Tolkuttoman kalliit eläinlääkärimaksut.
Kohtuullinen palkka itselläni ja pystyn kyllä maksut maksamaan, mutta onhan nuo summat ihan hurjia. Satoja euroja yhdestä toimenpiteestä, joka ei edes kestä kauaa. Toki arvostan, että osaavat hyvin hoitaa ja ajan saa nopeasti, mitäpä sitä ei lemmikin eteen tekisi. Mietin vaan, että miten pienituloiset toimii, jos tarvii eläinlääkäriä? Meillä vain yksi pieni eläin, joillaki on monta.
Kommentit (149)
Eläin ei yleensä ole kenellekään välttämättömyys, vain ne otetaan jotka pystytään hoitamaan.
Mehän käytettiin Tallinnassa. Operoinut ELL oli toiminut muutaman vuoden Suomessa sijaisena ja palannut takaisin Viroon pestin päätyttyä. Teki hyvää työtä!
Nykyään maksetaan osamaksulla. Toinen vaihtoehto on jättää vuokrarästiä.
Vierailija kirjoitti:
Eläin ei yleensä ole kenellekään välttämättömyys, vain ne otetaan jotka pystytään hoitamaan.
Pö. ljä! Kissa voi elää 20 vuotta ja koira 15 vuotta helposti. Ei lemmikkiä ottaessa voi tietää mikä on hintataso 10 vuoden kuluttua.
Homma taitaa nykyään perustua pitkälti siihen, että on vakuutukset. Eli itse ei maksa koko laskua, mutta onhan ne hinnat ihan älyttömiä. Vakuutus kannattaa ottaa, mutta valitettavasti sitä ei aina saa. Esim. jos jo vähän vanhempi koira.
Ja sama tutkimus/toimenpide voi maksaa satoja euroja enemmän toisella klinikalla, vaikka tehtäisiin ihan samalla tavalla, esim ultra. Itse maksoin n.400€ ja toisessa paikassa saman homman hinta oli n. 200€. Yksityisiä molemmat.
Paras hinta/laatusuhde ylivoimaisesti oli kun asuimme pienehköllä paikkakunnalla ja kävimme kunnallisella pieneläinklinikalla.
Kyllä meinas sydän jättää pari lyöntiä välistä kun sain parista tikistä 600e laskun kouraan
Jokaisena pitäisi lemmikkiä ottaessa varautua useiden tuhansien eurojen eläinlääkärikuluihin lemmikin elinkaaren aikana. Toinen vaihtoehto on kantaa syyllisyys joka tulee lemmikin lopettamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Homma taitaa nykyään perustua pitkälti siihen, että on vakuutukset. Eli itse ei maksa koko laskua, mutta onhan ne hinnat ihan älyttömiä. Vakuutus kannattaa ottaa, mutta valitettavasti sitä ei aina saa. Esim. jos jo vähän vanhempi koira.
Ja sama tutkimus/toimenpide voi maksaa satoja euroja enemmän toisella klinikalla, vaikka tehtäisiin ihan samalla tavalla, esim ultra. Itse maksoin n.400€ ja toisessa paikassa saman homman hinta oli n. 200€. Yksityisiä molemmat.
Paras hinta/laatusuhde ylivoimaisesti oli kun asuimme pienehköllä paikkakunnalla ja kävimme kunnallisella pieneläinklinikalla.
Joo, näinhän se menee. Äitini joutui viemään koirani ell luo. Ell heti kyseli, että onko vakuutusta. Arvas siinä vaiheessa, että turhia tutkimuksia ja hiton iso lasku luvassa. Oli anaalirauhasissa tulehdus. Ehdotti röntgenkuvista lähtien tutkimuksia
Minulla on neljä kissaa ja olen välillä ollut hyvinkin pienituloinen. Käytän eläinlääkäriä jolla on vastaanotto kotinsa yhteydessä ja joka tekee huomattavasti halvemmalla kaikki toimenpiteet kuin klinikat. Ei ole erikoisia välineitä, mutta on erittäin pätevä. Lisäksi suostuu tekemään yhdellä kertaa kaiken mitä voi tehdä kerralla, kun taas jotkin klinikat juoksuttavat monta kertaa paikalle. Pienituloisen kannattaa verrata eri paikkojen hintoja ja ihmisten kokemuksia eläinlääkäreistä.
Vierailija kirjoitti:
Vakuutukset eivät korvaa kakkaakaan. Siitä on rajattu ulos kaikki mahdollinen. Sitten maksaa 500 vakuutuksesta + kaikki el.lääk. kulut.
Joo aikamoisen valinnan äärellä näiden kanssa monesti on. Esim. itse päätin mieluummin maksaa enemmän hampaidenhoitoon erikoistuneen eläinlääkärin palvelusta, kuin että olisin vienyt kissani ja koirani halvemmalla jonnekkin kapungineläinlääkärille. Miksi näin? No siksi, että kissoilta oli hampaita poistettavana ja veikkasin, ettei joku peruseläinlääkäri sitä ihan samanlaisella taidolla tee, kuin tämä spesialisti, liekkö suostuvat edes hampaita poistamaankaan, eivät ota edes röntgenkuvia hampaista ja hyödynnä sitä hampaiden huollossa.
Maksoin kerralla ison summan, mutta eipä ole tarvinnut palata eläinlääkärille hampaiden kanssa, että olis jäänyt vaikka joku murunen sinne ikeneen mätänemään tms.
Perusasiat kuten esim. rokotukset ja verikokeet olisi taas järkevämpi hoitaa kaupungineläinlääkärillä, eivät vaadi mitään erityisosaamista ja saa hinnasta jopa satasenkin helposti pois. Tämänkin opin vastikään kantapäänkautta, kun erehdyin viemään tuollaiseen toimenpiteeseen kissani yksityiselle, huhhuh mikä hintalappu tuli reissulle.
Kokemus opettaa ja eihän ne köyhimmät ihmiset sitä parasta hoitoa lemmikeilleen saa oikein mitenkään, valitettavasti, hyvä kuitenkin, että edes perushoito on saatavilla.
Nykyään saa monissa paikoissa osamaksulla otettua, vaatii toki sen, että ei ole maksuhäiriömerkintää. Tai sitten säästötili eläintä varten tai/ja vakuutus. Tai laina tai muista kuluista karsiminen.
Viimeisin lasku, kissan kohdun poisto 700€
Niin, ja pakkohan niille eläinlääkäreille ja -hoitajille on palkka maksaa, yritystiloista menee maksut, verot, laitteiden toiminta jne.
Tammiston evidensiassa diagnosoitiin mun kissa väärin ja teetettiin kalliita ja tarpeettomia tutkimuksia. Kissa parkakin stressaantui ihan turhaan varsinkin kun odotusaula oli täynnä koiria. Ja koirien omistajathan eivät osaa pitää lemmikkejä kurissa. Sen kokemuksen jälkeen olen mennyt suosiolla kissaklinikoille!
Veronmaksajien rahoilla tehdyt hoidot eläimille pitäisi lopettaa välittömästi!
Pienille klinikoille ei pääse jos tulee kiire.
Kolme kissaa ja noiden jälkeen eläimiä ei tule.
800 euroa meni yhteen kissaan ja muihin ei ole mennyt euroja. En siis laske rokotuksia ja hammaskiveä mukaan.
Vanhalla (12v) koiralla märkäkohtu. Yö teholla ja leikkaus aamulla.
Hintaa tälle reilun vrk mittaiselle reissulle tuli lääkkeiden noin 2800€
Vierailija kirjoitti:
Viimeisin lasku, 55985930676-njk7.ufeq.2bs4.bzzc@property.booking.com kissan kohdun poisto 700€
harrastukset maksaa. Auton tuunaus, pelilisenssit, kalastusreisut, laskettelu, eläinten pito, matkustelu ...
Yksityisillä eläinlääkäreillä (siis yksintoimivilla) hinnat on vielä kohtuulliset. Noi ketjut anestesiahoitajineen on luotu vain rahastamaan.