Ehkäisykapselin lopettaminen + toivottu raskaus
Hei!
Tiedustelen, löytyykö täältä kokemuksia ehkäisykapselin lopettamisesta, kun tulevaisuudessa on toivottu raskaus?
Kauanko kesti kapselin poiston jälkeen, että kuukautiset ylipäätänsä alkoivat? Kauanko kesti ennen kuin raskaus alkoi?
Itse olen poistattanut kapselin marraskuussa eikä vielä tietoakaan alkavista kuukautisista. Kapseli toimi minulla täydellisesti eli kuukautisia ei tullut ollenkaan tuona aikana (n. 2 v). Kuinkakohan kauan pitäisi jaksaa odotella ennen kuin kannattaisi mennä lääkäriin? Tehdäänkö tällaisissa tapauksissa edes mitään lisätutkimuksia vai käsketäänkö lääkäristä kuitenkin kotiin odottamaan lisää? Raskaus olisi toivottu vaikka heti. :)
Kiitos asiallisista vastauksista!
Kommentit (36)
Ei tullut kuukautisia ollenkaan, olin raskautunut alle viikon päästä kapselin poistosta. Takana yli 10v hormonaalinen ehkäisy.
Itse tässä juuri painin samojen kysymysten äärellä. Minulla poistettiin ehkäisykapseli noin kolme viikkoa sitten jatkuvan vuodon takia ja nyt ei menkkoja ole kuulunut. Olemme poikaystäväni kanssa harrastaneet seksiä ilman ehkäisyä tämän kolmen viikon aikana. Olen tehnyt yhden raskaustestin joka näytti negaa.
Nyt vaan odottelen josko ne menkat sieltä tulisivat viikon sisällä,muuten teen uuden testin.
Ei kannata ressata ja miettiä, voit pitkittää kuukautisten tuloa tai raskaaksi tulemista. Nautit vaan ja jos ei puolen vuoden jälkeen ala kuulumaan niin lääkäriin
Itsellänikin kapselin poisto tässä kuussa ja toivon että mahdollisimman pian sen jälkeen tärppäis mutta saa nähdä!
Kapseli otettu pois vasta äskettäin, lääkäri sano että munasolu irtoaa samantien ja raskaaksi tuleminen mahdollista heti. No kivut oli samana iltana jo (samanlaiset ku aina ennenkin ku munasolu irronnut)... tänä aamuna tosi van kirkasta niukkaa vuotoa mut ei muuta...voisko olla kiinnittymisvuotoa jo? :o
Aika kauheelta kuulostaa, että kapselin poiston jälkeen pitäs 6kk oottaa kuukautisia ja se on muka normaalia. No itsekin 15v e-pillereitä söin. Nykyään lasten saannin jälkeen kuparikierukka käytössä. Itse raskauduin e-pillerien jälkeen toisesta kierrosta ja menkat oli heti siis normaalit. Hormonaalista ehkäisyä en enää ota. Onkohan 3 sukupolven hormonaalin ehkäisy vaarallisempaa kuin vanhat pillerit. Itse söin sen 15 merciloneja ja ei ollut koskaan mitään ongelmia.
Mut pakko ylistää kuparkierukkaa. Se on tosi hyvä, vaikka lääkärit ei sitä suosittele kelleen, kun haluaa vaan tyrkyttää kaikille hormoneja.
Ei tää nyt ihan liittynyt aiheeseen, mut teki mieli kertoa mielipiteeni.
Kuukauden päästä kapselin poistosta tein positiivisen raskaustestin.
Ohhoh! Eli tuokin on siis mahdollista, raskautua noin nopeasti "ilman kuukautisia". Ehkäpä täällä odotellaan vielä jokunen kuukausi ja sitten mietitään lääkäriin menoa. Toisaalta kun ei mikään kiirekään ole, mutta toki lapsi saisi tulla koska vaan ja mietityttää, että jos onkin jotain isompaa häikkää...
Tuliko sulla siis luonnolliset kuukautiset tuossa ajassa vai raskauduitko ns. ilman kuukautisia?
Minä poistatin kapselin heinäkuun alussa, menkat tulivat elokuun lopulla. Tein viime viikolla positiivisen testin! Tsemppiä sinne :)
Kapselit poistettiin 16.7.2007 ja noin kk siitä tuli mensut eli elokuun puolivälissä. 6.9.2007 tein positiivisen raskaustestin ja tässä laitan kohta 6-vuotiaalle esikoisellemme iltapalaa!!
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 19:44"]
Tuliko sulla siis luonnolliset kuukautiset tuossa ajassa vai raskauduitko ns. ilman kuukautisia?
[/quote]
Tuli jotkut kuukautiset miltei heti kapselin poiston jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 19:44"]
[/quote]
Tuli jotkut kuukautiset miltei heti kapselin poiston jälkeen.
Mene lääkäriin vaikka heti. Kyllä voit saada kuukautiset normaaliksi clomi- tai terokuurin avulla.
Vautsi, paljon onnea sinne! Tollaset uutiset antaa toivoa, että kyllä ne kuukautiset sieltä aikanaan tulee. :)
Kapselin poistossa sanottiin, että puolisen vuotta kannattaisi odotella ja sitten lääkäriin, jos ei mitään tapahdu. Jotenkin vain silti turhauttavaa vaan odotella ja odotella... Ehkäisyä on tullut käytettyä n. 11 v. yhtämittaan, ja muistaakseni ennen ehkäisyä kuukautiset olivat aina hieman epäsäännölliset. Nuvaringin aikaan olivat kyllä hyvinkin säännölliset...
Kannattaa käydä heti, etenkin jos kuukautiset on ennenkin olleet epäsäännölliset. Todennäköisesti tarvitset tukilääkitystä, jotta kuukautiset tulevat. Voi olla myös PCO. Hormoniehkäisy pitää sen kurissa, mutta ongelmat alkavat, kun ehkäisyn lopettaa. Eli lääkäriin, odottelusta ei ole hyötyä.
Terveyskeskuksessa käskevät todennäköisesti odottelemaan sen puoli vuotta. Yksityisellä voit päästä tutkimuksiin. En kuitenkaan sinuna alkaisi clomeja tms. ottamaan vaan tuon takia.
Itselläni tuli ekat menkat melkein tasan kk implanttien poiston jälkeen.