Pitkäselkäisiä (persjalkaisia) julkkiksia?
Minulla on älyttömän pitkä selkä! Etupuolelta katsottaessa ei näytä niin pahalta, koska rinnat ja ehkä lantiokin tavallaan rikkovat pituuden, mutta takapuolelta näyttää kauhean pitkältä! Tätä vielä korostaa se, että perse tuntuu jotenkin olevan niin alhaalla. Näyttää aivan helvetin rumalta. Olen ollut tietoinen, että minulla on pitkä selkä. Mutta yhtenä päivänä näin toisen pitkäselkäisen persjalkaisen naisen ja huomasin, miten huomattavaa tämä on jopa normaalit vaatteet (farkut ja paita) päällä! Korostuu vielä enemmän jossakin vartalonmyötäisessä mekossa.
Inhottaa olla näin ruma. Lihava voi aina laihduttaa ja lyhytjalkainen voi käytännössä jopa saada sentin pari tietynlaisessa leikkauksessa, mutta selkää ei voi mitenkään lyhentää (ei sitä, että tuo jalkaleikkauskaan mitenkään terveellinen tai ylipäänsä vaihtoehto olisi). Tähän on siis tyydyttävä. En tiedä, auttaako edes korkokengät kadottamaan hämäämään selkää lyhyemmäksi, mitä se todellisuudessa on.
Mietinkin, että tiedättekö yhtään julkkisia, kenellä on huomattavasti pitkä selkä? Voisin vähän googlailla ja katsoa, minkälaiset vaatteet sitten sopivatkaan pitkäselkäiselle. Luulisi, että edes jollakin seksikkäällä julkkiksella olisi huomattavan pitkän selkä, joka näkyisi bikinikuvissa, mutta sitten muissa hienoissa tilaisuuksissa olisi kuitenkin valittuna asu, joka loisi illuusion lyhyemmästä selästä ja pidemmistä jaloista.
Kommentit (110)
Minun kouluaikanani maantiedon tunneilla käsiteltiin myös rotuoppia. Alppirotua edustavilla ihmisillä oli mm. pitkä selkä ja lyhyet jalat. Kaipa sen rakenteen omaavien on helppo kiivetä alppien rinteitä edelweisseja poimimassa... Siis muuta Sveitsiin tai Itävaltaan ja sulaudut massaan.
Jalat puolet pituudesta ei ole vielä pitkät jalat vaan normaalin pituiset ja sopusuhtaiset, alle puolet koko pituudesta on lyhyet. Tokihan Suomessa, jossa jo 80cm farkun- ja hoousunlahkeita ollaan lyhennyttämässä kun valtaosalla jalkojen pituus (koko pituudesta riippumatta) alkaa 7:llä, jo 82cm:n jalkoja pidetään tosi pitkinä. Josta johtuen pitkäjalkaisen on pakko käyttää aina ja kaikkialla farkkuja, koska lahjepituutta yli 84cm ei käytännössä saa, mutta joillakin merkeillä on sentään 86cm, joka on vähimmäispituus korkojen kanssa ettei nilkka juntisti näy.
Joskus takavuosina myytiin paremmissa vaatekaupoissa sellaista olikohan ranskalaista housumerkkiä kuin Sym. Niiden erikoisuus oli kääntämättömät pitkät lahkeet, jotka sitten ommeltiin ostaessa sopivaksi jokaiselle. Saatiin pitkäjalkaisetkin sopivan pituisia suoria housuja silloin, nykyään on vain tynkäpunttia tarjolla kun jokin aika sitten poistui erikoispitkät housut Kappahlinkin valikoimasta.
Mulle tuli tuosta blogista jotenkin hyvä mieli. Siis kun olen itse melko persjalkainen ja pitkäselkäinen (ja pitkäkaulainenkin vielä kaiken lisäksi). On jotenkin huojentavaa, lohduttavaa ja rohkaisevaa, että monet kauniit julkkisnaiset ovatkin samanlaisia ruumiinrakenteeltaan kuin minä. Ja lisäksi blogi oli tehty hyvässä hengessä kaltaisille, eikä siis pilkkaavassa mielessä. Keiran pukeutumistyylistä sainkin jo aimo annoksen vinkkejä! :)
Viehättävimmän pituisina pidetään yleisesti jalkoja jotka on 42-45% koko pituudesta:
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20111228003405AAjqUUT
Kate Moss on tynkäjalkainen ja silti malli http://cloud4.collegefashion.net/wp-content/uploads/2008/06/kate-moss.jpg
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 17:00"]
Viehättävimmän pituisina pidetään yleisesti jalkoja jotka on 42-45% koko pituudesta:
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20111228003405AAjqUUT
[/quote]
Ei ollut lähdettä tuossa, jonkun kommentti keskustelupalstalla. Mahdollisesti oma mielipide tai keskustelupalstalta luettua,
Jos persjalat olisivat viehättävät, miksi harvalla mallilla ahteri laahaa maata?
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 18:23"]
Jos persjalat olisivat viehättävät, miksi harvalla mallilla ahteri laahaa maata?
[/quote]
Mallien ulkonäkö ei välttämättä ole ihan yks yhteen ulkonäköihanteiden kanssa. Mallit voivat olla aika kummallisenkin näköisiä. Mun mielestä mallien ulkonäöllä ei voi perustella sitä, mikä on yleisesti viehättävänä pidettyä.
Joo, ei tuo 42-45% kyllä mikään totuus ole. Minulla jalat on vähän vajaa 46% pituudesta, ja ne ovat keskivertoa lyhyemmät. Ihan oikeasti. 48% ja ylöspäin olis paras.
Keira Knightley on kyllä hyvä esimerkki, samoin Alessandra Ambrosio.
Todella vaikea uskoa, että Olivia Wilde olisi 170-senttinen...
Persjalkaisuuden havaitsee parhaiten, kun katsoo takaapäin. Noista julkkisten kuvista todella vaikea päätellä, onko joku oikeasti persjalkainen. Se, että on lyhyet jalat ei vielä tee persjalkaiseksi. Näistä julkkiksista, joita täällä on ehdoteltu, ei ole yksikään kuvien perusteella ollut persjalkainen. Se, että jollakin on pitkä selkä, ei tee persjalkaiseksi. Eikä lyhyet jalatkaan. Se, että selkä on huomattavasti jalkoja pidempi ja perse tavallaan näyttää melkein laahavan maassa, on sitä persjalkaisuutta. Eikä sillä ole mitään tekemistä ihmisen pituuden kanssa. Sekä lyhyet että pitkät ihmiset voivat olla persjalkaisia. Tosin useimmiten ne ovat normaalipituisia tai pitkiä. Itse olen 170 cm ja todella persjalkainen, kiitos itäsuomalaisten geenieni.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 19:59"]
Persjalkaisuuden havaitsee parhaiten, kun katsoo takaapäin. Noista julkkisten kuvista todella vaikea päätellä, onko joku oikeasti persjalkainen. Se, että on lyhyet jalat ei vielä tee persjalkaiseksi. Näistä julkkiksista, joita täällä on ehdoteltu, ei ole yksikään kuvien perusteella ollut persjalkainen. Se, että jollakin on pitkä selkä, ei tee persjalkaiseksi. Eikä lyhyet jalatkaan. Se, että selkä on huomattavasti jalkoja pidempi ja perse tavallaan näyttää melkein laahavan maassa, on sitä persjalkaisuutta. Eikä sillä ole mitään tekemistä ihmisen pituuden kanssa. Sekä lyhyet että pitkät ihmiset voivat olla persjalkaisia. Tosin useimmiten ne ovat normaalipituisia tai pitkiä. Itse olen 170 cm ja todella persjalkainen, kiitos itäsuomalaisten geenieni.
[/quote]
En ole koskaan tiennytkään "persjalkaisuudella" olevan noin täsmällistä merkitystä. Olen aina käsittänyt sen tarkoittavan lyhyitä jalkoja, on se "pers"-osa kropassa sitten millainen tahansa. No, aina oppii jotain uutta ;)
Cameron Diaz taisi olla vitsi... eihän tuosta saa persjalkaista tekemälläkään.
Mina ankanjalkaa on kehuttu pitkäjalkaiseksi, kun puin lyhyen jakun (tai mikä tahansa lyhyt takki auttaa rikkomaan mittasuhteita), tiukat farkut ja pitkät, korkeakorkoiset saappaat jalkaan.
Minua ankanjalkaa on kehuttu pitkäjalkaiseksi, kun puin lyhyen jakun (tai mikä tahansa lyhyt takki auttaa rikkomaan mittasuhteita), tiukat farkut ja pitkät, korkeakorkoiset saappaat jalkaan.
Minua ankanjalkaa on kehuttu pitkäjalkaiseksi, kun puin lyhyen jakun (tai mikä tahansa lyhyt takki auttaa rikkomaan mittasuhteita), tiukat farkut ja pitkät, korkeakorkoiset saappaat jalkaan.
162 cm, farkkujen lahkeen tuumakoko 28 tai 29. Ennen kuin aloin lukea av:ta, en edes tajunnut persjalkaisuuteni olevan rumaa :D Pitkän selän ja lyhyiden jalkojen lisäksi mun kropasta kyllä löytyy kaikki muutkin tällä palstalla määritellyt ruman suomalaisnaisen piirteet: isot jalkaterät, isohko nenä, ylipainoa ja tatuointeja.
Mä olen kovin persjalkainen, pituutta 171 cm, mutta jalat vain 84 cm. Mistä lie periytynyt, molemmat vanhemmat todella pitkäjalkaisia, joten kyllä harmittaa. Korollisilla kengillä pystyy sentään hiukan huijaamaan.
Anna Abreu