Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaanhoitajat, lähihoitajat! Kysymys teille

Vierailija
25.01.2014 |

Jos työssä omainen käyttäytyy uhkaavasti tai soittaa uhkaavan puhelun, niin kuinka toimitte?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä uhkaavan käytöksen ja puheen kirjaus on tosi tärkeää, tapahtuupa se vihainen puhe sitten vaikka puhelimen kautta. Laitan potilaan tietoihin ylös jotain tyyliin: puoliso soitti vihaisen puhelun, on tyytymätön vaimonsa lääkitykseen tms. Tuollainen vihainen ihminen saattaa muuttua aiempaa hankalammaksi, joten kirjauksista näkyy milloin alkanut ja miten sitten henkilökunta tarvittaessa toimii.

Vierailija
2/13 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut vielä uhkaavia tilanteita, mutta räksyttäviin. asiattomiin puheluihin suhtaudun yliystävällisen kohteliaasti ja sanon vain kylläkyllätietenkin. Ja ohjaan lopuksi soittamaan esimiehille. Kun uhkaavat tehdä valituksia, niin kehotan heitä siihen mitä lämpimimmin, ja tietysti mahdollisimman korkealle taholle. Olen kotihoidossa töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä tarkoitat uhkaavalla puhelulla?? Jos omainen käyttäytyy uhkaavasti pysyn itse rauhallisena ja kartoitan omat mahdollisuudet pakenemiseen/avun hällyttämiseen. Yleensä nämä tilanteet laukeaa rauhallisestu juttelemalla. Joskus paikalle voi tarvita työkaveria tai vartioita.

Vierailija
4/13 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan ympäripyöreitä vastauksia ja kehotan soittamaan esimiehelleni. Jos taas asiakkaan omainen (olen kohossa töissä) on asiakkaan kotona, yritän selvittää asian parhain päin, soitan työkaverin hätiin tai viime kädessä poliisille. 

Vierailija
5/13 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä omaiset saattavat soittaa ikäviä puheluita ja valittavat hoidosta tai vaikkapa ruuasta. Kuuntelen rauhallisesti ja kirjaan puhelun potilastietoihin.

Vierailija
6/13 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä kotihoidossa ja meillä on sellainen hälytin jolla saa kutsuttua apua

Vierailija
7/13 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään vahinkoilmoitus ja työsuojeluilmoitus. Lisäksi merkintä potilasasiakirjaan tyyliin "omainen käyttäytyi uhkaavasti"

Vierailija
8/13 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin mielessäni, että mikä mulkvisti kyseinen henkilö onkaan. Tilanteita oli paljon, osaksi siksi vaihdoin alaa, parempipalkkaiseen. Ei muuten kadua tippaakaan! ;)

Vierailija
9/13 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan tilanteesta. Jotkin niistä hoituvat puhumalla. Ei se minua rasita, kuuluu asiaan. Jos oikeasti hätkähdyttää, puhun asiasta työkaverille ja esimiehelle. Jos on täytynyt pitemmälle mennä, on soitettu paikalle poliisipartio ja istuttu potilaan päällä kolmen hoitajan ja yhden lääkärin voimin siihen asti kunnes poliisi korjaa.

Vierailija
10/13 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haistatan paskat.

Vierailija
11/13 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut väkivallan uhan/lievän väkivallan kohteeksi vain autistien kanssa. Eipä siinä voi kuin noudattaa vaan sovittuja toimintatapoja. Ihminen on hyvä tuntea hiukan paremmin, niin tietää kuinka hänen kanssaan toimitaan :) Haastava käytös vaan sitten kirjataan.

Koskaan kukaan muu ei ole uhannut, eikä ole soittanut uhkaavia puheluita. Päinvastoin, mutta olenkin kotihoidossa, jossa asiakkaat odottavat hoitajien saapumista aina ilolla :)

Vierailija
12/13 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä työssä on oppinut saamaan kuraa niskaan. Vika on aina meidän. Esim. vuodeosastoista kuvitellaan että ne on paikkoja joissa ihmisen ikä lisääntyy ainakin 200 vuoteen. Juuri tänään selitin kahdelle omaiselle ettei me olla ihmeidentekijöitä ja jokainen meistä kuolee joskus. Ja kun kyseessä on vielä ihminen jolla on ER päätös, korkea ikä ja papereissa lukee, hoidetaan perusterveydenhuollon keinoin. Sain aikamoista ryöpytystä kun ilmoitin huonontuneesta tilanteesta.

Kerroin tätä siis puhelimessa. Pitää vain jaksaa olla kärsivällinen ja puhua asioiden oikeilla nimillä. Tämäkin tilanne rauhottui kun omaiset saapuivat paikalle ja näkivät omin silmin tilanteen.

Vierailija
13/13 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotihoidossa pitää olla varuillaan ja valmiina juoksemaan autolle. ikinä ei ole tarvinnut mutta uhkaavia tilanteita on ollut. laitoksessa helpompaa kun ei olla yksin..