Nämä taisivat nyt mennä sekaisin...

Vierailija
25/36 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävällä (naisella) on hyvänä ystävänä palomies. Tämä nainen sanoo, ettei ikinä alkaisi seurustella palomiehen kanssa, mitä on sen ystävänsä juttuja kuunnellut. Että palomiehillä riittää vientiä ja ne kaikki pettää kumppaneitaan. :O

Vierailija
26/36 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 02:14"]

Olen aina ihmetellyt sitä joidenkin naisten kuolaamista palomiesten perään. Siis en sitä, että varmasti on hyvännäköisiä miehiä enemmän tai vähemmän, mutta mikä niissä palomiehissä sitten nimenomaan kiinnostaa.

[/quote]

letku letkeä

Vierailija
27/36 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kotikunnassani on naispalotarkastaja, eli hänen on kyllä täytynyt tutkinto saada, koska hänen paikaltaan lähti kouluttamaton palotarkastaja muihin hommiin.

Tuolla maalikylissä missä sitä palokuntaa ei ole paljoa on vpk:ssa naisetkin oikein tervetulleita vahvistuksia. Koska sammutusajot yms. toimii pääasiallisesti vapaaehtoisten voimin, kun vakituisia palokuntalaisia on vain kolme.

[/quote]

Palotarkastajat ovat kai useimmiten rakennusinsinöörejä koulutukseltaan, ei siis vaadita palomieskoulutusta heiltä. Naispuolisia palotarkastajia on suht. paljon.

Vierailija
28/36 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa miehet jotka väittävät täällä että voima ja äly ovat sama asia :D

Palomiehen ammatti on duunarin ammatti. Enemmän arvostan lääkäreitä, joista pian suurin osa on naisia, koska naiset ovat miehiä korkeakoulutetumpia ja lääketieteellinen on nykyisin naisvaltainen.

Vierailija
29/36 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:01"]Palomiehen ammatti on duunarin ammatti.

[/quote]

Eivätkö duunarit ansaitse arvostusta?

Vierailija
30/36 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenki VPK:hon pääsee naisetki ja samoja hommia tehdään kuin normaalit palomiehet. Itse en suoriutuisi "oikean" palomiehen kuntotesteistä, mutta 10-vuoden aikana ei ole ollut tilannetta, missä en olisi pärjännyt. Onneksi ei vapaapalokunnissa ole tälläisiä vaatimuksia, olen pelastanut henkiä vuosien aikana, vaikka en pystykään nostamaan penkistä 45kg kovin montaa kertaa.

Vierailija
31/36 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on liian riskialtis ja raskas homma naisille. Siinä voi tekoripset kärähtää ja rakennekynnet katketa.

Palomiehen homma ei ole suinkaan ainut sukupuolittunut duuni. Niitä on monia, monia muitakin ja myös paljon sellaisia jotka eivät ole edes riskialttiita tai fyysisesti raskaita.

Vierailija
32/36 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Palotarkastaja EI ole palomies. Se on eri ammatti. On olemassa paljon naispuolisia palotarkastajia.

Palotarkastajatkin opiskelevat pelastusopistossa kuten palomiehet.

4

Vierailija
33/36 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 21:25"]

[/quote]

Palotarkastaja EI ole palomies. Se on eri ammatti. On olemassa paljon naispuolisia palotarkastajia.

Palotarkastajatkin opiskelevat pelastusopistossa kuten palomiehet.

4

[/quote]

Ei pidä paikkaansa. Tunnen hyvin miespuolisen palotarkastajan, ja lihava rakennusinsinööri on. Palotarkastaja ei tee fyysistä työtä. Ei ole käynyt varmaan lähelläkään palo- ja pelastusopistoa. 

Vierailija
34/36 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennan siis vielä äskeiseen, että palotarkastajat opiskelevat paloinsinööreiksi pelastusopistossa. He eivät siis opiskele palomiehiksi.

4

Vierailija
35/36 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.korvo.fi/17

Ote: "Eräs taustatekijä on palotarkastajien pätevyysvaatimusten muutos. Aikaisemmin heiltä vaadittiin rakennusalan tutkintoa, mutta ei enää nykyisen pelastuslain aikana. Kuitenkin palotarkastajat ottavat käytännössä kantaa myös puhtaasti rakenteellisiin kysymyksiin."

Vierailija
36/36 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 21:28"]

Tarkennan siis vielä äskeiseen, että palotarkastajat opiskelevat paloinsinööreiksi pelastusopistossa. He eivät siis opiskele palomiehiksi.

4

[/quote]

Juu nykyään voi olla näin, mutta ei käsittääkseni välttämätöntä. Tuntemani palotarkastaja on opistoinsinööri ihan tavallisen tekun raksalinjalta. Ei nyt toisten ihmisten asioita sen tarkemmin, mutta tiedän paikkakunnankin eikä sillä paikkakunnalla ole palo-opistoa, eli ei ainakaan Kuopio ole. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi