Miksi et pidä lastasi kurissa julkisissa kulkuneuvoissa?
Olin ihan järkyttynyt, kun lentokoneessa sellainen tarhaikäinen nicopetteri piti pari tuntia omaa showtaan ilman että äiti teki elettäkään pistääkseen muksuaan kuriin. Lapsi seisoi takaperin lähes koko matkan ajan penkillään kiusaten takanaan istuneita aasialaisturisteja. Vei heidän lehdet monta kertaa siitä selkänojan telineestä, repi selkänojan päällisen irti ja heilutteli sillä heidän nenän edessään, sulki ikkunakaihtimen, irvisteli niin että räkä lensi, söi niin että leivän palat tippui monta kertaa turistien päälle, hoki jotain pippelikakkajuttuja monta kertaa ja tiputteli tavaroitaan turistien päälle yms yms ja tätä oikeasti jatkua tauotta. Ja laskeutuessa äitinsä ei edes huolehtinut turvavyötä muksulleen, vaan lentoemännän piti tulla käskemään.
Siis onko edelleen joku vapaan kasvatuksen ideologia olemassa vai mikä tälllaisessa on taustalla?
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 21:05"]
Mä kans ihmettelen että missä ne lentokoneiden kauhukakarat on kun ei olla vielä koskaan onnistuttu törmäämään...
[/quote]
No mä en edes uskaltaisi viedä meidän uhmaikästä lentokoneeseen.. Muutenkin välttelen julkisia lapsen kanssa, silloin tällöin kuljetaan max.15min. mittainen bussimatka.
turvavyö kiinni ja istutaan siinä niin kauan kun lapsi suostuu olemaan aloillaan. Kun on kiltisti niin sitten puuhaillaan yhdessä tehtäväkirjoja, elokuvaa, peliä jne... ei luulisi olevan niin vaikeaa.
t. yhden ainokaisen nicopetterin äiti?
Kun lapsia on useampia niin ei ehkä ihan yhtä helposti onnistukaan.
Itse oon ihmettellyt joskus junassa sankariäitiä joka yli-inhimmillisen kärsivällisesti yritti yrittämästä päästyäänkin viihdyttää uhmaikäistä tyrannia, itsellä olisi jo monta kertaa hermot palaneet ja kakara oisi saanut rääkyä rauhassa kunnes rauhoittuu. Tuli oikeen harmistus äidin puolesta, varmaan pelkäsi että kiukutteleva uhmis häiritsee muita matkustajia Suomessa kun ruukataan olla niin lapsivastaisia ja kaikelle melulle nyrpistellään nenää. Tarviiko sitä tunkea paikkoihin joissa voi kauhistus voi olla lapsiakin jos niiden normaali meluisuus ja rauhattomuus häiritsee.
Mä olen tällainen keski-ikäinen täti, ja lennän yksin Suomeen sukuloimaan. Jos vieressäni istuu äiti lapsineen, yleensä alan hauskuuttaa lasta ja auttaa äitiä. Siinä se oma matkakin menee nopeammin ja mukavammin. Ensin lapset arastelevat ja ujostelevat, mutta yleensä jää murtuu ja äiti voi syödä rauhassa, kun teen palapeliä tai luen kirjaa lapselle.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 21:24"]
turvavyö kiinni ja istutaan siinä niin kauan kun lapsi suostuu olemaan aloillaan. Kun on kiltisti niin sitten puuhaillaan yhdessä tehtäväkirjoja, elokuvaa, peliä jne... ei luulisi olevan niin vaikeaa.
t. yhden ainokaisen nicopetterin äiti?
Kun lapsia on useampia niin ei ehkä ihan yhtä helposti onnistukaan.
Itse oon ihmettellyt joskus junassa sankariäitiä joka yli-inhimmillisen kärsivällisesti yritti yrittämästä päästyäänkin viihdyttää uhmaikäistä tyrannia, itsellä olisi jo monta kertaa hermot palaneet ja kakara oisi saanut rääkyä rauhassa kunnes rauhoittuu. Tuli oikeen harmistus äidin puolesta, varmaan pelkäsi että kiukutteleva uhmis häiritsee muita matkustajia Suomessa kun ruukataan olla niin lapsivastaisia ja kaikelle melulle nyrpistellään nenää. Tarviiko sitä tunkea paikkoihin joissa voi kauhistus voi olla lapsiakin jos niiden normaali meluisuus ja rauhattomuus häiritsee.
[/quote]
Huom: jos lapsi aktiivisesti häiriköi takana istuvia matkustajia tauotta 2 tuntia, niin se tuskin on normaalia "meluisuutta ja rauhattomuutta" ??
Meillä kerran kans lennolla noin 3-5v sisarukset, jotka makoilivat ja pyörivät käytävällä koko ajan. Lentoemot huomauttivat monta kertaa vanhemmille että lapset ovat heidän ja kärryjen edessä ja paikka ei ole lapsille turvallinen. Kunhan emot olivat menneet pois, päästivät vanhemmat lapset takaisin pyörimään käytävälle.
Jos olisin ollut turistien asemassa, eivätkä vanhemmat tekisi mitään kehotuksistani huolimatta, olisin läimäissyt lasta rullatulla sanomalehdellä.
Puolet palstalaisista tunnisti itsensä, eivätkä noloina vastaa mitään...
Äiti on väsynyt ja isi ei osaa... Ja kyllähän näitä ns. hoitovirheitä sattuu, jää päiväunet/ruokailu väliin syystä tai toisesta. Lentokoneessa on paha laittaa lasta jäähyllylle tms. En hyväksy ap kuvailemaan käytöstä, mutta ymmärrän, että uhmaikäisen kanssa voi olla kohtalaisen hankalaa lentokoneen kaltaisissa paikoissa. Saa alapeukuttaa :D
Me lennettiin just 8h kotiin ja mukana oli paljon lapsiperheitä. Eipä ollut mitään ongelmaa. yksi alle 3-vuotias lähti kerran kävelylle ja taapersi takaisin paikoilleen. Eiköhän nuo huonosti käyttäytyvät ole nykyään yksittäistapauksia ja valitettavasti aika moni on nykyään örveltävä aikuinen.
Junassa hirvittää kun taaperot juoksevat tai vasta kävelemään oppineet menee miten sattuu - no sittenhän tulee noita äkkipysäyksiä tai -hidastumisia, mistä seuraa lapsen kaatuminen ja itku. Monta kertaa on se nähty. Onko se kokemattomuutta? Kerran pelastin muksun menemästä porukan mukana ulos ja mukana ollut huoltaja vain hymähti, tuli olo että olisiko halunnut päästä koko muksusta eroon.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 20:38"]Äiti on väsynyt ja isi ei osaa... Ja kyllähän näitä ns. hoitovirheitä sattuu, jää päiväunet/ruokailu väliin syystä tai toisesta. Lentokoneessa on paha laittaa lasta jäähyllylle tms. En hyväksy ap kuvailemaan käytöstä, mutta ymmärrän, että uhmaikäisen kanssa voi olla kohtalaisen hankalaa lentokoneen kaltaisissa paikoissa. Saa alapeukuttaa :D
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 19:04"]
En jaksa :D
[/quote]
Juuri näin tää on se sama, joka kyselee jatkuvasti
-miksi et pidä itsestäsi huoltA
-miksi sinä keski-ikäinen nainen jne...
Vaihtais ees tyyliä
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 20:25"]
Puolet palstalaisista tunnisti itsensä, eivätkä noloina vastaa mitään...
[/quote]
Ei, kun näin huonoon provoon ei viitsi edes vastata. Hiukan edes yritystä
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 20:41"]
tuli olo että olisiko halunnut päästä koko muksusta eroon.
[/quote]
Mulle tulee aina samanlainen olo, kun näkee noita vanhempia, jotka ei välitä yhtään mitä niiden lapset touhuaa. Ehkä ne haluaa ns. lopullisen ratkaisun niille lapsilleen, kai ne inhoaa niitä, kun eivät välitä katsoa niiden perään. Välillä on tullut nähtyä tosi pahojakin tilanteita, eikä ne vanhemmat edes jotenkin säikähdä niistä, ovat yhtä apaattisia koko ajan.
Minä en ota ystäväpiiriinikään heitä jotka eivät pidä lapsilleen kuria. En kestä.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 20:38"]Äiti on väsynyt ja isi ei osaa... Ja kyllähän näitä ns. hoitovirheitä sattuu, jää päiväunet/ruokailu väliin syystä tai toisesta. Lentokoneessa on paha laittaa lasta jäähyllylle tms. En hyväksy ap kuvailemaan käytöstä, mutta ymmärrän, että uhmaikäisen kanssa voi olla kohtalaisen hankalaa lentokoneen kaltaisissa paikoissa. Saa alapeukuttaa :D
[/quote]
[/quote]
Eihän se vaikeata olekkaan, meidän 3,5 vuotias jaksaa vaivatta huutaa puoli tuntia huonona hetkenä. Muutaman kerran olen joutunut vyöttämään lapsen turvaistuimeen kiinni.
Itse ainakin ohjaan ja komennan uhmakasta lastani vaikka junassa tai bussissa,...kauheet uhmakitinät tulee mut ihan sama!
Mitä sä mulle paasaat ap mun lapsen on aine olleet kurissa julkisissa liikennevälineissä..tosin totta kai saavat siellä höpötellä ja jutella eikä mua paskaakaan kiinnosta se jos se höpöttely jotakuta häiritsee. Istuvat paikallaan ja se riittää mulle.
Tässä vastaava tapaus: